Annons:
Etiketterkläderskormode
Läst 15777 ggr
OomNomNom
2014-11-24 18:25

Vad är veganska kläder?

Hej!

Jag har varit Vegetarian i ca.3 år nu och känner att det är dags att gå över till att sluta helt med animaliska produkter.

Har läst lite om att man ska köpa veganska kläder, vilket satte igång en hel del frågor i mitt huvud. Jag köper inte dun, ull eller läder m.m. och har varken köpt eller använt det sedan jag blev Vegetarian, för mig var det självklart att inte använda sådant. Men varför måste man köpa speciella vegankläder från veganbutiker? På vilket sätt utsätts djur vid tillverkningen av andra kläder av t.ex. bomull eller syntet?

Annons:
jmkforlajjf
2014-11-24 18:29
#1

Bomull kommer från en växt. Herregud.

hamstertokiglisa
2014-11-24 18:30
#2

Bomull - Rävar äter bomullsplantans rötter, och om man nu använder det som kläder så drabbas räven och inte får så mycket plantor kvar till maten. I bomullsväxten finns det bra ämnen för rävarna, så därför är det respektlöst att använda det som kläder när man lika gärna kan spara de till rävarna. 

Hoppas du förstår :-)

Wony
2014-11-24 18:33
#3

Jag är inte Vegan själv, men syntet kan ju innebära påfrestningar för jorden/naturen/klimatet på andra sätt än att ull osv kommer från djur. Kan därför tänka mig att man därför försöker använda sig av så skonsamma metoder som möjligt. Rätta mig gärna om jag har fel!

OomNomNom
2014-11-24 18:36
#4

#1: Jag vet?

#2: Men människor odlar ju bomull för tillverka kläder, inte för att mata rävarna. :P I mina öron låter det som att vi inte får äta morötterna vi odlar i vårt trädgårdsland för kaniner äter morötter. Om du förstår hur jag menar. :P

hamstertokiglisa
2014-11-24 18:40
#5

#4 Varför ta rävarnas bomullsplantor när det finns andra material vi kan använda oss av? Man kan lika gärna göra kläder av andra material som inte djuren har användning av.

OomNomNom
2014-11-24 18:42
#6

#3: Ja där håller jag med dig! Jorden blir ju förstörd på massor av sätt för att vi odlar och skövlar och allt vad vi gör. Och människor utsätts för slavarbete för att vi ska köpa våra billiga storkedje-kläder. Men undrar mer specifikt hur djur utsätts av sådant, mer än kanske det självklara att vi förstör deras skogar där de bor för att vi skövlar för att få plats med våra odlingar. Fast det kanske är skäl nog att inte stödja sådan verksamhet.

Synd att allt som är vänligt mot natur, djur och människa ska vara så dyrt…

Annons:
Nelley
2014-11-24 18:42
#7

Det är veganskt att använda bomull. Men inte särskilt miljövänligt så oavsett ska man ju gärna avstå. ;)

OomNomNom
2014-11-24 18:44
#8

#5: Fast om det är vi som har odlat dem tar vi ju inte från rävarna, då skapar vi extra som vi sedan gör kläder av.

Menar inte att vara dryg, undrar bara verkligen.

Vad finns det för andra material som är bättre?

OomNomNom
2014-11-24 18:46
#9

#7: Okej. :) Nej det kan jag hålla med om. Men vad är mer miljövänligt då än bomull? Allt vi odlar sliter väl på moder jord, speciellt med tanke på att vi är så överpopulerade att vi måste odla så mycket för att det ska räcka till alla. Iförsig överkonsumerar vi kläder också…

tlover
2014-11-24 18:49
#10

#8 Lin i alla fall (finns ju till och med svenskodlat)

hampa, brännässla och andra växtfibrer tror jag också är lika bra som linet.

Bambu är jag inte hundra på om det är bra då man behöver ganska kraftfulla kemikalier för det.

Annars så är ju second hand bra 🙂

l'm back

hamstertokiglisa
2014-11-24 18:51
#11

#8 Köp kläder på en andra hands affär istället för att köpa nya kläder. Om du köper begagnade kläder så slösas inte bomull som om du hade köpt nåt nytt! Begagnat = mer bomull för rävarna och bättre för miljön och alla djur :D

veggie4every1
2014-11-24 18:53
#12

#4 Veganska kläder är kläder utan animalier. Syntet, fleece, bomull, linne, hampa etc.

Det behöver inte köpas i speciella butiker eller vara dyrt.  Man kan hitta bra och animaliefria kläder i second hand eller exempelvis på Tradera.

Det är också toppen förstås om man köper fairtrade och ekologiskt så mycket det går. Man får gå efter sin egen plånbok och göra sitt bästa🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

OomNomNom
2014-11-24 18:53
#13

#10: Ja hampa ska ju vara helt fantastiskt på massa sätt, men där finns istället regler att bara vissa bönder får odla det och bara en viss mängd… idiotiskt.

Känns dock som att det ska vara rätt dyrt att köpa kläder från typ brännässla och annat som inte är så vanligt?

Ja second hand är ju fantastiskt iaf. :)

Annons:
OomNomNom
2014-11-24 18:55
#14

#12: Okej. :) Jamen då förstod jag ju rätt från början! :)

Tack för alla svar som fick mitt lilla huvud lite klokare. :)

tlover
2014-11-24 18:58
#15

#13 Jag har en känsla av att reglerna ang hampa finns där av en anledning 😎

Nässeltyg har jag aldrig sett själv så jag kan inte säga nått om priset men jag vet det finns (och jag ska testa att göra tyg av nässlor nån gång). Kanske kan man köpa det från japan, dom har ju fortfarande tygproduktion av nässla.

l'm back

OomNomNom
2014-11-24 22:04
#16

#15: Jo fast industrihampa innehåller mindre än 0,2% av det som är olagligt 🚬, och är därför lagligt att odla (med tillstånd då). Men det kanske är svårt att hålla bra koll på nivåerna om alla fick odla det fritt? Men det är sjukt dumt då hampa är världens mirakelväxt. Den växer jättebra och snabbt även i näringsfattig jord, i vissa länder kan man skörda det 3ggr per år och det tål nästan alla klimat. Hampatyget är slittåligt, skyddar extremt mycket bättre mot UV-strålar än annat tyg och är smutsavvisande. Nästan inga skadedjur äter hampaväxten och därför behövs knappt några bekämpningsmedel och ogräs växer ogärna där hampan växer. Den kräver mycket lite vatten och väldigt lite tillsyn och den tillochmed renar och gör jorden friskare där den har växt! Den är alltså BRA för miljön. Ja och så 1000 bra egenskaper till inom allt mellan mat och hudprodukter och biobränsle. Vi borde byta ut bomullsfälten mot hampafält istället. :)

Kanske borde försöka lära mig sy mina egna kläder som jag velat göra så länge så kan jag köpa hampatyg att göra det med. :) Blir nog billigare än att köpa färdiga hampakläder, är ju något kräsen också. Vill ju inte ha på mig vad som helst bara för att tyget är bra… 😇

tlover
2014-11-25 08:10
#17

#16 Man kan ju…. morgontrött men växtmotsvarigheten till avla på växterna till det mesta. Jag gissar att det är därför man bara får odla på små områden och man hålls stenkoll på.

Du kan ju börja med att sy "hemmakläder" och sen avancera. Det är vad jag hade tänkt (det har bara inte blivit av än).

l'm back

Upp till toppen
Annons: