Annons:
Etikettvegankost
Läst 2384 ggr
[Stockholmsbruden]
1/22/15, 7:13 PM

Bli vegan

Är så himla sugen på att bli Vegan, men är bara 12 år och så. Jag är inte Vegetarian. Jag tror inte mina föräldrar eller iaf inte pappa skulle gilla det. Göra lunch varje dag till mig i skolan, för de har bara vegetarisk och jag är inte ens Vegetarian än. Min syrra är Vegetarian så detta kanske hjälper, men jag har smakat maten hon äter, uschhh! Jag vet inte, borde jag vänta tills jag är tonåring? Jag vet att det blir lättare efter ett tag men ändå, kommer sakna så mycket.. Jag vet att det är värt det för djurens skull.

Annons:
Zaphix
1/22/15, 10:14 PM
#1

Testa först att bli Vegetarian.

Man kan inte bara göra sina val grundade helt på ideologi, man måste också gilla de val man gör för att det ska hålla i längden.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

veggie4every1
1/23/15, 12:12 AM
#2

#0 Det är utan tvekan värt det och det är inte svårt att vara Vegan. Vi äter ju allt gott som finns. Du är inne på rätt väg 🙂

Men eftersom du är så pass ung så behöver du dina föräldrars stöttande. Läs på om veganism och näringslära. Det finns ersättningsprodukter till så gott som allt, så veganer behöver inte sakna något.

Det bästa är om du tillsammans med dina föräldrar läser om vad det innebär att vara Vegan. Du får en bra länk här att börja med. Om dina föräldrar är oroliga för att du ska få brister så kan de läsa på den här sidan om vegetabilisk kost. Det finns även massor av mer info på nätet och dina föräldrar kan också gärna höra av sig hit med frågor och funderingar.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Nelley
1/23/15, 4:23 PM
#3

Det är inte så svårt. Tycker du det är värt det så får du helt enkelt äta den "äckliga" maten, sluta gärna äta ägg och mjölk "rent" också oxh börja där.

Flöffo
1/24/15, 1:29 PM
#4

Man brukar inte rekommendera barn att bli veganer innan dem är 18 år, i så fall gäller det att man verkligen kan sin grej och vad man ska äta för att få i sig all näring, t.ex om man är uppväxt i en familj med veganer. Men man kan ju bli "vegan" men dricka mjölk, då borde man få i sig det mesta. Eller så börjar du helt enkelt med att bara bli Vegetarian. 🙂

//Flöffo

veggie4every1
1/24/15, 2:34 PM
#5

#4 Menar du att barn behöver kasein och tillväxthormoner avsedda för kalvens snabba tillväxt för att må bra?

För calcium och andra näringsämnen går utmärkt att få i sig via en vegetabilisk kost.

Man behöver som barn givetvis stöd från sina pålästa föräldrar.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Flöffo
1/24/15, 2:48 PM
#6

#5 Självklart behöver man inte mjölk, finns mycket annat man kan äta istället. Men det bästa är att ta och minska gradvis tycker jag :)

//Flöffo

Annons:
Nelley
1/24/15, 7:52 PM
#7

#4 Är det något man ska börja med att undvika om det endast är för hälsoorsaker så är det ju mjölk. Ägg (om något) är ett bättre alternativ att äta istället.

veggie4every1
1/25/15, 10:54 PM
#8

Vi behöver dock inte rekommendera några animalier alls och i synnerhet inte av hälsoskäl. Men visst kan man minska gradvis om man känner att det är väldigt svårt att avstå av smakskäl.

Man kan då byta ut en animalisk frukost mot en vegetabilisk frukost till att börja med. Sedan kan man mål för mål byta ut animalierna tills man äter helt veganskt. 

Jag tycker inte att det finns någon anledning att först bli lakto/ovo Vegetarian av hälsoskäl eftersom den kosten är sämre ur näringssynpunkt än vegankost och att den lakto/ovo vegetariska kosten minst medför lika mycket lidande för djuren som en blandkost.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Stockholmsbruden]
1/26/15, 3:39 PM
#9

Kanske är lättare när jag är äldre, när jag kan stå emot frestelsen när det t,ex är tacos i skolan, det är lixom det enda goda:(

grumpy19
1/26/15, 6:34 PM
#10

Det är många i din ålder som väljer att bli veganer (med eller utan föräldrarnas godkännande) så jag tycker inte att du ska haka upp dig på det! 

Jag kan dock känna igen mig i det du skriver. När jag var 12 så var jag också blandkostare (mycket av det jag åt var av animalier) och min syster var pescevegetarian, och maten hon åt vågade jag inte ens prova för att det såg så äckligt ut. :P Jag fick kväljningar av böner, linser och tillagade grönsaker. Det enda jag egentligen ville äta var animalier, grönsaker och frukt. Och skräpmat givetvis. 

Min syster pratade dock aldrig med mig om sitt val och jag ifrågasatte aldrig mitt eget val att äta animalier. Det var bara så det alltid hade varit. Tills den dag då jag fick se vad mitt val hade för konsekvenser. Samma dag blev jag lacto-ovo-vegetarian (på grund av att alla sa att det räckte med att utesluta kött) och det varade i ca 3 veckor. Under denna tid så sa jag till mig själv och andra att jag skulle vänta med att bli Vegan - det var ju så krångligt och man skulle ju vara tvungen att utesluta i princip allt! Och ja, eftersom nästan allt jag åt var av animalier blev det en väldigt stor omställning - men jag hade min mammas godkännande och hon blev lyckligtvis också Vegan (efter 40+ år av blandkost) när jag bestämde mig för att bli det (som då var efter 3 veckor av vegetarianism). Min syster blev Vegan 2 år senare. 

Jag skulle i alla fall rekommendera att du pratar med dina föräldrar och förklarar varför du vill bli Vegan och att deras stöd betyder allt. Din syster kanske också skulle vilja höra om veganism - kanske att ni kan bli veganer tillsammans?

Medarbetare på vegan ifokus.

Upp till toppen
Annons: