Annons:
Etiketthälsa
Läst 2923 ggr
[Synnerlig]
9/10/14, 2:52 PM

D2-vitamin dåligt?

Tänkte köpa mig D-vitamin och passade på innan att läsa om D2-vitamin. Det verkar som att många tycker att man ska ta D3 (animaliskt) istället då det är vad våra kroppar tillverkar när solen nuddar vår hud. D2 (från växter) ska tydligen inte alls vara naturligt för våra kroppar och inte fungera lika bra.

Har kollat in VitaShine's D3 spray, men då krävs det minst 10 spray av den för att komma upp i dosen som behövs. Fem spray (1000 IE) är för lite då man har höjt rekommendationen till 2000 - 5000 IE för vuxna. Såg att de i och för sig har tablett med 2500 IE och de kan tuggas, så de funkar kanske lika bra (är lite rädd att svälja D3 i tablettform inte ska tas upp lika bra) :)

Men vad gör man när det finns så olika åsikter om D2 vs D3? Jag vet inte allas vad jag ska köpa nu :/

Annons:
[Trevor_S]
9/10/14, 7:24 PM
#1

Finns vegetabilisk "Vitashine D3-spray" som man sprayar under tungan och den är helt Vegan

Annars finns VEG1 som vegansociety har på sin webshop (deras ursprungligen, billigast att köpas av dem) ingen tullkostnad heller.

Dock enligt forskningen som vegansociety gjort sedan 70-talet med det ämnet som de har i sin produkt ska vara bra. Dock är det talat mycket om D3 och B12 och inget någon kommer överens om utan att alla delar olika syn på dem. Jag har börjat senaste men har lika bra blodvärden som tidigare så jag är lite osäker på om jag borde fortsätta att ta det extra. Brukar ta promenad varje dag så jag får sol på mig, har haft lite problem under förra vintern men då var jag mycket inne då det var så tråkigt ute, men blev genast bättre till våren när man kom ut mer (utan att ta tillskott).

[Synnerlig]
9/10/14, 10:05 PM
#2

#1: Som jag skrev så innehåller Vitashines D3-spray bara 1000 E på fem spray och man ska ha minst 2000 E :P

Jag beställde i alla fall VitaShine's D3 i tablettform med 2500 E och man kan tugga i sig dem :)

Jag har läst att det ska vara omöjligt att få i sig rätt mängd D3-vitamin ifrån solen under vintern här i Sverige. Jag undrar om det är för att solen är längre bort då eller är det för grått och molnigt? :P

veggie4every1
9/11/14, 12:02 AM
#3

Jag äter den här från iherb under vintern. Men jag har inte börjat med den ännu. Är ju bara september🙂

Ett intressant klipp från favoritdoktorn med studier angående D2 och D3.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Ians
9/11/14, 8:48 AM
#4

#3 tack för en bra länk!

[Synnerlig]
9/11/14, 9:42 AM
#5

#3: Jag ska också vänta med att ta mina D-vitaminer, jag tänkte nog börja i oktober :)

Tack för länken! Intressant :)

veggie4every1
9/11/14, 11:45 AM
#6

#4 och #5 Vassegoa🙂Tyckte det var en kul grej det här med att lägga svamp under uv-lampa. Man kan ju också lägga ut svamp i solen i 15 minuter för att lagra i D-vitamin i den. Men då vill det ju till att det finns sol att tillgå förstås😉

Jag börjar med D-vitamintillskott i december. Första advent brukar vara lagom för mig. Vi lagrar ju D-vitamin i kroppen i ca tre månader. Men det beror förstås på hur mycket fett vi har (jag har väl lite lagom, hehe) och hur mycket sol vi fått under sommaren.

Jag använder också ytterst sparsamt med solkräm, endast på känsliga ställen. Tänker även på att inte använda tvål på stora delar av kroppen eftersom  produktionen av D-vitamin ska förstöras av tvål.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[Synnerlig]
9/11/14, 2:23 PM
#7

#6: Ja, det var ju smart :D Det ska jag tänka på nästa gång jag ska äta svamp en solig dag ^_^

Ja, det är ju sant att det lagras i kroppen, men jag vet inte om jag har tillräckligt, jag är ganska dålig på att vara utomhus och passa på när det är soligt + att jag brukar bli deprimerad under vintern så jag vågar inte vänta för länge :P

Samma här, använder inte heller solkräm särskilt mycket, försöker istället att inte vara i stekande sol för länge och hålla mig till skuggorna. Jaså, det där med tvål visste jag inte om! :/

veggie4every1
9/12/14, 11:44 AM
#8

#7 Ja, det är ju individuellt hur man behöver det :)

Vinterdepression låter ju inget vidare. Förr kunde jag bli deprimerad på våren och sommaren, haha…

Men det är många år sedan nu🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

KalleG
9/15/14, 10:47 AM
#9

Synnerlig: Brukar också bli deppig under vintern. Dagliga promenader under vår och vinter efter klockan 14 har fungerat bra för mig ;)

/Kalle

KalleG
9/15/14, 10:49 AM
#10

Försöker undvika allt för mycket kosttillskott dels för att det kostar mycket och att jag brukar må bättre av att röra på mig ute än knapra för mycket kemiskt framställda produkter :)

[Trevor_S]
9/15/14, 11:09 AM
#11

Problemet är väl att maten är för ren, vi skalar allt trots nyttigheterna sitter i skalet på många rotfrukter som exempel. 😎

Men som sägs här, en promenad i vintersolen är ju alltid bra. 😉

Denna kommentar har tagits bort.
Namiko
9/22/14, 9:03 AM
#13

Jag tar 3000 IE D2 dagligen från oktober till mars-april och det hjälper mig enormt mycket. Jag har aldrig haft problem med vinterdepressioner men jag brukar bli morgontrött på vintern vilket inte är normalt för mig. D2 fungerar för det så jag håller mig till det också även om jag kanske hade fått lite bättre effekt med D3.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
veggie4every1
9/22/14, 1:25 PM
#14

Som studierna har visat så är det bara när det gäller megadoser av D-vitamin som D3 verkar bättre.  Annars har det visat sig att D2 är lika bra. Har man redan bra D-vitaminvärden så höjer inte D2 värdet som D3 gör. Men frågan är väl om det är önskvärt att höja ett redan bra värde.

Jag tar som sagt D3, men när min burk är slut kommer jag att gå över till D2 igen. Det är oftast billigare och finns i ett större utbud som tillskott än vegetabiliskt D3.

Psst…den svenska svaga sparsamma vintersolen gör nog inte så mycket nytta….tyvärr…😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: