Annons:
Etikettmatprodukter
Läst 4180 ggr
pyromanen
12/9/14, 2:00 PM

"Grädde"?

Ska på vegetariskt knyt-julbord och vet att en del av de som kommer är veganer och känner det skulle vara trevligast att ha med något som även veganer kan äta. Funderar på om det går att göra dansk ris a la mandel ( danska varianten av ris ala malta som är mycket godare enligt mig 😊). Dock ingår ganska mycket vispat grädda. Och min undran är: finns det nåt veganskt gräddalternativ som smakar och får ungefär rätt konsistens ? Vilket? Recept: 3 dl grötris kokas i mycket vatten tills möra men inte misiga, silas och spolas genom med kallvatten i silen, droppar av och ställ kyligt. Blanda med 2 hekto skållade grovhackade mandel och äkta vanilj samt 5 dl grädde vispat. Serveras med varm körsbärssås.

Annons:
veggie4every1
12/9/14, 2:38 PM
#1

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
12/9/14, 2:56 PM
#2

Jag har aldrig gjort Ris à la Malta tidigare men jag vet bara att jag tycker jättemycket om Alpro Soyas vispgrädde Airy and creamy. Den är godare än vanlig kogrädde. Innan jag blev Vegan så mådde jag alltid illa utav kogrädde och jag lyckades aldrig tycka om smaken, men Alpro soyas vispgrädde kan man äta utan att må illa och den är söt i sig själv så man behöver inte söta den. Jättegod :)

veggie4every1
12/9/14, 3:39 PM
#3

Så finns det ju den där spraygrädden också som man kan spritsa, tror den är sojabaserad?

Men den kanske inte passar i ris a la malta?

Kan ju vara bra att ha lite olika gräddalternativ, för butikerna brukar ju tyvärr inte ha så stort sortiment alltid.

Jag ska prova Alpros nästa gång då jag behöver vispgrädde, jag tror inte att jag köpt den förut. Det är ju så sällan jag äter det, men man kanske skulle göra någon dundersmaskig dessert med vispgrädde till folket på julafton😛
Det borde ju även småttingarna gilla🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
12/9/14, 3:44 PM
#4

#3 Ja testa den :) Jag har dock märkt att om man vill ha den hårt vispad så är det bra med en gräddsifon (det kan man köpa för ca 300 kr). Jag brukar använda mig av en gräddsifon ibland när jag vill kunna spruta grädden på bakelser, varm choklad, jordgubbar osv och då blir den väldigt fast :) Men om man vispar den med elvisp så blir den inte riktigt lika fast har jag för mig.

veggie4every1
12/9/14, 4:23 PM
#5

#4 Gräddsifon låter lite för proffsigt för mig😃

Men eftersom jag inte ens visste vad det var så har jag nu googlat och lärt mig nåt nytt, hihi. Sidan jag kom till, tror den hette partykungen, hade även aromer man kunde tillsätta i grädden. Lät ganska kul och gott tycker jag. Ingen aning om de är veganska dock, men tanken är rolig att kunna göra vispgrädde i olika smaker🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
12/9/14, 5:08 PM
#6

#5 Haha, tro mig jag är inget proffs 😃 Man häller bara grädden i gräddsifonen, sätter på locket och så har man sprutgrädde :)

Haha, jag visste inte heller att man kunde tillsätta smaker :D

Annons:
veggie4every1
12/9/14, 7:19 PM
#7

#6 Jaa, det låter ju som en väldigt smart pryl, kanske något att sätta på julklappslistan😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
12/9/14, 7:59 PM
#8

#7 Du kommer inte att ångra dig i alla fall. Den är väldigt handy att ha :)

pyromanen
12/10/14, 12:38 PM
#9

Hua😑 härdat vegetabiliskt fett, 6 e-nummer och därtil aromämnen känns inte som något jag vill varken äta eller bjuda på! Bakar en honungskaka istället och stekar halva brysselkålar i olja med vitlök. har odlat egen brysselkål som är små och jättegoda😊

[Synnerlig]
12/10/14, 12:50 PM
#10

#9 Alla kanske inte orkar vara så perfekta hela tiden :P Äter man bra växtbaserad mat till största del så tror jag inte att någon klick grädde gör allt för stor skada :) Jag hoppas det i alla fall :)

pyromanen
12/10/14, 12:56 PM
#11

Skada tror jag inte man tar av att äta skräpmat nån gpng då och då, men för mig skulle det inte kännas bra att bjuda på det och när det finns så mycket annat gott som går att göra med rintiga råvaror då väljer jag hellre det 😊

[Synnerlig]
12/10/14, 1:37 PM
#12

#11 Självklart bjuder man på det man tycker är godast :)

veggie4every1
12/10/14, 4:31 PM
#13

Jag väljer växtgrädde över komjölksgrädde vilken dag som helst🙂

#9 Tänk på då att honung inte är veganskt eller inte heller vegetariskt, även om lakto/ovo vegetarianer inte alltid brukar bry sig eftersom de redan äter animalier. Men om du har gäster som är veganer så kanske inte en honungskaka är rätt val tänker jag.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
pyromanen
12/10/14, 5:53 PM
#14

Oj nej just det 😳. Det har du ju rätt i. Helt klart att jag inte är inne i vegantänket… Förstår att du som Vegan hellre äter detdär visp än kogrädde, men jag kan inte tänka mig att göra något "extra gott" med härdat fett, 6 enummer och tillsatta aromämnen. Hallonpaj kanske ! Har gott om skogshallon i frysen….

[Synnerlig]
12/10/14, 6:05 PM
#15

#14 Alltid bra att försöka undvika så mycket e-ämnen osv som möjligt. Det gillar kroppen 🙂 Jag skulle ju helst inte vilja äta några skumma ämnen över huvud taget och bara äta rent, men just nu har jag inte tänkt att ändra på det… även om jag alltid försöker välja de produkter med minst e-ämnen och andra märkliga tillsatser 🙂

veggie4every1
12/10/14, 9:57 PM
#16

#14 Hallonpaj låter ju suveränt gott tycker jag👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[LUV]
12/11/14, 3:18 PM
#17

finns många recept på vegansk vispgrädde som man kan göra själv annars!
till exempel: 
http://ohsheglows.com/2012/08/30/coconut-whipped-cream-a-step-by-step-photo-tutorial/

veggie4every1
12/11/14, 5:16 PM
#18

#17 Tänk den hemmagjorda vispgrädden till hallonpajen, vad mumsigt🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

pyromanen
12/11/14, 7:15 PM
#19

#17 tack! 🙂

[LUV]
12/11/14, 8:19 PM
#20

#18 åh vad gott!!
#19 varsågod! :)

Annons:
[Synnerlig]
12/11/14, 9:45 PM
#21

#17 Såg sååå gott ut. Måste testa detta recept 🙂

_Elina
12/12/14, 11:29 AM
#22

Någon som vet vilka märken som är veg när det kommer till kokosmjölk?  Tkr många verkar innehålla e-nummer som kan vara animaliska. Brukar köpa Santa Marias ekologiska men den delar sig inte. Innehåller väl guarkärnmjöl eller vad det heter på svenska..

Endezeichen
12/12/14, 2:42 PM
#23

Blue Dragon är veg. Santa Marias ska vara veg. Kung markatta är veg. Santa Marias fullfeta vanliga delar sig bra till grädde,

[Synnerlig]
12/12/14, 3:16 PM
#24

#23 Tack för infon 🙂

veggie4every1
12/12/14, 6:01 PM
#25

#23 Är du säker på att Blue Dragon är vegansk? För några år sedan använde de nämligen animaliskt E471 i sin kokosmjölk. Men det kan ju iofs de ha ändrat nu, jag vet inte.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Endezeichen
12/12/14, 6:24 PM
#26

Gå till sida 2 på den här tråden: http://www.vegan.nu/viewtopic.php?f=3&t=561&sid=d0da46e0645865f6ada2c798e2476f45&start=20 Dessa veganer verkar ju ha fått svar att kokosmjölken är vegetabilisk. Den är dock skriven 2010. Om man är osäker kan man kontakta Blue Dragon. Vegetabilisk E471 är ju dessutom billigare än animalisk. Så i det här fallet vore det en dubbel crash att satsa på animalisk.

veggie4every1
12/12/14, 6:37 PM
#27

#26 Men det låter ju superbra🙂Då var det falska rykten jag hörde då och jag som har undvikit den i flera år på grund av det….

Vem vet, ryktet kanske härstammade just från den där tråden😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
_Elina
12/13/14, 11:38 AM
#28

#23 Tack! Då blir det till å köpa Santa Marias vanliga nästa gång då :)

pyromanen
12/13/14, 2:22 PM
#29

Hittade kung markattas ekologiska. Innehåller inga tillsatser alls och då slipper man ju oroa sig för hur tillsatserna blev till :-)

Scarlet
12/18/14, 5:23 PM
#30

#0

Att blanda Carlshamn Luftig Visp och Alpros Airy & Creamy 50/50 ska ge ett fluffigare resultat, men till just ris a la malta (och andra liknande rätter som hemmagjord risifrutti) har jag fått goda resultat genom att blanda vaniljglass med risgrynsgröten, eller Alpros vaniljyoghurt eller havregrädde med vaniljpulver. Det kan vara värt att testa sig fram till vad man personligen tycker bäst om (inte minst för att man får äta gott medan man provar sig fram :p).

[Trevor_S]
12/19/14, 11:37 AM
#31

Alpro har en som går att vispa, jag brukar koka vanlig gröt och vända ner lite vanlig soja eller havregrädde.

Upp till toppen
Annons: