Annons:
Etikettträning
Läst 22942 ggr
Khatz
1/21/12, 10:06 PM

Bygga veganska muskler?

Har precis gått från Lakto-ovo-vegetarian till "hel-vegetarian" och jag vill behålla musklerna men även bygga på dem ordentligt. Vad bör jag äta?

Det handlar om både kondition men framförallt styrka.

Vad äter ni tränande veganer?

Annons:
[snall]
1/23/12, 12:36 PM
#1

Jag vet inte så mycket eftersom jag inte ätit veganskt eller vegetariskt så länge men jag äter på som vanligt dock känner jag mig hungrigare så jag äter mer. Tänkte efter på vad jag är sugen på och äter det, dock inte godis och liknande. Äter bara mer i mina portioner, har än så länge inte blivit sjuk, men tränar inte på för hårt heller, jag tränar mest för att hålla uppe styrkan och musklerna.

Finns ju proteingrejer som är gjorda på sojabönor som man mixar med sojamjölk/havremjölk och dricker.

[Kajsa91]
1/25/12, 7:23 AM
#2

Vad är skillnaden mellan Lakto-ovo-vegetarian och "hel vegetarian" ?
lakto-ovo-vegetarian äter ägg och mjölk, samma som med en Vegetarian?

kelfwing
1/25/12, 10:20 PM
#3

hel-vegetrian är samma sak som Vegan, dvs äter inga produkter från djuren, som tex mjölk, ägg osv.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
1/27/12, 12:13 PM
#4

Finns en träningsida för veganer, dock på engelska, kan du inte det så är det bara att höra av dig:

Träning - Veganska recept
Träning - Veganska produkter och tillskott

Willow_
8/16/12, 9:51 PM
#5

I perioder när jag tränar mer är jag alltid sjukt hungrig. Brukar tillfredsställas med jordnötssmör direkt ur burken, nomnomnom. Annars är quinoa ett fantastiskt livsmedel, proteinrikt och väldigt mättande!

[Aquelegia]
8/16/12, 11:20 PM
#6

Det finns ju faktiskt sojaproteinpulver på hälsokostaffärer som en vegansk väninna fick rekommenderat. Bland annat life har det om du vill ha efter träningen. Finns bara i neutral smak men är ju bara att mixa ihop med en banan och någon av alla "mjölk"sorter eller varför inte lite jordgubbar, hallon, kakao och druvsocker. Det du är sugen på.

Annons:
Tortuga
8/22/12, 12:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hampaproteinpulver är toppen! 50% fullvärdigt protein, bara att blanda i smoothien! :)

Mr.Mustard
8/23/12, 4:18 PM
#8

Det är väl i princip the sämsta med att vara Vegan. Du hittar knappt ett naturligt protein utan en massa extra kalorier på köpet. Du får nog vänja dig vid att äta ett paket linser om dagen, blandat med ris, pasta

[TrevorS]
8/23/12, 6:07 PM
#9

Jag drack en hel del drinkar sojamjölk, banan, sojaprotein och kakao. Seitan är rätt bra också. Skrattande

Har kompisar som tränar också, de äter en hel del quinoa på grund av proteinvärdet i dem, har dem i allt från att de drygar ut för att göra biffar till potatismos och sallad till mat.

Anterrabae
8/25/12, 9:50 PM
#10

Rawfood är det optimala om man vill bygga muskler. I och med att enzymerna är kvar kan man tillgodogöra sig aminosyrorna direkt. Aminosyror är isärplockade proteiner, alltså behöver man inte plocka ner proteinerna först utan kan bygga muskler direkt.

Nötter, oljor, frön, groddar, blötlagt och levande.

Kolla in: http://thegardendiet.com Storm, som driver sidan är raw Vegan sen 1972 och bodybuilder Skrattande Han är för övrigt gift med en svenska, vars syster är PT och kostrådgivare här i göteborg gällande just rawfoodträning.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

muammar
9/6/12, 10:47 PM
#11

Mja. Att rå kost är det optimala stämmer väl ändå inte? De studier som visat, även med en optimal rå kost diet, kontra andra dieter, inkl animalisk - visar egentligen försumbara skillnader på muskeluppbyggnad.

Jag tränar en hel del kondition, främst löpning och cykel - kör ultramaratons på "dugliga" tider (allt är relativt). Jag äter så "helt" som möjligt, dock en sucker för kikärtsgrytor, hamburgare dylikt - har inga problem med varken bygga, utveckla muskler - eller med återhämtning (med tanke på en cyklar nästan varenda gång till arbetet (30km ett håll)).

plantalicious
9/7/12, 7:47 AM
#12

Jag håller med #11. Äter du en allsidig kost inklusive mycket bönor, linser och tofu ska det nog inte vara några problem att bygga. Vegetariska och veganska måltider innehåller inte alltid mindre protein än animaliska. Se t.ex. det här inlägget Den ständiga proteinfrågan

[TrevorS]
9/7/12, 9:21 AM
#13

Jag håller med Anterrabae och stött på många som äter rawfood och tränar och fått upp riktigt fina muskler. Finns ju en hel del där.

Du har ju den här snubben som även lägger upp recept som äter rawfood/frukterian, följt honom i några år.

Så har vi också Mac Danzig som också är Vegan och tränar.

Här är en hemsida med recept för de som tränar och äter vegansk kost.

Du har även här om du äter på som vanligt dessa drycker eller powerbars som du kan äta extra om du tränar.

Annons:
tlover
3/30/13, 7:08 AM
#14

Nu äter jag ju inte helt vegetariskt utan jag äter ägg ibland,

men även de dagar jag inte äter ägg får jag i mig nästan 1,4 gram protein/kilo kroppsvikt och då är jag liten och försöker gå ner i vikt så det är på ca 1400 kcal så om man tränar så borde man ju kunna få i sig betydligt mer kalorier = betydligt mer protein.

1,4 gram protein/kilo kroppsvikt är det högsta man sett posetiv utveckling vid hård träning (en studie då testpersonerna tränade 7 timmer/vecka fick äta 0,8 gram protein/kilo kroppsvikt, 1,4 gram protein/kilo kroppsvikt och 2,4 gram protein/kilo kroppsvikt.

dom som åt 0,8 fick bra resultat, dom som åt 1,4 bättre och dom som åt 2,4 fick bättre än 0,8 men inte bättre än 1,4.

så det är inte så svårt igentligen.

(källa: "vegetarian sports nutrition" boken av D. Enette Larson-Meyer exakt vilken studie står i boken men orkar inte kolla upp det)

ett bra protein är annars mörkgröna blad, dom innehåller mkt vatten emn proteinet är högvärdigt så det är ju inte negativt att äta det.

l'm back

tlover
3/30/13, 7:12 AM
#15

kanske ska tillägga att min man äter nästan samma som jag (+ 2 dl mjölk/dag och kött max 1 gång/veckan oftast mycket mer sällan)

han tränar och märker inget problem med kosten bara posetiva saker tex har är mer sällan sjuk, träningen går bättre, han blir inte för trött om han ska träna efter mat etc etc…

eller han tycker min mat är för god så han kan råka äta för mkt och gå upp i vikt men inget annat (jag kanske ska börja laga äcklig mat 😃)

l'm back

Jullanhugo
7/24/13, 9:49 PM
#16

hmmm asså riktigt intressanta grejor här va! :D Har funderat jävligt mycket på detta med att bygga muskler och va Vegan. Nu har jag ju inte vatt Vegan länge men tack för alla värdefulla tips  :D

Superfly
7/25/13, 4:49 PM
#17

Jag tränar ganska mycket, och klarar att både bygga upp och mättas på t ex nötter i smoothien, chiafrön, en lite större middagsportion, någon extra sked bönor eller extraskiva tofu. Det är inte så mycket mer komplicerat att vara tränande Vegan än vad det är att vara lakto/ovo eller köttis :)

[Lady-In-Black]
7/28/13, 1:15 PM
#18

Vet inte om någon redan rekommenderat att kolla youtube och sök efter FULLY RAW KRISTINA - hon är super härlig, duktig och tränar massor - löpare! Kanske du kan få lite tips - inspiration därifrån!

Näring
10/4/13, 3:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jag äter enbart grönsaker, nötter, frön, linser och bönor, och menar att det är vad vi är gjord för att äta. Jag tränar på gym och löper/cyklar och jag har inga problem att bygga muskler.

Det är enkelt att få i sig protein som Vegan! Baljväxter och nötter/frön är både proteinrika och fullvärdigt (med få undantag), och som bonus är dom proppfull av vitaminer och mineraler.

Titta i djurvärlden, vilka djur är det som har störst muskler? Jo det är hästar, kor, bisonoxar och likn., och vad äter dom? Jo GRÄS!!! Eller kolla på gorillor, rena muskelbergen, och vad äter dom? LÖV!! Och en och annan banan.
Medans köttätande djur har inte särskilt mycket muskler utan är istället smidiga.

Kolla in den här veganen 😉

[TrevorS]
10/4/13, 7:04 PM
#20

Har du fått rätt att använda bilden av http://www.biggerstrongerfastermovie.com/ ?

Annons:
Upp till toppen
Annons: