Annons:
Etiketterreceptpåläggövrigt
Läst 19822 ggr
[TrevorS]
9/2/10, 6:44 PM

Grundrecept Pastej

Nu har jag gått igenom alla mina recept och hittade grundrecept och flera som jag brukar göra när jag gör smörgåstårtor, mycket billigare alternativ till tartex. >>RECEPTEN FÅR INTE KOPIERAS UTAN TILLSTÅND!<<

Smörgåspastej Grundrecept (solrospastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
1 stor paprika
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Hacka paprikan. Fräs allt med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Förvaras i kylskåpet med lock.

Smörgåspastej (örtpastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolj
2 msk tomatpure
3 msk finhackad persilja
2 msk finhackad gräslök
1 nypa sjösalt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Fräs allt utom persolja och gräslök med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Blanda ner persilja och gräslök, låt stå i några minuter. Förvaras i kylskåpet med lock. (Man kan även mixa med gräslök och persilja om man vill ha den helt slät)

Smörgåspastej (svamppastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
4-5 champinjoner
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar limesaft

Gör så här:
Tvätta och hacka ner champinjonerna fint. Fräs allt utan svampen med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Rör då ner svamparna. Håller sig i ca 2-3 dagar. (Kort hållbarhet) För att få längre kan man använda inlagd svamp som man sköljer av innan man hackar och häller med.

Smörgåspastej (olivpastej):
1 1/2 dl solrosfrön
6-7 kärnade gröna oliver
4 msk solrosolja
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Hacka ner oliverna. Fräs allt med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Förvaras i kylskåpet med lock.

Smörgåspastej (vitlökspastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
1 hel vitlök
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Pressa vitlöksklyftorna, fräs sedan allt med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Förvaras i kylskåpet med lock.

Smörgåspastej (tomatpastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
2 tomater
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Hacka tomaten. Fräs allt med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Förvaras i kylskåpet med lock.

Smörgåspastej (chilipastej):
1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
1 stor paprika
2 små chili
2 msk tomatpure
1 nypa salt
några droppar citronsaft

Gör så här:
Hacka paprikan och chilin. Fräs allt med ständig omrörning i 1-2 minuter. Häll sedan av och mixa tills pastejen blivit slät. Förvaras i kylskåpet med lock.

>>RECEPTEN FÅR INTE KOPIERAS UTAN TILLSTÅND!<<

Annons:
DesK
9/2/10, 9:36 PM
#1

Dessa recept är superbra, jag har gjort en blandning av örtpastejen och vitlökspastejen och det blev hur gott som helst Tungan ute Ska snart göra chilipastejen Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
9/2/10, 10:02 PM
#2

Du får gärna lägga upp bilder. Skrattande

DesK
9/2/10, 10:04 PM
#3

Gäller bara att jag kommer ihåg att ta någon bild Glad Fast numera bor kameran oftast i köket, så det kommer framöver Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
9/2/10, 10:18 PM
#4

#3. Jag glömmer alltid ta bilder. Jämt, har lagat mycket mat för att fotografera sedan har man ätit och så sitter man där och tänker "inte igen".

[TrevorS]
3/27/11, 11:20 AM
#5

Pastej Delux

1 1/2 dl solrosfrön
4 msk solrosolja
3 skalade tomater (på burk går bra, annars skålla och skala)
1 dl vatten
1/2 dl ströbbröd
1 nypa salt
några droppar äppelcidervinäger

Mixa fröna först, sedan häll i allt utom ströbrödet och mixa till en slät pasta, tillsätt ströbröd lite åt gången och mixa tills du fått en bra konsistens.

Anterrabae
10/19/11, 6:33 PM
#6

nu har jag gjort en oliv-chili smaksättning. Jättegott! Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Upp till toppen
Annons: