Annons:
Etikettveganprat
Läst 5548 ggr
Lina Strindlund
12/1/14, 7:56 PM

veganska doftljus?

Nu är det tid för levande ljus! Kom bara ihåg att vakta dem! Och brandvarnare som fungerar och brandfilt ska man ju ha!

Vilka DOFTLJUS ÄR VEGANSKA? vad ska man titta efter? :) Jag fick tips om att IKEAs stora ljus doftar bra, men är de veganska? Och glade och airwick, hur är det med dem?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
[Trevor_S]
12/1/14, 10:02 PM
#1

Det är svårt att finna veganska doftljud, försökte tidigare få ihop en lista men inga vågade garantera veganska produkter. Det kan vara över 100 olika ämnen i doftljus, men för förhoppningsvis kommer det skrivas ut som det numera görs på vin vad de har för ursprung.

Annars är det doftoljor som värms med ett värmeljus som är säkrast, dock bör man kontakta tillverkaren då "aromer" kan komma från nästan vad som helst.

Lina Strindlund
12/1/14, 10:05 PM
#2

OK vad synd… men man kan ju iaf kolla om ljusen till största delen är veganska, eller hur? :) Visst är paraffin veganskt? Men stearin är inte det?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[Synnerlig]
12/2/14, 11:33 AM
#4

Hm… jag har bara tänkt på att kolla efter om ljusen innehåller bivax och så. IKEAs ljus är vegetabiliska vet jag (men vad de innehåller mer vet jag inte) och Yankee candle (mina favoriter) har jag läst ska vara veganska. Såhär skrev Yankee candle till en person som undrade: 

_"Our candles are not animal tested.  And do not contain any animal or insect ingredients.  They are made with a food grade paraffin wax.  I hope this information is helpful."

_Så jag hoppas att det stämmer.

[Synnerlig]
12/2/14, 11:35 AM
#5

Nu blev jag fundersam och ska maila och fråga Yankee candle själv.

[Trevor_S]
12/2/14, 11:36 AM
#6

IKEA har något ljus som inte är veganskt, deras doftljus kan inte lovas då dofterna har olika källor de inte riktigt kan kontrollera (enligt kontakt 2011)

Annons:
Lol V Stein
12/2/14, 5:42 PM
#7

Köp inte paraffinljus, de försämrar luften då det bildas cancerframkallande ämnen när de brinner. 

Jag tänker att du kanske skulle kunna köpa ljusbringare, man kan använda vilken vegetabilisk olja man vill till dom, och så kan du luktsätta oljan själv? Har dock inte testat själv men en idé i alla fall! http://www.lumipak.se/index.html

Lina Strindlund
12/4/14, 11:36 PM
#8

spännande! :) ojdå cancer :P vill man ju inte ha. 

Etsy verkar väldigt bra och billigt. Men de  verkar ha svårt att skicka till sverige.

Men etsy är ett intressant koncept! Iaf om man är en entreprenör och företags-wannabe som jag ;) Det är som flera små säljare/shoppar på den sidan. Coolt! Finns nåt sånt i sverige tro? en sida med bara små veganföretag? :D vore väl nåt!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[LUV]
12/5/14, 12:21 AM
#9

#8 har beställt massor från etsy, har aldrig haft problem med att få varorna till sverige! en del av säljarna skickar inte internationellt, men de flesta gör det! :)

Lina Strindlund
12/5/14, 12:46 AM
#10

ok det var kanske tvålarna på etsy då som inte gick att skicka, kollade på det också. :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[LUV]
12/5/14, 1:02 AM
#11

alla säljare har ju olika "regler" för vart de skickar! har för mig att det går att ställa in så att endast de som skickar till sverige syns när man söker!

veggie4every1
12/5/14, 2:44 AM
#12

#10 Det finns underbart fina tvålar på etsy som går att skicka till Sverige.

Dyrt blir det dock, i alla fall de jag tittade på. Men oj, så fina de är🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
12/7/14, 1:48 PM
#13

Nu har jag kontaktat Yankee candle och den svenska sidan kunde inte garantera att produkterna var veganska, men när jag kontaktade den amerikanska sidan så sa de att det inte var någonting animaliskt i vare sig vax, färg eller doft och de testar inte ingredienser eller slutprodukt på djur. Så då antar jag att Yankee candle är veganska :)

Annons:
grumpy19
12/7/14, 6:56 PM
#14

Många av Way Out Wax´s ljus ska vara veganska (baserade på soja). Finns i spännande dofter. :-)

#13 Du vet inte om Yankee candle´s ljus innehåller bivax? Jag vet att många menar att bivax är vegetabiliskt. :-/

Medarbetare på vegan ifokus.

[Synnerlig]
12/7/14, 8:34 PM
#15

#14 Betyder inte vegetabiliskt just att det är från växter? :P Annars så har de sagt att deras ljus består av "högklassig, raffinerad paraffin vax".

grumpy19
12/7/14, 9:00 PM
#16

#15 Jo, givetvis. Men just bivax vet jag att vissa företag marknadsför som vegetabiliskt. 
Efter att ha googlat runt så fick jag reda på att alla deras ljus är veganska förutom de långa ljusen som då innehåller bivax. :-) Det är i alla fall vad den här källan säger.

Medarbetare på vegan ifokus.

[Trevor_S]
12/8/14, 9:15 AM
#17

Det är vanligt att de kallar bivax för vegetabiliskt. Även fått apotekets egna produkter (13 st) att ta bort deras "felstavning".

Dock finns det vegetabiliskt vax som inte kommer från djurriket eller bin.

[Synnerlig]
12/8/14, 2:32 PM
#18

#16 Haha, att jag inte hittade den sidan tidigare när jag sökte. Tack :)

#16 och #17 Det låter helt galet att de säger att bivax är vegetabiliskt :S

Lina Strindlund
12/11/14, 5:46 PM
#19

Jag fick ett paket värmeljus i julklapp nu av en kompis, det står inte vad de innehåller! :P Men de är iaf från IKEA…


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

grumpy19
2/20/15, 6:57 PM
#20

Hittade förvånansvärda mängder av Yankee Candles i min tebutik idag! Så köpte hem 3 "samples" (black coconut, pink sands och clean cotton) och ser så fram emot att prova dessa!  De doftar helt underbart och om de är bra så ska jag köpa mig en stor nästa gång! :-)

#19 Om jag minns rätt så är de gjorda av 100% paraffin. :-)

Medarbetare på vegan ifokus.

Annons:
veggie4every1
2/20/15, 9:12 PM
#21

#20 Å, det låter mysigt med doftljusen grumpy, vilken bra tebutik du har.

Jag skulle vilja prova black coconut, det låter som något i min smak🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Zamioculcas
2/26/15, 12:57 PM
#22

#0 Vad bra att du frågar! Det här var jag nyfiken på. :)

Härligt att Yankee Candles doftljus är okej! De är fantastiska, tycker jag.

Däremot undviker jag generellt billiga doftljus, dels pga att jag inte litar riktigt på ingredienserna. Djurfria och fria från "ful palmolja" känns osäkert att det går hand i hand med billigt. (Sen doftar de ljusen oftast inte lika gott eller länge, heller.)

"Om du ser någon utan ett leende - ge dem ett av dina!"

[Diddit]
3/5/15, 10:29 PM
#23

lavendum doftljus är veganska :) om nu vegetablisk vax är okej för veganer ?

veggie4every1
3/5/15, 10:37 PM
#24

#23 Det beror på om det vegetabiliska vaxet är just vegetabilisk, eller om det är animaliskt dvs. bivax. Det kan ibland råda lite förvirring kring detta, man kan marknadsföra bivax som vegetabiliskt av någon anledning🤔

Men man kan ju alltid mejla och fråga för att vara på den säkra sidan.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lina Strindlund
9/3/15, 11:07 PM
#25

SÅ IKEA har många veganska? Är det paraffin eller soja? jag vill inte köpa parraffin längre pga cancer framkallande ämnen. :/ Men soja låter ju som det bästa då! eller finns fler alternativ? :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

veggie4every1
9/4/15, 1:32 PM
#26

#25 Varför inte göra egna sojaljus? Jag har inte provat själv, men det låter spännande om man är lite pysslig av sig🙂

Det finns ju även fina doftoljor att tillsätta.

http://www.tvalkoket.se/category.html/sojavax

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lina Strindlund
9/5/15, 6:05 PM
#27

#26 tack , jag har tipsat min arbetstränings plats om detta! ids inte göra det hemma, men gärna på arbetsträningen! ;) sen kan vi sälja dem i gårdsbutiken som hör till frosllunda trädgård (där jag arbetstränar)… this will be epic!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
veggie4every1
9/5/15, 7:49 PM
#28

#27 Så roligt och vilken bra ide att sälja dom i gårdsbutiken. Blir säkert poppis👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: