Annons:
Etiketterreceptglutenfritt
Läst 16640 ggr
Zabbio
2012-02-19 09:49

Prisvärd mjölkfri creme fraiche?

Hej!

Skriver då jag inte tål mjölk (m.m och inte enbart laktosen utan kaseinet) och tänkte att ni har nog koll på mjölkersättningar :)

Finns det något prisvärt att använda istället för creme fraiche, turkisk yoghurt osv? Jag gillar att ha kalla, krämiga såser till maten.

De alternativ jag sett i affären (som mjukost typ) kostar väl mycket för att funka som sås.. :3

Gärna recept man kan tillverka själv. Helst där sojamjölk kan bytas mot havre, men allt av intresse.

Tack på förhand!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
2012-02-19 09:57
#1

Kan tillägga att det inte måste vara baserat på vätska heller om man säger så.. kanske finns nåt bra recept på mixade, kokta linser eller nåt?

Det jag saknar är konsstensen och den fräscha, syrliga smaken i creme friche. Helst utan mjölsmak då jag inte tycker att det är så gott kallt i sås..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[TrevorS]
2012-02-19 10:11
#2

Finns med några alternativ på ersättningsprodukter samt recept på hur man gör det själv samma som på min blogg. Finns även recept på "filmjölk".

Man kan ersätta i nästintill alla recept sojamjölk med havremjölk om det inte är till att man vill åt att sojamjölken används istället för ägg (att man har i lite vinäger/citronsaft så den särar sig, då får man samma effekt som med "ägg") då fungerar rismjölk.

Turkisk yoghurt, vill man ha en tjockare "yoghurt" kan man låta soyghurten stå i rumstemperatur under natten (oöppnat paket).

Ska man ha creme fraiche  i recept brukar jag köpa "havre fraiche" finns med i ersättningsprodukt, man brukar kunna be affären ta in, fråga då vad priset skulle gå på. När jag anänder färskost, så kostar den 22 inne i stan men 12 kr i en butik som ligger lite längre bort, så det är stor skillnad. Men man kan alltid om man ska göra sås på dem använda hälften och resten med sojagrädde/havregrädde.

Fraiche kan man också mixa med lite citronsaft med soyghurt, men man bör använda den på en gång i matlagningen då den särar på sig.

Sedan kan du göra hemmagjord färskost också helt utan mjölk.Skrattande

Zabbio
2012-02-19 10:59
#3

Tack för det utförliga svaret! :)

Ska kolla närmare på färskosten, det låter intressant!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[TrevorS]
2012-02-19 11:06
#4

#3. Den färskosten är gjord precis som vanlig färskost på yoghurt och smakar nästintill likadant. Man kan smaksätta den också, rulla den i klippt färsk persilja, torkade vitlökskflingor, paprikapulver och liknande. Skrattande

Zabbio
2012-02-19 19:57
#5

En termos med soygurt står på lagring, likaså ett mått färskost :)

Hoppas på att kunna göra havregurt också och prova lite med den.. gillar havresmaken bättre än sojasmaken eftersom jag tycker att  sojan är jöligare. Men kände att det var bäst att först försöka med det beprövade :)

Läste förresten att man inte fick använda hemagjord sojamjölk till yoghurten, varför fungerar inte det?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[TrevorS]
2012-02-19 21:10
#6

#5. Vart har du läst det? så länge man är noga med att skölja sojabönorna innan så är det lugnt! Jag har gjort det på hemmagjort tidigare. De problem jag haft är att den särar på sig (ystar) från vasslet istället för att bli tjock massa, det beror på att jag har i lite salt när jag blötlägger sojbönorna då det tar bort eventuellt besk smak när den är klar.

Lägg gärna upp bild på färskosten då jag själv gjort det många gånger har jag varit dålig med att ta kort innan jag ätit upp.

Annons:
Zabbio
2012-02-19 23:56
#7

#6 Via en länk i en länk du länkade till ;) http://veganen.blogspot.com/2010/09/hemmagjord-soyghurt.html står ''ej go greens eller hemmagjord''.

Jag tänkte egentligen testa med hemmagjord havremjölk - vet inte hur man göra sojamjölken men jag gör havremjölk genom att blötlägga havregryn, mixa och sila. Har ibland i lite levande honung, olja och ägg för smakens skull, (och för att ägget blandar oljan med vattnet) men det kanske man ska låta bli när det ska bli havregurt.. honungen borde ju inte skada, men vet inte med resten.

Hur gör ni sojamjölk och var kommer vassle in i bilden? :) Jag tål ju inte mjölk så jag är lite osäker på mjölkprotein även om det iofs är kaseinet jag verkar reagera mest på..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[TrevorS]
2012-02-20 08:23
#8

Aha, det jag menade var med "1 liter sojamjölk (köpt (inte gogreen’s) eller hemmagjord)" var att man kan använda köpt eller hemmagjord, men inte GoGreens då den är svår att lyckas med. Ska dock skriva om det så inte fler misstolkar. Skrattande

Havremjölk är lite komplicerande då man måste koka havremjölken tjock då bakterierna lever men gärna inte göra havremjölken tjock. Det är lite komplicerat att få till det. Gör man hemmagjord havremjölk och ska göra havreghurt är det bästa att man använder hel havre då havregryn oftast gör den "slemmig" när man kokar. Man kan även använda xanagum för att få den tjockare också och lite bättre konsistens. Sedan måste den oftast matas lite med socker, dessutom kan man inte spara lite av den och hälla i en ny sats då risken är att den börjar att mögla.

Dock ska rismjölk fungera riktigt bra. Står ofta på paketen som man gör soyghurt av att den fungerar på ris också.

Det problemet jag har haft (fåtal gånger) är att den inte blivit tjock utan att den ystat sig (häller man i till exempel vinäger ystar den sig detta kan man samla upp och pressa ihop och då blir en tofu). Den vätskan som blir kvar är vasslet precis samma som vid osttillverkning.

Zabbio
2012-02-20 09:06
#9

Nu hänger jag inte med? "man måste koka havremjölken tjock då bakterierna lever men gärna inte göra havremjölken tjock." Behöver den pastöriseras utan att bli tjock eller skka man koka den så den blir tjock eller..? :P

Rismjölk är så sött.. :P Men jag får testa med lite olika. Ris har ju inte den där mjölsmaken, kanske blir riktigt bra ändå.. Icas Solhavre naturell är den dryck jag tycker är absolut godast, dessutom billigast av de jag sett så annars är den ett alternativ om den funkar. Det är väl om den inte  blir tjock då som är problemet…

Skulle man kunna frysa in slatten till nästa omgång? Eller dödar det bakterierna? Den väcks ju om inget annat när man rör ner i det fingervarma vätskan sen..

Finns det paket man gör soygurt av? :P Tog bara en del soya yoghurt som det stod att den hade yoghurtkultur på och hällde i.

Ystat sig, är det samma som at den skär sig i klumpar? Gör detta något om jag ändå ska göra mjukost av den? Är det havren som ysar sig så, eller paketen man gör soygurt av? :P

Ang. min färskost så har den hunnit bli creme fraiche iaf :P Den var riktigt fin nederst (mot kaffefiltret) men sen hade det täppt till så det i mitten var fortfarande yoghurt. Blandade ihop det, skjölde filtret och ska låta det droppa lite till. När jag sen ska ha till såser funkar denna konsistensen utmärkt, men är ju nyfiken på att göra ''riktig'' färskost :P

Yoghurten har jag inte öppnat än, låter den stå i 1,5-2 dygn. Så lär den säkert bli tjock om inget gått fel :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[TrevorS]
2012-02-20 10:29
#10

Tillsätter du yoghurtkultur/yoghurtbakterier i sojamjölk så blir den "tjock" som yoghurt. Tillsätter du yoghurtkultur/yoghurtbakterier i havremjölk så lever bakterierna i den men gör inte havremjölken "tjock" utan innan man tillstätter kulturen måste den kokas upp med någon form av stärkelse eller xanagum/guarakärnmjöl eller Irish Moss så den  blir tjock, sedan tillsätt yoghurtkulturen/yoghurtbakterien. Dock viktigt att man går på doft och lägger lite på tungan och smakar så det inte har gått något fel på den, luktar den okey är den oftast okey, luktar den fränt, surt eller som mögel ska den kastas. När man gjort havreghurt kan man tyvärr inte använda en liten bit av yoghurtkulturen då den börjar att mögla tyvärr.

Det beror lite på vad man köper för rismjölk, har inte riktigt förstått den där upplevelsen med mjölsmak, flera som klagar på att det. Men yoghurt får man tänka på att konsistensen blir något helt annat soyghurt är inte alls som sojamjölk i konsistens eller smak. Jag älskar Garant, dock gillar jag inte deras sojamjölk men övriga produkter är goda. Är lågprismärke, här i stan kostar ett paket 8-9 kr. Skrattande

Har försökt att frysa yoghurtkultur och det har inte alls gått bra tyvärr utan det har bara börjat att mögla, så jag är nästan säker på att kulturen dör. Finns dock så man kan köpa små påsar med yoghurtkultur, finns även en tablett som man köper 100 för 100 kr en kapsel öppnar man och löser pulvret med sojamjölk och värmer upp till fingertemperatur och sedan på steril termos. Dock kan jag inte minnas vad den tabletten heter, men den är helt vegetabilisk, finns på hälsokost men det är rätt okänt när man frågat dem om den då de säljer, men borde gå att fråga med bakterierna som finns i yoghurt.

Det finns paket främst i tyskland och gick att köpa till sojamjölksmaskinen jag köpte. Jag brukar dock stödja så jag köper en soyghurt och använder lite av den. Det blir ju billigare och man tjänar en hel del på att göra det själv.

Har den ystat sig och inte blivit tjock har något gått fel, finns en bakterie som inte är bra för oss, i värsta fall en mögelsvamp som kan göra detta och måste kastas! Det är extra noga att termosen är ren och att man inte öppnar den mellan för att titta till. Hälla på kokande vatten och diska med hett vatten och liknande är noggrant.

Gör du på havre så ystar den sig inte och går inte att använda till något mer än att äta och till matlagning då man måste tillsätta någon form av stärkelse för att den ska bli tjock då yoghurtkultern/yoghurtbakterien inte reagerar på samma sätt som i rismjölk eller sojamjölk.

Man kan lägga upp massan när man gör färskost i en ostduk eller ren linnehanduk och pressa ut lite vätska så den blir lite tjockare. Skrattande

Zabbio
2012-02-20 10:41
#11

Ok, då förstår jag :) Att koka  havren först med lite potatismjöl är inga problem, bara smaken kommer av yoghurt kulturen. Fast det är ju lite surt att behöva köpa ny soyghurt hela tiden :P Kanske ska köra det paralellt och göra lite ny soyghurt samtiidigt för att hålla liv i kulturen.. xD

Mjölsmaken.. det är samma smak som linser och bönor har.. det ''smakar'' som om det är mjöligt fast att konsistensen är hur len som helst. Vissa klarar av den utan problem, vissa är superkänsliga. Har en kompis som absolut inte klarar någon sån smak. Själv är  jag lite halvt om halvt, klarar den i mat men tycker inte att den smakar fräscht, och just kalla såser vill jag ju ska fräscha upp hela maten :) På samma sätt som fett inte smakar fräscht, det smakar fett helt enkelt :P

Garant har jag inte sett, men så bor man på vischan.. :) Har Citygross (med hästfoder och ridsportartiklar*lol*) och Ica maxi att välja på.. kan ju kolla om netto eller nåt har det, de har ju konstiga lågprismärken ibland.. :)

Synd att det inte går att frysa, men gissade nästan det :)

Jag får testa med rismjölk helt enkelt, har för mig att något märke är  hyfsat billigt.. har inte kollat närmre eftersom jag tycker det är för sött i kaffet (vilket är 98% av mitt användningsområde för tillfället :P)

Annars får jag väl ge med mig och använda soja :P Jag är inte helt emot det, tror bara inte att det är nyttigt att ha i allt, alltid utan att man bör vara lite försiktig med mängden. Känner på samma vis inför vete (fast nu tål ju inte jag vete alls ;) ) och är lite kinkig med alltför mycket ris och spannmål överlag.

Däremot rotfrukter, bär och grönt är bra basmat ^_^

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[TrevorS]
2012-02-20 11:05
#12

Jag brukar när jag gör soyghurt att jag har tre termosar så jag sparar lite hela tiden på så vis har jag alltid yoghurt. Ligger den sterilt i en burk i kylen klarar den sig i någon vecka också.

ICA Maxi kan du nog be att ta in den skulle jag tippa på. Netto tar sällan in alternativmjölk då det inte är i deras "grundutbud" enligt Netto här tar inte någon annan in något mer än några laktosfria de tycker detta räcker. Men de tog in vid ett tillfälle havremjölk men de tog 22 kr för 1 liter av ett märke som kostar 12 kr inne i stan på ICA.

Jag har inte sojamjölk eller sojaprodukter i allt heller då jag inte tror det är bra att äta något varje dag som många göra med det eller andra produkter. Tål inte heller vetet så jag bakar mycket vetefritt. Flört

Zabbio
2012-02-20 12:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hehe, äger bara en thermos och den är nyköpt :P  men kan ju lägga in i kylen i vilket fall, äter ju inte en liter om dagen ändå :)

Jag ska kolla runt på utbudet helt enkelt :)

Här är en bild på min yoghurt. Jag antar att detta är ''ystat sig'' och att den är förstörd? Köpte ny termos och tänkte inte på att koka den :3 Men det har iaf tjocknat :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
2012-02-20 12:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Mjukosten.. tänker låta den stå ett tag till och bli tjockare, mest för att testa. Har ingenting jag kan bre mjukost på (undviker att ersätta macor med tex riskakor eftersom jag överäter det och inte mår bra då) men det är kul att göra :P Som den är nu är den perfekt för såser.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[TrevorS]
2012-02-20 12:19
#15

#13. Vilken sojamjölk har du använt? Hur länge har den legat i termosen? Luktar den yoghurt?

Den har ju blivit tjock vilket den ska bli, när den "ystar sig" är den blaskig och man ser att det är vatten/vassle.

Kan vara så att den bara behövs röras om lite.

Zabbio
2012-02-20 12:39
#16

Icas. Ca 24 timmar (ganska varmt..22-23 C..) Den luktar lite unket, smakar lite unket men inte direkt illa.. inte yoghurt heller. Nja.. det är ju klumpar i vatten, typ :) Försökte röra om men den var fortfarande klumpig som på bilden. (kanske ser vattnet tjockare ut eftersom kameran tog lite långsamt när jag hällde så det som rörde sig mest blev suddigt?)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[TrevorS]
2012-02-20 13:11
#17

Då bör du inte använda den om den luktar unket, kan varit något smuts kvar i termosen. Sista bilden ser den okey ut på, men unket ska den absolut inte smaka eller lukta utan vara en fräsh yoghurtdoft ifrån sig.

Vad har sojamjölken för ingredienser?

Vilken soyghurt använde du?

Zabbio
2012-02-20 13:46
#18

Den sista bilden är ren färdigköpt soyghurt och den är helt ok :) startade droppet på den (att göra creme fraishe/färskost) efter att jag lagt lite av den i sojamjölken i termosen.

Så det var två projekt på g samtidigt; att göra mer soygurt och att göra creme fraiche/ost av en del av den färdigköpta soygurten :)

Har inte kvar förpackningen på sojamjölken, kommer inte ihåg namnet på yoghurten på rak arm, men den har ju fungerat. Det var nog bara att jag inte kokt termosen, lite behandlingsmedel och gifter kvar sen tillverkningen :)

Ska göra om det med risjölk och ordentligt kokt termos så ser vi om det går bättre. Har lite soyghurt kvar som inte använts på något sätt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2012-02-21 21:15
#19

Funkade inte med rismjölk.

Tjocknar ej, osäker på smak och lukt..ger den en dag till.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[TrevorS]
2012-02-21 22:59
#20

#19. Rismjölk kan ta upp till 3 dagar i rumstemperatur. Dock dumt att öppna det räcker för att det ska komma i färska bakterier och förstöra den. Jag brukar skaka lite på flaskan för att se så om den blivit lite tjockare.

Doften ska vara fräsh och lukta "yoghurt". Glad

Annons:
Zabbio
2012-02-22 09:20
#21

Ah, visste jag inte iofs. Trodde det var samma som sojan som ju ändrades på en dag :)

Doften var inte rätt, svårt att beskriva igår, men idag luktade den starkare - jäst deg. Smakade jäst deg med lite yogurt i. Kanske hade det för varmt när jag hällde i yogurten, tyckte jag väntade tills den svalnat tilläckligt, men..

Vet inte om jag ska göra ett sista försök - med sojamjölk - eller inte.. Kan ju prova en gång till innan jag ger upp. Tredje gången gillt :)

Kommer iaf definitivt att använda fäskost-metoden för att göra yoghurten (köpt om det inte funkar nästa gång heller) lite tjockare. Behöver ju inte bli färskost-rjockt, men nåt mittemellan så blir det bra sås.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[TrevorS]
2012-02-22 09:55
#22

Då har den säkerligen jäst tyvärr. Har du värmt upp dem som enligt förpackningen. Tänkte vad var det för rismjölk du använde och vad har de för ingredienser?

Vet inte riktigt vad det är som har gått fel tyvärr, brukar inte misslyckas.

Zabbio
2012-02-22 10:03
#23

Som enligt förpackningen? Har ju ingen sån förpackning, använder ju bara yoghurt som bakterie bas :)

Har för mig det var rice dream naturell.

Jag glömde den på spisen så den kokade nästan, men sen lät jag den svalna.

Antagligen vande sig fingrarna vid temperaturen under ''provkänningen'' så det var lite för varmt och dödade yogurten så det jäste istället. Antar jag. :3

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[TrevorS]
2012-02-22 11:31
#24

Du tvättade fingret noga innan så det inte kom bakterier från det?

Nu vet jag inte vad rice dream har för ingredienser direkt, men det var den naturella du använda?

Vilken soyghurt använde du? Var det också naturell?

Zabbio
2012-02-22 12:37
#25

"24 yep :)

Allt naturellt.

Det är alpros ''nya'' soya yoghurt.. hittar den inte på deras hemsida men den naturella i fyrkantig 750ml förpackning. Mild and creamy står det på den.

Och icas sojadryck som bara innehåller soja, vatten, salt riboflavin och vitaminer+kalcium.

Märkte idag att soygurten har svårt att blanda sig med den ljumma sojamjölken.. vet inte om det är normalt?

Har iaf satt igång en ny sats. Kan hända att den skär sig om det nu är onormalt att det inte vill blandas, men luktar och smakar den ok så testar jag att använda den ändå.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[TrevorS]
2012-02-22 13:33
#26

#25. Såg den på förstasidan men hittar ingen ingredienslista på alpros, kan du skriva av vad som står på paketet i ingredienslistan?

Zabbio
2012-02-22 15:16
#27

Ska hämta paketet.. nu sitter jag iaf nära kylen med laptopen och har inte slängt paketet :)

Fast är det inte löättare om du säger vad jag ska undvika? :P

vatten, skalade sojabönor 7,9%, socker, trikalciumcitrat, stabiliseringsmedel(pektin), surhetsreglerande medel (natriumcitrat, citronsyra), havssalt, antioxidationsmedel (tokoferolextrakt, askorbylpalmitrat) yogurtkultur (s. thermofilus, l. bulgaricus), vitaminer (b12, D2)

låter hälsosamt.. :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
[TrevorS]
2012-02-22 15:35
#28

Trikalciumcitrat är väl ett salt från någon form av syra, kanske citronsyra. "askorbylpalmitat" kommer från gris och är inte vegansk till att påpeka om andra köper den. Dock funderat på om det är antioxidationsmedlet i denna som kanske gör att det inte fungerar så bra.

Zabbio
2012-02-22 15:41
#29

Ah.. det står faktiskt att den ska vara 100% vegetarisk! Gris är ju inte vegetariskt..

Vilka soygurtar finns mer som funkar?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[TrevorS]
2012-02-22 15:49
#30

#29. Det kan också komma från mjölk. Carlshams Naturella, Alpros Naturella (den på plastburk), sedan finns det en "yofu" men kan inte minnas märkets namn, den brukar jag köra på när jag gör med rismjölk som exempel. Använder då Ricedream precis samma som du. Skrattande

Zabbio
2012-02-22 15:51
#31

Har för mig att alpro har yofun :) Ok, så carlsham och alpro plast :P får kanske testa dem :)

Fast det ska helst inte komma från mjölk för min del då jag inte tål mjölk! :O Köper ju soygurten eftersom jag är känslig för mjölk.. inte för att jag är Vegetarian..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[TrevorS]
2012-02-22 15:55
#32

#31. Jo jag förstod det, men den kan fortfarande vara fri från mjölkprotein och och laktos för just det ämnet är ju från, nu vet jag inte hur det är förräns de har svarat, det kan ju ha vegetabiliskt ursprung också.

Om man vill finns ju också Futty också som man blandar ihop 1 timme innan man äter det eller kvällen innan, den är god att äta till frukost, var lite halvt besatt av den och köpte hem flera kilon för några månader sedan, tog slut lika fort tyvär. Flört

Zabbio
2012-02-22 16:01
#33

Men iaf :P Är det mjölk slutar jag köpa oavsett.

Futty?

Jag äter äggsallad till frukost :) Mår bäst på det, behöver bara yoghurten som sås till middagen. Äter väldigt mycket ägg faktiskt men till mitt försvar kommer de från höns som bor i gammeldags, rymlig hönsgård eller går lösa i folks trädgårdar, inte industri höns av något slag :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: