Annons:
Etiketthälsa
Läst 8262 ggr
LinnMafalda
2012-12-11 20:52

B12, D3 och Omega3 (DHA,EPA)

Skrev detta i en annan tråd, men eftersom det är viktiga tillskott för veganer tänkte jag att jag också lägger i en egen tråd så det blir lättare att hitta.

Att inte ta tillskott som Vegan kan bli farligt. B12-brist är du helt garanterad, och även D-vitaminbrist (som iofs större delen av sverige har under vinter). Omega3 kan också vara bra att komplettera med ett algtillskott (DHA och EPA) eftersom kroppen inte kan omvandla så mkt av det omega3 vi får i oss av andra oljor (det måste omvandlas från ALA till DHA). Veganlife har flera bra tillskott, bland annat en B12-spray med den mest lättupptagliga formen av B12 (metylkobalamin). Vitashine har vegetabilikt D3 (den mest lättupptagliga formen). Opti3 och Nuique har båda omega3 tillskott av algolja. Veganlife har i stort sett alla de tillskotten också men att köpa direkt från tillverkaren blir lite billigare.

Annons:
[TrevorS]
2012-12-11 21:05
#1

Jag har aldrig ätit tillskott men äter en hel del syrade grönsaker, vitkål m.m. för b12 (tyvärr dåligt forskat på), äter även en hel del svamp för d-vitamin. När jag pratat med läkare så säger de att man brukar rekommendera en viss mängd eftersom man inte riktigt vet hur mycket vi behöver då det är från person till person.

LinnMafalda
2012-12-11 22:04
#2

Har du testat dina värden så du vet att du klarar dig på det? Och hur länge har du varit Vegan och valt att inte ta tillskott? Jag har nämligen slarvat tidigare med tillskott, men efter 10år som Vegan fick jag b12-brist. Då äter jag ändå ofta syrade grönsaker, men det finns som sagt inga bevis på att det kan tas upp och det är väldigt små mängder det handlar om. Jag känner många andra som fått problem med b12 efter ungefär lika lång tid som mig. Och det skadar inte att gardera sig, tillskotten är ju inte dåliga för kroppen.

LinnMafalda
2012-12-11 22:06
#3

Och jag tror även att det är dumt att säga åt andra veganer att de inte behöver tillskott då få äter syrade produkter som inte har pastöriserats. Det är ju bättre att rekommendera tillskott eftersom de flesta behöver ta det.

[TrevorS]
2012-12-11 22:15
#4

Kan göra det tydligt att detta var min erfarenhet. Det är långt över tio år här med. Jag kollar mig en gång om året vid den här tiden man får lite sol. Men håller med, tycker man bör äta tillskott om man vet att man inte får i sig det. Jo forskningen är dålig och de studier som är gjorda är gjorda under för kort tid. Men finns en studie man pratat om men vet ej vart den finns. Samma med surkålen att den forskningen man gjorde har inte kommit upp efter de byte design på sin hemsida. Men eftersom det funkar för mig så kör jag på. Men för att vara säker bör man nog ta kosttillskott.

chilisalsa
2012-12-12 23:07
#5

Tyvärr duger inte syrade grönsaker eller fermenterade produkter alls för att få upp nivåerna av B12, inte ens Tempe. De innehåller B12-analoger som inte är aktiva för oss och som i en del fall t.o.m. hindrar upptag av aktivt B12, vilket gör det extra bekymmersamt.

http://veganhealth.org/b12/plant

Alla veganer bör ta B12-tillskott och de flesta vegetarianer och i allt större utsträckning även blandkostare. Ju mer processad mat, desto mer förstörs B12-innehållet. Uppemot 25% av USA:s befolkning har B12-underskott och det beror knappast på att man äter för lite kött ! Färdigrätter, halvfabrikat och snabbmat gör att B12-brist ökar totalt även i Europa…

Som LinnMafalda skriver så duger det heller inte med t.ex linfröolja som ersättning för DHA då omvandling från ALA är typ max en procent i bästa fall.

Dagsförbrukningen av D-vitamin är ca 5000 IE för en man. Trattkantareller innehåller mest av de svenska svamparna. 1hg trattisar ger ca 100IE.

Så några kilo trattkantareller varje dag fixar biffen Glad

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
2012-12-15 00:44
#6

Bästa tiden på året att kolla om man har D-vitaminnivåer som håller är i April, då ligger vi som lägst, det är alldeles innan solen kommer tillräckligt högt för att vi ska ha nytta av den.

Vad gäller b-vitaminer tar jag det säkra före det osäkra och petar i mig dessa, med extra b-12.. Men så är jag känslig för brister också. Märker ganska fort när jag missar.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
E-l-vira
2012-12-21 02:08
#7

nu får ni gärna tycka att jag är löjlig, men jag skulle tycka att det var jättetråkigt att behöva ta tillskott. det är ju som ett bevis på att det inte är en naturlig diet. men jag vill absolut inte riskera att bli tröttare eller få sämre imunförsvar eller något annat. har varit Vegetarian i flera år utan tillskott och då har mina värden varit bra men nu ska jag läsa på massor och försöka bestämma mig…

Medarbetare på klickerträning.ifokus

veggie4every1
2012-12-21 02:48
#8

#7 D3 hade naturen tänkt att vi skulle få från solen. Det är den bästa källan till D3. Människan är från början en tropisk varelse som inte ska leva i kyla och mörker som vi gör. Därav D3 brist, som även förekommer hos köttätare.

B12 är en bakterie som finns i jorden/avföring. Äter du massor osköljda livsmedel dagligen från jorden med lite skit i så får du i dig B12. Men eftersom vi tvättar maten noga och inte äter den direkt från jorden så får vi inte i oss i tillräcklig mängd. Naturen menade inte att vi ska få i oss B12 från kött och även köttätare kan få B12 brist.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Vegosessan
2012-12-21 03:39
#9

Har inte läst alla kommentarer. Men även bland köttätare är D-brist & B12-brist vanligt. Det är inget utmärkande för veganer bara. B12 finns inte naturligt, förutom i smuts.. & D-vitamin finns ju i solsken & några få andra saker..

Kärlek, ärlighet & respekt. 
/vegosessan.

Vegosessan
2012-12-21 03:41
#10

ps. omnivegan ska vara helt omfattande av allt vi veganer behöver.
Som medlem i djurens rätt får man 10 % på hela veganlifes sortiment.
/smygreklam. höhö. Nämen, jag tycker det är jättebra!

"Äntligen ett multivitamin- och mineraltillskott som innehåller en högre nivå av vitamin B12! Kosttillskottet är anpassat för veganer, vegetarianer och alla som vill ha ett kosttillskott utan onödiga tillsatser med effektiva och lättupptagliga vitaminer och mineraler. Innehåler den effektiva vitamin B12 formen metylkobalamin, järn i aminosyrakelaterad form och vitamin K2. Kosttillskottet är godkänt av Vegan Society.

Rekommenderat intag: 2 tabletter per dag.

2 tabletter innehåller

Näringsämne

Mängd

RDI %

Vitamin A (retinol från en icke-animalisk källa)

1000 ug

125

Vitamin D2 (ergokalciferol)

35 ug

700

Vitamin E (d-alfa-tokoferol)

200 mg

1667

Vitamin C (l-askorbinsyra)

500 mg

625

Vitamin B1 (tianminmononitrat)

20 mg

1818

Vitamin B2 (riboflavin)

20 mg

1429

Niacin (inositolhexaniacinat)

30 mg

188

Vitamin B6 (pyridoxinhydroklorid

10 mg

714

Folsyra

400 ug

200

Vitamin B12 (metylkobalamin)

50 ug

2000

Biotin (d-biotin)

200 ug

400

Vitamin K2 (menakinon)

45 ug

60

Pantotensyra (pantetin)

30 mg

500

Kalcium (karbonat (dolomit))

200 mg

25

Magnesium (oxid (dolomit))

100 mg

27

Zink (zink-l-pidolat)

20 mg

200

Koppar (kopparbisglycinat)

2 mg

200

Mangan (manganpidolat)

5 mg

250

Selen (selenberikad jäst)

125 ug

227

Krom (krompikolinat)

125 ug

313

Molybden

150 ug

300

Jod (kaliumjodid)

150 ug

100

Bor (natriumborat)

3 mg

*

Kisel (kolinstabiliserad ortokiselsyra)

20 mg

*

Järn (ferrobisglycinat)

10 mg

71

Ingredienser: Ovannämnda vitaminer och mineraler, konsistensmedel: mikrokristallinsk cellulosa, majsstärkelse, maltodextrin. Ytbehandlingsmedel: vegetabiliska magnesiumsalter av fettsyror, vegetabiliskt protein (Zea mays L.), hydromellos, modifierad ärtstärkelse. Bindemedel: hydroxypropylcellulosa, akaciagummi, etylcellulosa. Färgämne: klorofyll. Antioxidationsmedel; tokoferoler. Surhetsreglerande medel: citronsyra.

60 tabletter per förpackning."

Kärlek, ärlighet & respekt. 
/vegosessan.

Vegosessan
2012-12-21 03:43
#11

& juste.. brist på B12/D-vitamin brukar oftast inte visa sig förrän efter ca 10 år.. Det brukar ta lång tid MEN sen finns det de som märker det snabbt & är extra känsliga dåva.

Kärlek, ärlighet & respekt. 
/vegosessan.

E-l-vira
2012-12-21 10:51
#12

#8 och #9 tack för svaren!

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Anterrabae
2012-12-21 11:03
#13

Sen innehåller tyvärr inte jordarna lika mycket vitamineraler och spårämnen som förr, och som den ska. Jämfört 1990-tal och 1945 så innehöll jorden 19 ggr mer näring än på 90-talet. Och jag tror tyvärr inte det blivit bättre.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
chilisalsa
2012-12-21 11:47
#14

Man ska inte vänta så länge !

Anemi och trötthet pga det, är ett mycket SENT tillstånd vid B12-brist. Långt tidigare vid brist uppkommer framförallt nervrelaterad skada. Ett foster eller ej nervutvecklat barn (barn är ej färdigutvecklade vid födseln som de flesta djur) som har B12-brist blir skadat eller t.o.m. spontanaborterat.

En yngre person som är färdigutvecklad men drar på sig långvarig B12-brist kan få obotlig (ej reversibel) nervskada och i många fall nervrelaterade åkommor såsom alzheimers och demens i förtid.

Alla varelser som har ett nervsystem måste ha tillgång till B12. T.o.m ett ostron utan ett centralt nervsystem måste ha B12. Alla rena växtätare måste kunna tillverka det själv i mag/tarmsystemet mha den bakterieflora dom har i magen. Alla rena köttätare får det via maten som innehåller B12.

Vi tar upp B12 en kort bit alldeles i slutet av tunntarmen. Äldre personer tar upp det dämre med tiden ochmåste alltså ha en ökande mängd via maten samtidigt som de i allmänhet äter allt mindre med åren, delvis pga minskad energiförbrukning, med det blir då ett problem att få tillräckligt med B12.

Bra och lättfattlig beskrivning av Patrick

http://www.perfekthalsa.se/tag/vitamin-b12/

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
2012-12-21 12:08
#15

#13

Mycket viktigt påpekande. Allt jordbruk där vi inte återrecirkulerar gödsel från framförallt kreatur och använder NPK (konstgödsel som introducerades efter kriget) dränerar jorden på mineraler och minskar mängden matjord, år efter år efter år, samtidigt som läckaget från jordarna ökar till vattendragen.

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
2012-12-24 14:48
#16

Tack för att du berättar och förklarar så bra chilisalsa! :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrollKvinnan_66]
2012-12-24 17:44
#17

#10 finns det andra alernativ på kosttillskotttabletter, då dom innehöll malt, majs och gummi (saker jag ej tål)

Just nu har jag multivitamin från new nordic men letar även D-vitamin

Skogsraah
2014-09-30 11:23
#18

Hoppar in lite här! Har tänkt göra min första beställning från iherb och tänkte passa på att köpa b12-tabletter därifrån. Men vilka? 🙂 Ska man satsa på d3 istället?

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

veggie4every1
2014-09-30 13:12
#19

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Skogsraah
2014-09-30 13:27
#20

Tack för tips! Har skickat iväg min första beställning nu och känner mig sååå lycklig!! 😃 Blev några hårda tvålar, bland annat African Black Soap, en parfym från Pacifica Perfumes, några olika lipbalm (varav några jag ska ge i presenter - så jävla billigt!), en B12.burk och denna som verkar vara en helt fantastisk produkt 🙂 http://www.iherb.com/Acure-Organics-100-Certified-Organic-Moroccan-Argan-Oil-Treatment-All-Skin-Types-1-oz-30-ml/36391

Allt med frakt blev 290 kr! Helt galet.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
veggie4every1
2014-09-30 13:50
#21

Oooo yeah, now we're talking girl😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: