Annons:
Etikettvegankost
Läst 13417 ggr
[.Victoria.]
5/21/15, 2:08 PM

Istället för ägg?

Finns det någonting bra man kan använda istället för ägg som "Bindemedel" i mat?

Utan e-nummer och andra konstigheter 🙂

Annons:
Paxxie
5/21/15, 2:13 PM
#1

Jag brukar använda rapsolja eller linfröolja, tycker det brukar fungera rätt bra. :) Annars kan man tydligen använda äppelmos (inte riktigt säker på hur) och "No Egg" som jag åtminstone tror inte innehåller något jättekonstigt.

[.Victoria.]
5/21/15, 2:20 PM
#2

Olja och äppelmos skulle jag inte använda…tror inte det blir så bra 😉😇

Ska kolla upp no egg

[.Victoria.]
5/21/15, 2:24 PM
#3

no egg innehåller e-nummer 😕

Några andra förslag?

tlover
5/21/15, 2:26 PM
#4

Det beror ju vad du ska göra, ibland kan man använda sojagrädde, ibland tofu, ibland stärkelse, ibland havregryn osv

vad ska du göra?

l'm back

[.Victoria.]
5/21/15, 2:30 PM
#5

Jag bakar nästan aldrig, tänkte mer till maten. Såg ett recept på "köttbullar" jag tänkte göra där man använde ägg som bindemedel. Oftast så gör jag grytor men man vill ha alternativ om ägg behövs.

Paxxie
5/21/15, 2:31 PM
#6

Som #4 sa kanske det beror lite på vad du ska göra. :) Det brukar dock gå rätt bra för mig att använda olja när jag gör pannkakor eller bakar (kladdkakor och andra saker som man "typiskt" har ägg i.)

Annons:
tlover
5/21/15, 2:36 PM
#7

#5 Det finns massor av olika maträtter man kan ha ägg i som skiljer sig. När det gäller bollar så brukar jag oftast används havregryn, det är då jag mixar alltså.

Annars kan man ofta använda stärkelse, tex innan jag "fann" havregryn som bindemedel använde jag oftast potatismjöl.

Ibland använder jag inget alls (om det i princip bara innehåller bönor och inget vattnigt som tex lök).

Är det mer grovt (tex riven rödbeta eller liknande) funkar nog däremot inte havregryn så bra då är nog tex lite tofu eller sojagrädde bättre alternativt blandad med havregryn/stärkelse men det har jag inte testat så jag kan inte lova.

Ska man göra gratänger eller liknande så är det sojagrädde, tofu el sojamjölk som gäller snarare än stärkelse.

Så somsagt det beror på vad du ska göra.

l'm back

[Synnerlig]
5/21/15, 4:21 PM
#8

Jag har hört att man kan använda "linfröslem" istället för ägg. Tror man blandade linfrön tillsammans med vatten och så blir det typ lite slajmigt, som äggvita typ.

Men jag har också för mig att olika äggersättningar funkar bra för olika saker 🙂

Jag hittade den här sidan när jag sökte lite. Verkar förklara allting om äggersättning väldigt bra 🙂 http://www.swansonvitamins.com/blog/kaitlins-blog/egg-substitutes

veggie4every1
5/21/15, 7:43 PM
#9

#0 Det allra bästa bindemedel som jag har använt är tapioka. Det binder suveränt bra tycker jag. Riktigt bra grejer.

Tapiokastärkelse 98% + 2% vatten, inget annat tillsatt och  jag köper på orientbutiken. En ganska stor påse på 400 gr kostar runt en tia och har räckt mig väldigt länge.

Pannkakorna blir så fina 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Trevor_S]
5/22/15, 7:54 AM
#10

E-nummer betyder inte att det är onaturligt eller syntetiskt. Just saying

Lustgas
5/22/15, 10:10 AM
#11

I "köttbullar" (dvs falafels, bönbiffar etc) brukar jag använda potatismjöl. Även maizena funkar hyfsat.

I många bakverk är det bara att ta lite extra mjöl, så funkar det också (som ex.v. muffins). Samma princip i pannkakor. I flera bakverk vet jag att man kan använda banan också (mogen sådan som är lätt att mosa).

JonasDuregard
5/22/15, 2:11 PM
#12

#0 Det jag uppfattat (och som framgår i tråden) är att det inte finns något självklart alternativ till ägg som fungerar för allt, men massor av alternativ som (mer eller mindre) fungerar för särskilda recept. 

Som #10 påpekar, att ett livsmedel tilldelats ett E-nummer betyder inte att det är onyttigt eller 'konstigt'.

[.Victoria.]
5/22/15, 7:46 PM
#13

Vet att det inte är onaturlig bara för att det innehåller e-nummer, jag kollar självklart upp vad e-numret är innan jag nekar en produkt..

Annons:
JonasDuregard
5/23/15, 10:07 AM
#14

#13 Och vad är det i no egg du inte gillar?

Här är hela listan på ingredienser: Potatisstärkelse, Tapiokamjöl, Kalciumkarbonat, Citronsyra, Vegetabilisk bindemedel: metylcellulosa.

[.Victoria.]
5/23/15, 12:35 PM
#15

#14 När jag såg citronsyra (E330)  ville jag inte ha den, vet att många tycker citronsyra är "safe" men jag köper inte produkter som innehåller det.

veggie4every1
5/23/15, 2:22 PM
#16

#15 Jag har provat "no egg" och även om det fungerade bra så måste jag säga att rent tapiokamjöl fungerar ännu bättre och till en bråkdel av priset.

Man kan ju blanda potatismjöl och tapiokamjöl om man vill ha en produkt som liknar "no egg" men utan citronsyran.

Men hur de olika ersättningarna funkar kanske beror på vad man ska ha den till.

Hittills har dock tapiokan fungerat utmärkt i allt som jag provat och jag skulle inte vilja vara utan den. Ett måste i mitt kök🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[.Victoria.]
5/23/15, 5:09 PM
#17

#15 Det var ett bra tips! Ska pröva det :) Hur mycket tar du av varje och hur mycket vatten späder du ut med?

veggie4every1
5/23/15, 7:29 PM
#18

#17 Ett ägg = I tsk pulver och 1 msk vatten.

Jag använder dock oftast pulvret utan vatten direkt i smeten och kör med ren tapioka :)

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lustgas
5/24/15, 6:52 PM
#19

Kom på att jag vet att man kan använda chiafrön också som substitut. Blir ju en gelé-liknande massa av det. :9

Namiko
5/25/15, 5:37 AM
#20

Jag tycker att rent potatismjöl eller majsstärkelse fungerar precis lika bra som no egg

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
dumbell
5/25/15, 9:26 AM
#21

Brukar det vara olika för varje recept alltså eller finns det något man kan "byta" ut egg och dess "mått" av till något annat?

Vet inte hur länge ni varit veganer eller om ni ens haft problem med att sluta äta rent av ägg. Men vad bytte ni annars ut det mot i början? (Tänkte då inte recept utan rent av på macka, i mat etc)

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

veggie4every1
5/25/15, 9:56 AM
#22

#21 Har inte själv provat detta recept, men kanske något för den som saknar ägg🙂

http://www.onegreenplanet.org/vegan-recipe/the-perfect-vegan-fried-egg-sunny-side-up/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lustgas
5/25/15, 9:00 PM
#23

#21 Eftersom jag tog det lite pö om pö så har jag helt enkelt vant mig av vid ägg och saknar inte det nämnvärt längre. Men på mackan har jag istället nötsmör, tahini eller grönsaker och i soppan så är bönor eller rostade solrosfrön finfint (typ istället för ägg till spenatsoppan). Rent kokt eller stekt så vet jag att det finns de som försöker härma det vanliga, exempelvis såsom i det som #22 nämner. Vet att jag sett både krångligare och lättare recept än det, men har inget specifikt som jag kan. Känner också till att vissa lagar så kallad "scrambled tofu" som substitut för äggröra. Det är säkert bara att googla på. :)

dumbell
5/28/15, 12:13 PM
#25

Tack så hemskt mycket för alla tips! Den här gruppen är verkligen guld värd!

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

veggie4every1
5/28/15, 3:44 PM
#26

#25 🙂🤗

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Malava
6/3/15, 8:34 AM
#27

Äggfria ägg! 

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.706697602695935.1073741832.155807571118277

Det blev lite tokigt med länken men kopiera denna ovan och klistra in i adressfältet.

Svarta saltet gör tydligen även att det smakar ägg


Annons:
Malava
6/3/15, 8:36 AM
#28

#21 Det blev ok med länken i alla fall😃


dumbell
6/3/15, 4:56 PM
#29

Måste testas :D tack så mycket för länken!

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

Malava
6/3/15, 5:13 PM
#30

Det var så lite så, la även in det som ett nytt inlägg här och kolla in sjuka responsen!!!😮🤔

Finns tokigt folk helt klart, så jag änmälde


[Trevor_S]
7/14/15, 2:59 PM
#31

Nu för tiden så använder man kikärtsvatten istället för ägg.

Upp till toppen
Annons: