Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 7404 ggr
[TrevorS]
2011-10-11 15:23

Basilikapuckar - Recept

Det här är ett av de lättaste recepten som finns på kikärtor eftersom man inte behöver koka kikärtorna utan det räcker att de är blötlagda.

Blir ca 35 falafel

Ingredienser:
5,5 dl kikärtor blötlagda
2 msk vatten
2 dl färsk eller fryst persilja
1 msk korianderfrön
1 msk kumminfrön
1 tsk salt
2 msk potatismjöl eller majsstärkelse
2 msk vetemjöl
1 msk rapsolja

Gör så här:
Blanda kikärtorna och vattnet i en mixer och mixa tills de blivit till en fin pure. Klipp över persiljan och mixa tills de blandat sig något, men inte så persiljan blir till en pure.

Rosta koriandern och kummin i en stekpanna så de får fram sin smak (men inte blir brun eller bränns) Stöt dem och häll i blandningen. (vill du använda krydda använd hälften så mycket)

Blanda ihop kikärtsmassan med de övriga ingredienserna, låt stå i minst 10 minuter. Under tiden kan du göra i ordning stekpannan eller om du ska fritera. Hetta upp lite olja i stekpannan och klicka ut några puckar, när de börjar få färg, vänd dem och tryck försiktigt till så de blir platta.

Annons:
DesK
2011-10-15 17:51
#1

Låter som ett bra recept! En liten fråga har jag: Är det inte så att man måste koka ärter, bönor och baljväxer innan man äter dem?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2011-10-15 20:45
#2

Just kikärter är inte så farligt då man äter dem även groddade, värre med sojabönor, de skulle jag nog inte äta okokta eller stekta. Falafelbitar man köper på påse som man blandar med vatten är inte ens blötlagda, bara sköljda.

DesK
2011-10-15 20:51
#3

Aha tack det är ju bra att veta! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Linjalen
2017-09-10 09:34
#4

Hej! Lite sen fråga här (bara sex år senare): 5,5 dl kikärtor - är mängden före eller efter blötläggning?

vendelay
2017-09-10 19:27
#5

#4 TrevorS är inte längre medlem på iFokus så jag svarar att jag tror att det är efterblötläggning eftersom det står "5,5 dl kikärtor blötlagda". Jag tolkar det så i alla fall.

Hoppas du gillar receptet! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: