Annons:
Etikettveganprat
Läst 3686 ggr
crushxthree
1/19/15, 6:49 PM

Vegankost i skolan?

Hej! Jag bestämde mig väldigt nyligen för att bli Vegan och har därför pratat med skolsköterskan om att jag skulle vilja äta en vegansk kost i skolan, då jag vet att de serverar detta till bland annat två av mina klasskompisar.

Hon berättade idag för mig att hon inte kan ge något intyg som jag kan lämna över till skolmatsalen på att jag godkänns till att få en sådan kost då de endast kan erbjuda detta "av medicinska skäl" eftersom att jag annars kan riskera att få en näringsfattig kost (vilket är lite löjligt eftersom att hon sedan sa att jag annars kan försöka äta så mycket som möjligt av maten jag "kan" äta och sedan försöka komplettera med salladen). Däremot kan de erbjuda mig en lakto-ovo-vegetarisk kost, vilket skolan är skyldig till att erbjuda sina elever. Efter mycket diskussion höll hon fortfarande fast vid att jag inte kan få en vegansk kost av skolan, och jag tog senare kontakt med rektorn som sa att han skulle försöka hjälpa mig genom att prata med henne men inte kunde lova något.

Nu undrar jag ifall någon av er vet ifall skolan är skyldig att erbjuda vegansk mat till veganer på skolan? Finns det något konkret jag kan visa dem för att övertyga dem till att ge mig ett intyg? Tacksam för hjälp!

Annons:
[Trevor_S]
1/19/15, 6:59 PM
#1

Vi har flera som skrivit här angående vegansk kost, man har rätt till att få en helt vegetabilisk kost, det har du rätt att kräva, samma anledning som om man av religös åsikt inte äter gris. 

Det finns en sida på livsmedelsverket du kan läsa mer om det. Du kan även be dina föräldrar kontakta skolan.

crushxthree
1/19/15, 7:05 PM
#2

#1 Tack för tipsen! Jag är myndig, så jag vet inte ifall det skulle hjälpa om mina föräldrar hörde av sig till dem? Ifall det skulle vara så att rektorn återkommer och säger att jag fortfarande nekas den kosten, kan jag höra av mig till livsmedelsverket på något sätt?

[Trevor_S]
1/19/15, 9:36 PM
#3

Visste inte att du var var över 18, men skolan ska kunna erbjuda. Finns några trådar om detta.

Vet inte vad livsmedelsverket kan göra, men någon här har skrivit ut från deras sida och visat för skolan för att bevisa att man kan leva på vegetabilisk kost.

[Synnerlig]
1/22/15, 12:55 PM
#4

Jag visste inte att det var skolsköterskan som bestämde över vilken mat som ska serveras till eleverna. Rektorn är ju ändå den som bestämmer hur allt sköts i skolan (efter de lagar som finns) vad jag har förstått och ska inte behöva fråga skolsköterskan om lov 😛

Nelley
1/24/15, 7:49 PM
#5

#4 Man ska gå till skolsköterskan om ett papper om "tillstånd" till specialkost.🙂

crushxthree
1/25/15, 8:17 PM
#6

Allt är löst! Varken rektorn, kökschefen eller skolsköterskan kunde hjälpa mig sa de. Ringde då till kommunens kostchef som tyckte att det var konstigt att jag inte fick ta del av veganmaten som redan lagades och ordnade så att jag i fortsättningen skulle få det! :)

Annons:
veggie4every1
1/25/15, 8:25 PM
#7

#6 Toppenbra, så glad att det löste sig🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
1/26/15, 11:24 AM
#8

#6 Bra att du stod på dig! :)

grumpy19
1/26/15, 11:30 PM
#9

#6 Glädjande nyheter!

Medarbetare på vegan ifokus.

Upp till toppen
Annons: