Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Information & fakta

D-vitamin

2009-08-25 14:01 #0 av: [TrevorS]

Man behöver inte ta tillskott för att få i sig D-vitamin låt solen göra jobbet.


D-vitamin är viktigt eftersom det hjälper kroppen att tillgodogöra sig viktiga ämnen som fosfor och kalcium. Vitaminen kan även motverka vissa sjukdommar. Det finns två sätt att få i sig D-vitamin det ena är genom UV-strålning vilket man inte behöver så mycket av bara 10-15 minuter med sol på ansiktet och armar för att täcka dagsbehovet.

Men tänk på att mer sol ger mer D-vitamin eftersom huden stänger av när behovet är fyllt, är man hörkhya behöver man mer UV-strålning för att kroppen ska bilda D-vitamin detta är för att mörk hud filtrerar bort mer av strålningen än vad ljusare hud gör.

På vintrarna i Sverige blir det lite svårare eftersom strålningen inte är lika stark och man är varmt klädd då kan det vara bra att ta tillskott det finns margariner (som är veganska) som innehåller D-vitamin men då är D-vitaminen oftast animaliskt.

Animalisk D-vitamin får man från ull det är fettet som fåren utsändrar som man samlar upp. Det finns D-vitamin från naturen men det är oftast dyrt och svårt att få ur därför man väljer den enklaste och billigaste metoden genom ullen.

VARNING! Att sola i solarier är ingen bra meot eftersom det inte ger ifrån sig samma sorts strålning utan ökar risken för hudcancer.

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/UV--laser/Solen/Sol-och-D-vitamin/

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1640

http://bums.nu/jagbloggarom/d-vitamin

http://sv.wikibooks.org/wiki/Veganism

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=22040&epslanguage=SV

Bild: veganen (Angered)

Anmäl
2009-08-25 14:28 #1 av: skogsstjerna

Jag lägger till den här länken också. Glad

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

Anmäl
2009-08-26 00:13 #2 av: [TrevorS]

#1. Är de tabletterna värkligen veganska?

Anmäl
2009-08-26 03:43 #3 av: Pehpsii

men vi stackare som får soleksem får ju nöja oss med tabletter q=

Anmäl
2009-08-26 09:00 #4 av: [TrevorS]

#3. Jag får migrän av D-vitamin så jag har det lite tufft och soleksem också men mest på somrarna om jag solar för mycket. Steksår som en doktor kallade det för innan han kom på ordet eksem.haha

Anmäl
2009-08-26 14:22 #5 av: Pehpsii

#4 haha steksår. Jag har solfaktor 50 på mig varje dag på somrarna och försöker vara ute så lite som möjligt när det är som starkast sol på dagen. Jag är ju ett "eksembarn" så jag får värmeeksem och massa sånt "skoj" också. Dumma sol. Mamma brukade kalla mig vampyr när jag var liten q=

Anmäl
2009-08-26 19:48 #6 av: skogsstjerna

Den D-vitamin jag har är utvunnen från fårull. Kapslarna är vegetabiliska.

http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/Vitamin-D3-Baettre-Haelsa.htm

Holistics D-vitamin vet jag inte, men troligtvis från fårull.

Oftasts utvinns D-vitamin från fårull eller fiskolja. Utvinns det från växtriket så lär det bli dyrt har jag läst.

Anmäl
2009-08-26 19:51 #7 av: skogsstjerna

Kan tillägga att det på min burk står att den inte innehåller gluten, jäst, konserveringsmedel eller andra kemiska tillsatser.

Anmäl
2009-08-27 13:22 #8 av: Cindy

Tycker att #1 länk var mycket bra, den understryker viktiga punkter (jag har fetmarkerat).

"Hur du får i dig D-vitamin

I praktiken finns två bra val:

  • Regelbunden stark sol
  • Tillskott

Mer detaljerad lista, vanligt förekommande råd:

  1. Sola, 15-30 min i stark sol - Med gott om bar hud (utan solskydd), men utan att bränna dig såklart. Mycket effektivt: ger femdubbla dagsbehovet / 10 000 E. Fungerar i Sverige bara ordentligt timmarna mitt på dagen juni - augusti. Så det räcker inte hela året om du inte regelbundet åker på semester söderut.
  2. Ät fet fisk - Bra tillskott, men du behöver runt 350 gram fisk om dagen för 2 000 E, i bästa fall. Konserverad i burk ger mindre.
  3. Ät ägg - Du behöver 35 ägg om dagen för 2 000 E.
  4. Drick lättmjölk / ät margarin med tillsatt D-vitamin - Löjligt. Du behöver 13 liter lättmjölk eller ett knappt kilo margarin per dag för 2 000 E.
  5. Kosttillskott - Effektiv sätt att få i sig D-vitamin. Men äldre tillskott har oftast väldigt små doser, som 400 E."

Alltså borde det vara väldigt viktigt för veganer o vegetarianer att ta tillskott.

Vänliga hälsningar
Cindy

Anmäl
2009-08-27 15:15 #9 av: JennyWalker

Mitt val vegetarian på Apoteket är helt vegetabilisk och innehåller allt en vegan behöver.

Anmäl
2009-08-27 16:21 #10 av: [TrevorS]

#8. Det är förmycket att vara 30 minuter i solen det räcker med 10-15 minuter i solen. Det stämmer att man inte ska ha något solskydd.

#9. Jo jag har glömt att srkiva om den. Jag älskar den burken det finns en billigare variant av den som inte kostar 100 kr för 100 tabletter utan 49 kr för 100 tabletter och tabletternas innehållsförteckning är identiska.

Anmäl
2009-08-27 17:11 #11 av: Saga85

#8 13 liter mjölk var väl ändå en rejäl överdrift. Jag var nere och kollade vitamin D på de två olika mjölker vi hade i kylen.

Minimjölk (ko): 8% av RDI/dl = 1 1/4 liter mjölk/dag.

Tofuline (soja): 5% av RDI/dl = 2 liter mjölk/dag.

Sedan behöver man ju inte heller välja en källa av de olika alternativen, utan man bör/brukar ju blanda.

Anmäl
2009-08-27 17:13 #12 av: Saga85

Jag funderar starkt på att spendera mer tid vid sköldpaddsdammen vintertid, och bygga upp lite vitamin d från uvb-lysröret Flört

Anmäl
2009-08-27 18:36 #13 av: batski

Vissa produkter är faktiskt berikade med vitamin D2, dvs. icke-animaliskt D-vitamin som kroppen sen omvandlar till D3 (den animaliska formen).

Jag har i perioder kört med OmniDepå (multivitamintabletter) som säljs i Life-butiker och som är helt veganska. Det finns även minst ett annat märke som säljs av Life som jag vet är veganskt men jag minns tyvärr inte vad det heter

Anmäl
2009-08-27 20:17 #14 av: Cindy

#10 & 11  Om du läser hela artikeln #1 länkar till så ser ni varför den läkaren rekommenderar högre doser D-vitamin än vad RDI säger - han anser att gränsen är satt för lågt, och jag håller absolut med.

10-15 min räcker om man är mer eller mindre naken, ja, men det är man ju inte så ofta ute.

Vänliga hälsningar
Cindy

Anmäl
2009-08-27 20:45 #15 av: Saga85

#14 Läste igenom lite (men är lite skeptisk till LCHF-läkare), och läste sedan på Livsmedelsverkets sida. Där stod det att rekommendationerna ökade från 5 mikrogram till 7,5 (2004), och att nya undersökningar runt de nordiska rekommendationerna kring vitamin D skulle påbörjas 2009.

Anmäl
2009-08-27 20:56 #16 av: skogsstjerna

Ja livsmedelsverket är ju väldigt pålitligt och som man kan gå på till 100%... Förvånad

Anmäl
2009-08-28 11:30 #17 av: sighni

#16 Ja de lär ju vara mer pålitliga än LCHF-fantaster!

Anmäl
2009-08-28 14:56 #18 av: Cindy

#17 Kan varmt rekommendera läsning i ämnet innan man avfärdar fantasterna helt, för att bilda sig en egen uppfattning. T.ex. "Fettskrämd" eller "Fett och kolesterol är hälsosamt".

Själv litar jag absolut inte på livsmedelsverket och deras industisponsrade experter, och har aldrig gjort.

Vänliga hälsningar
Cindy

Anmäl
2009-09-11 04:18 #19 av: Tisdag

Jag blir lite nyfiken nu, varför är inte animaliskt D-vitamin ok? Skadar man fåren, räcker det att det har nuddat fåren (inte ok med kläder av ylle heller?) eller finns det en annan orsak?

Anmäl
2009-09-11 11:43 #20 av: batski

#19 Ullproduktionen är störst i Australien (ja mycket av det säljs i Sverige) där den är en stor industri. Fåren är kraftigt framavlade för att få så mycket ull som möjligt. Detta resulterar ofta i hudproblem. För att undvika dessa problem skär man rutinmässigt av stora bitar hud vid fårens rumpa helt utan bedövning och infektioner är inte ovanliga.

När fåren ska klippas sker det på ackord vilket inte innebär att fåren hanteras ganska hårdhänt och får inte sällan stora sår i kroppen - det har hänt att får fått delar av ansiktet bortrakade.

Även om Australien är störst så plågas fåren även i andra länder.

Det pratades faktiskt en del om detta i svensk media för nåt år sen eller så.

Sen får man inte glömma bort att ull är bara en del av industrin. Fåren dödas även för att deras kött ska säljas.

Så ullindustrin är låååång ifrån djurvänligt. Men så brukar det alltid vara när djur hålls i vinstsyfte.

Anmäl
2009-09-11 14:47 #21 av: Tisdag

#20 Tack för svar.

Anmäl
2011-02-22 11:53 #22 av: Norrpojk

Är det inte dags att uppdatera den ursprungliga artikeln. Solen är bara ett fullgott alternativ ett par månader per år (1), solarier är ett fullgott alternativ (2) åtminstonde om de är yngre än 12 år. 6 minuter ett par gånger i veckan räcker. Så man behöver inte bli brun och skada huden. Om man solar redan från hösten innan man tömt sina depåer kan det räcka med en gång/v.

Det vore uppskattat om det även i artikeln står om D2 och D3 och hur väldigt mycket bättre D3 är för upptaget men att det är urvunnet ur lanolin (3). D3 är ungefär 33% mer potent än D2 (4)

 

1) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2839537

2) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18417354

3) http://en.wikipedia.org/wiki/Cholecalciferol

4)http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20700135

Anmäl
2011-02-22 13:29 #23 av: [TrevorS]

#22. Tack för ditt inlägg. Du är välkommen att skriva en ny artikel, du kan skicka den via pm till mig. Skrattande

Anmäl
2011-02-23 18:40 #24 av: sighni

Jag har skrivit en artikelserie i tre delar om vitaminer och mineraler på vegan i fokus. Där ingår vitamin D.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.