Annons:
Etikettpolitik
Läst 6468 ggr
Brandy
2013-12-11 03:01

Är ni veganer för att..

Jag blir bara konfunderad att man hittar "vegan" under rubriken, "det goda livet". Är man inte Vegan för att man vill djurens bästa? Gillar ärligt ingen av er att äta animaliskt? Det är väl politiskt som ni valt denna LIVSSTIL. Rätta mig om jag har fel.

Annons:
Nerdysiamese
2013-12-11 03:16
#1

vissa skulle även argumentera att maten blir godare om man kan äta den med gott samvete, så det ena utesluter inte det andra

Medarbetare på Datorspel I Fokus

[Vegg]
2013-12-11 08:15
#2

Vegetariskt finns ju där också. Klart det är det goda livet, jag är ju då Vegetarian men gillar inte kött, tycker det är förskräckligt äckligt.

Det finns olika anledningar att bli Vegetarian och Vegan, den vanliga som syns i media är etiskt mot djurens behandling man inte vill delta i. Sedan finns det religösa skäl som exempelvis buddhister och adventister (dock inte alla men rekommenderas). Ett annat är av hälsoskäl, men även allergi och intolerans är också vanligt att man blir veg av. Vi som inte gillar smaken av kött finns ju också, äter främst veg på grund av att jag gillar mer grönsaker, rotfrukter, nötter, bönor och liknande än kött.

Brukar faktiskt även säga "lever det goda livet" och "njuter av den goda maten i livet".

Eller varför skulle inte Vegan kunna klassificeras som Vegetarian under samma titel som "det goda i livet"? Inte så stor skillnad på oss.

veggie4every1
2013-12-12 00:27
#3

Brandy: Jo, en Vegan har tagit ställning emot allt djurutnyttjande.

Veganism är inte en kosthållning som man kan få uppfattningen om att det är när man hittar det under "Det Goda Livet".

Har man inte tagit ställning emot djurutnyttjande så är man Vegetarian, inte Vegan. Men idag så är begreppen tyvärr urvattnade och i folkmun så betyder Vegetarian en person som äter komjölksprodukter och ägg. Så därför kallar sig gärna de "rena" vegetarianerna för veganer, när de egentligen inte är det i den rätta bemärkelsen.

Vilken kategori här skulle egentligen "vegan" passa under? Jag tycker ingen kategori passar särskilt bra. Så eftersom denna sajten handlar väldigt mycket om den veganska kosten så förmodar jag att vi lika gärna kan stå kvar där vi är.

Jag tänker aldrig på animalier som mat längre. Det finns så mycket att äta som Vegan att jag saknar inget. Men om jag gillade att äta animalier så skulle jag givetvis aldrig äta det ändå, pga mitt ställningstagande emot djurutnyttjandet. Det finns det som är viktigare än mina smaklökar.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Vegg]
2013-12-12 08:43
#4

Veggie, det är väl så att alla har en egen uppfattning om vad veganism är. Efter man läst så har det bytt betydelse, idag betyder ju Vegetarian att man äter inget animaliskt kött, men däremot produkter från dem som mjölk och ägg. Jag kör på den betydelsen, då det är svårt annars när de flesta har den synen.

veggie4every1
2013-12-12 13:02
#5

#4 Ja, det är det jag menar att begreppet blivit urvattnat. Men den korrekta betydelsen av Vegan är att man tar avstånd från allt djurutnyttjande. Sen om alla har en egen uppfattning om vad det betyder, det är ju en annan sak.

Donald Watson som grundade begreppet 1944 gör det klart vad en Vegan är:

"Veganism is a way of living which excludes all forms of exploitation of, and cruelty to, the animal kingdom, and includes a reverence for life. It applies to the practice of living on the products of the plant kingdom to the exclusion of flesh, fish, fowl, eggs, honey, animal milk and its derivatives, and encourages the use of alternatives for all commodities derived wholly or in part from animals"

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Vegg]
2013-12-12 13:24
#6

Då kan man vänta på det och se det som att man lever det goda livet eftersom man väljer bort animaliskt och tar bort från djurutnyttjande. 😉

Annons:
veggie4every1
2013-12-12 13:41
#7

Haha, jaa, man kan ju se det såSkämtar

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

kelfwing
2013-12-12 14:23
#8

Nu har du redan fått många svar  redan men här är mitt:

Jag vet inte om det var den ursprungliga värden för veganifokus eller iFokus själva som placerade Vegan under rubriken det goda livet.

Det finns många anledningar till att bli Vegan men oftast kan det härledas till något av 3 huvudperspektiv: hälsa, djuren, smak.  Nedan tänkte jag förklara hur man kan koppla dessa 3 perspektiv till rubriken det goda livet.

1. Hälsa.   Att leva det goda livet kan ju innebära att man vill vara så frisk som möjligt och leva så länge som möjligt.  Många väljer att veganskt för sin hälsa skull, för att kunna leva det goda livet. 

2.  Djuren.  Att leva det goda livet behöver ju inte innebära att allting ska vara roligt vilket tycks vara din tolkning (rätta mig gärna om jag har fel). Det kan ju också innebära att man vill ha ett gott samvete och/eller leva enligt etiska principer.  Att inte utsätta djur för lidande och därför leva veganskt är då i linje med ett gott liv.   

3. Smak. Det finns faktiskt de som inte tycker kött eller mjölkprodukter smakar gott  och därför väljer att äta veganskt för att de tycker den veganska  maten är godare.   Då blir det goda livet äta veganskt. 

Personligen äter jag veganskt för jag inte anser det etiskt försvarsbart att utnyttja djur för kött, mjölk, skinn eller päls i det Sverige och andra välmående delar av västvärlden där det faktiskt inte finns någon anledning för oss att äta, använda eller dricka djur och djurprodukter.  I vissa världen behöver man fortfarande äta djur för sin överlevnad och då är det självklart att det inte är moraliskt fel då. 

Så för min del är beslutat att bli Vegan för jag vill djurens bästa ja, men jag aldrig tyckt om kött,  så nej jag saknar inte smaken för jag antar att det du menar med att inte sakna äta animaliskt. 

Sen finns det några få  animaliska saker som jag saknar smaken av som det ännu inte finns substitu för. Men jag saknar inte att äta det, för jag ser inte produkten utan djuren och deras förhållande bakom när jag tittar på produkten. Förstår du vad jag menar?

Precis soa som jag ser barnarbetare i slavliknade förhållande när jag ser en jacka till osannolikt bra pris.   Jackan är inte värd det priset oavsett hur många pengar min plånbok sparar. Precis som anamliekonsumtionen inte är värd priset i form av djurens lidande.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Sömnstörd
2013-12-12 17:20
#9

Hej!

Jag har läst det här forumet till och från under ett par års tid men detta är premiärinlägget!

Jag vet eg inte vad jag ska klassificera mig som, om det nu är nödvändigt? För mig har det mognat fram under de senaste 5-6 åren och handlar främst om ett politiskt ställningstagande och mindre om djurrätt.

Det är absurt att vi i västvärlden överkonsumerar så till den milda grad medan miljoner människor svälter ihjäl, jag tycker inte om linser och än mindre om bönor men försöker ställa om mig ändå  av rättvise- och miljöskäl. För att vara ärlig så handlar det inte enbart om maten utan att jag anser att västvärldens konsumtionshets är absurd och det är inte ok att låta tredje världen betala vår ekonomiska tillväxt! Och eftersom jag inte bara kan predika snygga teorier måste jag också börja leva som jag lär…

Jag skulle tycka att det är ok med det lilla, lilla hönseriet där jag garanterat vet att hönsen har namn och blir klappade på. Eller fiskaren, slaktaren och mjölkbonden som inte har som självändamål att producera mer och tjäna mer för att vi ska kunna slänga mer mat rakt ner i soptunnan. Det är idag en omöjlighet i Sverige (om man bor i storstaden som jag).

Så jag strävar efter att alla jordens människor ska kunna leva och under rimliga förhållanden, det om något borde vara "det goda livet" även om det inte är ur ett egoistiskt perspektiv?

veggie4every1
2013-12-13 01:06
#10

Hej SömnstördGlad

Kul att höra av dig, ser fram emot fler inläggGlad

Jag strävar efter att alla jordens varelser ska kunna leva under rimliga förhållanden. Jag tycker att alla varelser som finns här, mänskliga och icke-mänskliga, har samma rättigheter till liv och frihet.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sömnstörd
2013-12-13 03:53
#11

#10 Tack! :-) Jag kommer inte att argumentera mot dig därför att för mig är det (som jag antar att det är även för dig) en filosofisk fråga vad "alla varelser" innebär och det lutar nog att jag inte tycker att alla har samma rätt att leva därför att naturen är grym och har gett puman rätt att döda och råttan mindre rätt att leva. Om du förstår hur jag tänker? Kort sagt ser jag det som en fråga utan rätt eller fel eller givna svar, och vis av andra trådar (i andra forum) har jag sett såna diskussioner urarta gång efter annan om vem som har rätt åsikt. Jag ser inget motsatsförhållande utan tvärtom, att det kompletta varandra. Jag tror benhårt på att så länge vi inte kan värna om vår egen art kommer vi aldrig kunna värna om andra, därför måste det finnas de som anser annorlunda än mig, annars skulle världen inte komma någonstans.

veggie4every1
2013-12-14 00:20
#12

#11 Nej, jag förstår inte riktigt hur du tänker. Puman är ett rovdjur som måste döda ett byte för att överleva. Det betyder inte att pumans byte har mindre rätt att leva än puman har. Att djur har grundläggande rättigheter som rätten till liv och rätten till frihet, betyder inte att ett rovdjur inte har rätt att jaga ett byte för att överleva. Människor behöver dock inte äta animalier för att överleva, så vårt dödande är onödigt och grymt. Varför du anser att råttor har mindre rätt att leva kan jag inte heller förstå. Mindre rätt än vem? Tycker du råttor har mindre rätt att leva än katter exempelvis?

Djurrätt och människorätt hör samman. Det håller jag med dig om. Om det är så du menar? Det ena utesluter förstås inte det andra.

Jag antar att du givetvis är emot rasism och sexism. Hur känner du då inför speciesism?

Du behöver inte vara orolig för att diskussionerna urartar. Det tillåter vi inteGlad

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sömnstörd
2013-12-14 19:25
#13

#12 Jag har läst men har precis blivit sjuk i influensa. Allt blir snurrigt när jag försöker tänka. Svarar vettigare när febern gått ner. :-(

Annons:
veggie4every1
2013-12-14 20:00
#14

#13 Ojoj, krya på dig🌺

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Vegg]
2013-12-15 09:31
#15

Jag tror det är lite dumt att jämföra människan med andra djur. Då det är lika svårt att jämföra hönans mat med en bävers. 😉

veggie4every1
2013-12-15 19:17
#16

Man kan jämföra med andra djur på så sätt att människan är en primat, en art bland andra arter på planeten. 

Ingen annan art har iofs lyckats med att förstöra så mycket på så kort tid.

Jag tycker inte att vår art har ensamrätt till liv och frihet och jag tycker inte att andra arter finns på planeten för att tjäna oss på det ena eller andra sättet.

Men så klart att olika arter har olika behov, det säger sig ju självt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Vegg]
2013-12-16 12:17
#17

Håller med dig veggie. 😃

Engagera
2013-12-16 12:39
#18

Ja vi är väl den enda arten som är helt överlägsna. Ingen finns ovanför oss i näringskedjan. VI är, kan man skoja till det, den största parasiten på jorden! Kanske inte så skojigt iofs.

Hej förresten! Premiär-inlägg här också!

Jag och min pojkvän satt och letade efter film på netflix förr-förra veckan. Ville se en dokumentär. Hittade "Forks over knives". Vi blev totalsålda! Vi såg den ungefär samtidigt som när informationen om gris-gårdarna i Sverige läckt ut. FY FAN.

Än så länge äter vi fortfarande ägg och smör. Jag undviker dessa i den mån jag kan. Min karl äter upp resten av köttet vi har - jag vill inte röra det med tång. Målet är att bli veganer. Min sambo kommer kanske inte kunna släppa ägg och smör - än på ett tag.

Vi har två barn, en två-åring som äter allt vi äter. Och en på 5 månader som helammas. :)

Vi har varit vegetarianer förut, då mestadels mitt beslut. Men vi var inte så beslutna att göra det bästa av det - brist på inspiration och antagligen för lata för att ta reda på mera. Vi planerade in barn nr 1 och på julen föll jag för "frestelsen", snarare synden. Kött och sånt i två år… men nu är vi tillbaka - med mycket bevis, trovärdiga sådana, som stöttar oss och med mer moral! Jag vill lära mitt barn att alla varelser på jorden är LIKA värda!

Dessutom finns detta forum mycket väl till hands för oss som nybörjare!

Långt inlägg, sorry - men här är jag :D

veggie4every1
2013-12-16 22:43
#19

#18 Men vad kul, ett premiärinlägg till! VälkommenGlad

Visst är den bra Forks over Knifes. Professor Campbell är så duktig och de andra läkarna går inte av för hackor de heller.

Jag älskar den filmen! Nu är jag inte alls Vegan för hälsans skull, utan för djurens. Men det är ändå väldigt roligt att man samtidigt gör något bra för sig själv och framtida generationer.

Om du menar allvar med att du vill lära ditt barn att alla är lika värda, så läs på om speciesism. Klicka gärna på länken längst ned i mitt inlägg. Då kommer du till Gary Franciones sida. Vore roligt att höra vad du tycker om det han skriver.

Det är inte alls svårt att vara Vegan, fast det kan kännas krångligt i början. Det finns så mycket produkter idag och mycket av vår mat är ju redan vegansk. Hjälper så gärna till i den mån jag kan om du vill ha råd och tips.

Smör är väl inga större problem. Finns ju veganska margariner och oljor. Äggersättning finns om man använder ägg som bindemedel i tex. pannkakor.

Tänk på alla de små tuppkycklingar som mals ned levande och alla hönor som lider i äggindustrin. Äggätande orsakar ett enormt lidande för djuren och det är ju synd också att du ska förlora hälsovinsterna. Vilket man gör när man fortsätter att äta ägg och komjölksprodukter. Det är animalier precis som kött och fulla av kolesterol och fett.

Be din sambo kolla upp kopplingarna mellan prostatacancer och ägg, så kanske han blir mindre sugen på ägg.

http://www.care2.com/greenliving/why-are-eggs-linked-to-cancer-progression.html

Den här sidan av Michael Greger har jag en enorm glädje av. Han presenterar de allra senaste studierna i kortfattade videos, väldigt intressant. http://nutritionfacts.org/

Michael Greger är en av mina absoluta favoritläkare: http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Greger

Han har också gjort väldigt intressanta föreläsningar. Finns på youtube. Han är så himla kul att lyssna på ocksåGlad

Ps. Älskar långa inlägg, hihiTummen upp

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Engagera
2013-12-17 11:55
#20

Va, är det så illa i äggindustrin? Även om det är eko, krav - max bra märkningar? This makes me so sad. 😮 Skaffa egna höns kanske… men inte bra om det också är illa och äta mkt av.

Ja, tack så mycket för länkarna! Ska läsa och titta!

Annons:
Engagera
2013-12-17 12:03
#21

#19 Nu fick du mig att börja gråta!!! Kommer ALDRIG kunna äta kött igen. ALDRIG.

http://www.youtube.com/watch?v=iBy4rv8GLxE#t=176

veggie4every1
2013-12-17 12:52
#22

#21 Det vi gör mot djuren borde få alla att gråta. Allt utnyttjande av djuren orsakar dom lidande. Fall inte i den "ekologiska fällan" eller den "jag har egna djur som jag utnyttjar och dödar och därför är det ok fällan."

Garys nya bok ja "Eat like you care" GladEn toppenbra bok. Har redan köpt ett par exemplar. Bra julklappar till sig själv och andra.

Du borde köpa en bok. Jättebra läsning, väldigt ögonöppnande. Gary F är helt suverän.

https://www.createspace.com/4423398 

108 kr kostade den mig med frakt. Ganska lång leveranstid, men det är det värt.

Tusen tack för att du bryr dig så mycket, ger mig hopp om mänskligheten!Kramas

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Engagera
2013-12-17 13:08
#23

Mm insåg det efter att jag skrivit, blir ju inte rätt iaf! Ekologiskt är ju alltid bättre, men djuren lider och dör ändå. Det är ju där det faller.
Är det sant att de maler ner dom levande? Tror jag kommer ha problem med våra icke uppätna rester i kyl/frys nu.. Alltså det låter helt sjukt i mitt huvud. Som om jag har en död människa i frysen - det är så det känns. Jag kommer få ångest…

*andas*

Vet du ngt bra substitut för creme fraiche?

Borde skaffa mig den boken! Finns den översatt måntro?

Vill bli rik och starta anti-mörda-för-kött-kampanj över hela Sverige/världen.

veggie4every1
2013-12-17 13:56
#24

#23 Ja, tuppkycklingarna mals ned levande. De kan inte utnyttjas för fortsatt äggproduktion och det blir en hel del tuppar som kläcks.

Visst, det är ju kroppsdelar som ligger i frysen. Det är någon inte något.

Ja, det finns ersättning. Antingen kan man ta naturell soygurt för en lite magrare variant eller så finns Tofutti sour supreme.

Tyvärr finns bara boken på engelska. Men den är lättlästGlad

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

mogfarm
2013-12-17 19:39
#25

Jag blev Vegan i höstas av precis den anledningen.(Det med tuppkycklingarna och att kalvarna dödas i mjölkindustrin.) Det var efter en tråd här där precis det diskuterades. Det går emot min inre moral väldigt starkt att använda produkter från djur. Även om det inte rörde sig om några större mängder, och att jag aldrig åt kött eller fisk, så krävdes det ändå att jag fick hålla bort vetskapen om vad som egentligen händer med djuren. Det med att tuppkycklingarna mals ner visste jag däremot inte om. Man mår inte bra med sig själv om man gör saker mot sin moral bara för det ses som en norm i samhället. Jag åt till och med kött till och från under flera år i vuxen ålder (mycket fiskpinnar) för att smälta in på något löjligt sätt. Det blev jag direkt deprimerad av, inte så jag var sjukskriven men det kändes verkligen hemskt och det var en enorm lättnad att sluta med det.

kelfwing
2013-12-17 21:36
#26

Lite O. T:

 Vad roligt att i denna tråd pågår en levande debatt/diskussion där alla håller en god ton :). 

Kom bara på att jag i mitt inlägg om de vanligaste anledningarna att äta  vegankost så glömde jag miljön.  Ber om ursäkt för det.

Någon nämnde i något inlägg i denna tråd att idag finns många subsitut.   I höstas försvann ju innehållet i vår ersättningsprodukt- artikel bort och därför avpublicerades artiklen.  Men nu är en ny variant skriven och  publicerad här  Ersättningsprodukter (http://vegan.ifokus.se/articles/52aa2330ce12c44a76000c5f-ersattningsprodukter?readstate=false) för de som vill få lite mer på kolla på vilka subsitut/ersättningsprodukter det  finns.   Den ska filas på lite mer utseendemässigt och länka till produkter som den pratar i möjligaste mån.  Men jag tänkte att listan kunde vara behjäplig i vilket fall som helst.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

veggie4every1
2013-12-17 23:25
#27

#25 Blev lite nyfiken på vilken tråd du menade och tittade tillbaka lite. Hittade denna tråden. Kan det vara den du menar? Grymt kul i så fall att du blev inspireradGlad

http://vegan.ifokus.se/discussions/523c9f4fce12c4653b000b10-mjolk-agg?discussions-6

Jag håller med dig, det känns verkligen skönt att inte stödja någonting av djurutnyttjandet.

#26 Toppenbra med listanTummen upp

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
mogfarm
2013-12-18 11:57
#28

#27 Ja, det var den tråden.

Sömnstörd
2013-12-18 17:34
#29

På ren svenska: fy fan!
Det är många år sedan jag var så sjuk som jag varit denna vecka. Tag varning - se till att sprita er till överdrift om ni måste vistas ute bland folk, den här flunsan var inte att leka med…

#12

Vad jag menar är att man brukar mena att människan avgör vem som har mest rätt att leva när vi avlivar djur för mat vilket i så fall även gäller djuren som tar sina byten.

Jag värjer mig mot påståendet att människan inte behöver animalier för att överleva, därför att det än så länge inte är sant. Det kan bli sant den dagen då samtliga människor har kunskap och möjligheter att överleva på ett annat sätt (veganskt). Man ska inte förakta de bojor som kultur och okunskap är. 

Visst hör djurrätt och människorätt hör samman, men jag menar att man inte kan bry sig om omvärlden innan man bryr sig om det man har närmast kring sig, sig själv.
Till exempel  går urusla djurrättslagar och urusla mänskliga förhållanden hand i hand, det är först när människorna får det bättre som djurlagar upprättas. det har historien och omvärlden lärt oss.

Så som jag ser det så är du och jag inte så långt ifrån varandra, det är mest infallsvinkeln som skiljer. Det å andra sidan gör diskussionen levande och givande för det är genom andras olika reflektioner som gör att jag kan vrida och vända på vad som är rätt och fel.

mogfarm
2013-12-18 20:39
#30

#29 Jag tycker också att det är intressant och givande att diskutera saker på det här sättet. Har precis tyvärr blandat mig in i en diskussion om LCHF och folk med skyhöga kolesterolvärden och det kan ni nog gissa hur det gick… Man blir lite ledsen ändå. Ok nu lämnar jag det! Jag tänker att alla handlar utifrån sitt perspektiv. De flesta ser det som otänkbart att avstå från kött och det är så rotat i vårt samhälle så att alla skulle bli veganer, nej det är knappast aktuellt. För mig går det emot min moral, men alla känner ju inte så precis. Men jag tror att samhället och mänskligheten utvecklas framåt på olika sätt och att det kommer att bli mer naturligt. Djur skiljer sig en hel del från oss som jag ser det, men det innebär inte att jag tycker att det är rätt att döda eller plåga dem i några sammanhang.

kelfwing
2013-12-18 21:53
#31

Sömnstörd: Personligen brukar jag inte säga att människan  inte behöver animalier för att överleva utan de flesta människor i västvärlden eller något sådant.  För jag är fullt medveten om att alla o världen idag inte har möjligheten att leva veganskt.  Visst är kultur och normer är en  boja som hindrar en för att välja en vegansk livsitl men den gör det inte omöjligt för dig att överleva utan animalier.    Men de kan göra det i praktiken omöjlig att leva ett fullvärdigt liv.  Okunskap kan ju faktiskt göra det omöjligt att överleva men det gäller ju allt och inte bara veganskt kosthållning och så mycket kunskap behöver du inte.   Därför tycker jag att det ingår i det att sprida kunskap och försöka arbeta bort alla exkluderande normer, inte bara köttätandenormen.  Märks  ju inte alls jag just nu läser  en kurs om normkritik på universiett just nu 😉?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

veggie4every1
2013-12-19 01:31
#32

#30 Haha, jaa, jag kan gissa hur det gickSkämtar

Jag tror inte att de flesta ser det som otänkbart att avstå från animalier. Särskilt inte i vårt samhälle där det är så enkelt att avstå. Jag tror de flesta inte tänker på det. Det är vanan och likgiltigheten som är den värsta fienden. Människor måste börja tänka på det och bry sig.

Inte många i vårt samhälle är ju veganer sedan födseln. Inte ens våra främsta djurrättsförespråkare. Utan de flesta som är veganer har vaknat upp och ändrat sig. Men att alla ska bli veganer är förstås förnärvarande långsökt.

Men det behövs inte att alla ska bli veganer för att ett paradigmskifte ska inträffaGlad

#29 Skönt att du är på benen igen. Usch ja, den flunsan vill man inte ha, låter inget vidare alls!

Djuren får det inte bättre om människorna får det bättre. Då borde djuren leva i ett paradis här så fantastiskt bra som vi har det.

Men det gör dom inte. Djuren lever fångna och utnyttjade, som våra slavar, tills vi dödar dom och gör produkter av dom.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

kelfwing
2013-12-19 12:04
#33

En kompletteande kommentar till veggie4everys inlägg  Många brukar argumentera om man många fattiga i världen inte har råd att inte äta kött och tror att de är det fattigaste som äter mest kött.  Nej, det är de rika som äter mest kött. De fattiga har inte råd för i fattiga länder är inte heller köttet så subventionerad som det är i västvärlden.  Många av fattiga personer på vår jordklot äter mestadels vegetariskt eller veganskt inte pga av etik, hälsa, miljö, smak utan för de har helt enkelt inte råd med något annat.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Sömnstörd
2013-12-19 17:57
#34

#32 fast man vet att det oftast går hand i hand. Ta djurskyddet i västvärlden och ställ det mot i princip vilket fattigt land som helst.

Sen är det ju mer komplext än så. Vi (som i Sverige) har det inte fantastiskt bra, vissa grupper kanske men långt ifrån flertalet. (Om det kan vi diskutera i evigheter men vad jag är ute efter är attityder.)

Någon filosof (har glömt vem)sa ungefär att man kan bedöma ett lands välfärd genom att betrakta hur det behandlar de som står längst ner i samhällshierarkin. Synen vi (svenskar) har på samhällets olycksbarn är hårddraget att de har sig själva att skylla, de har valt det själva, de är latmaskar och parasiter. Kort sagt har vi en väldigt oförsonlig och oförlåtande attityd till vår egen art. Det jag menar är att så länge vi har den synen på oss själva så kan vi inte komma någonstans när det gäller djurrätt därför att det om något kräver både empati men framförallt en förmåga att se att ens val i livet påverkar andra, även på samhälls- och global nivå och en förmåga att ta ansvar för valen man gör. 

Droppen som fick mig att bestämma mig var en händelse i lunchrummet när en kollega pekar på en bild i DN, det handlade om föroreningarna i Kina (tror jag).
Kollegan vräker ur sig att det är otroligt att kineserna inte tar och gör något åt problemet. Naturligtvis högg jag som en kobra och frågade på vilket sätt hon tar ansvar för kinas föroreningar. Fastän vi var tre(!) stycken som försökte förklara sambandet överkonsumtion-föroreningar så fattade hon inte.

Om man verkligen inte förstår eller kan sätta in sig själv eller människor i ett större sammanhang då är det ännu mindre troligt att man kan sätta in djur i det.  Och kan man inte göra det kan man heller inte förstå djurrätt.

Det blir jättesnurrigt, jag som tycker att jag är så klartänkt :D
Jag hoppas att du i alla fall anara hur jag tänker.

Annons:
Sömnstörd
2013-12-19 18:09
#35

#31

Jag är nog alltför färgad av alla diskussioner som spårar ut i ett enda käbbel.

Information kan man aldrig få för mycket av. 😃
Jag är nog lite rävig för jag förespråkar ingenting utan vill att människor ska komma fram till det själv genom att  diskutera hållbar konsumtion så fort jag får tillfälle. Få dem att ifrågasätta sina val genom att ställa frågan "hur påverkar din nyköpta produkt miljön och ekonomiskt, globalt, lokalt och för individen".

Och det har gett resultat! Idag diskuterades i lunchrummet att man förr (läs 70-tal) delade en hel familj på en kyckling och idag äter man en halv per portion.

Tankefröet är sått!

mogfarm
2013-12-19 19:55
#36

#34 Jag förstår hur du tänker. Nu tror jag på sådana där saker som reinkarnation och att man utvecklas andligt och så vidare och det kan snurra till resonemangen ytterligare. Det är svårt att förklara i ett rimligt långt inlägg. Jag menar att ett samhälle består ju av individer på olika utvecklingsnivå som alla har sin känsla för moral och sitt ansvar. Hur vi ser på de svaga och hur vi behandlar djuren säger en hel del. Sen är det mycket vanor och invanda mönster och sånt också, jag menar inte att en Vegan behöver vara högre utvecklad än en köttätare. Köttätaren kanske är mer omedveten om vad som händer med djuren eller lever i en miljö där det är ännu mer självklart att äta kött. För mig är det också viktigt att förstå att alla har sitt perspektiv och sina skäl till att handla som de gör.

veggie4every1
2013-12-19 23:29
#37

#34 Fast djurrätt och djurskydd är två helt olika saker.

Jag tycker att vi måste kämpa för djurens rättigheter. Det är mycket som behöver förbättras för människor, och det är viktigt att vi lägger ned tid på det också. Men djuren som inga rättigheter har alls bör inte vara tvungna att vänta. För hur länge ska djuren behöva vänta? När kan människorna säga att nu kan vi börja bry oss om de allra svagaste, de som inte har några val eller rättigheter alls. De som lidit så horribelt så länge och som vi valt att ignorera. Får människor det någonsin bra nog för att säga det?

Jag tycker att människor har det förhållandevis bra i Sverige. Men det klart, det beror på perspektivet. Men jämfört med djuren och människor i en del andra länder så har vi det bra i det stora hela. Så tycker jag, men säkert är det många som inte håller med mig.

Men jag förstår hur du tänker och jag tycker du har mycket klokt att sägaGladJättebra också att få människor att ifrågasätta sina val. Det är ju så viktigt att man börjar tänka efter.

#36 Ja, det kan ju bli lite komplicerat om man blandar in reinkarnation och andlig utvecklingSkämtar

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

mogfarm
2013-12-20 10:16
#38

#37 Ja, det kan bli komplicerat. Men det har en hel del att göra med hur jag fungerar och de djupaste skälen till varför jag är Vegan. Den här tråden handlar ju om varför man är det. Jag håller absolut med er om allt ni skriver om djurskydd och sånt, men detta sitter i ett ännu djupare lager än så för mig. Det handlar om hela min grundläggande tro och livsåskådning.

veggie4every1
2013-12-20 13:44
#39

#38 Ja, så finns det ju bara bra skäl till att vara Vegan tycker jagGlad

Men i en diskussion om djurrätt blir det förstås komplicerat om man ska tala om tro. Det är också många människor som du vet, som inte tror på något alls eller tror på något helt annat. Så att diskutera eller debattera djurrätt utifrån en tro är något jag aldrig gör.

Men det är toppenbra att din tro tagit dig dit du är idagGlad

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

mogfarm
2013-12-20 16:44
#40

#39 Jag menade absolut inte så heller. Djurrättsskälen är mer än tillräckliga för mig också. Det är ju det starkaste skälet för mig också, det som skiljer sig mellan mig och dig i det avseendet är att jag ser det som alla både människor, och djur också för den delen, handlar på ett visst sätt utifrån sina erfarenheter som man även har fått i tidigare liv. Du ser att djuren behandlas illa nu i nuläget och det gör de ju, det är inget snack om det. Det har ju också skrivits här om att man kan vara Vegan av hälsoskäl, i u-länder för att man inte har råd med kött, för att man inte gillar smaken av kött. Jag tror också att det är bra för hälsan, och jag tycker inte om kött heller så till en liten del är det ju för detta också.

veggie4every1
2013-12-20 19:54
#41

#40 Du skriver i inlägg #38 att din tro är de djupaste skälen till att du är Vegan. Att det handlar om din tro och livsåskådning.

Så skriver du i inlägg #40 att det är djurrättsskälen som är de starkaste skälen.

Då uppfattar jag det nu som att det är båda de skälen som är de starkaste för dig, har jag uppfattat dig rätt då?🙂

En person som är "vegan" av hälsoskäl, smak, miljö eller ekonomi behöver inte nödvändigtvis avstå från allt annat djurutnyttjande. Man kan bära skinn, päls, gå på djurparker, cirkus, tjäna pengar på djur etc. 

Men då är man Vegetarian, inte Vegan i ordets rätta bemärkelse.

Nu vet jag att ordet blivit urvattnat och att man i folkmun kallar sig Vegan av de skälen också. Jag står dock fast vid Donald Watsons definition av ordet Vegan.

Är man "vegan" av smakskäl för man inte gillar kött, finns det ju inget som hindrar från att äta mejeriprodukter och ägg.

Är det av miljöskäl, så finns det miljövänliga sätt att föda upp djur. Smådjur exempelvis, kaniner och marsvin är miljövänligt kött. Att ha egna hönor för ägg eller jaga vilda djur för deras kött är miljövänligt.

Dålig ekonomi, så finns det ju alltid en möjlighet att man får råd till kött någon gång och kommer då sannolikt också att äta det. Riktigt fattiga och hungriga människor skulle jag tro äter det de kommer över, oavsett om det är animaliskt eller ej.

Hälsoskälet är ju ganska populärt. Men jag tror inte det behöver vara hållbart i längden. Här går man bara på vad man anser man själv mår bäst av. Kan hända man inte mår så toppen ett tag och då väljer att äta animalier igen. Kött behöver inte heller nödvändigtvis alltid vara dåligt, i måttliga mängder. Man kan ha en bra hälsa och äta måttligt med kött.

Men som sagt, jag tycker att det bara finns bra skäl att vara Vegan. Om man är vegan i den rätta bemärkelsen dvs, avstår från allt djurutnyttjande.

Är man "vegan" och inte avstår från allt djurutnyttjande, så kan jag bara hoppas att man fortsätter att utveckla sin empati för djuren och inser att man inte har något att förlora och att djuren har allt att vinna på att man blir vegan i ordets rätta bemärkelse.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Sömnstörd
2013-12-20 20:11
#42

#41

Jag är en nyfiken wannabee, vad skulle du kalla mig för?

Du skriver "En person som är "vegan" av hälsoskäl, smak, miljö eller ekonomi behöver inte nödvändigtvis avstå från allt annat djurutnyttjande. Man kan bära skinn, päls, gå på djurparker, cirkus, tjäna pengar på djur etc."

Jag reagerade redan som barn mot djurparkerna, dunet och allt  det där andra som industrialiseras men gjorde som jag var van vid i många år. Men ju mer åren gått desto mer har jag aktivt strävat bort från det. 

Det sista som återstår är eg att avstå från att äta kött, det är för mig en uppoffring men något jag idag är mogen att ta eftersom jag tror så starkt på det jag gör (rättvisa och miljö) efter åratal av funderande.

Så vad kallar du mig för en köttätande Vegan på avvänjning? 😃

kelfwing
2013-12-20 22:02
#43

Sömnstörd: Nu ställde du frågan till veggie4ever  men jag svarar också om det är OK?  Jag lånar John Sakars indelning av människor: vegans (veganer) och pre- Vegan.  Jag tycker du passar ovanligt bra på benämningne pre-vegan eftersom du har tänkt att bli Vegan i framtiden,  om jag förstått dig rätt.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

veggie4every1
2013-12-21 00:20
#44

Jag tycker också att pre-vegan låter väldigt passande😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

mogfarm
2013-12-21 12:33
#45

#41 Jag förstår att det blev motsägelsefullt. Man kan säga att det är en kombination, man har ju sina djupa, grundläggande värderingar och olika djupt liggande motiv inom sig, och den livsåskådningen eller vad man ska kalla det som jag menar är en stor grund för mitt liv. Det är också en stor grund att jag inte vill bidra till dödande, och detta är inflätat i vartannat och Ingen motsättning. Framförallt känner jag förstås medkänsla med djuren och vill hålla mig utanför och ta avstånd från djurindustrin. Jag håller med om att det kan vara ett urvattnat begrepp att kalla sig Vegan i vissa fall. Men om en person lever på vegansk mat av något inte helt rent skäl, vad ska man beteckna den personen som då? Ska man behöva förklara sig som att "jag äter inte någonting som kommer från djurriket. Men jag är tvungen att ta en medicin som har testats på djur, så jag räknas inte som Vegan." Om en person är Vegan men att skälen djupast sett är för att det är en identitetsgrej och grupptryck från veganvänner, räknas det då? Sånt kan ju också vara en fas och inte vara hela livet. Då är det förstås inte djupast sett omtanke om djuren men man kan lura sig själv också.

Sömnstörd
2013-12-21 13:00
#46

#43 och 44

Pre-vagan, gud så bra! Det kommer att väcka frågor ge diskussioner och sånt gillar jag!

veggie4every1
2013-12-21 13:40
#47

#45 En person som lever på vegansk eller snarare vegetabilisk kost kan man ju säga då, är en Vegetarian. Om inte denna person även avstår från allt annat djurutnyttjande i största möjliga mån.

När en Vegan tvingas ta en djurtestad medicin, men avstår från allt annat djurutnyttjande, så är den personen fortfarande Vegan. Man behöver inte riskera sitt liv om du förstår hur jag menar.

Men att avstå i största möjliga mån, räknas förstås inte att man anser sig behöva ullstrumpor på vintern. Är det sådana nödvändigheter man behöver så är man inte Vegan i ordets rätta bemärkelse.

Om en person avstår från allt djurutnyttjande i största möjliga mån så är den personen Vegan. Oavsett skäl.

Men oftast är man inte på det klara med vad det innebär och kallar sig Vegan när man till stor del utesluter animalier i kosten. Vissa personer använder även honung och anser de är veganer. Eftersom honung är en animalisk produkt så är man givetvis då icke-vegan. Likaså när man använder produkter som innehåller bivax.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

mogfarm
2013-12-21 14:05
#48

#47 Detta ser jag på samma sätt. Går man på en offentlig toalett så får man ju tvätta sig med den tvålen som finns trots att den antagligen innehåller animaliska ingredienser. Det är skillnad mot vilken tvål man väljer att använda hemma. Jag tar insulin och hade jag slutat med det hade jag inte bara riskerat mitt liv utan jag vet helt säkert att jag hade varit död efter någon vecka. Jag är glad att det åtminstone är framställt på konstgjord väg, förr användes insulin från döda grisar.

Annons:
veggie4every1
2013-12-21 14:38
#49

#48 Man kan alltid ha en liten reseförpackning med tvål i väskan om man vill🙂

Precis. Självklart måste du ta insulin.

Det finns mycket positivt med att äta vegankost när man har diabetes. Vissa läkare i USA anser att det är möjligt att bota diabetes med en vegetabilisk kost.

Det är väl olika från fall till fall. Men det kan finnas hopp om att du kan bli bättre i alla fall.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

mogfarm
2013-12-21 15:08
#50

Jag har faktiskt inte ens tänkt på att man kan ha med egen tvål! Nu är det ju bara sen i höstas jag har räknat mig som Vegan, och det är faktiskt mer och mer man kommer på som är animaliskt. Som tandkräm till exempel, det hade jag inte haft en tanke på att det innehåller sånt förrän jag läste det här. (Tandkräm, schampoo och en del annat sånt bytte jag ut innan jag slutade äta mjölprodukter) eller att det finns fiskgelatin i vissa läsksorter, och allt möjligt annat som man kan bli förvånad över. Så jag kan tänka mig att man kanske använder saker också som egentligen inte är ok. Saker som innehåller palmolja till exempel, det innebär att regnskogarna skövlas. Men om det bara står vegetabilisk olja, det kan ju vara palmolja, det vet man ju inte. Ju mer man funderar över sådana saker, desto mer ändrar man kan jag tänka mig. Min hälsa är bra trots det med att jag har diabetes. Jag tror absolut att det inverkar att jag har varit Vegetarian i många år, animaliskt fett är absolut inte bra för hälsan.

kelfwing
2013-12-21 15:51
#51

Mogfarm: 

Donalds definition (han som kom på begreppet och menade att man skulle undvika djurförtryck i alla former, inte bara genon manen) slutar med orden:  så långt det är genomförbart och praktiskt möjligt.

För dig är det inte genomförbart eller praktikst möjligt att inte ta insulin, så du är Vegan.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Brandy
2013-12-30 03:52
#52

Tack för alla svar. Själv tycker jag om köttsmaken för mycket för att utesluta det från min kost men överväger att äta kravmärkt kött då djur betyder mycket för mig. Päls har jag alltid ansett vara snyggt, varmt och exklusivt. Dock gjorde den filmen om angorakaniner från Kina väldigt berörd… Har själv kanin och får numer avsmak för äkta päls.

kelfwing
2014-01-03 21:06
#53

Brandy:

Min aktiva resa mot att bli Vegan kan man säga började med att jag blev aktiv mot djurtester och päls för 20 år sedan.   Så vem vet hur ser på saken om 20 år😉.

Alla steg som du tar för att det ska bli bättre djuren är jätteviktiga och bra. Tack för att du bryr dig.😃

Apropå att veganer som tycker om äta kötsmak så finns det många f.d köttsmaksälskare som blivit veganer.  I andra forum och en del har  finns det grupper som exprimenterar fram recept på få vegetabiliera att smaka så likt kött som möjligt.  I Stockholm har i hilarius larsson som specialsierat sig på den målgruppen (veganer och vegetarianer som vill äta kött utan djur i)  och i västerås har vegancharken vegoköket.som gjort samma sak, specialsirat sig på samma målgrupp så att säga.. De  lagar veganskt köttsubstitu från grundn utifrån egna recept.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

UnserZukunft
2014-01-11 11:33
#54

Det finns ju de som äter helt icke-animaliskt av andra skäl än vad som omfattas av ursprungliga idéläran bakom veganismen, exempelvis verkar två ansatser vara mer tydlig än andra:

- Marxistisk teori.

- Religiösa föreställningar.

För egen del, logiken som följer av djurets objektiva egenvärde. "På vilket sätt har jag rätt att utnyttja ett djur i givna sammanhang? 
Nej, det finns inga giltiga etiska skäl eller skäl för existensbevarande lösningar"

(Därefter följer försiktighetsprincipen, exempelvis över djur som musslor och havssvampar).

Homofiler i alla klubbar, förenen er.

Upp till toppen
Annons: