Annons:
Etikettveganprat
Läst 11239 ggr
Zaphix
9/24/14, 10:45 PM

Konstant hungrig..

Har varit Vegan i typ fyra veckor nu. Tog steget ifrån att ha varit Vegetarian sedan tonåren (närmar mig 30 nu) till att testa på att vara Vegan.

Det går bra, inga problem med att laga vegansk mat o.s.v.

Men jag är konstant hungrig!

Jag inser ju att jag inte äter tillräckligt, har gått ned en hel del i vikt under dessa veckor. Vilket för mig dock är positivt då jag väger för mycket.

Jag försöker verkligen att äta en ordentlig frukost (blir frysta bär, havreghurt, linfrön, valnötter och fiberhavregryn), håller mig ändå rätt så mätt på den fram tills lunch.

Äter då gryta med lite kolhydrater och mycket sallad (har alltid linser, bönor, kikärtor och en massa grejs i grytan). Men håller mig inte mätt på det, och klarar inte av att äta mer. Eller en matig soppa eller nåt sånt. Mat helt enkelt.

Till mellanmål blir det antingen frukostmaten eller en macka med tahini och grönsaker.

Till middag blir det samma typ av mat som lunchen.

Tycker jag äter rätt mycket, men jag är konstant hungrig efter lunch. Har dock inte tid att äta hela tiden..

Hur var det för er i början, var ni också såhär hungriga?

Hur mycket mat äter ni?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
veggie4every1
9/24/14, 11:48 PM
#1

Jag minns inte att jag var hungrig i början, men det är ju olika från person till person. Men något som jag i alla blir mätt på är potatisrätter av olika slag. Särskilt när potatisen är fin så jag kan behålla skalet på.

Om du bakar bröd så kan du ha potatis i, det brukar mätta mer än vanligt bröd. Prova potatissallad, potatissoppa eller gratäng.

Kan du lägga in något mer mellanmål mellan lunch och middag?

Du kanske också bör äta mera långsamma kolhydrater till lunchen och middagen🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
9/25/14, 9:33 AM
#2

#0: Jag har bara varit Vegan i lite mer än ett halvår och jag har för mig att jag också kände mig hungrig i början. Jag vet dock inte varför jag kände så. Men nu är jag inte hungrig längre utan känner mig alltid belåten. Tänk på att när du äter mer grönsaker osv så kan du äta mer. Ät (bra mat/mellis) när du blir hungrig. Du behöver inte gå runt och vara hungrig :)

Det viktigaste man bör göra om man vill gå ner i vikt är att ändra tankesätt från: "Jag kan inte äta det där för att jag behöver gå ner i vikt" (du förbjuder dig själv och det är negativt tänk och leder inte till någonting bra) till: "Jag kan äta det där men jag vill inte" (här har du kontrollen över din egen kropp). Det har hjälpt mig något enormt.

Jag har också extrakilon jag behöver bli av med och började ta tag i det för fyra veckor sedan och det enda jag har gjort för att kunna gå ner i vikt är att inte äta så mycket skräpmat under helgen. Förut blev det ju lätt att man åt godis och skräpmat fredag, lördag och söndag :P Nu äter jag det bara på fredagar (kanske lördag också ibland) och då väljer jag bättre alternativ, som fruktsallad med Oatlys vaniljsås, eller popcorn (de med mindre fett), eller rotfruktschips. Visst innehåller de kanske inte lite kalorier, MEN jag känner mig på något sätt mer nöjd och mätt efter att jag har ätit detta och känner inte att jag behöver mer efteråt och på så sätt tror jag att det leder till att jag inte äter lika mycket skit. Visst, två utav helgerna har det inte gått så jättebra för då har det varit kalas :P Men då har jag varit nöjd med en bit tårta. På vardagarna äter jag vanlig mat och tänker inte för mycket på hur mycket jag stoppar i mig, det viktigaste är att det är bra mat. T.ex. blir jag hungrig mellan målen så äter jag antingen frukt (så mycket jag känner för), eller några nötter eller någon riskaka :) Till frukost föredrar jag att äta kall havregrynsgröt (upptinade hallon, ca 1 dl havregryn, 1 msk krossade linfrön och lite havremjölk så att gröten och linfröna precis suger upp allt, som en snabbvariant av en overnight oats). Men till middag och lunch äter jag vanlig vegansk mat. T.ex. igår åt jag potatismos, rödbetsbiffar och gräddsås till middag. Det låter ju inte direkt som "bantarmat" och mätt blir jag ;) Jag har gått ner 4 kilo på en månad, dvs ca 1 kg i veckan på det här sättet och jag känner inte att jag bantar, utan jag känner att jag äter det som är bäst för min kropp och jorden :)

[Trevor_S]
9/25/14, 9:58 AM
#3

Äter du annorlunda eller har du plockat bort något? Det bästa är att till början äta precis som man åt från början men att man ersätter det man äter.

Zaphix
9/25/14, 2:00 PM
#4

#1: Vilka långsamma kolhydrater kan jag lägga till? :)

#2: Godis äter jag inte alls längre, aldrig sugen på något onyttigt sedan jag ställde om till vegankost. Det är ju helt klart en bra sak dock. :)

Får nog ta och äta mer frukt, ta något till mellis mellan frukost och lunch kanske.

#3: Vet faktiskt inte riktigt.. Äter betydligt nyttigare nu. Mer grönsaker och mindre pasta och sånt. Åt förut mycket qourn-grejs, men tagit bort det helt nu. Vill inte ersätta det med soja-grejs, både för miljöns skull och min egen hälsas skull.

Så bytt ut qourn mot baljväxter.

Såklart tagit bort ost och annat också.

Tror jag tagit bort mer än lagt till.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

veggie4every1
9/25/14, 2:33 PM
#5

#4 Fullkornsprodukter som fullkornsris, fullkornspasta, grovt bröd (med potatis) är några bra exempel. Quinoa är också suverän mat :)

Soja, i form av edamame eller sojabönor är jättenyttigt och mättande också.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Zaphix
9/25/14, 6:06 PM
#6

#5: Såvitt jag vet är soja cancerogent för kvinnor, att det ihop med östrogenet bidrar till en ökad cancerrisk. Kan säkert kommit ut ny forskning på det, men det jag läst tidigare säger så. Och jag är rätt hypokondrisk av mig.

Tack för tipsen på mat, ska köpa hem quinoa. :)

Äter endel bulgur, är det bra?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
veggie4every1
9/25/14, 8:13 PM
#7

#6 Då är det ju bra att du nu äter en kost som inte framkallar cancer, om du är hypokondrisk av dig😉

Nej, soja är inte cancerframkallande, tvärtom.

http://nutritionfacts.org/2014/09/18/can-eating-soy-prevent-breast-cancer/

Ja, bulgur är bra, men kör helst på fullkornsvarianten.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
9/26/14, 5:31 PM
#8

#4: Vad bra! :) Men som sagt, äter du bra vegansk mat så behöver du inte tänka på mer än att du ska bli mätt och belåten, oavsett om du försöker gå ner i vikt eller inte :)

Zaphix
9/26/14, 9:36 PM
#9

Tack för alla tips. :)

Idag lagt till en frukt på förmiddagen och kvällsfika efter middagen. Var väldigt låg och orkeslös på eftermiddagen, men efter jag fått i mig middag blev jag normal igen.

Insåg väl att jag inte bara borde ätit soppa till lunch, utan även en macka till. Eller hälla i mer linser i soppan för att göra den än mer matig.

Är lite spännande detta också. Inser hur mycket maten påverkar min energinivå och mitt humör.

Ser min veganska kost som ett experiment just nu, se hur långt jag kan dra det utan att det känns som något jobbigt. Är inte helt Vegan, utan äter jag ute så nöjer jag mig med vegetarisk kost för att inte strula till det för mig.
Har häst också, så använder mycket läder till honom och har inte för avsikt att ändra på det.

Men tänker mig att jag både för min hälsas skull och för miljöns skull vill äta till största del vegansk kost. I och med att jag belastar miljön på så många andra sätt vill jag åtminstone försöka äta bra.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lina Strindlund
9/28/14, 5:55 PM
#10

OM jag var hästägare skulle jag välja syntetiskt istället för läder, för hästarnas skull , inte kul att gå runt med kohud på sig tänker jag. och för kornas skul. men det är en annan diskussion. :) 

ät en massa frukt till frukost! gör en smoothie på typ 3 bananer, 10 färska dadlar (ta ur kärnorna) och ca 3 dl vatten för att det ska bli rätt konsistens. på detta får du energi och fart på magen. :D öka till 4 bananer o 15 dadlar om du inte blir mätt. man kan krydda med kanel eller annat man gillar. sött o gott! o mättande!  

annars verkar du äta ganska  bra tycker jag.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[Trevor_S]
9/28/14, 9:02 PM
#11

Jag vill uppmana dig att ta en läkarkontakt eller med en dietist. Blir man inte mätt om man äter som man gjort innan är något fel.

Zaphix
9/28/14, 9:42 PM
#12

#10: Inte riktigt så enkelt. Finns inga lokselar i syntet, heller inga bra alternativ till vanlig sele i syntet heller. I alla fall inga som är skonsamma för min häst.
Och jag är väldigt säker på att min häst inte tänker på materialets ursprung, han har inget etiskt tänk alls. ;)

Tack för frukosttipset! :)

#11: Antagligen äter jag inte som innan egentligen, bara att jag inbillar mig det. Även om jag inte ser så stor skillnad måste det vara skillnad.

Jag har kontinuelig läkarkontakt av andra själ, så fortsätter det såhär kan jag ju ta upp det med läkaren.

Men idag har det gått bra, åt wok med risnudlar, massa olika grönsaker och faktiskt sojabönor idag. Det gjorde mig mätt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: