Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 10284 ggr
[TrevorS]
2011-09-15 19:28

Majschips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns inget godare än hemmagjorda majschips. Dessa kan man göra både i ugn eller raw i dehydrator. Det finns en regel om hur man gör dessa. Det går toppen att använda majskorn på konserv, häll bara av vattnet först. Detta blir en hel del så man kan mindska ner receptet en hel del. Detta recept blir ca 3-5 plåtar.

Ingredienser:
5 dl majskorn
½ dl linfrömjöl (går att mixa linfröna innan eller med mortel)
½ gul lök
1 tsk chilipulver
1 tsk citronsaft

Gör så här:
Blanda majskornen i en mixer och mixa, skrapa ner från kanterna och mixa igen (mixa på låg hastighet). skala och hacka ner löken fint och tillsätt den, citronsaften och chilipulver och mixa ihop allt. Använd en slickepott och bre ut så tunt som möjligt på ett bakplåtspapper. Värm upp ugnen till 125°C, låt chipsen vara där inne tills den börjar bli seg och går att vända på, lyft försiktigt chipsmassan från plåten (akta kan vara varmt) och klick till mindre bitar. Ställ in dem i ugnen igen och låt den vara där tills de blir riktigt knapriga och krispiga.

RAW:
För att göra dessa raw, mixa ihop alla ingredienser, använd en slickepott och bre ut så tunt som möjligt på ett bakplåtspapper, ställ in dem i dehydratorn (alternativt ugnen med endast lampan på) efter 12 timmar, vänd på den. Låt den stå kvar tills den torkat och blivit krispig.

Annons:
DesK
2011-09-15 19:36
#1

Låter supergott! Måste testas! Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-09-15 19:47
#2

Låter enkelt, jag som trodde det var svårt! Går det att använda något annat mjöl? Majsmjöl kanskeSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-09-15 19:55
#3

#1. Rikigt gott, vill man ha dem spicy kan man hacka ner en pepparfrukt. Tungan ute

#2. Linfrömjölet har man i för att det ska hålla lättare när man vänder den. Om du kör den i ugnen fungerar med ½ tsk fiberhusk, 2 msk majsstärkelse eller 2 msk potatismjöl. Tänk bara på att den spricker lite lättare när man vänder på den. Glad

MonisN
2011-09-16 09:42
#4

Jag köper aldrig sådana här udda mjöler, så jag tänkte om det funkade med "vanligt" mjöl så hade det varit bra. Men det kanske du inte har provat?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-09-16 10:16
#5

Orginal ska det inte vara något i, jag vill gärna ha i det eftersom den binder ihop smeten bättre, men det fungerar med stärkelse, var mitt första försök, men lättare att klippa till finare bitar om man använder linfrömjöl. Tyvärr är linfrömjöl svårt att få tag på men fungerar att använda vanliga linfrön som man mixar i mixern innan eller krossar i en mortel.Skrattande

MonisN
2011-09-16 11:44
#6

Ja, man kan ju mixa linfröna själv! Det ska ju inte vara så mycket ser jag nu, så det borde inte vara några problem. Tack för recept och tips!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Anterrabae
2011-09-17 11:50
#7

Mona: Det borde gå alldeles utmärkt med vanligt vetemjöl också. Det binder ju annat jättebra! Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2011-09-17 12:16
#8

#/ Ja, man kan ju alltid provaGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-09-17 12:59
#9

Vetemjöl blir inte så bra när man ska kladda ut den, den drar gärna ihop sig och bubblar sig, det gör den inte med ren stärkelse. Flört

Anterrabae
2011-09-17 13:09
#10

aha.. jag förstår!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: