Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 10775 ggr
[Synnerlig]
2/26/14, 7:14 PM

Måste jag räkna mina kalorier som vegan?

Ja, som rubriken lyder: Måste jag räkna mina kalorier som Vegan?

Kanske ska börja med att nämna att jag är överviktig och vill gå ner i vikt, dock INTE den största anledningen till varför jag blev Vegan.

Enda sedan jag började äta vegansk mat (minns inte riktigt när jag började, kanske för 1 månad sedan) så har jag märkt att jag är hungrigare och vill gärna äta mer mat. Jag äter nyttig frukost som ofta består av antingen två mackor eller en smoothie med frukt, bär och grönsaker i. Till lunch och middag är det också nyttig mat som ofta består av bönor, linser, grönsaker, potatis, bulgur och quinoa och då och då någon typ av "fejkkött" så som sojafärs. Jag känner mig mätt efter maten. Men där emellan brukar jag ändå vara sugen eller lite småhungrig ibland, då äter jag frukt men jag brukar fortfarande vara sugen så då kan det slinka ner någon macka. Jag lyckas alltid komma i ganska högt kcal-intag i slutet av dagen.

Måste jag fortfarande räkna mina kalorier trots att jag äter vegansk mat eller är det okej att jag äter så fort jag känner mig hungrig? Ganska många verkar tycka att man inte behöver räkna kalorierna när man är Vegan. Är lite kluven.

Annons:
tlover
2/26/14, 7:20 PM
#1

Man måste ju inte räkna kalorier för att gå ner i vikt även om det hjälper många men man kan äta både onyttigt eller nyttigt men kaloririkt som Vegan så är det nått du normalt brukat måsta för att gå ner i vikt så kanske du ska fortsätta.

dvs man äter inte automatiskt mindre kalorier bara för att man är vegan

l'm back

[SueHn]
2/26/14, 7:29 PM
#2

Det är nog rätt lätt att äta för många kalorier som Vegan än som allätare eftersom maten inte är så rik på protein som husmanskost som innehåller kött så det gäller att noga välja vad man sätter på bordet så att det inte blir för mycket kolhydrater.

Se till att du äter rejält med bönor/linser i varje måltid inkl frukost.

Huvudmålet kan komponeras efter följande mall:

Kokt potatis, råriven morot, 1 dl kokta bönor eller linser, mörkgrön bladgrönsak inkl haricote verte, gröna ärter, sockerärter mm plus en liten knäckebrödssmörgås.

Att gå ned i vikt innebär alltid att gå lite hungrig mellan målen.

Och håll koll på kaloriintaget.

[Synnerlig]
2/26/14, 8:08 PM
#3

#2: Bönor och linser till frukost? :P Jag har ju i och för sig nyss gjort hummus som man kan ha på mackan, men vad tänkte du annars för frukost med bönor och linser? :)

[Synnerlig]
2/26/14, 8:09 PM
#4

Fast i och för sig så är ju kikärtan inte en böna eller lins :P

tlover
2/26/14, 8:33 PM
#5

en sak också kolhydrater behöver inte fruktas, alla är olika, både jag och min man kan gå ner på en hög kolhydratskost tex.

Blir du mätt på mackor med hummus så är det perfekt frukost (och man behöver inte vara hungrig heller för att gå ner i vikt men för många funkar det så)

l'm back

[Synnerlig]
2/26/14, 8:36 PM
#6

Jag tror inte heller att man behöver vara så rädd för kolhydrater, annars hade jag inte ätit så mycket frukt, haha :D Men det är kalorierna jag funderar över :)

Det är ju en helt ny värld som har öppnats upp för mig med all god mat och det känns som att man har så mycket möjligheter som jag inte ens tänkte på då jag åt kött. Så jag vill ju bara mumsa på allt gott nu ju, haha :)

Annons:
[SueHn]
2/26/14, 9:59 PM
#7

Jag brukar äta smörgås med sojaost på till frukost plus frukt och te. Till lunch blir det potatis, baljväxt, mörk bladgrönsak, råriven morot och en liten smörgås.

Idag jag potatis, grönkål med linser och lök, råriven morot och en liten smörgås. På kvällen blev det smörgås med bönpastej och hummus, paprika på smörgåsarna och en avokado.

Så här har jag ätit i 14 år. Innan dess åt jag liknande i 23 år men då använde jag en del mejeriprodukter.

Näring
2/27/14, 11:35 AM
#8

Ingen behöver räkna kalorier. Kalorier är ett påhitt och har ingenting med verkligheten att göra. Äter man 2000kcal kyckling och ingenting annat så rasar man i vikt, men äter man 1500kcal pasta eller bröd och ingenting annat så går man upp i vikt.

Vill man gå ner i vikt måste man se till att hålla nere nivåerna av det hormon som aktiverar fettinlagringen och inaktiverar fettförbränningen; insulin. Dom enda livsmedel som ökar insulinnivån så pass mycket att fettinlagringen aktiveras och fettförbränningen hämmas är framförallt socker och stärkelse, men även till mildare grad mjölk och vissa mjölkprodukter. Man måste även undvika sötningsmedel då detta minskar insulinkänsligheten (=förvärrar effekten av socker och stärkelse).

I praktiken, byt ut pasta, ris, potatis o.s.v. mot linser och bönor*, undvik bröd, godis, läsk, juice, ät max 1 frukt/dag.

*Någon kommer säkert påpeka att linser och bönor innehåller kolhydrater, men faktum är att 2/3 av kolhydraterna som anges på näringsinnehållet är s.k. resistent stärkelse, en form av fiber. Endast 1/3 av kolhydraterna är stärkelse. Att byta ut kolhydratstinna livsmedel som pasta, ris, potatis o.s.v. mot linser och bönor är ett bra sätt att få i sig mer näring och mindre stärkelse.

Att gå ner i vikt är superenkelt, man behöver inte ens träna men viktnedgången går avsevärt mycket snabbare om man gör det🙂

Lycka till!

[SueHn]
2/27/14, 11:41 AM
#9

# 8 Dina påståenden är helt befängda. Kommer man med påståenden som verkar kasta erkänd vetenskap på ända och då får du nog leta rätt på referenser till seriösa vetenskapliga studier som är kontrollerade samt publicerade i någon välrenommerad tidskrift för att få stöd för dina påståenden. Om allt vore så enkelt som du påstår skulle det inte behöva finnas några överviktiga personer alls.

tlover
2/27/14, 11:51 AM
#10

#8 du är rolig du

då är jag väl ett freak som kan gå ner med största delen kolhydrater 🤪

Insulin behövs faktiskt i kroppen och vill man bygga muskler och inte bli "smalfet" dvs se smal ut men ha så mycket fett att man faktiskt har samma effekter på kroppen som om man var överviktig så ska man se till att inte förlora för mycket muskler och helst bygga lite, bygga muskler gör man blandannat med insulin (det är anabolt och hjälper med muskelbyggande)

skulle man som Vegan ta bort alla kolhydratskällor så blir det också svårare att få i sig en bra aminosyreprofil.

Det bästa är att välja smart istället för "inget" tex fullkornsbröd (om man nu tål det), quinoa, kanske lite kokt kall potatis (tex potatissallad)osv istället för snabbmackaroner, vitt bröd, godis (eller "inget") osv

smart ska man tänka med allt egentligen, att välja rapsolja istället för smör (förutsatt att man steker försiktigt) eller grönkål över sallat.

Sen så ska man om man vill kunna unna sig lite gott ibland hur ofta beror på vad ens "gott" är, hur mycket man tränar osv

l'm back

Näring
2/27/14, 12:07 PM
#11

#9

Dina påståenden är helt befängda. Kommer man med påståenden som verkar kasta erkänd vetenskap på ända…

Mina påståenden är helt i enlighet med vad vetenskapen har kommit fram till, och helt i enlighet med vad vi vet om mänsklig anatomi och hur kroppen faktiskt fungerar.

Mina påståenden kastar inte "erkänd vetenskap" på ända, däremot välspridd propaganda och trosuppfattningar.

…då får du nog leta rätt på referenser till seriösa vetenskapliga studier som är kontrollerade samt publicerade i någon välrenommerad tidskrift för att få stöd för dina påståenden.

Jag har inget behov av att övertyga någon eller få stöd från någon av er! Den som är intresserad kan läsa vetenskap och fakta själv. Den som inte orkar läsa fakta men hemskt gärna vill gå ner i vikt kan enkelt testa och uppleva med egen erfarenhet vad som händer när man skär ner dramatiskt på socker och stärkelse. Den som inte är villig att testa får fortsätta vara tjock eller kämpa och slita för några futtiga kilon på en kolhydratstinn kost.

Jag rekommenderar att du själv går igenom vetenskapen och fakta om anatomi, inte för att visa mig någonting, du behöver inte publicera någonting här, utan för din egen skull för att du själv ska se med egna ögon att din och de flestas trosuppfattning om viktnedgång inte är i enlighet med vetenskapen.

Näring
2/27/14, 12:44 PM
#12

#10

då är jag väl ett freak som kan gå ner med största delen kolhydrater

Olika människor tål olika mycket kolhydrater beroende på hur hög/låg ämnesomsättning man har och beroende på hur hög/låg insulinkänslighet man har. Människor med hög ämnesomsättning och/eller hög insulinkänslighet tål mer kolhydrater innan man går upp i vikt, och behöver inte skära ner lika drastiskt på kolhydrater för att gå ner i vikt.

Insulin behövs faktiskt i kroppen

Ja men ingen behöver den höga insulinnivå man får av socker och stärkelserik föda. Att skära ner på socker och stärkelse (eller ens sluta helt) leder inte till att insulinproduktionen stängs av, kroppen kommer producera exakt den mängd kroppen behöver.

skulle man som Vegan ta bort alla kolhydratskällor så blir det också svårare att få i sig en bra aminosyreprofil.

Det där stämmer inte. Linser och bönor, de flesta nötter och frön, gröna bladgrönsaker och även vissa vanliga grönsaker innehåller fullvärdigt protein. Linser, bönor, nötter och frön innehåller dessutom stora mängder. Man behöver absolut inte äta bröd, pasta, ris, potatis o.s.v. för att få i sig essentiella aminosyror eller protein.

Det bästa är att välja smart istället för "inget" tex fullkornsbröd (om man nu tål det), quinoa, kanske lite kokt kall potatis (tex potatissallad)osv istället för snabbmackaroner, vitt bröd, godis (eller "inget") osv

Det är inte smart att äta kolhydratrika livsmedel om man vill gå ner i vikt. Visst, det är inte omöjligt att gå ner om man äter lite sådan mat, det beror på hur hög/låg insulinkänslighet och ämnesomsättning man har. Om man tvunget måste äta pasta, bröd, potatis, ris o.s.v. så kan man alltid prova sig fram vart ens gräns går. Men har man svårt att gå ner så kanske man måste utesluta dessa helt. Det beror som sagt på insulinkänslighet och ämnesomsättning. Om man äter som jag säger så får man i sig en liten mängd kolhydrater från linser och bönor och en frukt, och det räcker och är inte tillräckligt mycket för att aktivera fettinlagringen/hämma fettförbränningen.

tlover
2/27/14, 1:12 PM
#13

#12 " Människor med hög ämnesomsättning och/eller hög insulinkänslighet tål mer kolhydrater innan man går upp i vikt, och behöver inte skära ner lika drastiskt på kolhydrater för att gå ner i vikt."

som det berörts tidigare i tråden så har viktnedgång med kalorier in/ut att göra. Jag har tex klarat av att öka mängden kolhydrater och gått ner i vikt, min man har gått ner efter att han ha ökat kolhydraterna och fettet (ca 2 kg/vecka). äter man mindre än vad man gör av med så spelar faktiskt inte kolhydraterna sån stor roll i viktnedgången.

"Det där stämmer inte. Linser och bönor, de flesta nötter och frön, gröna bladgrönsaker och även vissa vanliga grönsaker innehåller fullvärdigt protein. Linser, bönor, nötter och frön innehåller dessutom stora mängder. Man behöver absolut inte äta bröd, pasta, ris, potatis o.s.v. för att få i sig essentiella aminosyror eller protein."

Det finns vissa essensiella aminosyror som är lågt i baljväxter men högt i säd och vice versa. Man kan få i sig fullvärdigt protein ändå men det krävs mer kunskap eller mer av de olika råvarorna.

l'm back

Annons:
MrsGoldfire
3/1/14, 12:36 PM
#14

Oj vilken match det blev…

TS, om det är du på din Avatar, så ser du inte speciellt överviktig ut. 

Mitt råd är istället att du byter ut tanken på att fokusera på kalorier till att fokusera på träning istället och äta enligt en blandning av ovanstående råd samt drick mycket vatten så kommer det att ge effekt😉

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

[SueHn]
3/1/14, 1:24 PM
#15

Det finns inga genvägar att gå ner i vikt. Får man i sig mer energi än vad man gör av så går man upp i vikt och får man i sig mindre energi än vad man gör av med så går man ner i vikt. Energi räknar man i kalorier, Joule, kWh eller något annat. När det gäller mat används nog oftast kalorier men även Joule förekommer,

Det tar oerhört mycket träning för att få bort vad man får i sig med ett wienerbröd så det enklaste är att inte äta det.

Jag vet flera som vill gå ner i vikt och därför hoppar över frukosten för att i stället småäta diverse hela dagen utan att tänka på att en chkladkaka innehåller massor av energi men i princip inget annat varför man trots att man kanske fortsätter att gå upp i vilt är gravt felnärd vilket i sin tur så småningom drar med sig bristsjukdomar som blodbrist med flera.

För att gå ner i vikt gäller det att lära sig en del näringslära, kanske få hjälp med att utforma måltidsförslag och inte äta något alls mellan frukost, lunch och kvällsmat.

Man går inte ner i vikt genom att bli Vegan. Det går att äta hur dåligt som helst trots att man är Vegan. Det går att äta hur söta bullar som helst, massor av sött matbröd med massor av vegetabiliskt margarin på, det går att göra kaloririka såser med mycket sojagrädde osv.

Jag lägger in en fil med veganska måltidsförslag för lunch och kvällsmat. En dietiskt som jag känner har tittat igenom förslagen och tycker att de är vettiga men hon har inte gjort några beräkningar.

[Synnerlig]
4/1/14, 4:48 PM
#16

Det blev så mycket tjatter ovan så jag svarar från och med nr 14 :P

#14: Jag ÄR överviktig, men det mesta utav fettet sitter nog inte i ansiktet på mig :P Jag vill verkligen sätta igång med träningen igen men min situation ser inte så bra ut just nu med mycket stress i skolan osv som gör att jag känner att jag knappt har tid att andas. Men så fort situationen blir bättre (om det nu blir det) så ska jag ta mig till gymmet. Jag tycker om att röra på mig (när det inte blir ännu ett stressmoment) :)

#15: Nej, jag misstänkte att det inte fanns några genvägar (som vanligt) :/ Blev bara fundersam när jag satt och kollade runt efter veganska youtube-kanaler och jag kom över en tjej som påstår sig ha blivit sjukt smal genom att käka en massa frukt, framförallt bananer. Hon kan käka upp till 50 bananer om dagen vilket blir ca 5000 kcal! Hon har till och med visat det i flera klipp hur hon äter/dricker sina bananer och annan mat med.
Därför jag var tvungen att fråga om det är någonting magiskt med vegansk kost :P

jippiiii
4/3/14, 10:08 PM
#17

#16 Att ta sig till gymmet kan vara ett alldeles för stort mål när man dessutom har det stressigt! Börja med promenader med peppig och bra musik i öronen! Så får man en paus från skolstressen och hinner rensa huvudet lite :)

Namiko
4/9/14, 5:56 AM
#18

#16 Jag kan bara säga att det där med att leva på frukt och grönsaker fungerar. Jag har iofs aldrig varit överviktig men levde på den kosten, 80/10/10, under några månader och min fettprocent sjönk samtidigt som jag byggde muskler som tusan utan att byta livsstil i övrigt (har dock ett aktivt jobb) och då levde jag ändå på 3000 kcal per dag, med lagad mat äter jag runt 2000.

Det krävs dock att man är påläst innan man ger sig på en sån kost, 80/10/10 går inte ihop med kaloriunderskott utan man måste försöka få i sig tillräckligt mycket energi, vilket är tungt i början när man inte är van att äta stora mängder mat. Min frukost under den perioden bestod av en smoothie på 1.2 liter (7 bananer, 7 dadlar, 2-3 dl bär och vatten).

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Synnerlig]
4/9/14, 3:18 PM
#19

#15: Ja men exakt, blir bara ännu ett stressmoment när man måste tänka på att man även ska försöka hinna ta sig till gymmet. Det låter bra :)

#16: Men hur går det ihop? Man har ju alltid fått höra kalorier in och kalorier ut. Hur funkar det då med att stoppa i sig stora kalorimängder genom frukt och grönt? Jag är så nyfiken, förklara om du orkar :)

Namiko
4/9/14, 4:22 PM
#20

#19 Tyvärr så är jag inte påläst om viktnedgångsdelen av det hela då jag enbart var ute efter att bli friskare och må bättre utan att tappa vikt. Men om du letar på youtube så finns det många som ätit den kosten och blivit av med sin övervikt utan att gå på kaloriunderskott, utöver Freelee som det lät som att du redan hittat.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
KastKatt
4/17/14, 12:25 PM
#21

Jag har börjat använda måltidsmått, och det tycker jag fungerar bra. Jag har hypotyeros vilket gör att jag har väldigt svårt att gå ner i vikt.

Sen jag började med måltidsmått äter jag mer grönsaker och mindre kolhydrater utan att jag måste hålla på att räkna kalorier och övrigt.

En del säger att det är b*llsh*it, men jag känner att jag äter bättre när mina middagar nu består av 50% av färska grönsaker och typ 20-30% tillagade grönsaker.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

[Synnerlig]
5/7/14, 7:47 PM
#22

#21: Jag har faktiskt sånna där måltidsmått hemma. Men grejen är att vi oftast gör maträtter där allt (grönsaker, kolhydrater, bönor, linser) är blandat i en rätt och då blir det lite svårt att måtta :P :/

[3RaraHusdjur]
11/22/16, 9:32 PM
#23

Gammal tråd, jag vet..

Men någon skrev tidigare om det här med att man ska undvika att få för högt insulin i kroppen och därför äta animaliskt protein. Detta är en myt och man kan inte ha mer fel än så, lyssna på Dr. Greger om ämnet istället… 

http://nutritionfacts.org/video/paleo-diets-may-negate-benefits-of-exercise/

Upp till toppen
Annons: