Annons:
Etiketterföreläsningvideo
Läst 1084 ggr
veggie4every1
2015-06-27 01:23

The Emotional World of Farm Animals

De underbara djuren❤️

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Cahira
2015-06-27 06:59
#1

"Cows are harder to read than dogs…" Herregud vad han inte är van att vara runt kor. Våra kommer när vi ropar på dom. De varnar "jag är obekväm, kan du ge mig mer space" om man bara vet vad signalen är och förstår den. De är individer som gillar olika saker, de är olika bra mödrar, starka modersinstinkter, sörjer om kalven är dödfödd i flera dagar dag som natt skrikande efter sin bebis där hon sist såg honom eller henne även om den är begravd alternativt står vid graven. Det går inte att ta miste på sorgen i hennes röst när hon ropar efter sin döda kalv som aldrig svarar för det gör ont i hjärtat att höra hur ledsen hon är. De skaffar bästa vänner, de sitter barnvakt åt varandra, de känner igen individuella människor mer än folk tror… jag kan prata hur länge som helst om kornas beteende och känslor. 

En ko som vi har är ungefär 17 år nu (rödvita på bilden) brukar komma och råma Mike i ansiktet när det är dags att kalva, han nappade henne som kalv så Mike har alltid varit hennes mamma. Och de minns och vet vem som är deras mamma i många år. Jag har sett döttrar umgås med sin mamma även som vuxna långt efter de avvänjdes från diandet. 

Varje ljud de gör betyder något. Man lär sig vad ljuden är för typ av ljud och de har rikt kommunikationsvokabulär med kroppsspråk och akustiska signaler. Och kor älskar beröring om de bara litar på dig nog att låta dig göra det.

Några blandade bilder. 

Känslolös?

Bästa vänner

Dagis/barnvakt

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

veggie4every1
2015-06-27 15:19
#2

#1 Jag vet inte hur van han är med kor. Jag tror dock att han försöker förmedla att de flesta av oss förstår hundarnas språk och känsloyttringar lättare än kossors, men att det inte betyder att kor inte har minst lika mycket känslor som hundar.

Hoppas att dom fem sekunderna av filmen inte var det enda du tog med dig. Jag tycker att det är en fin och intressant film om de förtryckta djur som många av oss ser som tillgångar att utnyttja och döda.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

grumpy19
2015-06-27 16:18
#3

#1 Dock ingen som säger att kor är känslolösa eller tanklösa varelser. De är precis som du säger komplexa och individuella varelser, och de förtjänar sin kroppsliga integritet och sina egna liv. 

"…[S]örjer om kalven är dödfödd… Det går inte att ta miste på sorgen i hennes röst när hon ropar efter sin döda kalv som aldrig svarar…"

Det är lika tragiskt när vi tar hennes kalv och slaktar den så att vi, människan, ska kunna ta så mycket som möjligt av hennes mjölk. Håller du med, eller konsumerar du själv komjölk?

Medarbetare på vegan ifokus.

Cahira
2015-06-28 01:47
#4

Jag dricker inte komjölk nej och vi har inte mjölkkossor. 

Det var inte dom enda sekundrarna jag tog av dokumentären nej men utlåtandet var lite dumt för vi lyssnar på hundar med känslor på deras läten och om vi gör samma med korna så hör vi vad de säger i deras läten. Är det separation? Kallar sin unge? Är den sjuk eller har ont? Den uttrycker precis samma känslor som en hund. 

Varje läte betyder något, inget läte är betydelselöst. 

Detta är ett lockrop på sin kalv. De förflyttades till sommarbetet och de försöker se till så kalven inte blir kvar hemma utan hänger med. Ibland svarar kalvarna men oftast springer de tyst till sin mamma.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-06-28 01:49
#5

Lägger in en till video från samma dag där alla förflyttade sig. Vi har avskiljt flera olika beten så gräset får återhämta sig mellan gångerna så de går mellan staket. Men de är så nära frigående kossor kan vara i dagens läge. De går för att klia sig på träd, för att äta, för att dricka vatten, för att svalka sig. Det är sällan de är sjuka för de får så gott om motion.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-06-28 01:50
#6

Och när de svalkar sig i sjön. Sista videon. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: