Annons:
Etikettvegankost
Läst 3588 ggr
veggie4every1
2014-07-20 00:12

"Äkta" vegan-ost på gång

["Äkta" veganost](http://www.metro.se/vetenskap/de-jobbar-fram-akta-vegan-ost/EVHngs!Z1wkZ6jMkosI/ ""Äkta" veganost") på gång för de som vill ha. Väldigt nytt ännu, så vi får se vad det blir av detta :)

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
aktagrottman
2014-07-20 00:28
#1

Får ursäkta mig, men jag hör verkligen inte hemma här och kommer endast skriva ett inlägg.
Veganism?
Vad går det hela ut på?
Det skall de ut som en korv, det skall smaka som en korv, det skall smaka som riktig ost, men det skall vara fake allt. För djur skall inte vara i bur?

Alltså jag kan fatta hur ni tänker och jag kan tycka att era miljö filosofiska tankar är fina. Men om ni skall vara veganer kan ni inte bara äta riktig mat. All fake mat är halv eller hel fabrikat. Halv och helfabrikat är hårt processerade livsmedel som våra kroppar inte är gjorda för att äta de är även sämre för miljön än de riktiga då det går åt mera energi för att skapa fake än att äta the real deal ganska logiskt.

Jag gillar er det gör jag, ni tror stenhårt på något och gör allt för att följa era hjärtan, underbart. Men fan Äkta fake mat är inte äkta och är verkligen inte bra för vår planet. Jag gillar raw food, jag gillar miljö och jag gillar folk som följer sitt hjäärta.

Men skall man vara Vegan kan man väl äta ren närings riktig miljömedveten mat?
Vad är annars vitsen.

Själv är jag 100% övertygad om att djur, växter grönsaker hälsa liv och miljö hör ihop. Men jag äter inget fake, jag äter inget hel eller halv fabrikat, jag äter väldigt mycket frukt, bär, gönsaker, och ja animalier, men faktiskt jag äter inte så mycket döda djur, visst äter jag kött men det skall vara svenskt och gärna av miljösmart kvallite. Mat skall vara äkta. Går den inte att producera i hemmet, eller på gården eller i en restaurang ja då skall man inte äta. Bör inte äta.

Ber om ursäkt igen för att jag våldtagit ert forum men vill skapa en tanke. Typ Go riktig mat.

Paxxie
2014-07-20 00:40
#2

Låter spännande. Är inte jätteförtjust i ost själv (bortsett från ostbågar), men tycker alltid det är kul med mer veganska alternativ. :)

veggie4every1
2014-07-20 00:52
#3

#1 Det var roligt att du tittade in och absolut inget att be om ursäkt för :)

Det är ju många veganer som saknar smaken av viss mat som de var vana vid som blandkostare. Då underlättar det att det finns ersättningsprodukter. Just ost är ett sådant livsmedel som många saknar väldigt mycket och jag tror inte att fake-osten är onyttigare eller sämre än den äkta osten varken för kroppen eller miljön.  Den är dock definitivt bättre för djuren. Många använder också dessa produkter i en övergångsperiod.

Men visst har du rätt, det hälsosammaste för kroppen och det bästa är att avstå hel och halvfabrikat.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

KattersKlor
2014-07-20 12:26
#4

Men, vänta. Som jag förstod videon så tar de DNA från kor som de behandlar jästen med. Ifall de gör det en gång och sedan alltid kan återskapa det utan kor så okej, men om de behöver ta ko-DNA hela tiden så kan man väl inte kalla osten vegansk? Någon får mycket gärna rätta mig om jag har fel för jag hade väldigt gärna velat äta denna osten.

veggie4every1
2014-07-20 13:19
#5

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Trevor_S]
2014-07-21 19:37
#6

#1. Jag ser det som en bra början när man går över. Sojaost i affären görs på samma sätt som vanlig ost fast på sojamjölk istället. Man byter bara ut en ingrediens till något annat. 😉

Korv är ju massor av andra ingredienser i som stärkelser, mjöl och kryddor. Man måste ju kunna byta ut en ingrediens som kött till något annat när det ändå är annat skräp i korven normalt sett. 

Sedan är det kul (pratas det ju inte om ovan) men det här med att man inte ska kalla något vegetabiliskt för kött, men vad ska man annars kalla apelsinjuice med fruktkött för något? 😉

#0 tillbaka till ämnet, grymt kul projekt du har, du får visa hur det gick! 😎

Annons:
veggie4every1
2014-07-21 20:26
#7

#6 Önskar jag kunde ta åt mig äran för detta projektet, men tyvärr så kan jag inte det 😊

Det är några andra personer i San Francisco som fixar det…😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: