Annons:
Etiketterreceptlchf
Läst 7747 ggr
[TrevorS]
2011-11-17 14:17

Pannkakor - LCHF

LCHF-pannkakor

Ingredienser:
4 dl sojagrädde (17%)
1/2 dl kokosfett (för att öka fetthalten av sojagrädden)
2 dl kokosflingor
1 dl kokosmjöl
3 msk fiberhusk
4 dl alternativmjölk

Gör så här:
Vispa ihop sojagrädden och kokosfettet, rör ner kokosmjölet och fiberhusk och låt svälla i 10 minuter. Tillsätt kokosflingorna och låt svälla i ytterligare 10 minuter. Stek i rikligt med fett på medeltemperatur rätt länge.

Serveras med vispad kokosgrädde. Det får man genom att man ställer in kokosmjölk i kylen, gör hål på undersidan och tömmer på vätskan, fettet som är kvar vispas med lite vaniljsocker. Vätskan som blir övre kan man ersätta en del av alternativmjölken med.

Annons:
Anterrabae
2011-11-17 14:19
#1

Bra recept! Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-11-17 14:23
#2

Jo det är super, dock testat 1 gång, dock svårt att få upp fetthalten i just pannkakan men bra att man har fett som tillbehör istället. Skrattande

Anterrabae
2011-11-17 14:25
#3

ja, det kan jag tänka mig. jag kan inte äta så mycket fett själv. men normalfett, och mindre kolhydrater funkar bättre.

Magen totalpajjar av kokosfett, kan inte tolerera mer än en tsk. Jag får byta ut det. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-11-17 14:26
#4

Hur är det med olja, lite osäker, vet man pratade lite om just olja inom lchf, just i pannkakorna är kokosfettet svårt att ersätta med olja då den sipprar ur.

Anterrabae
2011-11-17 14:31
#5

Jo olja är väl inte allid av bästa sort, efter som de flesta oljor faller sönder och blir transfetter vid upphettning. Det är eg bara naturligt mättade fetter som kokos och palmolja som är värmetåliga. Annars är det animaliska varianter som gäller, där ghee kommer i första rummet.

jag har ju käkat "riktig" LCHF förut, så principerna bakom sitter som berget. Det sved ganska illa i själen att behöva överge smör och ghee för margarin, dvs härdade fetter med otaliga hemska processkemikalier och transfetter.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Adeon
2011-11-17 14:33
#6

Tack så mycket!! Hur många pannkakor blir det?

Och sen var det någon som sa att man behövde ägg som bindningsmedel till kokosmjöl, men det kanske inte stämde?

Annons:
Anterrabae
2011-11-17 14:36
#7

Nä inte nödvändigtvis, ägg binder bra, men om man kompencerar ordentligt med stärkelse och husk så går det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-11-17 14:40
#8

Husk går toppen, jag har själv testat när jag laburerade med just pannkakor. Kokosmjölet gör mycket och håller ihop rätt bra, kokosflingorna är mer som något som ska hålla mellan, det suger bra upp vattnet faktiskt.

lite majsstärkelse kan inte skada heller, men osäker på hur det är med just det här med tillsatt stärkelse, beroende på hur strikt man är? Men det skadar inte med lite stärkelse i.

Det beror på, man gör dessa lite tjockare än vanligare pannkakor, vi gjorde 4, men du kan säkerligen göra de tunnare så de blir flera.

[TrevorS]
2011-11-17 14:42
#9

Kan tipsa om stekprov, man testar med 1 matsked av smeten, håller den inte ihop bra, tillsätt lite stärkelse. Alterantivmjölk bör ej uteslutas, använder man vatten så tränger sig fettet ut ur pannkakan.

[TrevorS]
2013-02-12 11:14
#10

Lite uppdaterat så är det bra att tillsätta lite nötmjöl i mixen. 

Upp till toppen
Annons: