Annons:
Etikettvegankost
Läst 12701 ggr
Fialialej
8/23/14, 1:22 PM

Istället för äggstanning i paj?

När ni gör matpaj,vad fyller ni utrymmet mellan grönsakerna/innehållet med istället för äggstanning och ost?

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
tlover
8/23/14, 4:29 PM
#1

Jag vet att vissa använder sojagrädde i alla fall.

Ost minns jag inte att vi haft i paj allmänt så det har jag ingen ersättning till tyvärr.

l'm back

Fialialej
8/23/14, 4:31 PM
#2

Ost kanske är nåt vi hittat på själva här. ;) Men sojagrädde, blir det fastare då eller?

"På natten är alla katter svarta"

tlover
8/23/14, 4:36 PM
#3

#2 Fastare än vadå? äggstanningen?

Jag har bara testat det nån gång då och då för att vara ärlig, jag är ju Ovo-vegetarian och använder oftast ägg (bara) men minns jag rätt blir det i alla fall nästan lika fast som bara ägg, däremot liite krämigare eller vad man ska säga. Men det var ett tag sen jag gjorde helt vegansk paj (eller paj iöverhuvudtaget) så jag kan inte lova hur det blev.

l'm back

Fialialej
8/23/14, 4:38 PM
#4

Näe, fastare än vad den är när den är "ogräddad", tänkte jag. Men det svarade du ju på nu också. :) Tack för ditt svar, jag ska testa det så får vi se. :)

"På natten är alla katter svarta"

veggie4every1
8/23/14, 5:31 PM
#5

#4 Om du vill använda ersättningsprodukter så finns ju AA:s Jeezly ost som smälter bra. Jag vet inte hur det skulle funka i matpaj, men den fungerar utmärkt på gratänger i alla fall. Om du vill ersätta osten :)

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
8/23/14, 7:57 PM
#6

Jag har gjort den här supergoda pajen ett par gånger och då gjorde jag stanningen på bland annat tofu och sojamjölk :)

Annons:
[Trevor_S]
8/25/14, 7:35 AM
#7

1 dl vetemjöl till 1 dl vätska (sojamjölk eller sojagrädde ger "äggig" smak.) Detta är per ägg. Vispa inte för länge bara mer än att mjölet löst upp sig i vätskan. 

Man kan även koka upp 2-3 msk potatismjöl i 1 dl vegomjölk tills massan tjocknar och hälla över istället för ägg. Perfekt stanning

Scarlet
8/25/14, 2:57 PM
#8

Jag har fått goda resultat med Orgran No-Egg som finns i de flesta större mataffärer såsom Hemköp och Ica Supermarket på hyllan där den glutenfria maten står (http://www.orgran.com/products/174/). Jag har använt den till quiche, som bindemedel till sojafärsbullar, äggersättning att doppa tex. aubergine i innan panering och stekning etc. 

En smet som man kan göra av vatten, kryddor/örter och kikärtsmjöl som ofta finns i orientaliska livsmedelsaffärer fungerar också fint.

Upp till toppen
Annons: