Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 4568 ggr
[Yllhilda]
7/28/14, 5:03 PM

Mat även grönsakshatare gillar.

Driven av det faktum att min kille gör grimaser åt en rätt lång lista  av grönsaker så tänkte jag starta en tråd med köttbefriade recept som kan få även sådana som honom att äta mer grönt.  🙂

Annons:
[Yllhilda]
7/28/14, 5:03 PM
#1

Det finns ett recept som alltid gått hem hos alla som smakat, och det är ugnsbakade rotsaker. Tillagningstid, ca 2 ,5 timmar. Receptet är för två-tre personer.

Du behöver:

  • 2 morötter
  • 3 stora potatisar
  • 2 valfria stora lökar
  • 1 palsternacka
  • Soltorkade tomater(valfritt)
  • Timjan
  • Oregano,
  • Basilika(valfritt)
  • Olivolja
  • Salt och peppar(givetvis)

Skala potatisen(valfritt) och de andra grönsakerna(inte lika valfritt). 

Skär rotsaker och lök i så stora bitar ni tycker om, men tänk på att de krymper lite under tillagning i ugn.

Stoppa sagda grönsaker i en djup form. Häll på olja, oregano, basilika och timjan -och mycket av det!Det ska vara  så mycket att när du blandar runt oljan och kryddorna ska det se riktigt prickigt ut.

Sen tjoff in i ugnen som du givetvis förvärmt på 200°, 180° varmluftsugn.

Efter en halvtimme går du och rör runt bland grönsakerna och upprepar sedan detta när du tycker det behövs(ca var 20e minut) så att dem blir jämnt tillagade.

Om du råkar vara helt såld på exempelvis palsternacka eller vill utesluta potatisen går det bra att ta fler och ersätta potatisen med en rova, och vill du ha mintre lök, ersätt med något du gillar mer. Det är i det här fallet kryddningen som är viktigast.

[Yllhilda]
7/28/14, 5:10 PM
#2

Potatis och pasta verkar vara en nödvändighet för att bland annat min karl ska känna att det är en kompett måltid.

Då rekommenderas potatisbullar med spenat eller broccoli. Det ger en fin färg, en lätt smak av den föraktliga grönsaken men med tillräckligt mycket potatis och "maffighet" för att den ska förföra. 😍

[Trevor_S]
7/29/14, 12:00 PM
#3

Va gott, vad åt ni till? 🙂

[Yllhilda]
7/29/14, 2:27 PM
#4

Till de ugnsbakade grönsakerna behövs inget. Om man nu inte verkligen vill ha ketchup eller rödbetor till, fast jag det tycker jag är lite i överkant.

Till potatisbullarna går det bra med lingonsylt eller vad man nu brukar ha till för sås. Personligen gillar jag aioli på färsk vitlök. 🙂

Paxxie
8/6/14, 9:42 PM
#5

Potatisbullar med spenat och broccoli lät intressant! Hur gör du dem? :)

[Yllhilda]
8/6/14, 10:09 PM
#6

Man river potatis, river broccoli och/eller hackar spenat till fina strimlor(om det är färskt). Sen, beroende på om man vill ha veganskt eller ej kan man tillsätta ett ägg eller någon matsked maizena. Lök är valfritt men rekommenderas(finriven). Salt och peppar. 

Blanda väl  i bunke och låt stå en stund om maizena använts(vet inte varför det är bättre). In case of ägg; kör på i stekpanna direkt.  Gör dem ganska platta så dem inte tar en evighet att bli klara.  🙂

Annons:
Paxxie
8/6/14, 11:19 PM
#7

#6 Låter så enkelt att till och med jag skulle kunna göra det! Får prova någon gång i veckan tror jag. :)

JazzBass
8/7/14, 3:15 PM
#8

Brukar göra nåt liknande som #1, men med fler sorter rotfrukter, som kålrot och batat, för att det inte ska bli så mycket potatis och snabba kolhydrater totalt sett. Brukar förkoka rotfrukterna så de blir lagom mjuka så behöver de inte vara så länge i ugnen och allt blir lagom mjukt.  Tillagningstiden blir också kortare så.

Men som sådant räcker det inte för mig som måltid. Måste vara mer fett och mer protein för att jag ska bli mätt, kött/fisk för min del. Vegetarisk och än mindre vegansk kost är inget för mig utan snarare LCHF. (Den synpunkten är väldigt välgrundad och genomtänkt och kommer inte att ändras. 😛). Men om man vill göra nåt vegetariskt/veganskt tilltugg så skulle det bli en sallad med b.a. bönor och avocado. Gör ibland en grillsallad enligt följande som mättar rätt bra (inget problem om man inte har allt hemma, man tager vad man haver och tycker om).

Grillsallad:

- zucchini
- aubergine
- färska champinjoner
- paprikor
- färska lökar (gul eller röd) med blast
- sparris
- avocado (mogen men inte övermogen)
- körsbärstomater
- pinjenötter, cashewnötter, solrosfrön och/eller pumpakärnor
- "ready-to-eat" kidneybönor (eller annan sort)
- oliv- och/eller avokadoolja
- citron
- salt
- timjan och/eller andra örtkryddor
- grillolja (t.ex. olivolja, farinsocker, citronsaft, vitlök, salt, chili, rökt paprikapulver, timjan)

Skiva/dela de färska grönsakerna du vill använda, utom avokadon och tomaterna som ej grillas, i lagom storlek för att grillas. Grilla grönsakerna, tillräckligt länge men inte så de blir för brända, och pensla på *lite* grillolja mot slutet. Löken kan grillas i halvor och bör läggas först på grillen då det tar tid att få den mjuk. Zucchinin blir bäst i ca 10mm tjocka skivor. Låt grönsakerna svalna något och skär dem sedan i  lagom stora bitar för en sallad, men inte för smått. Lägg sen allt i en salladsskål.

Dela avokadon i lagom bitar och skölj kidneybönorna, och lägg med i skålen. Rör om varsamt och smaksätt med olja, citronsaft och rikligt med örtkryddor (helst färska). Alternativt gör man en skild dressing av dessa, speciellt om inte salladen ska serveras direkt, och rör ner strax innan serveringen.

Rosta pinje/cashewnötterna/solrosfröna/pumpakärnorna i en torr stekpanna. Ta plattan från spisen/lågan och lägg sen i några droppar olja, rör om, och salta.

Lägg nötblandningen och halverade färska körsbärstomater överst på salladen, och servera!

Man kan också ha i lite linser om man vill öka proteininnehållet, t.ex. belugalinser (stavning?), men de får man koka skilt först förstås. Man kan också garnera med grillade citronskivor, och t.ex. använda saften från en grillad halv citron till dressingen om man vill verka lite avancerad. 😂

En kompis kommenterade att "det här var nog den godaste sallad jag ätit!" när jag en gång gjorde en lite enklare variant av den här hos en annan kompis. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Yllhilda]
8/8/14, 12:15 PM
#9

#8 Det där lät supergott! 😍

tlover
8/9/14, 8:16 AM
#10

Fröbollar går hem även i min mans familj (som knappt äter lök, möjligen i en sås till köttet) (recept för jag skriva sen men den finns på sajten nån stans redan)

Annars går min "köttgryta" alltid hem också, det var länge sen jag gjorde den (innehåller gluten) men jag får försöka att komma ihåg den.

l'm back

[Yllhilda]
8/9/14, 9:30 PM
#11

#10 Dela gärna med dig. 🙂

Upp till toppen
Annons: