Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 2645 ggr
[Linsenhejhej]
8/12/14, 8:44 PM

Omplacerade du dina husdjur när du blev vegan?

Är lite nyfiken: När du beslutade dig för att bli Vegan, behöll du husdjuren eller gav du dem ett nytt hem?

Annons:
Scarlet
8/12/14, 10:24 PM
#1

Jag har varit Vegan i 15 och och det är först nu under det senaste året som jag har börjat höra argument om att man inte borde få dela sitt liv tillsammans med djur(vilka förresten är de bästa tänkbara följeslagarna genom gott och ont). Jag kan förstå att man som Vegan inte ägnar sig åt att frihetsberöva vilda djur men däremot är det lätt hänt att man räddar djur ur dåliga omständigheter och hemlöshet eftersom man inte vill att de ska komma till skada på något sätt. Så självklart har jag inte stött bort mina familjemedlemmar av annan art, utan gör allt för att ge dem ett så gott liv som möjigt samtidigt som jag försöker att hjälpa andra djur i nöd trots att de inte lever med mig. 

Finns det några som har omplacerat ett djur som har räknat sig till er flock, och varför tyckte ni isf att ni som veganer inte kunde leva med djuren trots att ni känner med dem? Detta är ett helt nytt resonemang för mig så jag vill gärna förstå hur ni har tänkt. :)

veggie4every1
8/12/14, 11:06 PM
#2

#0 Det är inte en vegansk handling att köpa och sälja djur eftersom djur inte är varor eller produkter. Men det är en vegansk handling i allra högsta grad att ta hand om/adoptera djur som behöver ett hem. De behövande djuren ökar tyvärr i antal.

Jag ser ingen anledning till varför man ska adoptera bort djuren man lever med när man blir Vegan. Däremot bör man givetvis inte stödja uppfödning och handel med djur utan istället adoptera djur som är i behov av ett hem i fortsättningen.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Linsenhejhej]
8/13/14, 12:28 AM
#3

Tack för era svar! 🙂

majvi
8/15/14, 11:37 AM
#4

Mina katter är familjemedlemmar och jag skulle aldrig omplacera dem pga att jag blev Vegan.

Om jag skulle omplacera mina katter ,7 st fd hemlösa, betyder det att  de katterna  skulle ta hem från 7 katter som är hemlösa  nu.En del vill inte ta in katter som kommer direkt från gatan, men adopterar man en katt från ett katthem eller av annan person som tar hand om hemlösa katter frigörs en plats så att nya katter kan tas in.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

IngaTrnqvist
8/16/14, 12:46 AM
#5

Jag skulle aldrig omplacera mina djur för att bli Vegan, de är familjemedlemmar precis som de tvåbenta. Dock också därför jag inte ser mig som helt Vegan, då jag har katt och hund som äter naturlig föda, dvs baserad på animalier. Samt att när  jag skaffar min nästa hund kommer det bli från en uppfödare - mitt intresse för hundar är helt enkelt större än mitt intresse för veganism, även om jag försöker leva enligt en så vegansk livsstil jag kan och känner att jag trivs med.

[Synnerlig]
8/16/14, 6:21 PM
#6

Jag skulle aldrig göra en så taskig grej som att lämna bort min kanin till någon annan bara för att jag blev Vegan. Känns taskigt då det förmodligen blir en stressig omställning för honom och jag skulle vara rädd att han tillslut skulle hamna hos någon som stängde in honom i bur. Nej, jag tror att han trivs bra hos mig som en del i familjen :)

Annons:
Fialialej
8/21/14, 8:02 AM
#7

Jag har "skaffat" djuren jag lever med från djurhem och omplaceringssidor. Det är en god handling enligt mig. Det är inte hantering av djur i sig som är fel, tycker jag, utan hur man tänker på djur som ägodelar. Jag tror att många medvetna veganer ser djuren i sitt liv mer som vänner eller som sina skyddslingar, hellre än ägodelar eller så. Jag gör det iallafall. Det finns tillräckligt många hemlösa/oönskade djur. Vi har ett ansvar att ta hand om dem.

"På natten är alla katter svarta"

Denna kommentar har tagits bort.
Fridaosx
9/7/14, 12:17 PM
#9

Hade personligen inga husdjur när jag blev Vegan. Har "skaffat" en katt nu när jag är Vegan och ser inga problem med det (mer än att jag måste mata honom med kött vilket kanske inte är i linje med min livsstil).

Planerar att skaffa en hund i framtiden och ser inga problem med det. Vi människor kan aldrig ge andra djur ett helt "naturligt" liv så länge vi lever i dagens samhälle, men vi kan ändå ge dem ett bra liv.

You haven't lived until you've found something worth dying for

majvi
9/8/14, 8:24 PM
#10

Någonstans i USA fick djurvänner igenom att det inte skulle heta ägare utan vårdnadshavare

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[Synnerlig]
9/10/14, 1:58 PM
#11

#10: Det låter bättre tycker jag :) Fast själv så är jag min lilla kanins "mamma", haha :D

Upp till toppen
Annons: