Annons:
Etiketthälsa
Läst 2185 ggr
Zaphix
2014-10-22 22:29

Få i sig allt man behöver..

Hur mycket tänker ni på att försöka få i sig allt man behöver via kosten?

Vitaminer, meneraler?

Protein, kolhydrater, fett, fibrer o.s.v?

Jag försöker tänka på att alltid ha något proteinrikt i maten. Äter nästan aldrig något halvfabrikat, så blir linser/ärtor/bönor typ. Tänker också på att alltid äta gröna grönsaker varje dag.  Läggaer gärna in lite extra broccoli eller spenat i maten, men äter nästan alltid solrosskott, eller groddar till frukosten eller i salladen.
Ser till att nästan varje dag äta nötter eller solrosfrön för att få i min bra fetter, även linfrön äter jag nästan varje dag.

Försöker också att äta variationsrikt, variera vilka grönsaker jag äter och ingredienserna i maten för att bredda vitaminutbudet.

Ett problem jag har dock, som jag inte vet om det egentlige är ett problem, är att jag i den mesta maten har kokosmjölk. Jag vill av miljö-och häsoskäl inte äta soja och havremjölk är inte så gott. Så vet inte riktigt vad jag kan byta ut det mot om jag vill ha maten lite mer krämig. Tips?

Vill gärna veta hur mycket ni tänker på detta?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
[LUV]
2014-10-22 22:40
[Synnerlig]
2014-10-23 09:57
#2

Jag försöker tänka på att äta många olika grönsaker i olika färger varje dag :) Jag äter minst en näve spenat om dagen (oftast i smoothie). Jag får i mig frön som krossade linfrön och chiafrön. Jag försöker att komma ihåg att äta nötter lite då och då, men jag är så dålig på att komma ihåg det :P Jag äter frukt varje dag. Jag har Oatlys havremjölk i min smoothie och deras matlagningsgrädde när jag lagar mat. Jag tycker inte att det är fel att ha deras produkter i maten för jag tycker inte att man känner att det är just havremjölk. Sen har jag börjat vänja mig vid smaken av ren havremjölk så jag kan faktiskt dricka ett glas rent nu :P Man kan vänja sig vid allt :)

Skogsraah
2014-10-23 10:23
#3

Tänker egentligen inte på det alls. Tar vitamintillskott, äter ganska mycket halvfabrikat, kolhydrater, grönt. Vet inte ens om jag åt "bra" då jag åt kött, men jag tänker inte direkt på att jag måste få i mig allt av grupperna varje dag. Eller att jag räknar vad jag kan ha missat att äta. Det gjorde jag inte innan heller, men jag verkar må bra🙂

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Paxxie
2014-10-23 12:43
#4

Jag brukar mest försöka tänka på att äta varierat (oftast efter tallriksmodellen) och få i mig någon/några frukter varje dag. Använder även lin- och solrosolja till i princip all matlagning samt äter solrosfrön och nötter nästan dagligen. Om jag inte ätit något särskilt på ett tag, t.ex bönor/linser, så brukar jag försöka göra något maträtt med mycket av det i. Men det är inte så att jag tänker på det dagligen. Försöker också dricka någon sort smoothie eller annan dryck berikad med b12 ganska ofta.

Jag tycker inte heller att man känner smaken av havremjölk när det används i matlagning, men annars finns det ju t.ex rismjölk, mandelmjölk och flera andra :)

veggie4every1
2014-10-25 02:55
#5

Äter vanlig mat som exempelvis ris, pasta, bröd, rotfrukter, grönsaker, frukter, bär, nötter, frön, soja och så vidare.

Gör nyttiga pastejer ibland och röror till smörgåspålägg.

Dricker mycket grönt te varje dag, det är något jag älskar🙂

Även andra tesorter som maskrosrot, hibiskus (kall) och andra örtteer slinker ned.

Använder mycket kryddor som är fulla av antioxidanter både till mat och te. Jag är lite av en antioxidantjägare, alltid på jakt efter antioxidanter😉

B12 tillskott ett par gånger i veckan (2000mcg methylcobalamin) och D-vitamin på vintern, algolja för omega 3.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
2014-10-25 08:09
#6

När jag undrar om jag får i mig nog nyttigheter för jag matdagbok tex dumbbell.se (förr var det matdagboken.se men nu måste man betala extra för att se hur man ligger till vitamin/mineral mässigt, det är också enklare att lägga till matvaror på dumbbell). Jag har tex aldrig haft problem med att få i mig protein (nu är jag ju Ovo-vegetarian men i perioder så äter jag nästan bara hel vegetariskt) men lite mer problem att få i mig tex kalcium, D-vitamin och B-12.

Ett annat tips är boken "Vegansk näringslära på vetenskaplig grund" den får en att inse att trots träning kommer man inte att förtvina på vegansk kost men att man får se upp med tex B-12.

Jag äter väl ganska nyttigt men just nu är jag gravid så det kan komma med lite konstig mat ganska ofta som jag knappt åt en gång per år om ens det innan (tex chips) så jag räknar inte min nuvarande kost till det normala 🤪

l'm back

Annons:
Zaphix
2014-10-25 13:11
#7

Intressant att läsa vad ni skriver. Kanske är jag lite övernojjig, men jag tänker alltid på vad jag stoppar i maten när jag lagar mat för att täcka mina behov.

Försöker att bara äta rena råvaror, alltså undviker halvfabrikat och sånt med en massa tillsatser i.

Varit Vegan sedan augusti nu och jag mår betydligt bättre nu än innan. Speciellt nu när jag inte är hungrig jämt såsom jag var i början. Tror det beror på att jag verkligen försöker så i mig det kroppen behöver mer nu än innan.

Men sedan är jag såklart inte jättenyttig. Dricker gärna vin till maten lite då och då och ute och festar och dricker vin en-två dagar i veckan. Vilket egentligen inte är så bra för kroppen.

#5: Vad för kryddor är det? :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Geru
2014-10-28 10:43
#8

#5 Hur mycket grönt te dricker du varje dag?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tlover
2014-10-28 11:40
#9

#8 Nu är jag inte #5 men vill man dricka te för nyttighetens skull ska man dricka matcha (det te som jag har som profilbild, jag har också skrivit en artikel om det om du är intresserad av att läsa). Det används traditionellt i cha no yu/den japanska teceremonin och de som håller på med cha no yu har mycket mindre risk för blandannat cancer (70% mindre risk om jag minns rätt men jag kan minnas fel, jag hittar inte var jag läste just det nuförtiden heller), delvis är det nog för livsstilen (mindre stressig) men delvis är det nog också för teet. Matcha är malt så man får i sig alla nyttigheter från tebladen om man dricker det.

Min man dricker det varje dag nuförtiden, först var det bara för nyttigheten men nu dricker han det för att det är hans "kaffe" som han kallar det.

l'm back

Geru
2014-10-28 15:02
#10

#9 Det är mer att en för stor mängd grönt te kan ge lite konsekvenser för njurar och levern, och har hört bland annat om njursten. Men visst är lagom mängd grönt te nyttigt, även om jag personligen tycker det smakar hiskligt och håller mig mer till svart/chai/rooi(ibland)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tlover
2014-10-28 15:07
#11

#10 Dom mängderna för att komma upp i njur/leverskador är i princip endast via överdosering av kosttillskott som man kan få i sig  (för några år sen var det ju poppis med kosttillskott med te i sig).

Dricker man det som te så har man inte hittat nån mängd som är dålig (men som man ändå kan få i sig, det är ju få som kan dricka tex 5+ liter te).

Har man njurskador sen tidigare så är det ju lite annars däremot men en frisk person kan åtminstånde dricka 10 koppar grönt te utan problem (dvs ca 2 liter).

l'm back

Geru
2014-10-28 15:16
#12

#11 Runt 10 koppar tror jag är rätt farligt om man dricker det varje dag. Det är estimerad 2-3 liter te då som du säger. Jag personligen kan utan att tveka dra i mig 1.5 liter svart te om jag har en sån dag, även om jag undviker det.

En gång är liksom ingen större grej, men kontinuerligt så kan det bli problem.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tlover
2014-10-28 15:21
#13

#12 Man har då i alla fall bevisat att 10 koppar/dag är bra och man har bara visat ökad positiv effekt.

Däremot har man bevisat att om man tar mer än rekommenderad dos av kosttillskott med tekoncentrat så är det dåligt men te innehåller ju främst vatten.

Men som sagt har man njurproblem redan så är det en annan femma.

l'm back

Annons:
veggie4every1
2014-10-28 23:12
#14

#8 Nej, jag kommer nog inte ens upp i tio koppar grönt te. Kanske runt 5-6 koppar om dagen + örtte. Det känns lagom.

#9 Har funderat på matcha, men det verkar krångligt med vispen. Men visst är det nyttigt och någon gång ska jag testa. 

#7 Jag använder en massa olika. Men mina favoriter är ekologisk torkad basilika, oregano, rosmarin, ingefära och gurkmeja.

Även olika sorters peppar. Kryddor är packade med antioxidanter och ett enkelt och gott sätt att göra måltiden ännu nyttigare🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Geru
2014-10-28 23:54
#15

#14 Okej ^^

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tlover
2014-10-29 07:34
#16

#14 Min man använder en vanlig metallvisp till vardags, jag har en chasen (bambuvisp) men den används i princip bara om jag ska öva på cha no yu (teceremonin).

l'm back

Upp till toppen
Annons: