Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 1837 ggr
Tjohalia83
11/18/14, 12:57 PM

Godaste färsen hittills

Gjorde just en färs som blev så himla god att jag känner att jag vill dela med mig. Tyvärr har jag inget regelrätt recept då jag bara höftade ihop den, men jag ska göra ett försök.

Till basen kokade jag matkorn och gröna linser. Jag hackade en stor lök och stekte med lite hackade champinjoner i rikligt med matfett (ca 4 msk). Det var ungefär lika delar stekt lök, korn och linser (en tredjedel av varje vill säga). Sedan blandade jag ihop allt i stekpannan tillsammans med så pass mycket vatten att det täckte och lät det koka in utan att bli torrt.

Kryddade med soja (kinesisk och japansk), ketchup (för syran, umamin och sötman), paprikapulver, vitlök, svart- och vitpeppar samt lite salt.

Jag brukar ha svårt för både sojafärs och linsfärs då jag tycker att den första är så besk och har en underlig bismak och den andra är så smulig. Den här tycker jag bjöd på både lite tuggmotstånd och krämighet.

Annons:
Tant Grön
11/18/14, 1:17 PM
#1

Den måste jag testa. 🙂

Tjohalia83
11/18/14, 1:33 PM
#2

Gör det. 😃 Nu skulle jag göra färs för framtida bruk, men om jag inte hade haft planer för att spara den så hade jag nog kunnat äta upp alltihop. Slurp!

veggie4every1
11/18/14, 8:59 PM
#3

Spännande, måste provas. Tusen tack för receptet🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Ians
11/19/14, 9:08 AM
#4

Det receptet bokmärker jag! Måste prövas!

neaverona
11/19/14, 9:36 AM
#5

Låter jättegott, ska definitivt testa! :)

Tjohalia83
11/19/14, 10:42 AM
#6

Roligt att flera vill testa. :) Barnen tyckte också att den var god, hör och häpna. Dock blev den lite torrare vid uppvärmning så då kan det nog vara bra att tillsätta en liten skvätt med vatten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: