Annons:
Etiketthälsa
Läst 3001 ggr
[Trevor_S]
2015-05-20 09:20

Vegan har fått proteinbrist!

Finns det någon källanvisning till vart dessa påstående kommer ifrån? Protein finns ju i nästan allt. Finns i nästan allt från växtriket, mindre i potatis men mer i linser/bönor. Hittar inte mer än påstående utan källanvisningar. Vore kul att se forskning på proteinbrist och om det är så lätt att få som folk påstår. Nämnligen aldrig stött på någon som fått det, dock en som påstått som var Vegetarian och hinkade i sig ost och friterad tofu och ris….men känns lite märkligt. Kan förstå om man äter ett salladsblad om dagen att man kan få. Men det är svältdiet, inte en vegansk kost. :)

Annons:
Skogsraah
2015-05-20 09:34
#1

Vitt vad jag undersökt finns det inte ett enda fall av Vegan med proteinbrist. Precis som du skriver, svält skulle kunna vara en anledning. Men det behöver en verkligen inte vara Vegan för :)

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

veggie4every1
2015-05-20 10:14
#2

Proteinmyten🙂

"Frances Moore Lappe, in her book Diet for a Small Planet 6 advocated the combining of a food low in one amino acid with another food containing large amounts of that amino acid. This got to be a very complicated process, with each meal having specific amounts of certain foods in order to be certain of getting a favorable amino acid mix. Many people got discouraged with the complexity of this approach. Actually, Lappe was being overly conservative to avoid criticism from the “Nutrition Establishment.” She has since repudiated strict protein combining, saying, “In combating the myth that meat is the only way to get high quality protein, I reinforced another myth. I gave the impression that in order to get enough protein without meat, considerable care was needed in choosing foods. Actually it is much easier than I thought” 7."

http://www.vrg.org/nutrition/protein.php

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

pyromanen
2015-05-24 09:41
#3

Det finns många millioner människor på jorden som för i sig för lite protein eller ligger på gränsen. Men för en Västerlänsk Vegan till tillgång till en ofantlig rikedom av matvaror är det lätt att få i sig nog. För fattiga bönder t.ex i blöta ris-områden som Bangladesh, Vietnam, Indonesien som äter det de själva oroducerar på sina marker kan det vara svårt att få nog protein. Deras marker är små och blöta lämpar sig för ris, och vissa grönsaker, medans balgväxter trivs på torrare marker och avkaster lite pr kvadtatmeter. Är man fattig har man inte valet som vi har här att köpa till balgväxter eller annat. De klarar till stor den proteinbehovet genom att komplettera med fisk och grodor.

dumbell
2015-05-25 09:32
#4

Helt ärligt känns detta bara som en löjlig myt som kommit fram, lite som "en ursäkt". Precis som "Hur kan du få i dig kalcium om du inte dricker mjölk?"

Löjliga påståenden och brist på kunskap säger jag. 

Hittade tidigare en bättre länk än denna men kan inte hitta tillbaka till den tyvärr..(Måste börja lära mig att spara länkar 😭) Men den här var rätt bra

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

Lustgas
2015-05-25 22:01
#5

Tyckte det var rätt kul när jag argumenterade med en i helgen som hade svårt att tro på att bönor och linser innehåller typ 25 g protein/100 gram. Han trodde mig inte först utan var tvungen att googla på det först 😃

Näring
2015-05-27 22:57
#6

Det är omöjligt att få proteinbrist så länge man äter tillräckligt med kalorier (>1000kcal) från naturlig vegetarisk mat; frukt, grönsaker, gröna blad, baljväxter, fullkorn, nötter och frön. 1000kcal broccoli ger ca 90g fullvärdigt protein.
Det verkliga dagsbehovet av protein ligger på ca 25-30g om dagen så länge man äter 50-100g kolhydrater. (Det behövs mer protein om man äter mindre än 50g kolhydrater).
Det är med andra ord fruktansvärt enkelt att få i sig tillräckligt med protein. Så enkelt att man inte ens behöver tänka på det. Man behöver bara äta sig mätt på vegetarisk mat som jag listade ovan, så har man per automatik fått i sig mer protein än man behöver.
Det är för övrigt inte sant att vegetariskt protein inte är fullvärdigt. Gröna blad, gröna grönsaker, linser, bönor, nötter, frön och fullkorn innehåller alla fullvärdigt protein.

En annan faktor som gör det praktiskt taget omöjligt att få proteinbrist är hungern. Protein är det enskilt viktigaste näringsämnet, och om kroppen inte har tillräckligt med protein så blir man vrålhungrig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: