Annons:
Etikettvegankost
Läst 2975 ggr
veggie4every1
12/17/14, 3:06 PM

Ditt veganska julbord

Vad kommer ni att ha på julbordet i år?

Hittills har jag tänkt att ha AA:s julsk*nka, hallänsk grönkål, rostade sötpotatisar och saffransris🙂

Kanske har ni några fler enkla inte för tidskrävande tips?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
tlover
12/17/14, 3:13 PM
#1

Jag är ju inte Vegan men brukar ha mycket veganskt på julbordet.

Bland annat

Fake sill (minst 3 sorter), griljerad kålrot, tofu sk*nka, saffranfallafel, fräst grönkål (superlätt och gott), hemmagjord rödbetssallad, hummus, bollar av ngt slag, egengjord senap (superlätt). rödkål/apelsin/chaimarinerade russin sallad, terökt tofu, mammas "typ jansons" och säkert mer

Jag kommer nog inte göra allt i år däremot (är höggravid så jag vill inte stå för länge). Då jag åt seitan brukade jag göra seitan ribbs också.

l'm back

veggie4every1
12/17/14, 3:19 PM
#2

#1 Vad använder du till rödbetssalladen? 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
12/17/14, 3:24 PM
#3

#2 det är kokta rödbetor, kokt potatis, gul lök, kryddgurka, soja/havregrädde, rapsolja, dill, örtsalt och ev vitlök i den jag gör. Det är nått recept jag skrev ut från vegania el Vegan Göteborg för massor av år sen.

Förresten har jag förr även testat blandannat bovetesylta också och äppel/apelsin ris el chokladpudding borde funka som efterrätt.

l'm back

veggie4every1
12/17/14, 3:27 PM
#4

#3 Ok, tack, det låter gott och inte så tidskrävande. Kanske att då jag fixar en rödbetssallad också.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[LUV]
12/17/14, 3:31 PM
#5

hur smakar AA:s julsk*nka?

tlover
12/17/14, 3:32 PM
#6

#4 det enda tidskrävande är väl att det ska koka (brukar väl ta 45 min) men det behöver man ju inte stå och stirra på hela tiden.

Några andra av de mer enklare grejerna är ju fräst grönkål, senap, griljerad kålrot (tar tid men inte mycket aktiv tid), tofu k*nka och rödkål/apelsin/chaimarinerade russin salladen.

Dom är nog alla enklare än rödbetssalladen tror jag till och med, enklast är fräst grönkål (men den ska göras just innan man äter)

l'm back

Annons:
veggie4every1
12/17/14, 4:05 PM
#7

#6 Fräst grönkål är jättegott, men jag äter det ganska mycket ändå. Så tänkte jag ju ha den halländska grönkålen också. Men jag får se, man kan ju aldrig äta för mycket grönkål🙂

#5 Den är god. Jag gör den senapsgriljerad i ugnen. I år finns det en ny AA sk*nka också som ska smaka bra sägs det. Men jag kör på den gamla varianten i år också🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[LUV]
12/17/14, 4:08 PM
#8

någon annan som bor i eskilstuna som vet om julsk*nkan går att få tag på här? :)

tlover
12/17/14, 6:23 PM
#9

Jag vet inte om AA's Julsk*nka är samma som jag smakat men förra året köpte mina systrar det och ingen åt det, helt enkelt för att det inte smakade gott alls (och hade nån slags låtsassena eller vad det nu var). Nej tacka vet jag griljerad kålrot el tofusk*nka. Till och med hemmagjord glutensk*nka är godare.

Hos oss fick hönsen mer än halva sk*nkan och inte ens dom åt den 🤮

l'm back

[LUV]
12/17/14, 6:28 PM
#10

oj då kanske jag inte ska köpa det… vi har rätt dåligt utbud här så den finns nog inte att köpa iaf..

hur gör man tofuskinka? :)

veggie4every1
12/17/14, 6:46 PM
#11

#10 De här butikerna ska vara återförsäljare i Eskilstuna och de bör väl ha den, om du nu vågar prova förstås🙂

"Coop Extra Lundbladsvägen 6
 Din mat nära dig (EKO butik), Kungsgatan 39
ICA Maxi, Karl Hovbergsgatan 32 NY!
ICA Nära Fröslunda, Björkhultsvägen 2 NY!
ICA Supermarket Slagsta, Brusensgatan 11 NY!
Reetro Café, Nyg. 23
Willys, Stenmansgatan 2"

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
12/17/14, 7:13 PM
#12

#10 Tofuskinka 1 st

Ta en marinerad tofu (man kan marinera egen men jag är superdålig på det). Blanda lite fakegrädde och senap och stryk på tofun. Ströa på med ströbröd och in i ugn (200grader) tills den fått fin färg. Låt svalna.

Däremot smaken är ju som baken, det finns säkert dom som gillar köpt färdig fakesk*nka men det var inte nån hit i vår familj.

l'm back

veggie4every1
12/17/14, 7:24 PM
#13

#12 Precis, så är det ju. Tofusk*nkan verkar god, tror jag ska göra en sådan också.

Kanske till nyår 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[LUV]
12/17/14, 8:06 PM
#14

#11 jo, vi har en del butiker som har AA-produkter, tyvärr har de flesta av butikerna inte speciellt många av produkterna, men jag ska kika i de affärer jag normalt ej brukar gå till! :) tyvärr ska ekobutiken stänga efter jul, annars vet jag att de tagit in om man frågat, otroligt fin ägare/personal där! :)

#12 tack så mycket! :)

tlover
12/17/14, 9:10 PM
#15

#13 Den är det näst viktigaste på mitt julbord förutom rödbetssalladen, men den är så enkel att göra (att jag bad mina systrar göra den förra året och så köpte dom fakesk*nka istället, vilken besvikelse 😕)

#14 Varsågod.

l'm back

veggie4every1
12/17/14, 9:26 PM
#16

#15 Ja, den verkar ju superenkel att göra. Mycket billigare är den ju också. Vem vet, det kanske är sista året jag köper AAs sk*nka😉

Men nu är det redan inköpt och vi gillar den ju också. Men det blir kul att prova och jämföra, så får vi se vilken vi gillar mest.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
12/17/14, 10:13 PM
#17

#14 Jaha, ok. De bör ju ha den nu till jul kan man tycka. Du får väl se om du hittar någon, annars blir nog tofusk*nkan också jättegod tror jag🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
12/18/14, 8:53 AM
#18

Faktiskt så var griljerad kålrot poppis bland köttätarna till och med förra julen (fast jag hade en mindre kålrot och använde samma griljering som till tofusk*nkan). Den har ju så härlig färg då man skär upp den (knallgul) så den livar riktigt upp julbordet (särskilt med lite grönkål bredvid).

Jag funderar om man ska göra "Lökpålägg" (hackad lök i en "grädde" av mixade mandlar el solrosfrön och vatten+ vitronsaft och salt). Det borde funka som ett litet tillägg till det mesta faktiskt.

l'm back

[LUV]
12/18/14, 8:29 PM
#19

nu är julsk*nkan inhandlad! :)

det står att den bör ätas inom 5 dagar när man gjort i ordning den! jag köpte den lilla, men det är bara jag som kommer äta av den så jag hinner nog inte äta upp den inom den tiden! är det någon som vet om det går att  skiva den och frysa in?

[Synnerlig]
12/18/14, 8:43 PM
#20

Här är en fil med en massa olika recept på vegansk julmat som Pinto satt ihop :) http://www.pintomagasin.se/pintojulrecept.pdf

Annons:
tlover
12/18/14, 9:02 PM
#21

#19 Just det vet jag inte men man borde ju kanske kunna göra nån maträtt av den? typ något gratängliknande

l'm back

veggie4every1
12/18/14, 9:39 PM
#22

#19 Det har jag aldrig gjort, men jag skulle inte tro att det är några problem att frysa in.

Du kan ju också om du vill tina den lite lätt och dela upp den i mindre portioner och tillaga.

Annars funkar den tunnskivad som pålägg på mackan och du kan tärna den och ha den i pyttipanna eller kanske till pasta🙂

Ska bli kul att höra vad du tycker om den.

#20 Oj, så mycket gott. Vad inspirerad man blir🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Zaphix
12/18/14, 10:55 PM
#23

Redan ätit ett julbord. Gjorde en potatisgratäng, griljerad kålrot, falafel, röbetssallad med hemmainlagda rödbetor (supergott!), veganskt dopp i grytan och lite annat gott.

Undviker in i det längsta halvfabrikat, så gör allt från grunden.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tlover
12/19/14, 7:35 AM
#24

En annan sak man kanske kan göra med sk*nka som blir över är ju pytt i panna.

#23 Samma här, det förstör ju glädjen lite också. Jag brukar däremot köpa marinerad tofu för jag är så dålig på att marinera tofu.

l'm back

tlover
12/20/14, 12:38 PM
#25

😭 Jag var i stan igår för sista handlingen innan jul och ser att det inte finns marinerad tofu nån stans (till min tofusk*nka). Det närmaste var neutral tofu men då gör jag hellre egen 😛

Problemet är att jag suger på att marinera tofu så jag vet inte riktigt hur jag ska göra (använder sällan tofu till vardags).

l'm back

tlover
12/20/14, 12:39 PM
#26

😮 Jag glömde att köpa kålrot också

l'm back

Gen
12/25/14, 11:15 AM
#27

Här är lite av det vi landade i - tre sorters soppor: grönkål, sparris o tomat/cashew med fröknäcke - tre sorters vegosill (aubergine): inlagd, senap/dill och fänkål/dragon - anamma bullar o korv med potatis, havregräddsås o rårörda lingon - vitlöksfrästa skogschampinjoner - hemgjort vörtbröd, sk*nka, jeezly original & hemgjord senap - rostade rödbetor med valnötter o persilja - rödkålssallad med äpple, apelsin, russin - griljerade tzay-spett - chokladkaka med hallon o kokosgrädde

Annons:
[LUV]
12/25/14, 11:31 AM
#28

#22 tyvärr gillade jag verklgen inte julsk*nkan! men ska laga något annat av den idag så får vi se om den blir godare så istället! :)

tlover
12/25/14, 3:29 PM
#29

#28 Då är jag inte ensam iallafall

l'm back

[Synnerlig]
12/26/14, 2:49 PM
#30

Jag tyckte att Julsk*nkan var sådär tillsammans med äppelmos, men tillsammans med skånsk senap så smakade det som julskinka ska. Så det kanske spelar roll vad man äter den med 🙂

Zaphix
12/26/14, 5:10 PM
#31

Åt julbord med vänner tidigare, men på julafton åt jag med familjen. Gjorde röbetssallad (favoriten på julbordet, dock var röbetorna köpta inlagda nu, inte lika goda som de min vän la in själv) och falafel med massa grönsaker och olika såser.

Fördelen med otraditionell julmat är väl att man också slipper traditonen med julmust och kan dricka gott rödvin istället. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

veggie4every1
12/29/14, 1:47 PM
#32

Här var det delade meningar om AA:s sk*nka. De fanns de som älskade den, hatade den och de som tyckte den var ok😃

Får se vad det blir nästa år, lutar mer åt otraditionell julmat som det känns nu. Men det kanske är för att jag är ganska trött på det🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: