Annons:
Etikettveganprat
Läst 1189 ggr
cissi_1993
6/21/15, 12:40 PM

lite dumma frågor

hej

var med i en annan diskussion här på forumet och kände att jag har endel frågor om att vara Vegan. hur tänker ni när ni köper grönsaker för om jag har förstått det rätt är man Vegan för att man inte vill utnyttja djuren?

så hur tänker ni kring dehär med att gödsla grönsaker? och när ni äter frukt kan ni då äta allasorter? jag tänker på bina som ofta flyttas för att dom ska hamna i fruktträdgårdar eller räknas de som en symbios eftersom dom egentligen också  vinner på de?

och ute katter dom väljer ju att komma tillbaka till sina ägare är det endå fel? innekatter förstår jag det är helknasigt tycker jag men utekatter? eller är det att dom är avlade på ett sätt så dom ska komma tillbaka som blir fel?

känner att vissa frågor är jättedumma men jag har som ingen i närhet som är vegan

Annons:
veggie4every1
6/21/15, 1:30 PM
#1

Du behöver inte alls känna att vissa frågor är dumma. Är du seriöst nyfiken, så klart du ska fråga🙂

Vi har egentligen diskuterat dina frågor i en del trådar här redan. Om du söker så hittar du många av svaren. Annars kan jag se om jag kan hitta trådarna lite senare när jag har mer tid.

Men veganism handlar om att avstå från all exploatering av andra individer så långt det är praktiskt möjligt. I en icke-vegansk värld har inte alltid veganer ett val eftersom vi måste kunna fungera i samhället.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

cissi_1993
6/21/15, 1:57 PM
#2

tack så mycket jag ska söka och se vad jag hittar

cissi_1993
6/21/15, 2:01 PM
#3

den som har tid eller orka får gärna länka lite dåjag har svårt att hitta det jag söker :)

Magi-cat
6/21/15, 9:32 PM
#4

Om utekatter undrar jag också. Utnyttjar man kisse om han kommer in till natten för att sova i den varma goa sängen och han får mat i skålen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
6/21/15, 11:10 PM
#5

#4 Det är nog kisse som utnyttjar dig 😃

veggie4every1
6/22/15, 1:00 AM
#6

#4 Nej, det är inte att utnyttja djur när man ger dom mat och husrum. 

#0 Att djuren kommer tillbaka dit där de får mat och värme betyder inte att det är moraliskt rätt att för vårt nöjes skull föda upp djur som är beroende av oss för sin överlevnad.

Om gödsel: http://vegan.ifokus.se/discussions/53d17a888e0e743765009a0d-ar-eko-veganskt?readstate=false

http://vegan.ifokus.se/discussions/5436c16a8e0e747e91000211-godsling-och-veganism

Frukt och pollinering: http://vegan.ifokus.se/discussions/5565db59ce12c4452d003d94-varfor-vegansk-honung

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Magi-cat
6/22/15, 7:31 AM
#7

#5 Du bekräftar mina misstankar. 😃

#6 De får komma in för mat och värme men inte reproducera sig? Är inte det senare att hindra dem i deras naturliga leverne?

Det blir alltså inget av våra underbara husdjur kvar så småningom?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

veggie4every1
6/22/15, 12:56 PM
#8

#7 Tycker du att alla domesticerade djur ska få reproducera sig för att inte hindra dem i deras naturliga leverne eller är det bara katter?

Är du då emot att kastrera djur eller hur tänker du när vissa djur hindras från sitt naturliga leverne?

Hur känner du inför artificiell insemination?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Nelley
6/22/15, 1:37 PM
#9

#7 Så du tycker alla domesticerade djur ska få göra ungar så fort de brunstar och träffar en hane som vill för att en annars hindrar dem i deras naturliga leverne…? Det låter inte helt rätt.🤔

Magi-cat
6/22/15, 8:45 PM
#10

#8, #9 Nu blev det bestämt ett missförstånd.

Jag tycker givetvis att man ska kastrera katter. Men om ni inte vill ingripa i djurens liv, så det jag undrade är hur det går ihop och  hur det skulle se ut i ett veganskt idealsamhälle.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

veggie4every1
6/22/15, 9:38 PM
#11

#10 För att upphöra med uppfödning av domesticerade djur så behöver åtminstone en del av djuren kastreras.

I ett veganskt samhälle bör det på sikt inte finnas domesticerade djur att kastrera.

Har du förstått vad veganism handlar om? Det finns inget som säger att man inte bör ingripa i djurens liv om det är för djurens bästa.

Veganism är ett ställningstagande för icke-våld som innefattar både mänskliga och icke-mänskliga individer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

cissi_1993
6/23/15, 5:32 PM
#12

tack så mycket för länkarna det var precis vad jag sökte :) tänkte också att ni kanju inte ha så mycket till val det finns nog inte mycket i mataffären som r veganskt på riktigt.

men intressant dedär med att gödsla med mänsklig avföring. måste säga att vi har en trekammarbrun på gården som pappa tömmer på en av våra åkrar och den har jättefint och grönt gräs hela sommaren. dock den enda av våra åkrar som blir plöjd och gödslade så kan ju ha med de och göra också.

men det är ju kanske inte så naturligt med avel? där vi bestämmer vem och var djuren ska para sig. däremot bondkatter är ju som naturligt dom går ut och sen en dag kommer dom hem och ungarna ut. däremot att vi då säljer dom till någon annan sen blir ju lite knas med naturen.

veggie4every1
6/25/15, 10:11 AM
#13

#12 Roligt att du hittade det du sökte i länkarna.

Ja, jag tror att humanure är något som vi kan utveckla och åtminstone komplettera en stor del med framöver.

Nej precis, avel är inte naturligt, men det är så vi producerar domesticerade djur.

Vi har en husdjurstråd här du kanske finner något av intresse i 🙂

http://vegan.ifokus.se/discussions/52bbda24ce12c41899000a48-kan-en-vegan-ha-husdjur

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
cissi_1993
7/1/15, 10:40 AM
#14

tack så mycket jag tycker det är väldigt intressant att läsa hur ni tänker och i vissa fall förstår jag vad ni tänker men även när jag inte gör de är det intressant

Upp till toppen
Annons: