Annons:
Etikettfrukterian
Läst 8358 ggr
Lina Strindlund
2014-06-09 21:18

frukterian /rawfood

Visst är frukterian detsamma som rawfood-ätare. Eller nästan iaf? Jag menar en rawfood ätare äter ju sallad och kokos mm. Gör inte ni frukterianer det?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
[Trevor_S]
2014-06-10 17:06
#1

Frukterian och Rawfood är inte samma sak.

Frukterian äter endast frukter (olika drar gränsen och flera äter endast fallfrukt). Träffat på en frukterian, han fick serverat en kräm som var gjord på fallfrukt som kokades ned något för att bli tjock som en kräm. (inget annat tillsatt än fallfrukt).

Så samma sak eller nästan stämmer nog kanske inte så bra. 😉

veggie4every1
2014-06-10 20:01
#2

Visste inte att frukterianer åt kokt mat faktiskt. Men då äter de kokt kräm och liknande. Kanske äter de kokta varma fruktsoppor exempelvis.

Det låter som att det skulle vara krångligt att bara äta fallfrukt, särskilt på vintern i Sverige. Hur fixar dom det måntro?

Rawfoodare äter inget som är upphettat över 40 grader, så där är ju en skillnad också. Rawfood är intressant tycker jag, kör på det ibland. Känns som att jag kommer att äta mer och mer av det och att det är nästa steg att ta:)

Men vi får se, synd att det är så gott med annan veganmat bara…haha..

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

UnserZukunft
2014-06-10 20:50
#3

När jag åt rå kost i ett par månaders tid, så åt jag inte det till 100% varje dag, utan snarare 80-90%. Kokta linser och bönor för resterande. De dagar en körde 100%, så kanske det inte alls var så, med tanke på att prisvänliga nötter och fröer är oftast rostade dylikt (behöver inte vara tillsatta med socker och salt för det). 

De flesta jag snackat med som kör rå kost, brukar småfuska med vissa ingredienser pga prisnivå och tillgängligheten. Exempelvis kakao, nötter, fröer dylikt. Menar, går det köpa någorlunda icke-behandlade nötter för 40kr istället för 100kr halvkilot, så vad väljer en om ekonomin är begränsad.

Trista med rå kost-dieten är att en konstant är hungrig. Behöver äta hela tiden, så är en lite trött på fixa något vackert hela tiden, så är det ingen kost en orkar köra i längden.

Äter mestadels rå kost numera, men det är ingen idé för egen del att äta det mer än vad en gör. Tränar rätt mycket och behöver något redigt mättande - som pommes och nougat.

Homofiler i alla klubbar, förenen er.

veggie4every1
2014-06-10 22:58
#4

Ja, precis. Småfusk skulle det nog bli för mig med🙂

Det känns ju också lite tokigt att ta bort linser och bönor som är både nyttigt och billigt bara för att de är kokta…

Så strikt rawfoodare kommer jag nog inte att bli, men kanske sådär 70-80%. Lite gott vill man ju också unna sig ibland, som chips😛

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Trevor_S]
2014-06-11 00:06
#5

#2. Vet inte om alla frukterianer tillagar, då jag inte stött på så många. Men maten där uppe som han åt förutom från ett växthus så kokades en del till kräm och hälldes upp på burk för att förvara. Men som med allt annat så drar alla olika gränser, som jag har dragit min gräns som Vegan endast vid maten. 😉

Dokumentären här tidigare om frukterian-personen som varit det i många år åt ju inget tillagat alls och smörjde in sig med avokado. 😉

Hittade en artikel om honom också.

Namiko
2014-06-11 04:27
#6

#3 Man behöver inte alls vara hungrig konstant på rawfood. Jag blev av med min konstanta hunger när jag gick över till det själv, lagad mat mättar mig inte längre än 1-2 timmar hur mycket jag än äter. Frukt till frukost och lunch, då menar jag stora fruktmål, inte nån enstaka banan. Min vanliga frukost består av en smoothie på 7 bananer, 10-15 dadlar samt några dl bär ibland. Äter jag det kan jag äta en mindre lunch och till middag äter jag en stor sallad. På det är jag aldrig hungrig. Kolla upp LFRV (low fat raw Vegan, även kallat 80/10/10).

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
UnserZukunft
2014-06-11 06:53
#7

80/10/10 var det jag körde. Hungrig jämt. O andra sidan bidrog det till viktnedgång (120-något till 105).

Homofiler i alla klubbar, förenen er.

Jetaime
2014-06-11 09:20
#8

#7 Min arbetskollega kör också 801010. Hon säger alltid att hon är såååå mätt haha :p

Namiko
2014-06-11 16:33
#9

#7 Åt du verkligen tillräckligt mycket då? Jag blir verkligen aldrig hungrig om jag får i mig minst 2000 kcal per dag.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

UnserZukunft
2014-06-12 10:47
#10

#7 Just den längre perioden var ett bra tag sedan, men nja, snäppet mindre med tanke på jag planerade en viktnedgång (tappade 1-1.5kg/vecka).

När jag började med rå kost senare, så tyckte jag att en var tvungen att äta hela tiden. Var ju rätt aktiv då, tränade i snitt 2 ggr/dag, en hel del vardagsmotion i arbetet (promenader), vardagsmotionerade till/från arbetet (eller delar av sträckan till fots/cykel) etc. Fick inte i mig tillräckligt med energi upplevde jag det. Så, trappade sedan ned.

Homofiler i alla klubbar, förenen er.

Lina Strindlund
2014-06-13 19:57
#11

Ja, det är inte lätt alltid att hitta rätt kost och äta lagom mkt. Men UnserZkunft, gjorde du smoothies? De går att fylla med mkt och är lätt att få i sig! nam nam! 

Jag har ätit kanske 30-50% rawfood i 1,5 år nu. provade 100% ett tag men fick i mig för lite, så gick tillbaka till en del veganmat. Men undviker numera bönor för det är tungt för magen att smälta. undviker fett (inte helt men försöker vara 80/10/10) och därmed även nötter. nötter är svårsmält (iaf för mig) och ska alltid blötläggas. 

intressant att frukterianer äter varm fruktsoppa! Jag satsar på rawfood med hög halt kolhydrater! 80/10/10 alltså, eller åt det hållet iaf. Har ni använt cronometer.com? underbart program, gratis.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: