Annons:
Etiketthälsa
Läst 3334 ggr
Rimi
5/16/15, 7:34 PM

tillräckligt med alla viktiga näringsämnen?

Hejsan 🙂

Jag har varit Vegan i ca 10 månader och lärt mig massor sedan dess. Det känns som att min kropp mår bättre, men har inte gjort blodprov eller liknande. Hur vet jag om jag får i mig tillräckligt med alla viktiga näringsämnen? Vad äter ni under en vanlig dag? Vilka maträtter? Räknar ni t.ex. hur mycket järn ni har ätit en dag?  Jag tar inte kosttillskott, behöver jag göra det? Ge mig tips! 

Tacksam för svar 🙂

Annons:
Nordanälvens
5/16/15, 7:51 PM
#1

Har varit Vegan i tre år nu och äter inga kosttillskott. Äter precis som jag gjorde när jag åt kött, alltså, äter det jag känner för. Har tillräckligt med matte i hundens matschema (barf) haha.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Paxxie
5/16/15, 8:13 PM
#2

Jag har kollat upp mina värden ett par gånger men det är inget jag gör regelbundet. Följer inte heller något schema utan försöker helt enkelt äta varierat. Om jag inte har ätit baljväxter på ett tag så försöker jag få in det i måltiden, om det varit snålt med fröer/nötter köper jag det osv. Jag äter ett tillskott för D-vitamin då jag av någon anledning verkar ha väldigt svårt att ta upp det. Enligt min läkare har nästan alla i Sverige lågt D-vitamin dock, så jag antar att det inte har så mycket med veganism att göra. 

Det enda som kan vara viktigt att hålla koll på som Vegan är b12, då det inte finns i särskilt många produkter. Själv dricker jag sojamjölk berikad med b12, men annars kan det vara ett alternativ att ta tillskott. :) Annars tror jag inte det är någon fara, såvida du inte börjar känna dig väldigt trött eller så.

Rimi
5/16/15, 8:22 PM
#3

#1 Hur blev du Vegan?

#2 Tycker du att jag ska kolla mina värden? Har hört att någon blev förlamad pga B12-brist :O

 Är det Alpro sojamjölk du dricker? :)Hur mycket ?

veggie4every1
5/16/15, 10:14 PM
#4

#3 Ingen fara med B12, det tar många år innan man får brist om man är frisk förövrigt. Men kom igång med ett tillskott under det närmaste året för säkerhet skull.

Järn kan nog vara bra att tänka på om du är en kvinna i fertila år. Kanske ta ett tillskott  ( Niferex flytande ) ett par gånger per år så slipper det bli lågt. Man ska dock inte överdriva med järn och det är ju individuellt. Men mina båda döttrar tar det och det fungerar bra för dom. Själv tar jag inget järntillskott och har aldrig gjort.

Jag har aldrig tagit mina värden, mitt senaste läkarbesök måste vara typ 30 år sedan😃

Bra länkar: http://www.lakareforframtiden.se/ och http://vegankit.com/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

adejn
5/17/15, 6:24 AM
#5

använder detta rätt ofta för att dubbelkolla detaljerat näringsintag www.cronometer.com (många saker i databaserna är berikade. krävs en gnutta dubbelkoll ibland) samt tar blodprov varje år.

adejn
5/17/15, 6:27 AM
#6

B12 är viktigt. Bäst att läsa på.

Annons:
[Trevor_S]
5/17/15, 8:25 AM
#7

Angående b12-brist är det vanligare att blandkostare får det då när man blir äldre har svårare att ta upp det. Min sambo jobbar med personer som bland annat fått nervskador på grund av b12-brist och det är mycket få veganer där. Har nära släkting som fick b12-brist som äter kött tre gånger om dagen. B12 dör i upphettning och förstöra i den färdiga maten under de behandlingar. Så alla bör ta tillskott när man blir äldre, inte vara veganer. Krävs att upprepas! Äter man som man gjorde innan men byter ut till liksinnade produkter så är det bra. Men får inte i sig allt bara för man bara äter kött som många tror. Man ska variera och inte äta enformigt. :)

veggie4every1
5/17/15, 12:17 PM
#8

#7 Håller helt med dig.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Paxxie
5/17/15, 12:24 PM
#9

#3: Oj, missade helt att du frågat mig!
Jag tycker att om du är orolig så kan det vara bra att kolla dina värden, det gör ju ingen skada precis. :)
Jag brukar dricka/använda drygt ett glas om dagen, oftast i pannkakor (älskar pannkakor) Så småningom kommer jag nog börja äta ett tillskott för att vara på den säkra sidan, men jag känner inte att jag behöver det ännu. Och ja, det är oftast Alpros! Har provat Coops egna någon gång men den var inte lika god. D:

Nordanälvens
5/17/15, 2:44 PM
#10

#3 Blev Vegan efter att ha kollat upp hur våra djurskyddslagar egentligen följs bland annat. Glömde av att säga att jag tar blodprov då och då eftersom jag tar medicin (cirkadin, cipralex och lergigan) mot ångest och grejer.
Har svårt att ta upp D-vitamin som vilken människa i Norden men gör inget åt det. B-12 och resterande är fortfarande bra!

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Lustgas
5/19/15, 4:26 PM
#11

Utöver b12-tillskott nöjer jag mig med att äta mycket baljväxter, nötter/frön och frukt/grönsaker för att få i mig lite av alla vitaminer och mineraler. När jag var hos en kostrådgivare i november som kollade om jag fick i mig allt, så var det bara d-vitamin och omega-3 (om jag minns rätt) som brast - dock bör anmärkas att jag då "bara" var Vegetarian och inte Vegan. Började då dricka berikad havremjölk, dock bara under vinterhalvåret eftersom jag är duktig på att ta upp d-vitamin från solen.  Ökade också andelen nötter/frön  min kost. Linfrön och rapsolja är nu det som utgör min omega-3-dos - får i mig bådadera via morgonens sedvanliga havregrynsgröt.  Någon tesked av varje (utöver havregrynen, så klart 😉)🙂

Moggia
5/21/15, 10:20 AM
#12

Jag tar tillskott av b12 och järn. Det är vad jag vet det enda man kan bli riktigt sjuk av att ha brist på. Speciellt b12 är viktigt att tillsätta som Vegan eftersom det inte finns i vegetabilier och skadorna man kan få av brist på b12 många gånger blir permanenta. Jag har aldrig tagit blodprov för att kolla upp mina värden. Jag är rätt övertygad om att man som Vegan ligger bra till ur hälsosynpunkt när det gäller näring i övrigt och tänker att den dagen jag ev. mår dåligt eller misstänker någon brist så kollar jag det då i så fall

veggie4every1
5/21/15, 7:47 PM
#13

#12 Lite så tänker jag också. Är det inte trasigt, så behöver det inte lagas😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Upp till toppen
Annons: