Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 7852 ggr
[TrevorS]
5/8/11, 8:07 PM

Haveost utan agar-agar - recept

Ingredienser:
5 dl vatten
1,5 dl bjäst (finns på hälsokost)
5 msk havregryn
4 msk majsstärkelse eller potatismjöl
4 msk färsk citronsaft eller limesaft eller äppelcidervinäger
1 msk finriven gul lök (alternativt uteslut eller lite lökpulver/vitlökspulver)
1 tsk salt
lite paprikapulver
lite chili
lite gurkmeja

Gör så här:
Smörj rund form eller kastrull. Mixa havregrynen med vattnet i 2-5 minuter, sila genom kaffefilter blanda stärkelsen med lite av vätskan, rör ihop alla ingredienser. Koka upp under ständig omrörning tills det blir en riktigt tjock massa, häll upp på den smorda formen eller kastrullen. Låt stå och svalna, ställ in i kylen och låt stå där i minst under natten.

Perfekt till smörgås, kex eller över lassagne.

Annons:
storost
5/8/11, 10:03 PM
#1

Tack för receptet. Hur smakar bjäst?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
5/8/11, 10:45 PM
#2

Borde skriva artikel om bjäst då många frågar om just det. Bjäst har en smak som påminner om ost, andra tycker den påminner något om kyckling i smaken. Det är den som ger osten själva smaken.

Har letat efter alternativ men det blir oftast någon form av näringsjäst som är lik bjäst. Vill man göra en vit "mozarella"-liknande kan man utesluta, då den blir rätt smaklös tycker jag det är gott att ha tacokryddor i.

[TrevorS]
5/9/11, 11:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är osten. Skulle gjort mer i den här. Lite svår att skiva, men det är för att jag hade i mindre majsstärkelse än vad man skulle ha i. Så jag fick bre smörgåsen istället. God att ha över pizza.

[TrevorS]
5/9/11, 12:46 PM
#4

Nu finns även artikeln uppe on bjäst.

storost
5/9/11, 4:19 PM
#5

Kul, tack för information och bilden.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[VirreVojj]
5/9/11, 6:44 PM
#6

Reggade mig enbart för den här tråden.

Gjorde en solros "spread" som blev otroligt lik ost i smaken. Bjäst gav det mesta av smaken, men det som gav den det där lilla extra var en liten klick chili paste som jag blandade i tillsammans med peppar, citronpeppar och vitlökspeppar. Då försvann en del av bismaken som bjäst ibland kan ge.

Ska testa receptet ovan med denna typ av kryddning, men jag tänkte bara tipsa om detta under tiden eftersom det för mig dröjer tills den 25:e innan jag kan göra det. :P

Annons:
[TrevorS]
5/9/11, 6:49 PM
#7

Tycker jag aldrig känt en bismak av bjästen, men det kanske är en smaksak?

Det här receptet är toppen då man slipper agar-agar som kan vara riktigt dyrt i vanlig butik tyvärr.

[VirreVojj]
5/9/11, 7:12 PM
#8

Själv har man fördelen att bo i huvudstaden, och här finns det gott om asatiska butiker med agar-agar till förmånliga priser. :)

Är kanske bara jag som upplevt den, fast nu när jag tänker på det så har många av mina vänner även uppfattat det. Jag tror att chilipastan i kryddningen är vad som ger det en mer cheddar-smak, eller ostbåge-smak för att vara mer exakt. :P

Jättekul med denna sida förresten, har hållt mig till Vegan.nu och diverse utländska matbloggar, men aktiviteten verkar flöda bättre här. =)

[TrevorS]
5/10/11, 12:41 AM
#9

Finns lite mer samlat på ett ställe här också.

Jag har faktiskt inte ätit cheddar eller ostbågar på så många år att jag inte minns vad de smakar faktiskt.

Vi har lite mer samlat här och på min blogg med massor av recept som du ser som min signatur precis här under. Skrattande

[VirreVojj]
5/10/11, 3:49 PM
#10

Samma här iofs, men "som cheddar och ostbågar luktar" kanske är en bättre förklaring. =)

Jo, bloggen har jag redan en rss-prenumeration och kokoschokladen och solrospastejen ligger som bokmärken ;)

Var faktiskt solrospastejen jag använde som bas. Solrososten hade jag  dock problem med, den ville inte bli fast och smulades sönder varje gång jag försökte skära den, samt smakade lite "unket". Ingredienserna kollade jag, dom var inte gamla eller så. Har du något tips på hur man undviker detta? Vilka "fel" gjorde du när du arbetade fram receptet, som man kan tänkas ha gjort? Jag gillar verkligen tanken på att använda mer än bara sojaost som substitut och havreosten ska jag testa, samt ge mig i kast med ett nytt försök på solrososten. =)

[TrevorS]
5/10/11, 6:29 PM
#11

Du tänker på denna ost:

http://veganen.blogspot.com/2010/09/veganost.html

Jag har faktiskt aldrig haft problem med den alls faktiskt.

eller tänkte du på den här:

http://veganen.blogspot.com/2010/09/rawfoodost-mozarellastyle.html

Jag har inte haft problem med den heller, har du blötlaggt solroserna innan under natten (minst 12 timmar)?

[VirreVojj]
5/10/11, 6:46 PM
#12

Syftade på rawfoodosten.

Yes, ganska exakt 12 timmar (jag är nästan lite overkill när det kommer till att följa recept till punkt och pricka). Men men, måste gjort något knas på vägen, tänkte bara om det var något moment som var lätt att misslyckas med. Får bli till att göra en ny sats. =)

[TrevorS]
5/10/11, 8:40 PM
#13

Använde du vinäger eller citronsaft?

Annons:
[VirreVojj]
5/10/11, 9:04 PM
#14

Citronsaft, hade ingen äppelcidervinäger vid tillfället. Tror du att det kan ha varit kruxet?

[TrevorS]
5/10/11, 11:35 PM
#15

Om den smulas sönder låter det som den är för torr, kanske inte låta den ligga kortare tid istället under press. Kan tänka mig det.

[VirreVojj]
5/11/11, 9:38 PM
#16

Måste varit så, blir ett nytt försökt till helgen. :D

Tackar så hjärtligt för tipset!

[TrevorS]
5/11/11, 11:02 PM
#17

Det var så lite så, fick några recept från en kompis jag fick dela ut som har en ost-veggo-shop eller vad man nu ska kalla det för i Tyskland. Dock modifierar jag recepten något.

Upp till toppen
Annons: