Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 5930 ggr
sosom11
12/19/14, 10:56 AM

Billiga vegan recept

Hej! Är rätt så fattig och behöver billiga Vegan recept.

Jag gör min egen havremjölk (3 kr/liter) köper bara rotfrukter, baljväxter, frukter, grönsaker, ris och olja. Äter inte soja, qorn eller gluten. Så ge mig lite tips hur jag kan göra Vegan k*ttbullar, såser, grytor men också pålägg, recept på bröd och kakor, efterrätter mm :)

EW

Annons:
tlover
12/19/14, 11:19 AM
#1

Vi lever nästan bara på "billig" mat (jag köper däremot inte frukt det är för dyrt). Jag har grundrecept som jag varierar efter vad jag har hemma.

det under är på en höft för 2 matglada personer.

Biffar/bollar: 2½ dl kokta bönor/linser/ärter/frön, 1 lök, 2 vitlöksklyftor, havregryn (om du tål det annars annan koncistensgivare) ca ½ dl (beroende på hur blött det blir med löken), ½-1 buljongtäning/salt, kryddor, olja. ev annan smaksättning.

Sätt till ev annan smaksättning (tex tomatpuré), Mixas formas till bollar/biffar, stek i olja.

Tomatsås/gryta: 2½ dl kokta bönor/linser/ärter, olja,  1 lök, 2 vitlöksklyftor, 3-5 dl vatten, 1 buljongtärning, ca 3-4 msk tomatpuré (ev mer), kryddning. Ev annan smaksättning.

Hacka och fräs löken, ha i allt och koka en stund.

Brun sås/gryta: samma som ovan men uteslut tomatpuré, tillsätt soja och red (med tex maizena.

Curry: olja,  1-2 lökar, 2-3 vitlöksklyftor, 2 dl vatten, curry 2-3 tsk, ½ buljongtärning. ev smaksättning.

Hacka och fräs lök och curry. Ha i resten av ingredienserana och ev smaksättning (tex kikärter, morot, tomatpuré eller liknande) och låt koka i 10-20 min.

l'm back

[Trevor_S]
12/19/14, 11:44 AM
#2

Rödbetsoppa är väldigt billigt, köper man säsong kan man få ner priserna, grodda och småodla själv kan man tjäna på också.

bönor som kokats kan krossas (inte mosas till puré eller för fint) med krossade tomater och blanda ihop ströbröd (samma mängd som tomaterna) och låta svälla i cirka 15 minuter, sedan kan man forma dem till "köttbullar"

[LUV]
12/19/14, 1:12 PM
#3
sosom11
12/19/14, 1:44 PM
#4

Tack så mycket alla :D

EW

sosom11
12/19/14, 1:45 PM
#5

1# Hur steker man dom? Har testat ungefär lika recept innan men dom blev smuliga. Använder man panering, vilken värme på plattan?

EW

sosom11
12/19/14, 1:47 PM
#6

2# Odlar de flesta rotfrukter själv, morötter, potatis, lök och rödbetor. Smart ide med k*ttbullarna :D

EW

Annons:
tlover
12/19/14, 1:49 PM
#7

Biffar/bollar steker jag i olja på medelstark värme. Jag tycker inte själva stekningen påverkar koncistensen utan koncistensgivaren. Själv gillar jag havregryn mest.

l'm back

contrast
1/18/15, 2:19 PM
#8

plantbasedonabudget.com Använder jag mig av ibland när inspirationen och pengarna tryter :P

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs

Tant Grön
1/18/15, 4:05 PM
#9

#8 Många bra recept där. 🙂

Tant Grön
1/18/15, 7:20 PM
#10

#3 Gjorde den här linssoppan idag. Mycket god men vitlöksbrödet. Blev nästan gratis också.  Gratis linser från Coop, egenodlad lök, vitlök och persilja. Hade inte baguetter, men det blev gott med gammalt rostbröd.

[LUV]
1/18/15, 8:36 PM
#11

#10 ja den är verkligen supergod! :)

Upp till toppen
Annons: