Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Information & fakta

Blåbär

2010-11-05 15:26 #0 av: Ians

n/a

Det lilla super bäret i skogen! Plockar man själv är det gratis och man får både frisk luft och motion. Man kan torka dem frysa dem göra sylt etc för att spar inför vinter...

 

Blåbär växer vanligen vilt och bildar små buskar med en höjd mellan 15 och 40 cm, blåbärs buskarna kan bli upp till 30 år gammla. Och man får enligt allemansrätten plocka dem fritt överallt. Man får däremot INTE dra upp ris ich ta med sig hem lite hur som!

Blåbären innehåller en hel del fantastiska ämnen som främjar vår hälsa bla det så uppmärksammade Lutein som sägs kunna påverka åldrande av gula fläcken i ögat.

Idag finns det tom läkare som rekomenderar Blåbärs exktrakt för att fördröja åldersrelaterade förändringar i ögon botten. Viktigt är att man just förstår att det kan fördröja förändringarna och inte återställa redan etablerade förändringar. Blåbär upplevs även förbättra mörkerseende.

Blåbär är även en traditionellt använd växt vad det gäller folkmedicinen mot ex diarréer. Man skall då helst inta blåbär utan tillsatt socker om det skall vara riktigt effektivt.

Socker får nämligen jäsningen i magen att fortsätta, så de färdiga blåbärssopporna och pulvren är inte riktigt lika effektiva .  att inta blåbären som de är. Dock måste man varna lite för färska bär direkt från busken sas, De kan verka lösande för magen, att föredra är torkade bär som frigör garvämnena (som är de ämne som verkar positivt på magen vid diarréer) när de kommit ner i tarmen istället för i magsäcken.

Torkade blåbär såldes förr på apotek mot denna typ av besvär. Idag finns det en uppsjö med företag som tillhandahåller torkade bär av alla de sorter. Men för den flitige finns pengar att spara, om man går ut i skogen och plockar själv. På så sätt slår man flera flugor i en smäll genom att få både frisk luft och motion på samma gång Flört

Det finns nu ny forskning från Lund som talar för att Blåbärsfibrer tillsammans med probiotika (laktobaciller) skall kunna ha effekt på tarmsjukdomar som Ulcerös Colit och tjocktarms canser , genom att lindra och förebygga problem.

När man kombinerade Probiotika och blåbärsfibrer så såg man att mängden inflammations drivande bakterier i tarmen minskade. Vilket är en pådrivande faktor till skoven när man har ex Ulcerös colit.

Det finns också forskning som talar för att Färgämnena i blåbär antocyaninerna har en positiv inverkan på ex Alzheimer sjukdom. Genom att skydda hjärnan från de skador som sjukdomen ger. Och att dessa antiocyaniner också skyddar och förbättrar minnet.

Blåbär ger också starkare kärl och det i sin tur minskar risken för hjärt och kärl sjukdomar.

Så detta lilla bär kan alltså....förebygga hjärt- och kärlsjukdomar, skyddar kroppen mot för tidigt åldrande och förebygga flera allvarliga sjukdomar. Blåbär innehåller också flera mineraler och vitaminer, bl.a. kalcium, magnesium, kalium, fosfor, järn, C-vitamin, och B-vitamin. Se listan i slutet av artikeln.

Man skall inte blanda ihop våra svenska bär med de amerikanska större blåbären...de kommer från en helt annan familj även om de tillhör samma släkt.

Blåbär:

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G

Energi 46,1 kcal
Protein 0,7 g
Fett 0,8 g
Mättade fettsyror 0,03 g
Kolhydrater 8,9 g
Fibrer 3,1 g
C-vitamin 5 mg
D-vitamin 0 mcg
Folat 6 mcg
Järn 0,6 mg
Zink 0,2 mg
Kalcium 23 mg

Näringsinformationen kommer från Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1.1.

 

 

Anmäl
2010-11-06 11:52 #1 av: sighni

Blåbär är jättegott!

Anmäl
2010-11-06 12:20 #2 av: batski

#1 Yup! Tungan ute Jag brukar blanda i blåbär i Carlshamns naturella soygurt och så lite agavesirap. Gott!

Anmäl
2010-11-09 14:54 #3 av: [TrevorS]

Hoppas bilden passar.

Anmäl
2010-11-09 16:16 #4 av: Ians

#3 Tack för bilden! Skrattande

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.