Annons:
Etikettveganprat
Läst 2592 ggr
Lia
5/13/15, 2:02 PM

Husdjur

Har ni husdjur som kräver blandkost? Hur ser ni på att tillaga/ge annat än veganskt till era djur, om ni har några? Hur ser ni på andra veganer som ger animalier till sina djur? Bara nyfiken :-)

Annons:
Hildgrim
5/13/15, 2:12 PM
#1

Jag är inte Vegan men har varit och har alltid varit intresserad av djur, så problematiken har funnits där. :)

Min åsikt är att alla husdjur har rätt till en artanpassad kost. Om man t ex vägrar ge hundar kött så anser jag att den bästa lösningen är att inte skaffa hund utan istället välja en art som av naturen var herbivor, t ex kanin.

Jag har haft både omnivorer och karnivorer under perioden jag var Vegan.

veggie4every1
5/13/15, 3:28 PM
#2

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
5/13/15, 3:33 PM
#3

Jag har inte funderat så mycket på den frågan då jag tar hand om en kanin 🙂 Men jag tror att om jag skulle ta hand om en hund så skulle jag testa med vegansk hundmat då jag hört att hundar kan klara sig på vegansk kost. Katt däremot har jag hört måste äta kött. Jag skulle inte kunna ta hand om katt tror jag pg a detta för att det känns för komplicerat för mig personligen. Men det finns säkert veganer som har löst detta på något smart sätt 🙂

Men kort och gott så tycker jag att djuren ska få den mat de mår bäst av, plågas eller blir djuren sjuka av mat som JAG tycker att de ska ha så är ju det inte en vegansk handling. Jag vill ju att mina vänner ska ha det så bra som möjligt 🙂

veggie4every1
5/13/15, 4:02 PM
#4

#3 Det är ju inte heller det som jag menar, att husdjuren ska plågas och bli sjuka. Om det inte fungerar med vegetabilisk mat så får man anpassa kosten så djuret ifråga inte blir sjukt. Man måste hålla koll på hälsan och ph värdet.
Men jag tycker som sagt att man är skyldig de andra djuren att åtminstone prova. Det ska inte vara ett enkelt val att döda ett djur för att mata ett annat djur och jag tycker inte att man ska ha ett gott samvete att man gör något bra.

Det man gör om man tyvärr måste mata sitt köttätande rovdjur med andra djur är något nödvändigt ont.

Tack vare de icke-veganska värderingarna sitter vi med det här problemet med köttätande rovdjur i fångenskap och det är ett dilemma givetvis.

Med veganska värderingar bör det åtminstone vara ett dilemma.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Rumblebee
5/13/15, 5:01 PM
#5

Jag anser att oavsett vad för livsstil man själv följer så ska djur äta det som naturen avsett. Är man emot djurhållande och utnyttjande av djur så ska man absolut inte ha hand om rovdjur. Dessutom tycker jag att natur och djur går hand i hand. Hur pass mycket mer proceserad är den veganska djurmaten jämfört med den vanliga djurmaten som innehåller animalier? Samt även eventuella syntetiska tillsatsämnen. Om vi bortser från gener så är bra föda ett av de bästa sätten att förhindra sjukdom. För när det gäller föda så kan det dröja innan problemen visar sig.

Nelley
5/13/15, 7:18 PM
#6

#4👍

Annons:
Paxxie
5/13/15, 7:25 PM
#7

Jag har ju bara veganska djur (kaniner) just nu, så det är inget jag behövt ta ställning till ännu. I framtiden tror jag att jag kommer hålla mig till djur som kan leva på vegansk kost just för att det blir enklare för mig att hantera.

Frågan om köttätande djur är knepig. En vän och jag diskuterade för ett tag sen om det bästa kanske vore att låta djuret själv jaga sin mat, (t.ex utekatter) men då måste ju djuret för det första besitta förmågan att jaga och så måste man ta i åtanke vilka skador det kan ha på den biologiska mångfalden i området.

[Synnerlig]
5/13/15, 11:01 PM
#8

#4 Jag syftade aldrig till vad du hade skrivit i den andra tråden. Jag har faktiskt inte följt den tråden öht för det blev för bråkigt 😛 Talade bara för vad jag tycker och tänker. Självklart är det inte roligt att behöva köpa kött till rovdjur som man tar hand om, jag menar bara att om det är vad de mår bäst av så är det vad de bör äta. Enkelt men ändå inte. Därför har jag inte katt 😛

veggie4every1
5/14/15, 12:54 AM
#9

#8 Jag förstår Synnerlig, jag ville bara förtydliga att jag inte menar på något sätt att katter och hundar ska plågas och bli sjuka.

Jag frågade detta i den andra tråden och eftersom ämnet är exakt detsamma i denna tråden så kommer jag att lata mig och kopiera med ev. redigering😎

Frågan är riktad till alla i tråden.

Hur tänker man då som motståndare till växtbaserad hund och kattmat? Hoppas man att hund/kattaveln upphör innan exempelvis kaniner, kor, grisar, kycklingar, lamm och vilda djur får rättighet till sina egna liv? Eller hoppas man på att de djuren aldrig kommer att få rättighet till sina egna liv?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Hildgrim
5/14/15, 8:47 AM
#10

#4 Varför skaffa ett husdjur och försöka få den att leva på helt andra råvaror än den är skapt för? Varför inte skaffa ett husdjur som av naturen är herbivor istället? Man måste  inte  ha karnivorer/omnivorer som husdjur, finns många växtätare att välja på. ;P

"Det ska inte vara ett enkelt val att döda ett djur för att mata ett annat djur och jag tycker inte att man ska ha ett gott samvete att man gör något bra."

Fast om man nu ska dra det så långt så borde man väl inte ha gott samvete att ha något husdjur över huvud taget? Det dör djur även i framställning av vegetabiliskt foder. Det är väl inte rätt mot dom vilda djuren som dör för att man t ex vill ha marsvin? För att undvika att djur dör för att utfodra sitt egna husdjur så behöver väl husdjuret i princip leva på gräsbete. Ingen omöjlighet iofs. 

#5 Där har du en bra poäng. Det klingar fel att ge ett djur foder som måste vara processad och vitaminiserat för att fungera. Naturliga råvaror är alltid bäst. Tillsatta vitaminer/mineraler och processad mat är aldrig lika bra.

Rumblebee
5/14/15, 10:07 AM
#11

#9 Att jag är motståndare till växtbaserad mat till icke herbivoriska (och icke mänskliga) djur är för att det inte är naturligt för dom. Det är inte hälsosamt för i alla fall strikta rovdjur att leva på vegetabilisk kost. Och jag säger det ärligt: jag ksn inte leva utan husdjur. Har inte haft katt sedan 2013 och och oktober 2014 sedan sambons hund fick somna in. Jag skulle omöjligt klara av ett helt liv utan djur hemma. Det är en stor bit av mig själv som är borta av att inte ha möjlighet att ha djur vid tillfället. Så jag hoppas ärligt talat att djur fortsätta att födas upp men att folk lär sig lite grundläggande moral och inte överkonsumerar och tänker efter lite varifrån deras mat kommer ifrån. Fråga rill de som är för växtbaserad djurmat: Varför ska vissa djur få leva naturligt men inte andra? Det är ju en sak att kunna överleva på en diet och en annan sak att faktiskt må bra av den. Det finns redan en hel del husdjur dom blir sjuka på grund av dålig kost och ägarna kliar sig i huvudet och inte begriper varför deras djur blev sjukt för att de saknar kunskap om grundläggande näringslära om sitt djur .

-Aida-
5/14/15, 11:08 AM
#12

Djur är avsedda av naturen att äta en specifik kost, då tycker jag dom ska fortsätta äta de oavsett om man själv som ägare är Vegan eller inte, mår man dåligt av att äga rovdjur som äter kött då får man väl byta husdjur till ett annat som äter Vegan mat.

veggie4every1
5/14/15, 1:29 PM
#13

Jag förstår och förväntade mig givetvis inte att icke-veganer tycker att produktionsdjur ska ha rätt till sina liv. Men hur tänker ni som är veganer kring den frågan? Jag menar om ni tänker på frågan ur en annan synvinkel, vad som är bäst för andra djur också och inte bara för hundar och katter. Vill ni att hund och kattaveln upphör innan produktionsdjuren eller vice versa, eller tänker ni på något annat sätt? För det är ju produktionsaveln som ni främst är emot, eller har jag fel?

#11 "Fråga rill de som är för växtbaserad djurmat: Varför ska vissa djur få leva naturligt men inte andra?"

Jag är för att alla djur ska få leva i sina naturliga habitat. Jag tycker du själv ska ta dig en funderare på den frågan.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Hildgrim
5/14/15, 1:55 PM
#14

#13 Min åsikt som Vegan var precis densamma som den är nu, att alla husdjur har till artanpassad kost.

Har man själv problem med fodret så är det man själv som får anpassar sig. Man anpassar inte djuret efter sig själv. När jag var Vegan så undvek jag länge att skaffa någon reptil som krävde möss och liknande foder, för att jag helt enkelt inte var bekväm med det. Dvs JAG anpassade mig av avstod att skaffa vissa djur som annars var av stort intresse. Jag skaffade inte en ödla och tvingade den leva på veganmat.

Men sen går det ju att vända på det. Varför anser du som Vegan att du över huvud taget har rätt att ha ett husdjur? Det är väl inte en speciellt vegansk handling att hålla djur i fångenskap? Speciellt inte om andra djur måste dö för att du ska ha ett husdjur (tänker nu på dom djur som dör vid produktion av vegetabiliskt djurfoder)?

Rumblebee
5/14/15, 4:02 PM
#15

#13 Så alla djur ska ha rätt till sina egna habitat men tills det händer så ska alltså hundar och katter helst bli matade med vegetabilier? Är man emot djurhållande så bör man väl bara det helt och hållet och inte förespråka alternativ djurmat som inte innehåller animalier? Jag vill också att djur ska få leva naturligt men i vissa fall går det inte. Antingen för att de skulle bli utrotade pga jakt eller för att vi har avlat på djuren så pass länge så att de inte har något naturligt habitat längre.

veggie4every1
5/15/15, 12:43 AM
#16

#14 och #15 Jag tycker att man som Vegan ska adoptera så många djur man har möjlighet att ge ett gott hem åt.

Den här tråden handlar dock inte om husdjursägande och jag tänker hålla den till ämnet. Den finns en annan tråd som handlar om ägande som ni kan fortsätta diskutera i om så önskas.

#15 För att svara på frågan om jag tycker att hundar och katter ska bli matade med vegetabiliskt foder om möjligt så är svaret att jag tycker det. Så länge de mår bra av det.

Ännu en fråga till veganer som är emot att prova vegetabiliskt foder.

Varför vara emot animalieproduktion till människor om ni inte är emot animalieproduktion till husdjur? Det är samma produktion oavsett om det är till människomat eller kattmat med samma konsekvenser för produktionsdjuren, hur tänker ni kring det?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Paxxie
5/15/15, 2:30 PM
#17

Jag tycker det är svårt att ha en åsikt angående vegetabilisk kost för husdjur då jag inte känner att jag besitter tillräckligt med kunskap om de flesta djurarter. 

Det bästa vore givetvis om vi slutade avla på djur och hålla dem som husdjur, för i så fall skulle det här problemet inte ens existera. Tyvärr lever vi ju inte i en vegansk värld och jag tror att det kommer ta en väldigt lång tid innan den sortens användande av djur kommer upphöra.

Min första tanke är att vi borde hantera situationen med köttätande djur ungefär likadant som vi borde hanterat situationen om människor behövde äta animalier för att överleva, dvs. man borde försöka se till att produktionsdjuren har det så bra som möjligt. Det är väl en av de få gångerna jag skulle stå för djurvälfärd. Personligen skulle jag nog också känna att det vore bättre om köttet erhölls via jakt eller på någon liten gård (t.ex att man har frigående höns eller liknande) snarare än via stora farmar. 

För mig känns det rimligt att iden om djurägande/djurätande kommer ebba ur ungefär samtidigt. Det verkar inte sannolikt att vi skulle börja respektera djurens rätt att leva och inte samtidigt börja fundera över våran egna roll inom domesticering.

veggie4every1
5/16/15, 8:31 PM
#18

#17 Gary Francione har gjort ett väldigt bra podcast om vegankatter ( ca 18 minuter ) som jag tror du skulle finna intressant. Jag lägger in länken här men ger det sin egen tråd också.

Berätta gärna vad du tycker🙂

http://www.abolitionistapproach.com/follow-up-to-pets-commentary-non-vegan-cats/#.VVd8UlxvnMw

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Paxxie
5/16/15, 9:33 PM
#19

#18: Låter spännande! Ska absolut lyssna på den när jag får tid. :)

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: