Annons:
Etikettvegankost
Läst 5045 ggr
Skunken
2012-01-29 18:59

soja produkter

Har hört mycket oroväckande saker om sojaprodukter och tänkte se vad ni kan om frågan. hur är det egentligen är det hållbart ur miljösynpunkt, är det nyttigt och kommer djur till skada under produktionen av sojanprodukterna??

Tacksam för svar

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
[TrevorS]
2012-01-29 19:18
#1

Detta har diskuterats flertal gånger både här och på Vegetarian. Hänvisar till "Vad tänker ni när ni läser detta?"

Skunken
2012-01-29 19:30
#2

Tack så mycket. Allt det skitprat jag hört verkar inte ha så mycket grund häller, precis som i artikeln du länkade till handlar det mer om åsikter. Nu är jag lugn igen. Tack igen :)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

[mymmeli]
2012-01-29 19:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det går runt en massa rykten om sojan på internet. Dessa rykten har spårats till en enda källa:

FALSE: “Soy is Evil” “Whole Soy Story” “Dangers of Soy” Soy Thyroid Soy Cancer Soy Genistein Myths are an internet hoax traced to a Fringe Group called the “WAPF” (Weston A. Price) and spread by a known quack Doctor cited by Federal Authorities named “Joseph Mercola”, who is an ‘honorary board member’ of the WAPF. WAPF works to hurt American people by spreading fallacious ‘scientific-looking’ erroneous nutritional information.

Bland annat säger de att soja har en femininiserande effekt på män:

http://veganlove.tumblr.com/post/15732121833/soy-does-not-contain-estrogen-does-not-feminize

Detta har bevisats från flera håll att det är falskt (se ovanstående länk). Konstigt nog är det ingen som sprider ut att öl skulle ha en feminiserande effekt trots att humle innehåller ett östrogenliknande ämne, vilket faktiskt inte sojabönan har.

Sojan kan dessutom hjälpa till att förhindra världssvälten genom att man får ut väldigt mycket mer protein per enhet land än animaliskt protein. Se bifogad bild.

Om man ska tala om miljöförstöring så är köttindustrin en bra mycket större bov beträffande bland annat vattenkonsumtion och utsläpp:

http://www.oscillator.se/sites/default/files/examples/documents/bild_djr_kottmiljo.pdf

Den största mängden sojaprodukter som importeras till Sverige är råvara till foder för våra husdjur. Den del som importeras i former som direkt blir mat för människor är bara ett par procent av den totala importen.

källa: http://www.wwf.se/source.php/1308753/Sojan.pdf Här hittar du också mer fakta om sojabönan.

Vad du menar med att djur kommer till skada vet jag inte om man nu inte tänker på alla de djur som dödas inom köttindustrin vilka äter långt över 90 procent av världens sojakonsumtion. Och om du menar när man skördar sojabönor så skördar man ju faktiskt också det spannmål som man utfordrar djuren inom djurindustrin med. Det är inte unikt för sojabönan. Naturligtvis kan en del smådjur komma till skada under skörden, men vad jag vet kan man inte komma ifrån det oavsett vad man skördar.

Oj, det blev långt, men det är sorgligt att det finns så mycket rykten som går runt om en sån bra näringskälla som sojabönan.

Skunken
2012-01-29 20:11
#4

tack så mkt för all text, det var jättesnällt att du tog dig tid att skriva så mycket :)  det känns mycket bättre nu är inte orolig för fem öre tycker som sagt att de där ryktena låter som strunt :S

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Blueberry95
2012-02-12 16:41
#5

oj, såg inte att det redan fanns ett inlägg om detta. :P

Upp till toppen
Annons: