Annons:
Etiketterreceptglutenfritt
Läst 5258 ggr
Kalendula
2014-02-04 02:41

Solrosfrallor

Jag vill gärna dela med mig av ett recept, på världens godaste solrosfraller. Det bästa med dessa är att man efter att dom svalnat av ordentligt kan frysa in och ta fram så många som passar en och tina i micron mellan ½-1 minut beroende på hur stark just din micro är.

I andra omgången av dessa frallor så byte jag ut solroskärnorna mot pumpa och melon frön … Gott som sjutton .

Solrosfrallor

500 gr vatten

25 gr jäst

100 gr maizena

100 gr sojamjöl

160 gr bovetemjöl

40 gr rismjöl

1 tsk salt

40 gr pysalliumskal

50 gr solroskärnor

Bovetemjöl till utbakning

Jag blandade i ½ dl chiafön också

Lös upp jästen i en bunke. Blanda i övriga ingredienser. Låt degen vila i bunken med övertäckt med plastfilm.  

Forma degen till 12 frallor. Olja gärna in händerna för lättare hantering. Och lägg frallorna på en bakplåtspapperklädd plåt.  Platta till frallorna lite o häll lite bovete över (Jag tog sesamfrön iställer för bovetemjöl o plattade ner dem lite.) Låt dem jästa på plåten i 1 timme. Grädda i ugnen i 225 grader i 20 minuter.

Vikttabell

Bovetemjöl 60 gr= 1 dl

Chiafrön 12 gr= 1 msk

Fiberhust 10 gr= 1 msk

Honung 120 gr= 1 dl

Maizena 55 gr= 1 dl

Mandelmjöl 100 gr= 2 dl

Pysalliumfrön 10 gr= 1 msk

Pysalliumfröskal  30gr= 1 dl

Rismjöl 60 gr = 1 dl

Sirap 140 gr= 1 dl

Sojamjöl 60 gr= 1 dl

Solroskärnor 75 gr = 1 dl

Vatten 100 gr= 1 dl

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Annons:
mogfarm
2014-02-04 07:43
#1

Det låter gott!

kelfwing
2014-02-04 15:57
#2

Tack för det trevliga receptet! :)

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

veggie4every1
2014-02-04 21:49
#3

Trodde först att det var honung i, men det var visst bara i vikttabellen🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Kalendula
2014-02-05 05:30
#4

Nope, av nån anledning så är dom lite söta ändå ☀️

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

veggie4every1
2014-02-05 11:49
#5

Dom låter jättegoda, ska absolut prova dom :) Förstår jag rätt att man behöver bara röra ihop degen och slipper stå och knåda tills svetten lackar? Vore toppen i så fall, haha…

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Kalendula
2014-02-05 14:42
#6

Japp, ingen knådande, bara lite lätt kletande, men dom blir så himla goda 🎂 Jag brukar göra dubbel sats utav dem. Dom blir rätt små om man fäljer receptet, men det är så lagom att äta en sån fralla, för dom är samtidigt väldigt mättande 🌈

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Annons:
veggie4every1
2014-02-05 22:47
#7

Lätt kletande är helt ok😂

Behöver verkligen ett gott och mättande bröd. Kommer att ha stor glädje av ditt recept, tusen tack🌺

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Kalendula
2014-02-05 22:53
#8

Jag ska göra ett expriment nästa gång jag gör den degen o hälla degen i en form. Hade tänkt att det skulle bli som ett vanligt bröd som an kan skära i skivor … Kanske behöver bröden en stund extra på sig i ungen också, men det får man ju hålla kolla på ☀️

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

veggie4every1
2014-02-05 23:15
#9

Ja, det är också en bra ide. Jag har ett par gamla brödformar som jag kan damma av om experimentet skulle bli lyckat. Så tala gärna om hur det går🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Kalendula
2014-02-05 23:48
#10

Ska jag göra om jag kommer ihåg 🤦‍♂️

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

veggie4every1
2014-02-06 00:00
#11

Haha, jaa, jag kan ju också prova det🙂Men än så länge känns det ju för tidigt med experiment för min del. Jag måste lära mig att göra dom på vanligt sätt först😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Kalendula
2014-02-06 00:24
#12

Jag kan inte leva utan dem, o ska jag nånstans, där det inte finns glutenfritt. Så tar jag med en påse o bhjuder gärna med mig. Men jag tänker också somså att för dom som gillar smörgåstårta, så är det ju bra om man kan skiva brödet … o det går ju att variera denna deg med allsköns olika fröer o kärnor 🤪

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

veggie4every1
2014-02-06 00:45
#13

Ja, det gör det ju, den är perfekt faktiskt och verkar lättgjord för mig som inte är så hemma bland bakplåtarna😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Upp till toppen
Annons: