Annons:
Etikettloppis
Läst 3444 ggr
Anterrabae
2011-06-27 16:14

Diabetes, kolhydrater vs protein

Nu skriver jag här, och lägger upp frågan på några andra forum också.. Det har hänt mig något som jag verkligen inte förstår.

Lite bakgrund: Jag har Diabetes typ 1 sen snart 10 år. Det betyder att jag tar insulin utifrån, jag har insulinpump. Därtill är jag superautoimmun, så jag har inflammationer i kroppen, de värsta är i ögonen. Det enda som hållit dessa i schack är kortison. Obestämd Kortison i sin tur är, precis som insulin, ett hormon. Detta höjer blodsockret och gör att man behöver mer insulin och av insulin (och svängande blodsocker blir man tjock. Bla. Dessutom har kortison en massa andra läskiga biverkningar.

Nå, logiken säger att eftersom blodsockret redan är hoppigt och svajigt pga kortisonet så borde jag ju undvika att äta mat som får det att höjas och hoppa ännu mer. Jag vill ju ha ner insulinbehovet så mycket som möjligt..

Kolhydrater är det som höjer blodsckret eftersom det är detta som blir socker i kroppen, och därmed spökar med diabetesen. Nå, så har det varit. Därför har LCHF varit min melodi, och jag har mått bra på detta, diabetesen har skött sig och så vidare.

Nu till mitt problem, eller snarare fundering.
I vintras upptäckte jag att jag är komjölksallergisk, och någramånader efter det att jag tog bort mjölken ur min kost så infann sig tanken på att bli Vegetarian, jag försökte mota bort den Flört eftersom en vegetarisk, eller kanske till och med vegansk kosthållning innehåller ganska mycket kolhydrater, som för mig som diabetiker inte är så bra. (vill ju ha ner insulinbehovet) Tanken gav inte med sig. Och övergick snart till ett behov. Jag upptäckte i denna vevan att jag inte kan smälta proteiner från kött, alltså nöt, gris, lamm osv. Däremot gick kyckling och fisk ganska bra.

Således åt jag mestadels veggo-mat, och lite fisk och kyckling. Det höll i ungefär 2 veckor eller så. Sen kom mag-tarmreaktionerna även när jag åt fisk, skaldjur och kyckling (värst vid fågel). Det som händer i magen är att den sväller upp, blir gasig och besvärlig precis som om man som laktosintolerant skulle få i sig laktos.

I förra veckan började jag då med en helt vegetarisk kosthållning (har fortfarande kvar lite getost och lite ägg (får se hur länge det går..) Då inträffade det konstiga.

Trots frukostar med bröd, luncher och middagar med pasta och ris och potatis till mina grönsaker och baljväxter så har jag haft vidriga insulinkänningar (tagit för mycket insulin till maten) Och när jag tittat efter i pumpen hur myckt insulin jag krävt och behövt de helvegetariska dagarna så är det mellan hälften och 1/3 mindre än "normalt" (Dvs vid en mestadels vegetarisk kost fast med inslag av kyckling och fisk.)

I går gjorde jag ett test, jag åt kyckling.. bara ytterst lite och till det stuvad potatis. Denna kombination krävde 25 enheter insulin!! En måltid, samma måltid fast med vegetariskt alternativ istället för kyckling krävde dagen innan 12 enheter! 25 Enheter till mat var hela dagstotalen av insulin den dagen!

Och nej, jag har inte ätit mer kolhydrater till köttet, jag äter mer kolhydrater utan kött…

Någon som har en aning om vad som händer och vad det hela beror på?? Jag fattar ingenting.. Detta går dessutom emot allt jag tidigare lärt mig om diabetes, kolhydrater både genom påläsning och egna erfarenheter.

Har dessutom börjat att sakta, sakta röra mig neråt i vikt på vegetarisk mat, men samlar MASSOR med vatten när jag äter kött..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anterrabae
2011-06-27 16:14
#1

oj, va långt det blev… Förvånad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-06-27 18:05
#2

Jag känner två personer som hade diabetes typ 1 den ena blev helt frisk efter ätit vegetabiliskt kost under några år, den andra har fått dra ner på isulin och behöver inte alltid ta. (har inte själv förstått mig på riktigt med hur det fungerar att injeksera isulin eller doser eller hur ofta).

Det påstås att man inte kan bli frisk från diabetes typ 1 om den är ärftlig eller fått i tidig ålder, men ändå så blir folk friska oftast vid vegetabilisk föda. Ska se om jag kan hitta, fanns en proffesor som pratade om "vägen att bli frisk från dabetes typ 1" (han pratar även om typ 2 som är på grund av kost). Då fanns det något ämne i mjölk, ko och gris som vissa andra animalier som en del (oftsat ärftlig diabetes) reagerar så att när sockret i kroppen ska åka till olika ställen för att ge cellerna energi så känner inte kroppen av detta riktigt så den inte skapar isulin som hjälper till att omvandla sockret till energi. (hoppas jag att jag fattade det rätt som han förklarade).

Han förklarade att äta kött för en som har diabetes eller få i sig det här ämnet är som att ta en tablett men får en bieffekt. Som att ta en tablett för att man ska bli piggare men så är bieffekten att benen inte kan röra på sig.

Dock kan man inte bli botad men nästintill frisk om man fortsätter med den kosten. Tyvärr är det inte många som forskar i detta utan de letar efter medicin för folk oftast vägrar ge upp kött, för det är det de lever för. Medans de oftast slänger i sig maten så fort som möjligt bara för att sedan kunna göra nästa grej utan att ens tänka på vad det smakar, tycker jag det nästan är lite löjligt. Få lagar sin egen mat numera.

Anterrabae
2011-06-27 18:31
#3

OJ! Tackar för den informationen!! SkrattandeKyss

Det var verkligen jättespännande info! Jag har bara hört motsatsen att man kan bli typ symptomfri, eller nästan iaf om man utesluter kolhydraterna… och det gick ju ett tag Tungan ute Nu blir jag mätt länge, och nöjd även på kolisar, något som jag aldrig blev förr. Det är som att kroppen har bestämt sig för att det är dax att ta tag i "nästa" bli-frisk-grej nu och helt plötsligt började den tokreagera på animalier.

Misstänker som sagt att jag inte kommer kunna hålla på med getmjölken heller, eller ägg särksillt länge till.. Men än går det och jag tycker det går fort iaf.. så de får vara kvar en stund till.. Så jag hinner lära mig om rätt komponerade veganmåltider. En kött- fågel- eller fiskbit är ju fullvärdigt protein tex, man har inte behövt tänka så mycket. Har du förresten koll på någon bra vegansk kokbok? Jag har en som är lacto-ouvo vegetarisk, men det är väldigt mycket mjölk och ägg i den så den passar inte så bra..

Insulin injecerar man  morgon och kväll som verkar basalt under dagen, och vid varje måltid, då avgörs mängden insulin av hur mycket kolhydrater man äter.

Är det ok om jag lägger upp ditt svar på min blogg? Jag har skrivit texten ovan, med tillhörande frågor även där…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-06-27 18:39
#4

Getmjölk innehåller inte detta ämne, så det brukar gå bra, dock är inte all "getmjölk" gjord på endast getmjölk utan kan ha komjölk i sig också. FETA är ibland märket på produkten även om det är gjort på komjölk. Så man får läsa noga.

Har sett getmjölk att man kan köpa i affären för rätt länge sedan kostade multum för en liten glasflaska och var inte supergod heller.

Veggobibeln är ju toppen (heter "Vegetariska kokboken" av Inga-Britta Sundqvist). Finns nästan i alla butiker och står även vad man kan använda istället för ägg och mjölk i alla recept så den är perfekt. Så den är passad till vegetarianer och veganer.

Jo glömde berätta hon som blev helt frisk från diabetes typ 1, hon blev riktigt sjuk när hon kollade sig blev hon sjuk då hon fick förmycket isulin så hon fick ta bort den helt, hon trodde hon blev sämre.

Javisst, sökt runt lite och hittar inte till hans sida, var på hans föreläsning, han turnerar ju runt europa och berättar om det här. Vore bra med en länk, men du får gärna kopiera av min text. Skrattande

[TrevorS]
2011-06-27 18:45
Anterrabae
2011-06-27 18:48
#6

Läser alltid supernoga på allt som är get-relaterat då hela familjen är superallergisk mot komjölksprotein. Jag har hittat mestadels tyska leverantörer med ren getmjölk, tråkigt dock med den långa frakten, högpastöriserat och superhomogeniserat. Jag skulle helst vilja ha den helt färsk. Flört Har hittat ett mejeri i dalsland, och söker återförsäljare av deras produkter i närheten…

Tack för kokboks-förslaget, ska kolla mer på det. Känner att jag behöver en bra för att läsa på lite runtomkring.. Sen är jag ju kokboksnörd… heh.

Tack, jag ska kolla upp så att jag få hittat länk till hans, forskarens, sidor.. Och länkar även hit.. Flört

Jag är faktiskt ganska omtumlad över den här informationen, den var för mig en fullständig nyhet!! Och jag tycker ändå att jag är ganska påläst om immunologi och mat och sånt! FörvånadGlad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
2011-06-27 18:57
#7

Tål inte mjölkprotein heller så jag vet hur det är. Jag tycker inte riktigt om getmjölk, minns du komjölksmaken, hur smakar de om man jämför mot vanlig mjölk? (minns inte mjölksmaken så jag kan inte jämföra)

Vad har du för blog-adress? Du borde ha det som undertext så man lättare hittar dit.

Jag sysslar lite alternativkost och då stöter man på folk som är rätt duktiga och kan tipsa om vissa saker så kollar man upp, dock inte expert på just diabetes. Skrattande

Anterrabae
2011-06-27 19:22
#8

Jo jag tänkt att jag vill ha adressen där, jag vet dock inte hur jag lägger in min bloggadress under mina kommentarer Flört

adressen är iaf: http://anterrabae.wordpress.com

Jo jag minns allt mjölksmaken, den är hur god som helst! Getmjölken är lite saltare, men har samma fyllighet och botten. Den är i stort sett omöjlig att uppnå utan animalier.

Ett alternativ jag gör på ägg, kokosolja och vatten kommer ganska nära. Annars är Imat eller en blandning av alpros soyamjölk och soyagrädde bäst om man pratar om att hälla den i kaffet.

Att dricka som den är går inte att ersätta… Get kommer nära, men inte hela vägen.

Som kuriosa, kollade just blodsockret. Jag tog 14 enheter insulin till middagen idag. Pasta med lins-och tomatsås.(åt mycket) Helt veganskt.
Man ska ligga mellan 4-6 i socker om man är frisk, 5-7 som diabetiker är optimalt. Nu ligger jag på 3,1 (för lågt)
Hade jag ätit motsvarande middag (mängd osv) med kött (köttfärs, bacon, tonfisk) Hade jag behövt mellan 20-25 enheter. Idag tog jag 14 för att jag var lite hög innan (låg på 9,4) Men det var visst för mycket. jag trodde snarare att jag skulle behöva ta mer..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2011-06-27 19:29
#9

Kolla här!

http://michelblomgren.blogspot.com/p/tvartomdiet-vad-ar-det.html

Lite samma tänk som du pratade om, är det han?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-06-27 20:52
#10

Det är ju lite snurrigt det där och vissa ingredienser är knepiga när man är diabetes för det finns ingen direkt instruktionsbok. Kan ju inte säga att det är så för alla att alla kan bli frisk, ville bara gör mig klar på den punkten, men nästintill och ibland helt.

Jag känner inte igen personen faktiskt, jag ska se om jag har kvark någon gammal broshyr.

Men vissa menar på att det inte är hur mycket kolhydrater eller fett, för så länge man får i sig det här "ämnet" så måste man hålla på att försöka få det stabilt.

Nej det var inte samma person som du länkade till, den här var lite äldre som jag menar.

Anterrabae
2011-06-27 22:24
#11

Ok, bra att veta. Får leta lite mer på "din" professor… Glad Den här killen var ju ingen professor, bara full med egna erfarenheter…

Självklart kan man inte garantera att någon blir frisk eller så. Men det är ju alltid värt ett försök..

Jag gjorde ett test nu ikväll, bara för att se hur jag själv reagerar. Käkade risgröt med min dotter nu vid nio. Innan kvällsmaten hade jag ett bs på 7,3 (trots insulinkänning och russin, man brukar ligga mycket högre då) Åt gröten med kanel och socker. Tog inget insulin. Normalt skulle detta ätande resulterat i ett bs på runt 20 eller strax över inom 1-1,5 timmar.. Nu drygt en timma efter mat så låg jag på 12,5 typ. Behöver nog inte mer än 5 enheter eller så.. Normalt skulle varit 12-15..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Gemm]
2011-06-30 22:44
Anterrabae
2011-07-01 14:47
#13

Tack! <3 Skrattande

Jättespännande!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
DesK
2011-07-01 21:17
#14

Veggobibeln -Vegetariska kokboken" av Inga-Britta Sundqvist  är en urbra grundkokbok för all slags vegatarisk matlagning Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2011-07-01 22:39
#15

Ja, jag var in på bokhandeln och kollade lite i den, den ligger bra till Skrattande Sen hittade jag en bok om smoothisar också, och vid ett hastigt genombläddrande så verkar den vara mjölk och äggfri, alltså ganska vegansk Flört

denna!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-07-02 00:00
#16

Ska föresten finnas en veggo och sojafri smoothie-bok, ska se om jag kan hitta den.

Anterrabae
2011-07-03 23:36
#17

spännande!

Ska försöka få in vanan med frukostsmothie, rå och med massa nyttigheter i Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Liva
2011-07-06 20:08
#18

Jätteintressant det här!

Den här kokboken är tunn och liten, men jag har under mina många år som Vegan och Vegetarian använt den mycket flitigt:

Läcker veganmat av Elisabet Karlix

Anterrabae
2011-07-06 20:39
#19

Åh, tack! Den ska jag kolla upp! Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Liva
2011-07-07 20:16
#20

Det här med getmjölk… var kan man köpa det? Finns grädde också att få tag i? Är det vanligt att man tål getmjölk fast man inte tål komjölk?

Blev jättesugen nu på smoothies och allt möjligt…

Tungan ute

Annons:
Anterrabae
2011-07-08 11:28
#21

Vi tål får och getmjölk här hemma, undantaget stora tjejjen, hon grejjar inte det heller. Lättast  är väl att få tag i olika ostar…

Googla på mejeri och getmjölk så kommer det upp lite olika alternativ runt om i sverige..

Vissa butiker tar in det.. men det är lite klurigt. Man får ev be dem ta hem.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-07-08 12:09
#22

Tål man inte mjölkprotein kan man ibland tåla getmjölk. Jag tål getmjölk men inte komjölk.

[TrevorS]
2011-08-02 15:26
#23

Här är lite om de två som pratar om att bli frisk från diabetes:

Diet Power

Anterrabae
2011-08-02 16:56
#24

Tack! Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: