Annons:
Etiketterföreläsningvideo
Läst 6391 ggr
[Synnerlig]
6/13/15, 12:06 PM

Är hästridning veganskt?

I know, I know. Ännu en Bite Size Vegan-video, men hon förklarar ju allt så bra 😃

En sak som jag trodde var att hästar behövde bli ridna. Jag har ingen erfarenhet utav hästar och har bara hört detta ifrån folk som har häst (såklart). Därför trodde jag att det var okej för veganer att rida på häst så länge det inte var i tävlingar osv. Men efter den här videon så har jag ändrat mig angående detta nu när jag hör hur det påverkar hästarnas kroppar och att det inte alls är nödvändigt att någon ska sitta på deras ryggar för att få den motion de behöver.

Vill gärna höra vad ni tänker om det här.

Annons:
_Fisken
6/13/15, 12:19 PM
#1

Jag är inte Vegan men vi har haft hästar. Den erfarenhet jag har av det är att de gillar att bli ridna och få uppmärksamhet. De trivs verkar det som.
Alternativet är att låta de gå i den stora hagen men då går de o traskar runt lite o har tråkigt. Men när man kommer skramlande med sadeln då kommer de som ett skott. Det är som om de vill bli stimulerade. 
När vi människor roar oss är ju inte det heller alltid bäst för vår kropp. Vi gör det ändå för det är kul.

Nelley
6/13/15, 2:33 PM
#2

Skulle vara konstigt om de behövde bli ridna, som om de var skapta och utformda för oss.😂Men precis, hästridning är inte veganskt och kommer aldrig att bli det.🙂

[angel62]
6/13/15, 7:54 PM
#3

Tror inte de lider om man rider på ett bra sätt. Och man kan ju arbeta med hästen också på marken en del. På ett naturligt sätt. Mina hästar har precis släppts på bete. De går ute året om också. Och  de trivs väldigt bra. På vintern får de mycket hö för att klara kylan och sätter på de täcken när det behövs. De är friska, har undersökts av veternär . Går utan skor och hovslagaren säger  att de har starka hovar. Och ingen mask har de. De mår bra. Stora kelgrisar.

Vanhedaren
6/13/15, 10:37 PM
#4

1# Då hästarna har blivit uppväxta med att bli ridna är sett som något positivt och detta har blivit deras vardag - som du säger, en stund då någonting spännande och välkänt händer, så är det klart att dem inte ryggar tillbaka när du kommer med sadeln. Kan det också vara så att dem får godsaker i samband med människor och ridmaterial?

Om hästarna däremot hade kapaciteten att förstå och göra val själva, är jag oerhört säker på att dem hade valt ett vilt och fritt liv, mot ett liv i en hage och ibland ha en annan djurart sittandes på hen.

Skillnaden mellan människor och hästar i detta med att "göra saker vi tycker är kul, men inte hälsosamma" är att människor kan förstå risker och tänka långt i förväg. Jovisst kan en häst se någonting och tänka "detta är inte säkert", men verkligen inte "detta kommer sakta med säkert skada min kropp". Fastän en häst inte skulle falla ihop och dö bara sådär, så fort man sätter sig på hen, så är som sagt inte hästens kropp byggd för att bära någon övrig vikt överhuvudtaget.

Nelley
6/14/15, 12:57 AM
#5

#3 Det spelar ingen roll hur lite de lider eller hur bra de mår. Det är inte veganskt. Det är utnyttjning.

[angel62]
6/14/15, 9:13 AM
#6

Jo det kanske det är på ett vis. Men hur lever du själv ? Tar du avstånd från alla djur? Det viktigaste är att man i dagens samhälle som det blivit ,inte gör illa djuren. Ska man rida tycker jag man kan göra det på ett snällt sätt. Däremot tycker jag djur som sitter inburade resten av sitt liv är plågeri. Därför har jag bara katter hundar hästar som får vara i det fria så mycket som möjligt.. Men tycker verkligen man ska sträva efter en bra djurhållning och förbjuda allt djurplågeri. Och tänka sig för när man skaffar djur. Alla är inte lämpliga att ha djur. Många många djur far illa. Som verkligen är tragiskt. Djur är liv de med. Men som sagt , ridning på ett bra sätt. Men många gör tyvärr inte det.

Annons:
Vanhedaren
6/14/15, 10:58 AM
#7

#6 Problemet med det är att alla har en egen syn på vad djurplågeri är. Det finns inga rätt eller fel, bara åsikter. Vissa tycker att sålänge hästen "ägs" av en människa = djurplågeri, vissa tycker att om hästen rids på "fel sätt" = djurplågari och vissa tycker att man kan göra hur som helst utan att detta definieras som "djurplågeri", sålänge människan i fråga har känslor för hästen. Tex. "jag älskar "min" häst och ger hen morot, så allt är bra".

Nelley
6/14/15, 4:43 PM
#8

#6 Om jag har djur? Nej, skulle jag någonsin ha det så skulle de inte vara avlade för min skull utan jag skulle rädda/adoptera ett djur som faktiskt behöver mej. Och jag skulle inte sitta på eventuella djur heller.

Sedan är det subjektivt att säja att det ens går att rida på ett snällt sätt. Är hästen gjord för att ridas? Är det nödvändigt för hästen att ridas? Vill den ridas? Självklart inte naturligt, ingen häst vill bli "inriden" eller vad det är för idiotiskt det kallas. Hästar är inte gjorda för oss. Hästar är inte gjorda för oss att avla, hästar är inte gjorda för oss att sitta på. Nu när det redan finns så många uppfödda domesticerade hästar så har vi ett ansvar att ta hand om dem. Som sagt är det inte nödvändigt för hästen att bli riden, vi gör det för våran underhållning.

Vanhedaren
6/14/15, 4:48 PM
#9

#8 Bra där! Precis min inställning.

[angel62]
6/14/15, 8:12 PM
#10

Nej det är inte naturligt från början. Men hur som helst ska man inte göra illa djuren. Jag tog hand om två travhästar som går att rida på, annars hade de gått till slakt . Friska och pigga hästar för övrigt. Och mina katter har jag tagit hand om från djurskyddet för att de behövde ett hem.

Nelley
6/14/15, 8:18 PM
#11

#10 Vad bra att du räddat dina djur. Äter du andra djur? Är du Vegan annars (förutom ridandet)? Och poängen kvarstår, lidande eller ej. Inte veganskt.🙂

veggie4every1
6/14/15, 11:15 PM
#12

#0 Hon gör ju himla bra filmsnuttar, jag har också precis upptäckt henne🙂

Ja, att utnyttja hästar är förstås inte på något sätt bättre än att utnyttja andra djur.

Men #10 jag menar inte på något sätt att du inte älskar dina hästar och sköter dom på bästa sätt. Det är jag säker på att du gör. Men säg mig varför du väljer att rida på dessa travhästar du tagit hand om?

Att rida på en annan individ är ett utnyttjande hur man än vänder på det. Hästar ska få vara hästar, inte ha människor på ryggen. Vissa hästar kan överleva i naturen som vildhästar och det är så hästar ska leva. Inte som våra slavar att utnyttja för nöjes skull.

Ja, du säger det bra #8👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[angel62]
6/15/15, 1:19 PM
#13

Rider faktiskt inte ofta på dom.  Har markarbete med dom mer faktiskt. Tog dessa hästar, för att de skulle slippa slakt. Och de måste ju ha motion också. Fast de går ute året om i stora hagar. Kan ju tyvärr inte släppa ut dom i naturen där de hör hemma. det är ju straffbart. Gör man som i Indien, där det går djur på gatorna, ja då blir de skadade och sjuka. För de äter allt som de kommer åt. Hade önskat att hästar naturligtvis hade fått vara fria. men man får ju då göra det bästa av det , så att de får vara så fria som möjligt.

Annons:
Nelley
6/15/15, 8:33 PM
#14

#13 Du undvek min fråga, är du Vegan annars? Varför (om nej) är det bra om dessa hästar undanslipper döden men inte vilken ko som helst?

[angel62]
6/15/15, 8:56 PM
#15

Vill inte att nåt djur ska skadas eller dödas

LeeKnow
6/15/15, 9:37 PM
#16

Att rida (eller äga överhuvudtaget) en häst eller annat djur kommer nog aldrig vara veganskt.

veggie4every1
6/16/15, 9:56 AM
#17

#13 De får nog sin motion ändå om de går ute året runt i tillräckligt stora hagar. Travhästar brukar ju ha slitna ben så det är bra att de inte belastas genom ridning.

Jag tycker det är toppen att du tagit hand om hästarna och katterna. Vi behöver ta hand om de djur som finns och de djur som behöver ett hem. Jag hoppas också nu att när du hänger lite här med oss veganer att du kan börja fundera på det här med att älska vissa djur och döda andra djur.

Nu när vi klarar oss bra på en vegansk kost, så hoppas jag att du kan ta till dig vårt budskap att det är moraliskt fel att medvetet utnyttja och döda andra individer oavsett vilken art de tillhör.

Du undviker frågan om du äter animalier, vilket får mig att förmoda att du fortfarande gör det. Men det kan du ändra på. Du vill ju inte skada och döda några djur så då är det ett naturligt val för dig🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

molam
6/19/15, 7:49 PM
#18

SåOm man rider men är eller vill bli Vegan/vegetarian, så är man inte det??

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

*~HamsterHamster~*
6/19/15, 8:01 PM
#19

#18 man kan göra icke veganska handlingar när man är Vegan bara för det betyder det inte att man inte är Vegan längre då vissa inte vet bättrebland annat som jag gjort.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

molam
6/19/15, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Okej så om jag skulle bli vegn eller nått och ändå rida som jag alltid gjort (iof med ett litet uppehåll) så är jag ändå en Vegan men inte en "True vegan"?

Hur är det om man jobbar med sina hundar då? typ med nått dom inte är Avlade för att göra som jag kör drag med en vallare

Typ detta, för han älskar det (han älskar att jobba överhuvudtaget), men är det också en ovegansk handling o-o

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
*~HamsterHamster~*
6/19/15, 8:20 PM
#21

#20 Japp det är en icke vegansk handling, jag gör det med min hun som min hund älskar, men ändå är det en icke vegansk handling… Att köpa husdjur är en icke vegansk handling.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

molam
6/19/15, 8:36 PM
#22

Det var det värsta o-o Jag kommer aldrig kunna bli en true Vegan x3

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

*~HamsterHamster~*
6/19/15, 8:45 PM
#23

#22 det är alltid bättre att göra någonting än ingenting, man behöver inte alltid vara "fulländad" för att kunna göra skillnad!

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

molam
6/19/15, 8:51 PM
#24

Kommer ändå inte kunna så länge jag bor hemma, emn sen så :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

veggie4every1
6/19/15, 9:01 PM
#25

Jag tycker dock inte att man ska blanda ihop utnyttjande med aktivering.

Men att lära en individ att det inte är någon mening i att protestera (som man gör när man rider in hästar) det är inte att aktivera och göra den individen lycklig. Om hästar verkligen på riktigt älskade att ha oss på ryggen så skulle de inte ens behöva ridas in.

Att leka eller göra andra aktiviteter med en hund kan dock vara en annan sak. Huruvida det gör hunden lycklig att dra en skrinda kan väl diskuteras iofs.

Men jag tycker inte att man kan säga att man alltid utför en icke-vegansk handling bara för att man gör någon aktivitet tillsammans med sitt husdjur om aktiviteten seriöst sker för djurets bästa.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Magi-cat
6/20/15, 8:34 AM
#26

I praktiken blir det svårt att släppa ut hästarna på de fria vidderna där de kan leva vilt och lyckligt. De där trygga orörda områdena finns inte (längre) och människor kommer inte att låta sig övertygas att hålla häst bara för att leda dem ibland eller låta dem ströva i en oändlig hage .

Jag tycker det är bättre att lära ut hur man ska bete sig med hästar, att man ska rida in dem snällt och senare än som görs nu. Upplysa om vilken skada extremtävlingar gör och framhålla positiva exempel på bra sätt att aktivera och rida.

(Och nej, jag är inte Vegan så jag behöver inga statements om vad som är äktveganskt eller inte.🙂Jag vill bara att djuren ska ha det så bra det någonsin är möjligt.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

veggie4every1
6/20/15, 12:49 PM
#27

#26 Nu är inte det viktiga att övertyga människor att fortsätta att hålla hästar i fångenskap. Jag håller med att de flesta icke-veganer inte skulle hålla hästar om de inte kunde utnyttja dom till diverse saker.

Men att fortsätta utnyttjas av människan är inte att ha det så bra som möjligt. Även om hästarna skulle kunna utnyttjas på ett "humant" sätt.

Vad man ser som humant har vi och hästarna sannolikt inte heller samma åsikter om.

Återigen så är det inte hur djuren utnyttjas utan att djuren utnyttjas som är problemet.

Vi bör ta hand om alla hästar som finns på bästa sätt som vi kan erbjuda och sluta föda upp fler hästar till att utnyttja för vårt nöjes skull.

Det finns vilda hästar och lyckade projekt i Rumänien (eller Bulgarien) där man återinfört hästar till naturen, delvis för de öppna landskapen. Det är så hästar ska leva, inte som människans slavar för vårt nöjes skull.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Magi-cat
6/20/15, 4:25 PM
#28

Det finns enstaka exempel på att hästar lever så fritt det går och det är förstås bra.
Såg just ett program på TV om New Forrest-hästar i England. De ägs av någon med strövar fritt i skogarna. Trafiken är en stor fara och ett återkommande problem är olyckor med fria hästar inblandade. Så allt har ett pris.

Russen på Lojsta hed kanske kommer så nära ett bra liv det går. De stödfodras på vintern och sköts om.

Som samhället ser ut har jag svårt att se hur hästarna skulle kunna leva sin fria - oskyddade - liv. (Tänker på mustangerna på Nordamerikas prärier. Fria och vilda - och konkurrerar om  vattentillgången, jagas och ses som skadedjur.)

Människors och husdjurens liv är sedan lång tid tillbaka ganska så sammanlänkade. På gott och ont. Men jag är inte säker på att det går att kapa länken utan att göra mer ont, som det ser ut idag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

veggie4every1
6/20/15, 11:33 PM
#29

#28 Självklart måste vi prioritera att göra vägarna säkrare för både djur och människor. Med veganska värderingar kommer det att ske.

Att mustangerna jagas idag beror på icke-veganska värderingar. Jakt är en icke-vegansk handling.

Vi gör fruktansvärt mycket ont emot djuren idag. Så att vi skulle kunna göra djuren mer ont genom att sluta utnyttja och döda dom har jag väldigt svårt att tänka mig.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

LeeKnow
6/21/15, 2:32 AM
#30

(Knappt läst några kommentarer, men ska ändå försöka förklara hur jag tänker, är dyngtrött så vet inte om detta hänger ihop överhuvudtaget men aa..) 

Jag tror att om man slutade äga djuren, slutade ha de instängda och släppte ut alla att leva hur de ville. Då skulle man tvingas sluta använda t.ex bilar också.  Jag tror inte att det hade räckt att göra vägar säkrare, man påverkar fortfarande deras sätt att leva. Något djur skulle säkerligen ändå dö i trafiken, och de kan fortfarande inte gå hur de vill. 

Allt som på nåt sätt påverkar djuren, det behöver inte vara sätt som dödar utan allting, skulle behövas tas bort. Affärer, städer, vägar, fordon, vapen  etc.             Enskilda Hus skulle kunna stå kvar, för de flesta djuren har sina revir/hålor att bo i. Alltså människans håla/revir är huset. Om ni förstår vad jag menar? 

Men tyvärr så kommer det nog aldrig att hända, åtminstone inte inom de kommande 1000 åren. 

#29 Förstår ärligt talat inte varför jakt är så dåligt?   Köttätare har alltid varit tvungna att jaga för att överleva.  Djuren har troligen varit lite påverkade av människan under deras livstid, ja, men de har ändå kunnat leva ganska fritt. Jag själv hade hellre jagat än att handla för att skaffa mat när jag blir vuxen. Men klarar inte av att döda en levande varelse…. 

Tyvärr så är det inte längre nödvändigt för människor att jaga då det bara är att gå till affären och köpa kött från djur som plågats hela livet.

Magi-cat
6/21/15, 7:05 AM
#31

#29 Vi gör fruktansvärt mycket ont emot djuren idag. 

Det håller jag med dig om. Frågan är vad man gör åt det, realistiskt eller visionärt önsketänkande.

Så att vi skulle kunna göra djuren mer ont genom att sluta utnyttja och döda dom har jag väldigt svårt att tänka mig.

Den absoluta majoriteten av de som håller häst för ridning gör ju det över huvud taget inte för att döda dem. 

Försvinnande få är veganer som ser ridning som ett utnyttjande som måste upphöra. Och nästan lika få kommer att låta sig övertygas om att de bara får leda hästarna och där utöver låta dem springa fritt i väldiga hagar.

Det bästa man kan göra, tror jag, är att upplysa om vettig hästhållning och ridning i samarbete med hästen. Då kommer alla dessa människor med goda föresatser och som vill hästarnas bästa att ta hand om dem och rida dem på bästa sätt. Hellre det än att inte göra det alls.

Att kalla det utnyttjande tror jag inte leder till ökad förståelse för djurens bästa.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/21/15, 7:13 AM
#32

#30 Det kan bli lite svårt att övertyga människorna om det. 🙂Känns som om det skulle bli kallt på vintern i det där ensliga huset och knappt med mat. Och är det scenariot verkligen bättre för djuren?

Varför man är emot jakt? För att jakten är ett dödande för nöjes skull. Ingen kan övertyga mig om att jaktlagen är ute och roar sig för matens skull. Det är kul att döda. 😕 (Men det är bara Jan Guillou som erkänner det.) Och jakten stressar djuren något fruktansvärt. Dessutom måste man inte äta kött.

Utan uppfödning, affärer etc blir det förstås mer jakt och då är vi tillbaka till tiden för lägereldarna när hundarna (och katterna) en gång sökte sig till människorna etc.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Nelley
6/21/15, 7:10 PM
#33

#31 "Försvinnande få är veganer som ser ridning som ett utnyttjande som måste upphöra."

Vad? Av vilka, nämligen alla veganer (som faktiskt inte är vegetarianer) jag någonsin har träffat tycker så. Förstår inte, ja som sagt. Av vilka? 🤔

pyromanen
6/21/15, 8:43 PM
#34

#32 det är inte bara Jan Guillou som gillar att jaga, det är jag säker på att dom flesta jägare tycker. Jag länner många som jagar. Många människor har faktiskt en jaktindtinkt! Men det är också för köttet man jagar! Och då är det en viktig social grej på många ställen på landsbygden, speciellt älgjakten. Så det finns många delorsaker till varför jakt pågår. Skogsbolagen och stora skogsägare vill görna ha så lite älg som möjligt eftersom älgarna skadar träden, medans jägarna gärna vill ha stora viltstammar så de har mycket att jaga. Så skogsbolagen försöker få till mer jakt än jägarna… Inget är enkelt. Jagt i sig behöver för övrigt inte betyda en mindre stam av t.ex.rådjur. Det kanske låter konstigt, men det finns en logik. En jägare/jakträttsinnehavare sim tycker om att jaga vill gärna att stammen ska vara så stor som möjligt, så hen skjuter inte för många. Hen lär känns sina jaktmarker och vet hur många rådjur marken ksn föda en mild snäll vinter. Sen har hen koll på hur många rådjur det finnns och skjuter bara överskottet, altså det antal som finns flrr än det finns mat för en snäll vinter.

Annons:
Magi-cat
6/21/15, 9:25 PM
#35

#34 Precis, det är en social grej, en machogrej och mycket mer, men få vågar erkänna att det är själva dödandet som är så himla kul. Det omskrivs till "naturupplevelse" "viltvård" och jag vet inte allt. Köttet är fullständigt sekundärt vågar jag påstå.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

veggie4every1
6/22/15, 1:49 AM
#36

#32 "Utan uppfödning, affärer etc blir det förstås mer jakt och då är vi tillbaka till tiden för lägereldarna när hundarna (och katterna) en gång sökte sig till människorna etc."

Hur tänker du nu?🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Magi-cat
6/22/15, 7:27 AM
#37

#36 Det var till vad #30 skrev, städer vägar fordon vapen måste bort, enskilda hus kan stå kvar etc…

Vapen håller jag med om, vapen kunde tas bort omgående. Väldigt få kan leva på självhushållning dock och på något sätt måste människor ha mat. Vid matbrist kommer nödtvång in, att värna om sitt mot andra arter och den egna arten och då är det igång.

Någon gång i tidernas begynnelse började hundarna/vargarna söka sig till människorna och jag tror inte det var ett tvång. Det var på sitt sätt ömsesidigt. Sedan dess har som bekant en avel skett och nuvarande hundar har inte mycket gemensamt med de ursprungliga. 

Riktigt samma sak blir det alltså inte, men man kan spekulera vad som är realistiskt och vad som är bäst. 

Jag tror alltså man måste komma på och upplysa om bra sätt att ha djur och att bemöta djur och se till djurs behov, men inte kapa banden med (hus) djuren. Det senare skulle nog göra ont värre.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

pyromanen
6/22/15, 8:19 AM
#38

#35 jagktinstinkt är mycket annat än glädje i själva dödandet och flr de flesta ingår mycket naturupplevelse. Att människor har jaktinstinkt är inte så konstigt eftersom vi har jagat för vår överlevnad i 100 000 tals år. De som haft mest jaktinstinkt har lyckats bra med att mätta sina barns magar. Vi människor ingår också i naturen, även om många idag kommit så mycket ifrån den att naturen mer är nåt fint att besöka på fritiden än nåt man lever i. och det finns kvinnor med jaktinstinkt också öven om de är färre än män. Köttet är inte alls alltid sekundärt. För många älgjägare och skogsägare t.ex. Här i Värmland är älgkött det vanligaste köttet att äta och förutom att det ingår i kulturen så är det klimat-och miljöbättre än köttet som finns i butiken. Sen vet jag det finns andra sorters "jägare". Såna som skjuter för skjutandets skull eller för trofeer…

veggie4every1
6/22/15, 1:44 PM
#39

#38 Vi behöver dock inte äta kött alls, så oavsett en del människors instinkt så dödar vi djuren i onödan. Att följa en instinkt kan knappast rättfärdiga en handling.

#37 Rådjuren söker sig till mig på vintern för mat. Är det då pga det moraliskt rätt av mig att domesticera dom och utnyttja dom för diverse ändamål?

Att vi har en del anpassande att göra i samhället efter att det varit genomsyrat av djurutnyttjande är det ingen tvekan om. Men vi är anpassningsbara och är verkligen ett samhälle som upprätthålls på grund av andra individers förtryck ett samhälle vi vill ha i framtiden?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
6/26/15, 1:44 PM
#40

Om man som Vegan anser att det är moraliskt rätt att rida på hästar så bör man rimligtvis anse att det är moraliskt rätt att rida på andra individer också. Exempelvis elefanter, kameler, åsnor, strutsar, lamor, bufflar och en del andra djur.

Veganer som anser att ridning är en vegansk handling bör fundera på varför de anser att just den typen av exploatering är moraliskt rätt men inte andra typer exploatering.

Vi bör avstå från all exploatering så långt det är praktiskt möjligt, inte särskilja på och försvara vissa typer av exploatering medan vi fördömer andra typer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cahira
6/27/15, 7:15 AM
#41

Nu ska jag sätta in en tankeställare. Vad är snällast mot djuret…. leva i fångenskap och bli matad, rengjord, motionerad, kurerad om den blir sjuk med nålar och tabletter, få utevistelse, få umgås med sin art….. och avlivas om djuret lider.

….eller leva i det vilda där varje dag måste man kämpa för att hitta mat för dagen, akta sig för rovdjur och vara rädd för varje prassel, slåss om konflikt uppstår, och möjligen dö en långsam död om man blir sjuk, får en skada, eller inte hittar tillräckligt med mat en vinter. 

Nej hästar är inte gjorda för att bli ridna på, men det finns himla mycket mer sätt att lida på. Som att stå i ett stall och aldrig bli omhändertagen eller bli sjuk och inte få veterinärvård. Många ryttare tar väldigt bra hand om sin häst. 

Med det sagt, jag är medveten om allt hon tog upp och personligen har en plan runt allt detta för min häst. men det är en annan historia.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Magi-cat
6/27/15, 7:52 AM
#42

#41 Det finns mycket att säga runt det här men du sammanfattade bra, Cahira! Instämmer. 

Våra liv är så sammanvecklade med djuren att vi måste lära oss ta hand om dem på bättre sätt, inte låta dem dö ut eller tro att det finns något lyckligt wilderness att släppa ut dem till.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

pyromanen
6/27/15, 11:49 AM
#43

Nej, det "lyckliga wildernes" finns inte.  Naturen är inte sådan.  Vissa stunder och på fina bilder samt i fantasin kan det vara mycket lyckligt, vackert och harmoniskt. Så är det för oss människor också.  När rådjuret håller på att bli dödat av ett lo har det garanterat lika mycket dödsångest som när det möter en jägare med gevär och när det svälter en lång vinter med meterhög snö och blir så svagt att det dör, liksom kanske hälften av sina artfränder inom några veckor så sker det inte utan lidande. När ösregnet blöter och kyler ner det nyfödda kiddet så pass att det fryser ihjäl innebär det lidande för både kiddet och mamman. När räven fått skabb och blir svagare och svagare under flera månaders tid för till slut att lägga sig och dö är det knappast behagligt för räven.

Är övertygad om att det finns rätt många husdjur som lever bättre liv ihop med människor än de skulle ha gjort utan människor. Framförallt gäller det husdjur som får leva i miljöer som är så naturliga som möjligt, där de kan leva så likt det vilda som möjligt men samtidigt har tillgång till fördelarna med att bo hos en människa (tak över huvudet på vintern, vinterfoder och sjukvård)

veggie4every1
6/27/15, 3:33 PM
#44

# 41-42-43 Uppfattar jag det rätt att ni då anser att det är djurplågeri för djur att leva i naturen och att vi faktiskt gör dom en tjänst genom att exploatera dom därför att vi ger dom mat och skydd mot naturen?

Vi ger dock djuren endast mat och skydd för att vi ska kunna utnyttja dom. Det är inte en osjälvisk och god handling, utan vi vårdar vår egendom så att den ska kunna ge oss det vi kräver av den.

Undantag finns givetvis, farm sanctuarys exempelvis.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

pyromanen
6/27/15, 6:36 PM
#45

Du uppfattar mig fel. Jag pratar inget om djurplågeri, jag hävdar enbart att djurens liv i naturen inte är någon evigt lycklig tillvaro. Att det ingår i naturen att svälta ihjäl, frysa ihjäl, dö långsamt av sjukdomar, förlora sina avkommor och att bli uppäten. Eftersom det inte är vi som förorsaker detta så är det naturligtvis inte frågan om djurplågeri, det är helt enkelt så det är bara, ute i verkligheten. beskriver detta för att jag blir så trött på gullepluttiga rosaskimrande bilder av hur bra djuren skulle ha det fria i naturen. För övrigt finns mästan ingen natur kvar. Det mesta av Sverige är jordbruksmark eller trädodlingar.

veggie4every1
6/27/15, 7:51 PM
#46

#45 Jag ser dock ingen som har målat upp en rosaskimrande bild i den här tråden.

Men att det skulle vara bättre för djuren att inte ha rätt till liv och frihet, vara helt beroende av människan för sin överlevnad, bli dödade när vi bestämmer, bli utnyttjade till det vi bestämmer,  inte ha någon som helst kontroll över sitt liv eller äga sin egen kropp låter inte rätt i mina öron.

Naturen är vad den är, ibland lycklig och ibland inte. Men det är så djur ska leva, fria, vilda och vuxna att bestämma över sitt eget liv.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[HundochKatt]
6/27/15, 10:34 PM
#47

#46 Hade inte tänkt skriva här något mer men kan inte låta bli. 

"Men det är så djur ska leva, fria, vilda och vuxna att bestämma över sitt eget liv."

Det är motsägelsefullt, för vad veganer står för tycker jag. Djur i det vilda kan INTE bestämma över deras liv. De flesta djur blir jagade till döds av tex. större djur, så inte kan de bestämma över sitt liv inte. 

Djur i fångenskap lever i hög grad längre och ofta mer välmående än djur i det vilda.

veggie4every1
6/27/15, 11:27 PM
#48

#47 På vilket sätt är det motsägelsefullt tycker du?

Det klart att djuren i naturen bestämmer över sitt liv på ett helt annat sätt än vad domesticerade djur gör. Det finns givetvis bytesdjur och rovdjur i naturen.

Är du verkligen säker på att de flesta djur i naturen blir jagade till döds av andra djur (inte människan inräknad)  eller är det en vild gissning från din sida?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[HundochKatt]
6/27/15, 11:51 PM
#49

#48 Det skrev jag ju. Jag förstår inte vad det är du inte förstår, eller kanske är det så att du inte VILL förstå? 😉

Och ja, de flesta djur faller offer för andra djur. Från insekter till älgar. Så fungerar naturen helt enkelt. Och nej, det är ingen vild gissning utan handlar om kunskap om hur naturen fungerar. 😉

Det finns inte ett djur som går och tänker "jag vill leva" utan det handlar om instinkter att försöka komma undan ev. hot. En stor skillnad alltså.

veggie4every1
6/28/15, 12:56 AM
#50

#49 Menar du att det är motsägelsefullt att jag som är Vegan tycker att djur ska leva i naturen eftersom det finns rovdjur i naturen?

Tycker du då att veganer bör vara emot att rovdjur dödar bytesdjur för att överleva och varför tycker du i så fall det?

Vilda djur faller ofta offer för människor. Vi skjuter dom till döds eller kör ihjäl dom med våra fordon. Det tycker jag är långt värre än att ett rovdjur som behöver äta för att överleva dödar ett bytesdjur. Jakt (av människa) är dödsorsak nummer 1 för vildsvin exempelvis, inte rovdjur.

Tror du att djur enbart handlar av instinkt och att de inte har förmåga att tänka, även om det kanske inte är på samma sätt som du tänker? Eftersom du uttrycker dig så tvärsäkert om vad djuren inte tänker.

Vad djuren tänker eller inte tänker kan dock inte någon rimligtvis veta😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cahira
6/28/15, 1:36 AM
#51

Jag menar inte att det är djurplågeri att djuren lever i det vilda och jag håller med att mer information behövs för att hästar inte ska tas ut i förskott av förslitningsskador för att de rids för hårt eller för ungt. 

Korta historien är att med min unghäst så kommer jag inte sätta minsta vikt på henne förrän hon är minst fem. Hon kommer aldrig ha ett bett i munnen, jag kommer inte rida henne förrän jag kan kontrollera henne utan någon form av smärta eller rädsla, jag har en sadel som är bomlös och gjord att vara snäll mot rygg för både ryttare och häst då jag har dålig rygg, och tills dess kommer hon tränas från marken. Vi kommer bygga ett paddock paradise där hästarna får leva så naturligt som möjligt med motion och aktivering på hemmaplan och tiden med mig tränas enbart med positiva metoder så hästen vill vara med mig. Jag kommer inte rida långa stunder i början utan de flesta kommer vara promenader med korta stunder där jag sitter eller ligger på hennes rygg för att inte sätta 50kg vikt på en punkt på ryggraden. Jag kommer stretcha och massera för att ta hand om hennes muskler och hon kommer gå oskodd hela sitt liv. Jag kommer inte pressa henne till sporter som belastar med risk till skador utan våra ridturer kommer mest bestå av skritt för jag gillar att njuta av utsikten. 

Visst är ridning ett nyttjande men med positiv träning, god grundträning från marken, bra relation och kommunikation, och vänta tills hästen vuxit klart (för ingen skulle sätta tyngd på en tonåring varken hund eller människa) så är man ett team som jobbar tillsammans och gör saker ihop. Jag är lättvikt och mitt lilla kallblod är starkt men jag är trots det medveten om vikten jag sätter på ryggraden. Jag kommer träna henne att kunna sitta på fler ställen än en på henne och kunna ligga på henne så ryggen får så liten upprepad belastning som det bara går. 

Hon är 2 år nu, långt ifrån redo att krävas att stå fastbunden eller annat. Hon vill bara leka och ha kul som vilket "barn" som helst. 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

pyromanen
6/28/15, 10:49 AM
#52

"Naturen är vad den är, ibland lycklig och ibland inte. Men det är så djur ska leva, fria, vilda och vuxna att bestämma över sitt eget liv."

Vuxna att bestämma över sina egna liv… Det låter som en beskrivning av unga vuxna människor. Djur, t.ex. hästar som tråden visst handlade om, planerar inte sina liv eller tar beslut om hur deras liv ska arta sig. Letar den mat på vintern och inte hittar någon vad är det då den kan "bestämma"? Eller om den blir sjuk eller vargen tar dens föl?  Vad är det du menar djuren i naturen kan bestämma om sina liv som husdjuren inte kan?

Börjar allt mer få intrycket att det är för att det skulle kännas bra för veggie4every1 att djuren ska släppas fria, inte för att djuren ska må bra….

[HundochKatt]
6/28/15, 10:58 AM
#53

#50 Du verkar vilja förvränga det jag skriver. 😉Det jag menar är att ni veganer ofta skriver om att djur vill bestämma över sitt liv, vill leva. Och därav har inte vi rätten att ta deras liv, till tex. mat. Men i naturen kan de inte heller "bestämma över sitt liv", då det finns alltså på näringskedjan (som är fullt naturligt) djur som äter djur… 

Dvs. djur går inte och tänker att jag vill leva, utan det handlar om instinkter att försvara sig själva, genom flykt eller försvar just när det sker. 

Och nej, jag har inte påstått att jag vet hur djur tänker, men det verkar ju ni veganer veta? Eller? Ni som talar om "förtryck och vilja leva"…. 

Däremot är djurs överlevnad byggd på instinkter. Hade de inte dessa instinkter så skulle fler djur falla offer för de som står över dem i näringskedjan. Och faktum är att vi människor också befinner oss i denna näringskedja, där vi äter djur. 

Vi människor går heller inte och tänker hela tiden att "jag vill leva", även fast vår intelligens är större (på gott och ont) och vi kan tänka abstrakt (vilket jag inte tror att djur kan, utan de lever här och nu och är aldrig medvetna om sådant som de inte varit med om). Och vi handlar också ofta av instinkter när vi känner oss hotade och vill försvara oss.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
veggie4every1
6/28/15, 12:48 PM
#57

#51 Hästar är aldrig "redo" för att krävas att stå fastbunden eller annat. Det är något vi tvingar dom till. Precis som vi tvingar dom till att vi ska sitta på deras ryggar. "To break a horse" är precis det man gör, men endast amerikanarna kallar det för det som det är.

#52 De är fria att leva sina naturliga liv oberoende och outnyttjade av oss. Det är att bestämma över sitt liv. Att det tyvärr blir svältperioder, kyla, hetta eller att bytesdjur ibland blir tagna av rovdjur hör naturen till och det förstår du ju också. Arter anpassar sig dock och både rovdjur och bytesdjur behövs. Det vore ju toppen om det bara fanns gräsätare i naturen, men så är det inte. Om man tycker att det är grymt att ett bytesdjur blir dödat av ett rovdjur så bör man rimligtvis vara emot jakt. Jag ser inga icke-veganer tycka synd om de djur som dödas för människans nöje. Då helt plötsligt så "måste" vi döda djuren, återigen så gör vi dom en tjänst förmodar jag.

Det sista påståendet låtsats jag att jag inte läste…

#53 Är det då pga att rovdjuren som behöver kött för att överleva dödar bytesdjuren i naturen som du anser att du som är omnivor har rätt att utnyttja och döda djur helt i onödan, även då du kan leva gott och hälsosamt utan att döda?

Var finns empatin för djuren som dödas i det fallet?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[HundochKatt]
6/28/15, 1:17 PM
#58

#53 Empati? Kom inte och säg att jag inte har empati för djuren, trots att jag är köttätare. Försök inte att få mig eller andra att få dåligt samvete för att vi väljer att äta kött, som vi av naturen har blivit, alltså köttätare. Sedan människan lärde sig att jaga villebråd, så har vi ätit kött! Det är inget nytt påfund av oss som människor! Vi är också rovdjur helt enkelt. Skillnaden är att vi har utvecklat vapen i olika former för att jaga, för vi har inte kapaciteten att fälla ett djur med våra bara händer, tänder eller käkar. 

Ni väljer att vara veganer, vi köttätare väljer att vara allätare. Inget är rätt och inget är fel av det. Men tyvärr upplever jag att veganer vill gärna "tvinga på" köttätarna sin "tro", liksom många religiösa samfund. Ömsesidig respekt för var och ens val, anser jag att man ska ha. Åsikter likaså, men att nedvärdera människor som väljer att äta kött, vilket många veganer verkar göra, det tycker jag är fel. Lika fel som att nedvärdera människor för deras religiösa tro!

*~HamsterHamster~*
6/28/15, 2:52 PM
#59

#58 Fel, man vill inte tvinga på er… Man vill övertyga er och fungera som en inspiration… Länge trodde jag samma sak, men nu vet jag hur frustrerande det egentligen är. Tyvärr och jag förstår känslan helt, men ni äter kött för njutning och ej för överlevnad vi människor förorsakar så mycket chaos det är dags att vi lär oss förorsaka så lite lidande som möjligt.

Vi jagar inte längre för att vi behöver, för det mesta jagar vi inte ens längre vi behöver ju bara gå in på en hage och ta djur hur som helst. Jag behövde mycket tid tills jag förstod hur de dumma veganerna inte kunde äta kött, det var ju såå gott dessutom har vi ju ätit kött så jättelänge, de kan inte bara komma där och försöka tvinga på mig en åsikt. 

Det är ingen tro att djur har sina egna kroppar, sina egna liv och sin rätt på frihet, det är fakta att de har känslor. Också om de inte tänker i förväg också om de inte är lika smarta som oss också om de inte planerar sina liv har de rätten att leva.

Jag håller inte med alla veggie4every1's åsikter om detta, framförallt när det gäller husdjur, det är därför jag inte kommenterat.

Värdera inte ner arter, det är en sorts rasism vi bör sluta döda för att vi kan, istället skapa mer liv och levande för att vi kan.

Att veganer väljer att vara veganer har bara positiva effekter, de gör valet för sig själv och räddar liv, våra val påverkar så lite som möjligt en annan indvids frihet.

Men valet ni "köttätare" gör är inte bara erat, du gör valet, men effekterna av valet du gjort visas på andra individer.

Du accepterar inte att se ned på människor men anna religös tro, troligen accepterar du inte heller rasism det är bra :) Men lika lite som du accepterar rasism accepterar vi åsikten att djur är mindre värda. Innan någon kommer och frågar om jag skulle rädda katt eller människa i ett brinnande hus, jag skulle välja människan, men fortfarande har detta djuret rättigheten att leva. Rättigheterna för ett djur att leva bör inte vara mindre än våra.

Jag har förändrats i åsikten om ridning, Sadlar hur bra de än är anpassade hör inte på en hästrygg, metall hör inte hemma i hästens mun, de hör inte fastbundna.

Dock är jag inte helt emot hushåll med husdjur, jag har mycket empati och jag kommer inte skriva mycket mer, jag kanske lär mig inse hur dåligt det är med husdjur.

Men jag hittade en man med ett mycket stort hästhjärta, Han tog hand om hästar, de fick springa fritt och kom ändå alltid tillbaka, han hade deras förtroende på marken han hade det på hästryggen utan sadel utan träns. Ändå blev de inte riktigt inridna, han komm upp på ryggen och han sa. "Litar hästen på dig på marken, så litar hästen på dig när denne bär dig".(Något sådant iallafall)

Jag tror att du är en människa som man aldrig kommer kunna övertyga, tyvärr. Det är samhället som gjort detta med oss tyvärr. 

Hejdå =)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

veggie4every1
6/28/15, 4:08 PM
#60

#59 Du är nog inte ensam om att inte hålla med mig i husdjursfrågan🙂

Det skapar en del frågetecken dock hur vi kan rättfärdiga att hålla husdjur, men jag förstår att husdjur kan vara en svår del att släppa eftersom vissa av oss älskar våra husdjur och ser dom som familjemedlemmar. Det är en hel diskussion för sig och vi hade en husdjurstråd men det urartade tyvärr. Tror det kanske kan vara ide med att starta upp en ny och fräsch husdjurstråd😉

#58 Du är ingen köttätare eller rovdjur av naturen, du är en omnivor som kan leva lika bra på vegankost som blandkost. Jag tycker inte det finns någon anledning för dig att äta djurens kroppar helt i onödan med gott samvete.

Det finns ett rätt och ett fel i den frågan och  felet är att du direkt eller indirekt dödar andra individer för att de smakar gott.

Det är inte att nedvärdera någon att tala om för någon att deras handlingar är moraliskt fel.

Att respektera någons person är inte detsamma som att respektera personens handlingar. Jag kommer aldrig att respektera våldshandlingar mot andra individer. Det tycker inte jag att någon ska behöva respektera. Vill du ha respekt för det är du på fel sajt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

pyromanen
6/28/15, 4:09 PM
#61

Trådens fråga, om det är veganskt att rida verkar logisk att svara nej på. Eftersom man då har djur för sina egna syften/nöjes skull. Frågan om vilka djur som mår bra eller bäst är mycket mer komplicerat. Människor som lever nära ihop med djur blir ofta mycket bra på att förstå djurens signaler och om man dessutom skaffar sig kunskaper om djurens olika behov och ser till att dessa blir tillfredsställda då påstår jag att djur kan må mycket bra som husdjur hos människor. Nu menar jag våra vanligaste husdjur i första hand. Det var för övrigt inte så länge sedan som betesdjuren gick fritt på somrarna. Såkallad omvänd stängselskyldighet gällde, altså att de som hade grödor eller annat de inte ville ha uppätna av betesdjur var skyldiga att högna in sina grödor. Detta gäller fortfarande rukt fäbodar/sätrar. Att det upphörde och lagarna kring stängsling ändrades så djurägaren ska hägna in sina djur var inget djurägande bönderna hittade på utan var i skogsbolagens och andra markägares intresse, på grund av att skogens ekonomiska värde. Frittgående djur återvänder av egen vilja till stallet eftersom där finns foder, skydd mot busväder, mot knott, trygghet mm. Mjölkande djur vill mjölkas.

[HundochKatt]
6/28/15, 5:02 PM
#62

Att prata om vad om är moraliskt fel är ju ändå en åsikt. Det jag tycker är moraliskt fel, tycker inte andra är moraliskt fel och vice versa. Åsikter SKA respekteras, även fast det går emot ens egen åsikt och tro. Oavsett vad det gäller. 

Men att pracka på andra sina egna åsikter, och försöka "läxa upp" är för mig helt fel metod. Framför åsikterna ja, informera ja, men kom inte och peka finger åt alla som väljer en annan väg. 

Folk är inte "mördare" för att de väljer att äta kött, dricka mjölk, äta ägg. Folk kanske väljer att äta allsidigt för att få i sig näringsbehovet utan att behöva äta tillskott av onaturliga ingredienser. Folk kanske väljer att äta allsidigt utefter deras behov för att de kanske har allergier eller annat som gör att de inte kan utesluta allt från djur och ersätta det med andra.

Givetvis så vill nog de flesta att djuren ska ha det så bra som möjligt och att det inte ska orsaka onödigt lidande för djuret. Och jag är rätt övertygad om att de flesta "blandkostare" försöker att välja det allra bästa från djur som haft det bra. 

I en veganvärld så anser i alla fall jag att det skulle göra djuren mer skada än vad det görs idag om nu djuren skulle släppas fria och de fick leva ett "fritt liv". De skulle inte ha den trygghet de har att få i sig dagligen mat och bli skötta av bönder och andra djurägare. Det skulle orsaka epidemier av diverse slag och det skulle orsaka massiv död och fler arter i vår fantastiska djurvärld skulle dö ut. De skulle inte ha tillgång till veterinärer när de blir sjuka utan ofta gå en plågsam död till mötes. Maten skulle inte räcka till, skogarna är tvungna att skövlas för att människorna ska ha mat… 

Vi har något som heter viltvård i vårt land. Där det regleras hur mycket vilt som får skjutas. Detta gör man inte bara för att folk ska få kött! Som veganerna verkar tro. Detta gör man för att skydda våra djurstammar från epidemier och dylikt. Så att vi får bevara vår fantastiska mångfald av olika djurarter. Om inte detta skulle ske varje år, så skulle alltså djurstammarna bli för stora, för många och det i sin tur leder till epidemier och djuren dör i diverse sjukdomar. Ofta en plågsam död! Det tycker inte jag är ett dugg bättre än att de skjuts med oftast bara ett skott som går snabbt och djuret plågas inte. Och det är ju bra att köttet tas tillvara till både djur och människor, så går inte det hela till spillo och sjukdomar sprids heller inte som det skulle gjort om man låter djuren ligga i skogarna. 

Det jag menar med detta är att var Vegan, värna om djuren på ert sätt, men tänk också på alla följder det får om alla skulle tillmötesgå er önskan om att alla skulle bli veganer. Det är inte så bara att tänka som ni, utan som sagt var, det skulle få enorma följder som jag tror inte att ni riktigt tänkt på, Djur skulle plågas MER än vad de gör idag, så det är väl en himla tur anser jag att alla inte vill bli veganer.

Annons:
veggie4every1
6/28/15, 6:01 PM
#63

#62 Ja, absolut. Man kan rättfärdiga vilka handlingar som helst med att säga att man tycker det är moraliskt rätt. Om det sedan är det eller inte är ju dock en annan sak.
Fast det är väl ingen som läxar upp dig eller försöker pracka på dig något.

Kommer du in på min vegansajt så får du tåla att jag förespråkar veganism och att jag inte respekterar dina handlingar som dödar andra individer i onödan.

Ingen har sagt att de domesticerade djuren ska släppas fria. Vi bör givetvis ta hand om de djur som vi satt till världen och låta de leva ut sina liv.

Jag tyckte du precis talade om för mig (inlägg #47) att de flesta djur blir dödade av rovdjur i naturen…har du ändrat dig nu då och tycker att människan istället måste göra djuren en tjänst genom att döda dom för att "vårda" naturen?

Berätta gärna vidare om hur djuren skulle plågas mer och alla de enorma följderna det får om alla blir veganer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[HundochKatt]
6/28/15, 6:15 PM
#64

#63 Aha! Du ÄR verkligen duktig på att försöka förvränga saker och ting. 

JA, de flesta djur blir dödade av andra djur som står dem högre upp i näringskedjan. Det är fullt naturligt och enkel logik om man är insatt i hur djuren fungerar. 

Viltvård som jag pratade om, är en helt annan sak och vi har inte tillräckligt med ex. varg som sköter viltvården på ett naturligt sätt. Därför är vi människor tvingade till att hjälpa till på den punkten, för att förhindra de följder jag har nämnt tidigare.

Jag bryr mig inte ett dugg om du inte respekterar att jag är allätare eller ger mina djur kött. Men du ska inte få det till att jag är djurplågare eller saknar empati för djuren. Allt är inte svart eller vitt som du verkar tycka. 

Jag tycker för övrigt att du kan försöka tänka till själv vilka följder det kan få om vi skulle få en "veganvärld", där alla är veganer. Men kanske har du inte den kapaciteten? Du kanske är lite för inskränkt i dina åsikter så att du inte kan se vidden av det hela? Troligtvis är det så av dina inlägg att döma.  Men spelar roll, det kommer aldrig att hända, tack och lov! 🙂

*~HamsterHamster~*
6/28/15, 7:02 PM
#65

Skulle inte svenskarna vara så dumt varghatande och skulle avlsuta jakten som EU säger skulle vi inte behöva skjuta så mycket, tycker att vi borda ha minst 800 vargar i sverige helst mer. lite onödigt läste inte ens igenom allt ^^

Vad kommerr aldrig att hända? en Vegan värld? det tror jag på… Hårt ^^ Inkskränkt… Inte så schysst att bli kallad så.Det finns många tankar på det och vi utvecklas mer och mer och kommer på mer svar, det finns en lösning och det kommer att hända… Iallafall att majoriteten troligtvis blir veganer.

Mina barn kommer att bli veganska, Många av mina kompisar är redan vegetarianer, Min bästa vän fick jag att bli Vegan och han har gjort så att 10 andra redan blivit veganer och säger att deras barn kommer bli veganska.

Det sprids, framförallt i tyskland sprider det sig så himlans fort, antalet veganer har redan fördubblats och allt fler blir vegetarianer och många vågar ta steget från Vegetarian till Vegan. det finns så många tyska youtube kanaler som sprider veganism samt vegetariska saker. bara för att jag ska få er att ha en bild skriver skickar jag några länkar, många av dem har ganska mycket följare.

https://www.youtube.com/user/unge

https://www.youtube.com/user/ItsColeslaw

https://www.youtube.com/user/JessVeganLifestyle

https://www.youtube.com/user/RuhrpottVlog

https://www.youtube.com/user/CiraLaMare

https://www.youtube.com/user/roheEnergie

https://www.youtube.com/user/LyTheBeee

https://www.youtube.com/user/inscope21

https://www.youtube.com/user/karlessdotcom

och detta är bara ett par av de jag känner ^^ De hjälper till så mycket med att sprida veganism =D

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

veggie4every1
6/28/15, 7:32 PM
#66

#64 Äsch, jag kommer att ha överseende med att du kallar mig inskränkt, det kanske stärker dina argument? 😂

Om att döda en annan individ när man inte måste är att visa empati så har vi olika uppfattning om vad det är.

Vad är det då som känns så hotfullt med ett samhälle som inte utnyttjar och dödar djur? Varför försvarar du djurförtrycket?

#65 Så sant. Vi är på gång och sprider oss. Icke-våld är framtiden. Tack för länkarna🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Nelley
6/28/15, 7:54 PM
#67

#62 Jag tycker vi ska förslava mörkhyade människor och döda alla judar, och det måste du respektera. Vänta… är det bara åsikter vi ska respektera eller förtryckande våldshandlingar också…? Jag accepterar din åsikt, men jag respekterar den inte. Jag tolererar vad du tycker, men inte vad du gör. Förstår du var jag går? Eller har du kanske inte den mentala kapaciteten? Fruktansvärd ton. Tycker du verkligen att vi (människor i allmänhet) ska respektera kvinnoförtryckare och rasister eller är det bara anti-speciesisterna som du tycker ska sätta sej ned?

Och måste återigen berömma vår kära sajtvärds fantastiska tålamod. Lugn och schysst trots pikar från frustrerade djurätare.

Igen, du vet väl att du är på ett veganforum? Förvänta dej inte oss respektera dina förtryckande åsikter/handlingar. Skulle du respektera en mobbare? Att denne helt enkelt tycker den har rätt att skada andra barn?

pyromanen
6/28/15, 8:00 PM
#68

#65 antalet veganer öker, och även vegetarianer. Många allätare börja ha vegetariska dagar. Allt detta är bra och det är helt nödvendigt för miljöet och klimatet och hushållandet med jordens resurser att vi totalt sett minskar köttkonsumtionen. Det är dock bara valet att välja veganska varor bland alla många varor som finns att välja på som än så länge fungerar. Det fungerar för att allätare finns och deras husdjur. Dendär vegandrömmen om en värld utan djurätande blir samtidigt mer o mer avlägsen -det har alldrig fötts upp så många "fabriksdjur" som nu. 1milliard kineser äter mer kött och mer kött. Och fabrikerna blir större och större. Inte heller Har det presenterats något jordbruk som är veganskt och fungerar- ett hållbart alternativ fattas än så länge. Innan den pusselbiten är löst så går det ju inte att nå längre mot ett veganskt samhälle än att x antal personer avstår animaliska produkter. Än är ett veganskt samhälle inte möjligt. Men det är möjligt för de som vill att bli Vegan för egen del.

*~HamsterHamster~*
6/28/15, 8:06 PM
#69

Jodå jordbruk utan djur finns länge, storbritannien börjar tyskland drar efter.

http://veganorganic.net/

http://biovegan.org/infopool/bio-vegane-landwirtschaft/

Det börjar, vi kommer på mer och mer =)

Jag tror hårt på det, det är min passion och om ingen annan gör det kommer jag slå ihop en trupp som skapar lösningar ^^

Stop dreaming start doing, på väg mot det och jag tror på det, Jag kommer göra något åt nuläget 🤪 =D

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annons:
[HundochKatt]
6/28/15, 8:16 PM
#70

Lite lustigt är det allt, att så fort någon annan inte håller med er veganer och kanske använder sig av ord som "inskränkta" åsikter, eller "kapacitet att tänka så långt" så är det helt fel och respektlöst?!

 MEN ni veganer får kalla oss som har djur och äter kött för förtryckare, djurplågare, empatilösa, mördare osv.  Alltså jag kan inte låta bli att skratta och kan inte ta  er på allvar när ni är så duktiga på att nedvärdera andra som inte tycker som ni! Ni beter er enbart löjligt och omoget, istället för att diskutera och ta in vad ALLA tycker och tänker. Allt är inte svart eller vitt, men uppenbarligen är det så i er värld. ALLA som inte tänker som ni är hemska människor, lite sektvarning skulle jag vilja påstå… 😃

*~HamsterHamster~*
6/28/15, 8:21 PM
#71

Synd att du inte kan tyska, annars skulle jag kunna ge dig några länkar till videor som svarar på dina frågor -.-

Men detta baserar på fakta, Du förttrycker djur… Jag säger inte djurplågare bara för att du troligen inte gör det ^^, empatilös… vet jag inte jag skulle nog inte använda mig av det, kanske har du empati men inte denna grad. Mördare… Ja mördare vart ligger felet i det? jag har varit mördare i nästan 13 år^^

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[HundochKatt]
6/28/15, 8:36 PM
#72

Jag förtrycker inte djur och det har jag aldrig gjort. Mina djur har alltid varit glada, harmoniska och fått det bästa här i livet. Om ett djur är "förtryckt" då visar de inte den glädje som mina djur gör. De visar med hela sin kropp att den inte mår bra!

Titta ex. på en hund som blir misshandlad, vanvårdad - det kan man kalla "förtryck", men inte om man ser att ett djur visar glädje! 

Empatilös är jag inte heller, för jag ser på mina djur om de är sjuka och tar dem till veterinär för att bota deras problem och går det inte utan att förorsaka mer lidande för djuret, så väljer jag att låta den somna in. Inget djur ska behöva lida för min skull!

Till skillnad mot er veganer, vad det verkar, så har jag nog mer empati än er. Jag vägrar låta ett djur lida för min skull eller andras skull. Och jag vet att det kött jag äter, kommer ifrån djur som inte lidit en enda sekund av sitt liv! Men ni vill ju helst att djuren ska leva och självdö i plågor… Har man empati för djuren då? NÄ! 

Man är inte mördare för att man väljer att ta bort ett djur som lider, man är inte mördare för att man äter kött. Ni går till överdrift av användande av felaktiga ord, tycker jag. Ni själva anser jag vara djurplågare som vill att djuren ska få leva fritt och ingen tar hand om dem! Nej, låt de bli sjuka, låt dem plågas till döds, det är kontentan av er världsbild!

veggie4every1
6/28/15, 8:58 PM
#73

#70 När man läser den här tråden så får man väl själv avgöra vem som beter sig löjligt och omoget😃

Men jag förstår att det är en svår sak att argumentera för djurförtrycket, det finns ju inga riktiga bra argument att döda andra individer i onödan. 

Vissa saker är dock svarta och vita. I vissa frågor finns det ett rätt och ett fel. Det här är en sådan fråga.

Du bör göra skillnad på sak och person i en diskussion. Att jag kritiserar dina våldsamma handlingar är inte detsamma som att nedvärdera din person.

Försök nu att hålla dig saklig istället, annars har vi inget att diskutera.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

*~HamsterHamster~*
6/28/15, 9:00 PM
#74

Du förstår inte =), och du kommer inte förstå och du vill inte förstå, så det är lugnt du behöver inte säga mer, dessutom är du upprörd.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

veggie4every1
6/28/15, 9:03 PM
#75

#72 Tror du själv på det du skriver?

Du kanske ska läsa på lite vad veganism handlar om.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[HundochKatt]
6/28/15, 9:27 PM
#76

Givetvis tror jag på det jag skriver, annars skulle jag väl inte skriva det eller hur? 

Jag har mina åsikter och ni har era men till skillnad mot er försöker jag åtminstone respektera era åsikter, men det är svårt när ni anklagar oss för förtryck, mördare etc. Det är ju rent förtal! 

Och nej, jag är inte upprörd, så tillskriv mig inget jag inte är. 

Kanske är det ni som behöver läsa på lite vad viltvård, djurskötsel och vad lagen säger… Ja, jag skulle nog tro det! För ni verkar inte ha någon hum om det alls. 

Och härmed lämnar jag denna diskussion. Jag är inte förtjust i sektliknande beteenden som ert!  Eller snarare hets mot folkgrupp!Illamående

Annons:
*~HamsterHamster~*
6/28/15, 9:38 PM
#77

🤔 okej

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

veggie4every1
6/28/15, 10:01 PM
#78

#76 Om du verkligen tror att veganism handlar om det du beskriver så behöver du läsa på om vad det handlar om. För det verkar som att du missuppfattat en hel del.

Jag har en länk åt dig här att ta med dig på vägen.

http://www.abolitionistapproach.com/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Nelley
6/29/15, 12:04 AM
#79

#72 Finansierar du någon som lever på att döda djur, ja då stödjer du förtrycket av djur. Du är för förtrycket av djur. Förstår du?

"Empatilös är jag inte heller, för jag ser på mina djur om de är sjuka och tar dem till veterinär för att bota deras problem och går det inte utan att förorsaka mer lidande för djuret, så väljer jag att låta den somna in. Inget djur ska behöva lida för min skull!"

Men att dö trots att en är helt frisk och kanske lycklig tillochmed, är det verkligen inget slags lidande? Och säjer du att du aldrig handlar på McDonald's eller någon restaurang som helst utan att du vet att köttet innehar alla dina krav, eftersom du är en sådan "djurvän".  

*Vem har mest empati*

Lisa insåg en dag att maten hon åt innehöll döda djur och eftersom hon alltid älskat djur så tänkte hon, nu ska jag bli Vegetarian så slipper djuren dö för min skull!

Peter gick hem från skolan och skulle äta middag, det var kyckling och skitgott! Efter maten gick han och gosade med kaninerna och tänkte på vilken djurvän han var eftersom djuren han åt till middag slapp leva i det vilda, svälta, bli tagna av rovdjur och andra faror.

…? Den som helst undviker att djuren dör överhuvudtaget känns för mej ett uppenbart val. Men vem vet kanske är det veganer som förtrycker djur, kanske är jorden platt och kanske har apple hållbara produkter?

Känns bra att du ville hoppa ur tråden precis när jag skrev, samt undvek att svara på något av det, du kanske (äntligen) tänker lite nu.😉

Denna kommentar har tagits bort.
[vikinga ängel]
6/29/15, 2:13 AM
#81

Jag tänker kommentera här även om jag inte är Vegan och inte tror på en vegansk livsstil. Jag fick ett gammalt sto 15år gammal som aldrig blivit riden. Hon hade gott i hagen utan att bli riden. Hade fort 5föl och var fet som attan. Hon hade fettknölar, och hon blev såld till mig för att hon inte mådde bra av att gå med hästvännerna i hagen, hon hade hur bra matt och skyddmöjligheter som hällst och hon hade enorm stor hage att springa och leka i. Hon blev ändå uttråkad och fet och deprimerad, och när jag började rida henne så älskade hon det. Hon gick snabbt ner i vikt och hon älskade när jag kommenderade med sadeln (som jag låtit designa just för henne då jag vet hur obekvämt det är för hästar att ha en sadel som inte passar) och hon har ingen nosgrima eller bet när jag rider henne. Och hon har inga som hällst provlem med ridningen. Om det står hinder framme kan hon till och med hoppa överdos fast hon inte ska för att hon tycker det är så kul. Och jag tycker inte att det är rätt av er att säga att alla hästar vanvårdas och att man missköter sin häst bara för att man väljer att rida. Och jag kan ju tala om för dig att om du bara så gott som äger en hund så är du ju inte Vegan. För då äger du ett djur som igentligen ska vara i naturen. Så veganer som äger något typ avgjut har ju i så fall gott emot sin egen regel.

veggie4every1
6/29/15, 2:30 AM
#82

#81 Det vi säger är att det är ett utnyttjande och inte en vegansk handling att rida. Ingen har talat om vanvård eller misskötsel.

Att ta hand om djur som behöver ett hem är en vegansk handling. I dagens samhälle betyder det är man är ägare till djuret man adopterat. Att vara emot fortsatt uppfödning av domesticerade djur och inte bidraga till handel med djur är en vegansk handling. Men det betyder inte att vi inte bör ta hand om de djur som finns och som behöver ett hem.

Och nej, hundar är domesticerade djur som inte ska vara i naturen.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cahira
6/29/15, 2:33 AM
#83

#82 Men äger man hund köper man köttfoder för att mata sin hund med dessa produktionsdjur så att äga en hund säger emot denna princip att ta helt avstånd. Eller?

Samma med bil med läderklädsel. Hur långt ska man sträcka sig?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
pyromanen
6/29/15, 5:23 PM
#84

#69 dessa veganskt godkända jordbruk i Tyskland, England med flera använder sig av humanire, mänsklig tissobajs. Mycket vettigt. Men de har inte knäckt nöten att få till ett veganskt jordbruk som är hållbart och oberoende av jordbruk med djur. Näringen i människokissobajsen kommer frpn det människor äter, vilket till 99% kommer från jordbruk där husdjur ingår på ena eller andra sättet, direkt eller indirekt. man kommer ett led längre från kontakten med husdjuren på det sättet men beroendet är presis lika stort. (jag talar flytande tyska om det var mig du menade)

Upp till toppen
Annons: