Annons:
Etiketthälsa
Läst 6623 ggr
veggie4every1
11/26/14, 11:19 PM

Adjö diabetes efter 20 år :)

Måste få berätta en som jag tycker är en väldigt kul grej.

Min mor som är 89 år har haft åldersdiabetes i ca 20 år och medicinerat för det. För ett år sedan började hon äta en helt vegetabilisk kost på min inrådan. 

För ungefär 6 månader sedan drogs den ena diabetesmedicinen in (Glibenklamid). Idag efter att ha kollat långtidsprovet som var perfekt drogs den andra diabetesmedicinen in (Metformin).

Alla andra värden var perfekta inklusive B12 och järn. Kolesterol 4,2🙂

Hon äter ingen strikt low fat Vegan diet, utan äter som jag gör dvs. allt i stort sett som inte är animalier och med fokus på mycket antioxidanter.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
RobinEH
11/26/14, 11:29 PM
#1

Roligt att höra! Gick hon ned i vikt eller stabiliserades blodsockret enbart av kostomläggningen?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

veggie4every1
11/26/14, 11:37 PM
#2

#1 Hon har gått ned ca  3 kilo pga kostomläggningen :)

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
11/27/14, 3:20 PM
#3

#0: Åh vad roligt! Grattis till din mor :D Jag som arbetar som vårdadministratör får allt för ofta skriva om människor med diabetes och hur de får mediciner och får rådet att minska på kolhydraterna :/ Istället borde de ta bort animaliskt fett, äta växtbaserat och slippa medicinerna!

veggie4every1
11/27/14, 9:04 PM
#4

#3 Hihi, tack! Hon är jättenöjd 🙂

Det är ju verkligen toppenvärden vid hennes ålder. Roligt att det fungerade så bra med kolesterolet också, 4,2 är ju superbra. Jag vet inte vad HDL och LDL kvoten var, men iom att kroppen tillverkat det själv det senaste året så är nog kvoten som den ska vara.

Jag hoppas verkligen att läkarna kommer att kunna ta till sig det här med växtbaserad kost med tiden.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
11/28/14, 12:36 AM
#5

Här är något väldigt intressant om ägg och diabetes 2.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[sorbel]
12/1/14, 1:09 PM
#6

#5 Grattis till din mor! Också, jag är glad att jag ska sluta med ägg (jag åt sjukt mycket ägg, tyvärr, innan jag såg hur djuren är behandlade). Jag hoppas att andra också komma köpa mindre ägg. Tycker så synd om hönor.

Annons:
veggie4every1
12/1/14, 3:16 PM
#7

#6 Tack, det är så fantastiskt att det gjorde sådan skillnad med att utesluta animalier🙂

Ja, det är synd om alla djuren vi utnyttjar helt i onödan. Men det är så roligt att se att fler och fler blir veganer🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

pyromanen
12/2/14, 7:32 AM
#8

Grattis till din mamma! Dock förstår jag inte logiken alls hur det skulle hänga ihop!?

[sorbel]
12/2/14, 9:09 AM
#9

Jag hittade andra nyare forskning där det står att det inte är någon koppling mellan diabetes II och ägg. Så ta det med "a grain of salt".

Nelley
12/2/14, 9:46 AM
#10

#9 En nypa salt. ;)

[sorbel]
12/2/14, 1:09 PM
#11

#10 Tack! ;)

Nelley
12/2/14, 1:12 PM
#12

😃

[VGN]
12/2/14, 1:47 PM
#13

Oj, vad häftigt! Väldigt kul att höra. Congratz 😃 Hurray för vegetabilisk kost säger jag.

Annons:
veggie4every1
12/2/14, 4:16 PM
#14

#13 Hihi, thanx och det säger jag med😃

#9 Ja, inget fel i att vara kritisk till studier. Exempelvis de studier som är finansierade av animalieindustrin tar jag med en hel hink salt😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
12/2/14, 4:25 PM
#15

#8 Om du funderar på det så kanske du drar kopplingen?

Hon har alltså haft diabetes i över 20 år utan någon förbättring alls. Hon har även fått öka på sina diabetesmediciner under årens lopp så sjukdomen har gradvis försämrats.

Hon äter en helt vegetabilisk kost i ett år och är nu helt fri från diabetes. Det är inte troligt att det skulle ha skett utan kostomläggningen. Diabetes sägs vara en livslång sjukdom som du kanske vet.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

pyromanen
12/2/14, 7:52 PM
#16

Låter super med din mamma som sagt, bara att gratulera. Det jag inte förstår är hur växtbaserat kost skulle hänga ihop med diabetes/insulin. äggartikeln sorterades bort i min basic källkritikskontroll innan jag ens läste den, beklagar. Inuiterna på Grönland som åt nästan ren animalisk kost var helt fria frpn typ2 diabetes innan kolhydratkosten kom dit. Samma gällde i stort sett i Indien där man åt stor andel vöxtbaserat kost, tills nyligen när socker, vetemjöl och övervikt ökat drastiskt. Det finns många bra argument flr att äta mer växtbaserat kost och mindre animalier men diabetes tror jag ärligt inte är ett av dom. I alla fall har jag alldrig sett någon serös oberoende studie som visar så och inte heller hört/läst någon logik i varför det skulle kunna finnas ett samband.

grumpy19
12/2/14, 8:42 PM
#17

#16 Studierna som artikeln tar upp är oseriösa/beroende hur? 

Lite konstigt att påstå att en artikel har oseriöst innehåll innan man ens läst den.

Medarbetare på vegan ifokus.

veggie4every1
12/2/14, 8:59 PM
#18

#16 Faktum kvarstår att hon är, efter mer än 20 års sjukdom ätandes en blandkost, nu fri från diabetes efter att ha ätit en vegetabilisk kost i nästan exakt ett år. Det är det enda hon har ändrat i sin livsstil🙂

Till och med hennes läkare som är icke-vegan var intresserad av vad hon åt, så även han inser nog att det finns ett troligt samband. Vid hennes ålder var proverna helt fantastiska. Läkaren menade att man inte ser ett kolesterol på 4,2 väldigt ofta på 89-åriga "diabetespatienter".

Jag argumenterar för att människor ska bli veganer av helt andra skäl än att bota diabetes. Men om någon mer närstående till mig hade diabetes skulle jag absolut rekommendera att de gick över till en vegetabilisk kost. Man har ju verkligen inget att förlora på det, tvärtom🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[sorbel]
12/2/14, 9:16 PM
#19

Detta betyder väl att hon inte äter glass eller godis längre pga veganism? Då är det kanske att hon inte äter lika mycket socker längre.

veggie4every1
12/2/14, 9:49 PM
#20

#19 Eftersom hon har haft diabetes så länge så har hon varit återhållsam med både glass och godis i över 15 år. Så inget av det är ändrat, mer än att hon kanske har unnat sig lite mer godsaker som Vegan faktiskt🙂

Du vet veganer kan äta både glass och godis, det finns utan animalier😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[Synnerlig]
12/2/14, 11:14 PM
#21

#16: Jag har hört väldigt mycket om att det inte är socker som ger diabetes utan det är fett. Att kött och sånt ger diabetes och inte frukt, rötter och grönt. Går att hitta om det om man söker runt lite :)

[Synnerlig]
12/2/14, 11:15 PM
#22

#16: Kolla in Läkare för framtiden, de tror jag har en hel del artiklar om detta med länkar till studierna :)

Record
12/2/14, 11:40 PM
#23

Hur stoppar man hönans smärtsamma äggläggning, med en plugg, eller ??? vad

veggie4every1
12/2/14, 11:56 PM
#24

#23 Kan du förtydliga lite vad du menar?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

pyromanen
12/3/14, 7:07 AM
#25

#17 kollar alltid källan innan jag läser. Kallas källkritik. #20 tvivlar inte på att din mamma blivit bra, tror bara inte på att man utifrån ' en frisk mamma kan säga något generellt om diabetes och växtbaserat kost.😊

[sorbel]
12/3/14, 11:18 AM
#26

#20 Då så! Haha. :)

Annons:
grumpy19
12/3/14, 2:36 PM
#28

#25 Men varför anser du att studierna som artikeln tar upp är opålitliga?

Medarbetare på vegan ifokus.

veggie4every1
12/3/14, 3:19 PM
#29

#25 Jag undrar detsamma som #28? Är det då Harvard researchers som du anser vara dåliga källor och varför?//

Hon säger till mig idag att hon hade haft diabetes i över 20 år, så jag får väl korrigera rubriken😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

pyromanen
12/4/14, 11:44 AM
#30

# 29 med flera: Det var Michael Greger som sorterades bort, så snabbt att jag inte ens kom vidare.  Förstår på din andra tråd att han är din favorit, så jag kommer nog inte så långt kanske med att förklara hur jag tänker, men gör ett försök änddå :-)

Världen i allmänhet och internet i synnerhet är full av "fakta" och "vetenskap". Det går att leta upp undersökningar som visar nästan allt, genom att leta och välja. Framförallt om man även tar med "vetenskapliga fakta" i form av olika personers tolkningar  eller slutsatser av  vetenskapliga undersökningar.

Begreppet oberoende forskning är en intressant term. Forskning kan t.ex. vara oberoende av kommerciella intressen ( t.ex. i motsats till sånt som är sponsrat eller beställd av svensk mjölk eller amerikanska sockerproducenter) , men oberoende innebär för mig även oberoende av personliga övertygelser.  Och forskare är i sakens natur mer eller mindre alltid övertygade om någonting, det är det som driver dom till att undersöka saker. Därför behöver vetenskapliga undersökningar i princip alltid kompletteras med andra undersökningar, gjorda av andra och med olika upplägg innan man kan dra några störres slutsatser.  Resultatet av en första vetenskaplig undersökning som visar något nytt är oftast en indikation som innebär att här kan ev finns något att undersöka närmare.

Det som Michael Greger gör, och samma med "Läkare för framtiden", är att de letar upp undersökningar som stämmer överens med deras personliga övertygelser, för att underbygga dessa. Varje enskild undersökning de refererar till kan mycket väl vara seriös, men  är plockat ur sitt sammanhang och kompletteras/tolkas/övertolkas med egen övertygelse istället för att kritiskt granskas.  Det kan såklart vara trevligt för en person som redan är av samma övertygelse och gärna vill ha bekräftat att man har rätt.  Typiskt så är det läkare, och deras titlar används för att ge någon sorts tyngd eller seriositetskänsla till det hela. Exakt samma fenomen  förekommer såklart inom alla möjliga andra "övertygelser". T.ex. finns det läkare och grupperingar med hemsidor och bloggar som är övertygade LCHF-are som skriver om och länkar till en massa vetenskapliga undersökningar som stödjer att LCHF är lösningen på det mesta i hälsoväg.  Och det finns många exempel till.

[sorbel]
12/4/14, 1:44 PM
#31

#30 Bra skrivet! :)

grumpy19
12/4/14, 3:16 PM
#32

#30 Jag undrar dock över denna specifika artikel. Tycker du att studierna som skrivs om (och som författaren länkar till) visar på felaktiga/opålitliga resultat?

Medarbetare på vegan ifokus.

pyromanen
12/4/14, 8:32 PM
#33

#32 jag har inte läst dom

veggie4every1
12/5/14, 12:46 AM
#34

#30 Att vara kritisk till vem som utfört och vem som har finansierat studierna tycker jag är viktigt. Men att helt förkasta studier på grund av vem som hänvisar till dom kan jag inte hålla med om.

Du tycker alltså att eftersom "Läkare för framtiden" förespråkar en växtbaserad kost att studierna de hänvisar till inte är värda att läsa?

Vad tror du att orsaken är att min mor efter 20 år blev frisk från diabetes?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
pyromanen
12/5/14, 4:29 PM
#35

#34 Du länkade i #5 till han din favoritdoktor. Det var som tidigare nämnd han som sorterades bort i min snabbkällkritik som något jag inte ville lägga tid på att läsa. Han hänvisar inte bara utan tolkar också. Som jag skrev i #30 så behöver det inte vara något fel på undersökningarna han i sin tur länkar till, alltså förkastar jag inga studier pga vem som hänvisar till dom. Men jag anser at man, för att det ska bli pålitligt, ska låta bli dra mer långtgångna slutsatser av undersökningar än forskarna själva gjort. Därför läser jag inte sidor som den du länkade till.

Studierna, som Läkare för framtiden eller han  doktorn hänvisar till kan absolut vara värda att läsa. Och värda att jämföra och väga mot lika seriösa studier som visat andra resultat. Om man är intresserat av att hamna rätt och inte enbart intresserat av att få vatten på sin kvarn.

Skulle inte falla mig in att spekulera i din mammas hälsa, en kvinna jag inte känner överhuvudtaget. Och eftersom det inte går att dra några som helst generella slutsatser utifrån en enskild persons hälsohistorik så är det också helt ointressant.  (Såklart inte för dig eller din mamma, det förstår jag!).

Eller för att förtydliga hur jag menar: Min egen pappa, han är 81, äter en gigantisk tallrik (ko-)filmjölk varje morgon, rågmackor med ost och köttpålägg eller ägg till lunch och lagat mat med kött eller fisk + potatis varje kväll. Och älskar mammas småkakor bakade med riktigt smör. Han har arbetat fysiskt hela livet och sedan han blev pensionär vid 74 års ålder har hans stora passion varit cykling. Han cyklar över 4 mil om dagen i snitt, 365 dagar om året.  Han har ingen diabetes och inga andra sjukdomar över huvudtaget.  En kärnfrisk 81-åring med en jävligt bra kondis. Enda gången han varit hos läkaren i min livstid var när han för några år sedan skulle på syntest för att förnya körkortet (vilket gick utmärkt för han har jävligt bra syn). Om jag skulle ge mig på att generalisera om vad som är hälsosam kost utifrån min trevligt friska pappa då skulle det kunna låta såhär: Ät animalisk föda 3 gångar om dagen och rör på dig mycket, då slipper du alla sjukdomar!  Skulle du köpa den?

Vi föds med olika gener, vi äter olika, vi dricker/röker olika, rör på oss olika, åker på olika motgångar i livet som är mer eller mindre fysiskt eller psykiskt påfrestande, vi stressar eller inte 0.s.v.  Det finns så gigantiskt mycket olika faktorer som spelar in i helheten innan vi uppnår den ålder som dina o mina föräldrar har nu.

veggie4every1
12/5/14, 8:29 PM
#36

#35 Det är ju roligt att din pappa är frisk på en blandkost. Det vet jag också många som är och även om jag inte tror att det är optimalt för hälsan, så tror jag absolut att många kan leva och bli gamla med god hälsa på en blandkost. Motion gör ju säkert ganska mycket också som i din pappas fall.

Men min mor var ju sjuk i diabetes i 20 år ätandes en blandkost, med en gradvis försämring under årens lopp och har tillfrisknat efter ett år på vegetabilisk ost. Inga andra förändringar är gjorda, varken med motion eller något annat. Det indikerar att det har med kostomläggningen att göra, tycker du inte?

Jag har inget emot att läsa nyare studier som visar på motsatta resultat, men det får givetvis inte vara studier som finansieras eller har koppling till animalieindustrierna. Jag hade dock svårt att hitta sådana studier sist jag letade, så hänvisa mig gärna.

Som jag tidigare sagt så argumenterar jag för en vegansk livsstil på helt andra grunder än hälsa. Det räcker för mig att (de flesta) människor klarar sig utmärkt på en vegetabilisk kost. Så jag känner inget behov att få vatten på min kvarn när det gäller detta. Men det klart att jag är glad för de hälsofördelar som vi fått🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

pyromanen
12/5/14, 8:52 PM
#37

När kosten är enda förändringen då förstår jag att ni kopplar ihop kostomläggningen med den försvunna diabetes. Mycket positivt såklart i hennes ålder att bli bättre istället för sämre! Och jag instämmer i att det finns många bra skäl att minska köttätande och öka vegetabilierna i kosten. Även om vi viktar skälen lite olika, så är vi skapligt överens om riktningen i alla fall. Och din mamma som tråden handlar om är ett positivt exempel på en människa som fått det bättre med vegetarisk kost. Några såna har jag också träffat på, t.ex. En kollega som fick det mycket bättre med sin ledgångsreumatism efter han slutade äta kött. Å andra sidan känner jag också ett par personer som mer eller mindre fått nya liv efter de slutade med kolhydrater (lchf). Det verkar som at vi människor är lite olika helt enkelt.

veggie4every1
3/23/15, 8:55 PM
#38

Nu är tremånaders-kollen gjord och hennes värden är fortfarande perfekta🙂

Man kan nu säga att hon är efter 20 år av diabetes officiellt botad vid 89-års ålder👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
3/23/15, 9:46 PM
#39

Vad roligt att höra 🙂

veggie4every1
3/23/15, 11:43 PM
#40

Ja, det är helt fantastiskt. Diabetesen var ju en sådan obehaglig sjukdom, med hemska blodsockerfall. Väldigt skönt för henne att slippa efter alla år🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
11/8/15, 7:26 PM
#41

Mamma har nu fyllt 90 år 🥳

Vi var på den årliga kontrollen för en vecka sedan. De kollade det mesta, långtidsprov för diabetes, B12, järn, kolesterol och en massa annat.

Allt var perfekt och mamma talade igen om att det beror på att hon inte äter några döda djur längre och inga komjölksprodukter eller ägg.

Läkaren höll med och menade att han inte sett någon patient med de här värdena i hennes ålder. Hennes kolesterol på 4,2 ( med det goda och "onda" helt i balans) tyckte läkaren också var fantastiskt bra vid hennes ålder.

Men det klart, hennes kropp tillverkar det ju själv nu.

Jag kan själv inte fatta nästan att diabetesen är borta efter 20 års sjukdom. Tänkte att det kanske kunde vara tillfälligt, men nu tror jag vi sitter säkert….🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
michellemimmi
11/9/15, 9:04 AM
#42

#41 fantastiskt. Jag är så glad för eran skull!! Och för min skull som gjort samma val :) Visste inte ens att man kunde bota diabetes!

Hjärta/Mimmi

veggie4every1
11/9/15, 1:31 PM
#43

#42 Det ska ju vara en livslång sjukdom sägs det och mamma var inställd på att leva med den resten av livet.

Hon blev ju inte Vegan för att bota sjukdomen heller så vi var inte beredda på detta och begrep ingenting när läkaren berättade att vi skulle börja dra in medicinerna för de verkade inte behövas😃

Sen förstod vi ju…😉

Har du diabetes? Mamma hade diabetes 2.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

michellemimmi
11/9/15, 4:37 PM
#44

#43 Jag har inte diabetes, menade att jag är glad att jag också äter veganskt. Förhoppningsvis kanske jag slipper diverse sjukdomar helt från början då. :) Vad ballt att det dessutom var så att ni gick in i det utan en tanke på vad det kunde göra! Det kom som en present med andra ord :)

Hjärta/Mimmi

veggie4every1
11/9/15, 5:49 PM
#45

#44 Ja, det var som en bonus vi inte hade någon aning om🙂

Men precis, det känns som att vi som inte har det inte heller kommer att få det. Man vet ju aldrig, känns dock som att det verkligen är en kostrelaterad sjukdom. Det "roliga" är ju också att mamma inte äter någon "forks over knifes" diet utan äter både halvfabrikat och chips etc. och ändå, bara genom att utesluta animalier får hon det här resultatet.

Så det är aldrig för sent att vända en sjukdom som diabetes tydligen och man blir heller aldrig för gammal för att kunna ändra sina vanor och bli vegan😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
11/14/16, 1:15 PM
#46

En uppdatering. Goda nyheter, diabetesen lyser fortfarande med sin frånvaro.

Andra prover var till och med bättre än förra året, njurproverna exempelvis.

B-12 var 694, vilket är så bra det kan bli, järnvärdet 140, kolesterol 3,6.

Läkaren sa även att ofta går man ned i vikt när man är så gammal som mamma (91 år) men mammas vikt håller sig stabil. Hon väger ca 60 kg.

Så något rätt gör vi😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
11/14/16, 8:42 PM
#47

Det är helt otroligt, vilken fantastisk historia! Ni borde göra en film om henne 😃🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
11/14/16, 11:15 PM
#48

#47 Haha, jaa, det kanske vore något😃

Det är himla roligt att hon fick bli frisk från diabetesen på gamla dagar. Att vegankosten kunde göra sådan skillnad 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
TicTac
11/18/16, 11:27 AM
#49

Stort grattis till din mamma. Ibland funderar jag på varifrån typ två diabetes kommer. Din mamma blev frisk (symptomfri) av vegankost, men om hon redan varit Vegan, hade hon då inte fått diabetes alls?

Jag har en kollega som började äta lchf när han fick diabetes och han är också symptomfri nu och har slutat med sina mediciner. Hade han inte fått diabetes om han ätit så från början? Önskar han blivit Vegan i stället…


You'll never walk alone

Upp till toppen
Annons: