Annons:
Etiketterreceptglutenfritt
Läst 6042 ggr
MimmiH
1/7/12, 8:13 PM

Recept på ersättare till mjölk och yoghurt?

Hej, jag vore tacksam för recept på ersättning för mjölk och yoghurt.

Finns det något mjöl - helst glutenfritt - som man kan vispa eller mixa med vatten?

Soja vet jag redan att det finns.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Annons:
[TrevorS]
1/7/12, 9:21 PM
#1

Står flera recept och tips i artikeln ERSÄTTNINGSPRODUKTER.

Du kan även gå in på min hemsida, där hittar du recept på hemmagjord grädde och hemmagjord mjölk samt hemmagjord soyghurt och filmjölk.

Om du klickar under glutenfritt i disskutionsgruppen till vänster hittar du "Recept & Diskutssion (Glutenfritt)" jag äter helt vetefritt och naturligt glutenfritt, finns även en tråd med mina bakprojekt Trevor's Dagbok - BAK. De mjölerna är naturligt glutenfria flera kan du blanda själv eller köpa färdiga, inte allt för dyra heller med tanke på att man behöver mindre för att få större bröd.

Här finns även tips om vetefri och naturligt vetefri pasta också. Står i tråden här.

Jag kommer upp lite med tips hur man konventerar recept med hjälp av den glutenfria mixen här nedan i vanliga bakrecept då den går att knåda om man använder fiberhusk. Man behöver mindre av detta mjölet så man kan inte bara ersätta samma mängd i vanligt bakrecept tyvärr. Den mjölmixen är helt vegansk dessutom helt vetefri!

[TrevorS]
1/7/12, 9:25 PM
#2

Kom på du kanske inte menade bakmjöl utan mjölkpulver som istället för torrmjölk, då finns dessa veganska varianter:

Valnötsmjölk
Hasselnötsmjölk
Mandelmjölk
Sesammjölk

Hoppas jag kunde hjälpa dig lite på traven. Skrattande

MimmiH
1/7/12, 10:58 PM
#3

1000 tack Trevor för det uttömmande svaret Glad Jag ska kolla in länkarna Glad

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[TrevorS]
1/7/12, 11:00 PM
#4

Det var så lite så. Skrattande

MimmiH
1/8/12, 9:41 AM
#5

Funkar det att mixa kokosflingor till en mjölk (blanda med vatten)? Ev. blanda med andra mixade nötter o frön? Finns det något frö eller nöt som inte är lämpligt att göra mjölk av?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[TrevorS]
1/8/12, 10:18 AM
#6

#5. Kokosflingor kan ma inte rekomendera, dock fungerar det med färsk kokosmjölk, brukar då spara vattnet, sedan skrapa bort kokosköttet, hacka fint och mixa till pure i lite vatten och tillsätta mer vatten sedan, sedan sila genom kaffefilter. Nackdelen är att den inte är god att göra sås på,  men god i färser eller i thaigrytor.

Man kan göra mjölk av de flesta nötter, men de ska vara naturella och ätbara för oss människor. Nackdelen är att den särar på sig något så man får skaka om.

Annons:
MimmiH
1/8/12, 10:22 AM
#7

Mange takk för klargörandet, Trevor Glad

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

[TrevorS]
1/8/12, 10:35 AM
#8

Inga problem. Finns ju här för att svara. Skrattande

Upp till toppen
Annons: