Annons:
Etiketterreceptpåläggövrigt
Läst 16648 ggr
[chaie]
2012-07-30 11:15

Bästa margarinet? Göra eget margarin?

Jag har beslutat mig för att försöka övergå till en helt vegansk kost, trots att jag bor hemma och måste dela kyl/skafferi med övriga köttätare i hemmet = mindre förvaringsplats för mig.

Tidigare har jag alltid sett till så att det enbart köps hem rena smörprodukter (vanligt hårt smör, bregott osv.) på grund av de hemska tillverkningsprocesserna som fabriksmargarin går igenom. Även om en kost fri från animalier är vad jag strävar mot så är jag även en "äkta vara"-fantast (förutom när det gäller lördagsgodis möjligtvis >_>  a girl's got to live!)

Så nu undrar jag om det går att tillverka någon typ av margarin i hemmet? Bredbar. 
Förhoppningsvis kommer jag att kunna klara mig utan direkt smörersättning mha olja, nötsmör, avocado etc. men om man en dag vill vara bekväm/har bråttom, nötsmör skär sig smakmässigt och olivolja på mackan inte känns så lockande, vad tar man då till? Hur gör jag chokladbollar utan margarin? Förvånad

Går alla margariner som finns att köpa igenom samma kemiska processer eller finns det ett alternativ som är bättre än det andra?

Kanske finns här någon som har koll Glad

Med vänliga hälsningar

Annons:
[TrevorS]
2012-07-30 11:41
#1

Man kan göra alternativ som cashewnötsmör, jordnötssmör, frysa in olivolja och ställa in den i kylen när den är hård, då är den i fast form, dock gillar inte alla dessa. Annars har jag ruvat på några recept i många år som jag kan dela med mig av. Dock brukar jag kolla på ingrediensena som hittat på Lidl att de haft ett margarin som endast är olja, sojalecitin och ett e-nummer vilket var vanlig citronsyra. Dock svårt att få själv på "klassiskt vis", det blir mer vegansk majonnäs vilket är ett bra alternativ också till smör. Alpro har även ett sojasmör som är helt vegetabilisk, finns lite fler tips med olivsmör under ersättningsprodukter.

DESSA RECEPT FÅR INTE SPRIDAS UTAN MITT TILLSTÅND!

**Kokosmargarin
**Löken vet jag inte varför de har haft i, men blir inte lika bra utan, vill gärna vätska sig då. Antar det är något i löken som gör att den håller sig bra. funderat på om man kanske kan använda en liten bit lök istället.
Ingredienser:
1 burk kokosmjölk (riktig, finns ju de som inte särar sig från fettet)
2 stora lökar
1 äpple
4 msk rapsolja

Gör så här:
Låt kokosmjölken stå i kylen under natten, gör hål på undersidan och låt vätskan rinna av. Skala och dela äpplet. Hacka löken och stek den i lite kokosfett. Tillsätt äpplebitarna tills de börjar bli mjuka. Tillsätt resten av margarinet och rör tills det smällt, häll i mixer och mixa, tillsätt sist soljan och mixa, låt den sedan svalna. Skulle den bli för fast hetta upp och mixa ner lite mer olja. Förvaras i burk i kylen.

Sojafritt Margarin
Har inte testat, men vet andra som gjort och det fungerar utmärkt.

Ingredienser:
5 dl olivolja eller hasselnötsolja
4 msk bryggjäst (brewers yeast)
3 msk flytande lecithin (sådan man har i sylt, eller pektin)
2 msk tahini eller jordnötsmör (kan uteslutas)
1 tsk flingsalt
2 krm gurkmeja (för färg)
2-4 dl iskuber eller iskross

Gör så här:
Blanda jästpulvret, salt, gurkmeja och stött gärna i en mortel. Häll i resten av ingredienserna förutom iskuberna och mixa i någon minut. Låt blandningen stå i kylen i 30 minuter. Häll sedan blandningen i mixen igen och tillsätt lite is åt gången. Förvaras i frysen.

Sojasmör
Väldigt krämig, har inte gjort själv men smakat. Det ska vara agar-agar eller flytande pektin i den här, men det fungerar att man använder lite mer av en utav dem och utesluter den andra som jag förstod det.

Ingredienser:
1 msk agar-agar eller kojel (från en annan vattenväxt)
1,5 tsk flytande pektin (mest för konsistens)
2 dl sojamjölk (men fungerar med rismjölk och kanske med havremjölk)
1 msk bjäst (kan uteslutas)
0,5 msk salt
4 msk sojamjölkspulver (kan ersätta 1/2 dl av sojamjölken med sojagrädde)
lite gurkmeja (för färg)
2,5 dl olivolja eller annan vegetabilisk

Gör så här:
I en kastrull blanda agar-agar i hälften av sojamjölken. Låt koka upp under omrörning tills gelatinet löser upp sig helt. Blanda i en mixer, bjästen, resten av sojamjölken, sojamjölkspulvret (eller grädden) och gurkmejan (i den ordningen) och mixa tills allt blandat sig. Tillsätt gelatinblandningen och olivoljan samt lektinet och mixa tills det blandat sig väl. Häll upp i en burk och ställ in i kylen.

[chaie]
2012-07-30 13:58
#2

Oj Förvånad tack så jättemycket! Skrattande Jag ska absolut testa dina recept! Kan även försöka komma ihåg att betygsätta dem om jag inte blir senil över en natt Flört
Det blir nog att börja med kokosmargarinet- ingredienserna där blir helt klart lättast att skrapa ihop. (Löken är nog mest till för smak? Eller kanske även för stärkelsens skull..?)

Skulle vara intressant att veta ungefär hur länge respektive blandning håller sig i kylen/frysen, annars blir det att få reda på det den hårda vägen Tungan ute

Ang. alternativa margariner från fabriker så är det själva reningsprocesserna jag är rädd för, man har tydligen hittat alla möjliga ämnen i vanligt bordsmargarin. Tror inte att någon innehållsförteckning i världen listar alla konstiga substanser då det alltid finns en minimigräns för när man är skyldig lagen att ha dem på ingredienslistan.

God damn the industry…

[TrevorS]
2012-07-30 14:33
#4

#2. Hoppas de hjälper, skrev ovanför lite om just löken, det är för att den inte ska vätska sig vilket den kan göra om man inte har i det. De andra har jag testat, såg att det står att de inte är testade, men de är de och alla fungerar. Tänkte väntat något/några år till innan jag publicerade dem, tyvärr har tidigare recept som jag velat hålla hårt i och publicerat haft andra som snott dem och publicerat dem i deras egna namn.

Glömde svara på kokosbollarna, du kan använda kokosfett eller kokosmjölk, ställ in kokosmjölken i kylen under natten öppna botten och häll ut vätskan (eller spara och ha i matlagning/såser) och använd själva fettet, blanda i florsocker/socker kakao och havregryn och rulla i sockerpärlor eller kokosflingor.

#3. Nackdelen är att man måste få tag i xanagum vilket kan vara krångligt eller måste köpas från internet och kan bli dyrt samt frakt. Men kanske pektin fungerar lika bra, kan jag tänka mig.

[chaie]
2012-07-30 16:03
#5

#3 Mycket intressant! Konstigt att jag inte hittat den sidan när jag googlat runt Obestämd
Tack Glad

#4 Haha Glad att jag inte klarade av att tänka ut det med kokosbollarna själv oroar mig. Tack för upplysningen Glad

Vad skönt att det fanns alternativ ändå! Det var verkligen mer än jag vågat hoppas på Glad

Jag får lägga en heldag på margarintillverkning på den korta semester jag får mellan sommarjobb och innan plugget drar igång igen helt enkelt :P kan tänka mig att smaken skiljer en del.

[TrevorS]
2012-07-30 17:04
#6

Annars i matlagning, kakor och liknande fungerar olja lika bra. Som pålägg rekommenderar jag vegansk majonnäs, kan smaksättas med jordnötssmör cashewnötsmör eller bjäst och bre på smörgås, brukar jag göra och ha på något salladsblad, gurka m.m.Skrattande

Annons:
E-l-vira
2012-11-27 15:52
#7

om man använder kokosfett/-mjölk i bakning, smakar resultatet kokos då? ^^ vilken kokosmjölk är "riktig"? den jag köper brukar dela sig

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[TrevorS]
2012-11-27 16:30
#8

#7. Det beror lite på vad man ska baka för något, eftersom kokosmjölken oftast har extrakt så smakar det oftast kokos när man bakar på det, fettet går att använda i bakning och ger oftast sällan kokosmak.

Jag brukar oftast använda mig av olja vid bakning.

E-l-vira
2012-11-27 16:39
#9

#8 tror jag kör på olja då. 100 g smör= hur mycket olja? 1 dl?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[TrevorS]
2012-11-27 17:17
#10

100 g smör = 1 dl olja stämmer bra det.

Carmarino
2019-01-19 17:41
#11

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: