Annons:
Etiketterreceptglutenfritt
Läst 7652 ggr
[TrevorS]
2011-11-28 16:00

Vetefri Sojasås - Tips!

Funnit en vetefri sojasås, de har då använt rismjöl istället för vetemjöl.

Biofood's Tamari Sojasås är helt utan vete, den är då gjord på rismjöl istället för vetemjöl!

Går att höra på hälsokost-affärer som exempel.

KÖP:
Plushälsa
GrönGåva

Har ställt frågor på flera sojasåsprodukter som ska vara utan gluten i processen så får vi se vad de svarar.

Annons:
[TrevorS]
2011-11-28 16:02
#1

Renée Voltaire - Tamari är också fri från vete, de har också använt Ris istället för Vete!

Anterrabae
2011-11-30 00:37
#2

Kikkoman har en glutenfri soya, som heter Gluten Free Soy. Det är en ganska liten flaska med gulgrön ettikett och röd kork. den är vetefri, till skillnad från deras andra soyasåser.

den finns det en med Illgrön kork, jag kommer inte ihåg vad den heter, men ska kolla upp. Den ser nästan ut som Kikkomans "less salt" men med skrikigare grön färg på korken.

Båda dessa är billigaer än Tamari.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-11-30 09:15
#3

Skrattande

Tamari är ju speciell då den egentligen är gjord med ris istället för vete, men några av dem på marknaden heter så trots de är gjorda på vete. Varför vet jag ej

Anterrabae
2011-12-02 22:35
#4

Och naturligt glutenfri soya är oftast gjord med majs. Hittade en fjärde sort på hemköp igår.

Pearl River Bridge Soy Sauce, den stod på glutenfria hyllan 150 ml för 19 kr. Lite sötare i smaken, nästan lite rökig. Jag tyckte den var god.

Och den med illgrön kork heter Sakura, en ljus japansk soya.
Jag har tagit kort, men kommer inte åt bilderna nu. Lägger upp när jag får möjlighet. Den verkar vara både lägre salthalt och naturligt glutenfri. Tror den även finns som normalsaltad.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-12-02 22:50
#5

Majs har jag inte sett några än med. Men visst går det, jag kör oftast med majs. Skrattande

Jag använder sojan oftast istället för salt men även för dess smak.

Anterrabae
2011-12-02 22:55
#6

Förutom tamarin så har jag bara set både med och utan majs. kikkomans glutenfria är utan stärkelse helt. Där har man tillsatt alkohol direkt för jäsning.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
2011-12-02 23:14
#7

Häftigt, funderat på vad som händer om man lägger i blötlagda sojabönor i surdegen och låter de jäsa med?

Anterrabae
2011-12-05 00:27
#8

Man får proteinberikat bröd Flört Det är gott! Men de gör sig bäst om man även kokat och mixat dem. Om de inte är jästa förståss.. då behöver de inte kokas.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-12-05 10:19
#9

Tänkte de skulle jäsas efter de var blötlagda, de ger ju en liten speciell smak från sig då, den är rätt god. Skrattande

Upp till toppen
Annons: