Annons:
Etiketterreceptpåläggövrigt
Läst 14264 ggr
[SannaSL]
9/29/11, 7:19 PM

Mandelfetaost - Recept

Testade ett recept från vegetariantimes.com för några veckor sedan, blev riktigt bra, smakade väldigt likt fetaost :)

2 1/3 dl skållade mandlar
4 msk citronjuice
3 msk + 4 msk olja
1 vitlöksklyfta
1 1/4 tsk salt
1 msk färsk timjan
1 tsk färsk rosmarin

Blötlägg mandlarna i ett dygn. Skölj under rinnande vatten. Mixa mandlar, 1-2 dl vatten, citronjuice, 3 msk olja, vitlök och salt tills det är jämnt och krämigt. Häll massan i en ostduk, lägg över hörnen och snurra ihop dem så att osten formas till en boll, kläm eller pressa ut vätskan. Kyl i 12 timmar, ta bort överbliven vätska.
Värm ugnen till 95 grader. Lägg osten på ett bakplåtspapper, platta till den så att den blir ungefär 2 cm tjock. Baka 40 minuter eller tills ytan är fast. Låt svalna, förvara i kyl.
Blanda ihop 4 msk olja, timjan och rosmarin i en liten kastrull. Värm på mediumvärme i 2 minuter, låt svalna. Häll oljan över osten innan servering.

Annons:
[TrevorS]
9/29/11, 9:44 PM
#1

Låter gott, ska jag testa. Brukar göra ett liknande fast på solrosfrön, fast mandlar är godare. Skrattande

kelfwing
9/29/11, 10:34 PM
#2

Kanske fel inlägg i fel tråd.   Men en undring,  Hm, om man kan göra fetaost veganskt, kanske t o m min favorit Halloumi går ? Har du tips eller idéer TrevorS?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
9/30/11, 10:16 AM
#3

#2. Man kan göra feta-ost på samma sätt som på mjölk fast med sojamjölk (fungerar endast) finns även recept från yoghurt också, har dock aldrig testat.

För ost:
1,25 dl soyghurt naturell
3,7 liter sojamjölk
3/4 tsk kalciumklorid
1/4 tsk vegetabiliskt löpe eller cougulerare eller vinäger
0.29 dl bergsalt eller havssalt

För saltlag:
0,5 dl bergsalt eller havssalt

Måste bara översätta resten av hur man gör, ska återkomma med text! Dock brukar jag göra "mozarella" genom att köra soyghurt i kaffefilter och låta det rinna av sig i 6-12 timmar.

[TrevorS]
12/6/11, 11:11 AM
#4

Puttar upp den här.

[Aquelegia]
12/6/11, 12:27 PM
#5

Jag som vart så orolig för hur jag ska klara mig utan ost (skall utesluta mejeriprodukter ur min kost) MUMS!

[Aquelegia]
12/6/11, 12:27 PM
#6

Kan ju säga passa på att köp på er nötter nu när det är billigare!

Annons:
[TrevorS]
12/6/11, 12:53 PM
#7

Jo juletiderna är toppen att köpa nötter. Skrattande

Anterrabae
12/9/11, 1:38 AM
#8

smarrigt värre!

Ska även tipsa min mamma spm sörjer osten pga mjölkintolerans.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Rhesus
2/21/13, 9:39 PM
#9

Äntligen testat den här nu. 
Blev jättegod!

VästkustFia
12/5/13, 4:41 PM
#10

Mm vad gott det låter - måste prova det snart

kelfwing
12/9/13, 6:36 PM
#11

Kanske något för ostbrickan på julbordet?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Upp till toppen
Annons: