Annons:
Etikettmatprodukter
Läst 1352 ggr
Em_
2015-05-27 16:57

Varför vegansk honung?

Ville inte dra recepttråden off topic, men jag blir väldigt nyfiken på hur veganer tänker kring honung och frukt :) I receptet används socker och äppeljuice. Vid en del fruktodlingar får tambin pollinera träden. Om man väljer att inte äta honung, borde inte odlad frukt också undvikas då? Är det mer okej att äta frukt vars träd pollinerats av vilda insekter?


Annons:
[Synnerlig]
2015-05-27 22:01
#1

Jag tror inte att jag riktigt förstod din fråga. Undrar du om veganer tycker att det är okej att äta frukt och allt annat som blivit pollinerat av vilda bin? I så fall ja, för vi utnyttjar inte bina. Detta är något som bina gör för att det är naturligt för dem och ingenting som vi tvingar de till. Vi låser inte in dem osv 🙂Det är inte som att vi äter något som bildas i djuret eller delar av djurets kropp för att vi äter frukt och grönsaker 🙂

veggie4every1
2015-05-27 23:14
#2

#0 Honung är animaliskt och äpplen är inte animaliskt. Så äpplen är veganskt.

Jag tycker att innan man nu börjar tala om hur mycket vi behöver utnyttja tambin för att överleva att man ska läsa den här rapporten om hur tambin påverkar de naturliga pollinatörerna.

Jag skulle, om det fanns möjlighet, välja att äta frukt från träd som är pollinerade av vilda pollinatörer. Det finns så vitt jag vet ingen möjlighet att välja i dagsläget.

Om det fanns äpplen att köpa där det stod "pollinerade av tambin" på ena skylten och "pollinerade av vilda pollinatörer" på andra skylten så skulle jag välja den sorten som var pollinerade av vilda pollinatörer eftersom jag inte tycker att vi bör uppmuntra honungsindustrin.

Vem som pollinerar mina egna äppleträd har jag tyvärr inte heller någon kontroll över, men jag önskar och hoppas att det är vilda pollinatörer.

Pollinering är nödvändigt oavsett och honung är onödigt oavsett.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Trevor_S]
2015-05-28 09:25
#3

Sirap är också ett alternativ till honung eller maskroshonung.

Em_
2015-05-29 13:26
#4

Jag tänker att det finns en risk att tambin har utnyttjats för att göra äpplejuicen också. Lite som att man plöjer åkrar med en oxar och äter mjölet men inte oxarna när de blir för gamla för att arbeta. Oxarna blir nästan som en biprodukt av mjölet. På samma sätt blir honungen nästan en biprodukt till äppelodlingen om man använder tambin. 

Jag tror jag förstår hur ni tänker, tack :)


veggie4every1
2015-05-29 15:45
#5

#4 Jag hoppas de plöjer med traktor istället.

Ja, den risken finns förstås. Men honung är absolut ingen biprodukt, förutom då att den kommer från bin😃

Vi kommer ju inte ifrån djurutnyttjandet helt och fullt i det icke-veganska samhället som du säkert förstår och i vissa fall har vi inget val. Men vi ser inte det som en anledning eller ursäkt till att medvetet stödja utnyttjande och dödande av djuren.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: