Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2308 ggr
molam
6/29/15, 1:30 AM

Överflöd av djur? fara för samhället?

Vet inte vart jag ska placera detta, kanske till och med är helt fel iFokus, men vill gärna vet vad NI tycker om detta:

Vi säker nu att vi kollar på Det stora hela och helt plötsligt blir alla i hela världen veganer (kommer aldrig att hända men nu tänker vi utanför lådan) Men alla blir veganer, finns inte en ända så kallad "Köttätare" Är inte ni rädd att det ska bli ett överflöd av "MAtdjur" då? spelar inte en människa nån roll för en Vegan? :o säg såhär, ingen äter Kossorna, fåren, grisarna, ja "MAtdjuren" förutom rovdjuren, så blir det bara mer och mer "matdjur" vilket för att rovdjuren multipliceras för att det finns så mycket mat år dom, så kommer dom på att ja, men där det finns människor, där finns det också mat, så kommer dom närmre och närmre Samhället så att säga, och eftersom veganer inte vill ät djur för att det är moraliskt fel, så lär dom ju knappast vilja SKJUTA djur, vilket i min mening är ännu värre, att bara skjuta för att skjuta, ska då mänskligheten utsättas för fara? ÄR mänskligheten mindre värd än Djuren i en vegansks ögon?

Vill bara se er sida från det hela, inget hat eller agg emot veganer/vegetarianer då jag gärna skulle bli nått av det om jag kunde (MEst för att mycket kött är äckligt, men ändå)

Om Sajtvärden tycker att detta inte passar in på denna iFokus får sajtvärden gärna låsa eller ta bort eller vad ni gör, jag vill som sagt bara se er sid av det hela ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
rudyC
6/29/15, 1:46 AM
#1

tycker det är dax att det kommer in ett djur som är bättre än vad människan är… alltså att människan inte är högst på näringskedjan längre

Achatina
6/29/15, 1:49 AM
#2

Så länge folk har djur som hund och framför allt katt så lär man ju slakta djur för att dessa ska mat. Eftersom att rovdjurspopulationen skulle stiga så skulle den nog börja utgöra en fara för människor till slut vilket skulle bidra till avskjutning (för att barn ska säkert kunna gå till skolan utan att stöta på björn tex).

Sen har vi ju de som är allergiska (på riktigt) mot allt utom kött. Dessa skulle nog inte upphöra att existera bara för att resten av mänskligheten valde att bli veganer. De vill ju gärna inte hamna på sjukhus för att de 'tvingas' bli veganer. Så en liten köttmarknad lär alltid finnas oavsett. (Även om sådan allergi är ovanlig, har träffat en, hon hamnade på sjukhus i anafylaktisk chock när hon råkade få i sig typ gurka eller liknande. Hon var skitless på kött men om man bara kan äta det så vad ska man göra?!).

molam
6/29/15, 1:50 AM
#3

Så du alltså skulle inte bry dig om björnar började härja i städerna och tugga på mänskligheten? Alright! tänker alla veganer så :o isf vet inte jag om jag vill bli en eller ens umgås med en o-o Tycker att människan är underbar jag älskar mänskligheten, djuren med såklart, men världen skulle inte var likadan utan människor OCH djur

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
6/29/15, 1:52 AM
#4

#2 jo jag vet skrev också att det ALDRIG skulle kunna hända men om det skulle hända då ville jag veta hur ni som verkligen är veganer tyckte och tänkte.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

veggie4every1
6/29/15, 1:54 AM
#5

#0 De djur som finns idag bör vi ta hand om på bästa möjliga sätt. All uppfödning av dessa djur bör upphöra och det blir alltså inte ett överflöd på djur som invaderar planeten. Vi föder upp och dödar oavbrutet. Dödar vi inte så föder vi inte heller upp. De domesticerade produktionsdjuren kommer alltså inte att föröka sig.

Men om vi tänker oss ändå att rovdjuren har så mycket bytesdjur de vill, då betyder det att de håller sig ifrån människor istället för tvärtom. Rovdjur söker sig oftast till människor när de är hungriga.

Jo visst spelar människor roll. Bara för att vi vill sluta förtycka djur så betyder det inte att vi inte bryr oss om människor också🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Achatina
6/29/15, 2:00 AM
#6

Och om man ser veganheten som hypotetiskt skulle uppstå som att ingen får äga något djur så skulle det innebära sjukt mycket lidande för de djur som redan finns. I och med att de skulle bli utsläppta och frysa ihjäl eller bli tagna av djur eller massföröka sig och sedan svälta ihjäl för att det inte finns tillräckligt med rovdjur de första åren. Och mjölkkor skulle nog inte må så bra nu när de är avlade att mjölka typ 30-40 L om dagen när kalvar inte dricker bråkdelen så mycket.

Lite som i USA där hästslakt inte är tillåtet, istället så släpps de ofta ut och får klara sig själva = de blir puma mat, svälter ihjäl eller blir trafikdödade. Eftersom de inte är mustanger och fått lära sig hur man klarar sig i naturen.

Annons:
molam
6/29/15, 2:03 AM
#7

#5 men vad är det som säger att Dom kommer att sluta föröka sig om dom är vana att föröka sig mer än vanligt? :o Jag försöker inte låta trög eller så, vill bara förstå hur ni ser på saker och ting

#6 och sen när alla "Matdjur" är slut då? och bara rovdjuren finns kvar för dom har levt gott tack vare all mat som inte blir rörd.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

veggie4every1
6/29/15, 2:08 AM
#8

#1 Vi är inte högst upp på näringskedjan även om vi gillar att tro det. Högst upp är rovdjur som inte har några naturliga fiender över sig. Vi är bara en omnivor med storhetsvansinne😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[vikinga ängel]
6/29/15, 2:16 AM
#9

Jag själv tror inte någonsin att alla människor kommer att vara veganer. Och många som är det nu kommer över sin fas och börjar äta kött igen. Just nu blir fler och fler veganer, men som med alla gränder så kommer även dena att upphöra.

veggie4every1
6/29/15, 2:17 AM
#10

#7 Produktionsdjuren förökar sig inte på egen hand idag. Det finns ingen anledning att de skulle börja med det om alla blev veganer. Behövs det så får man kastrera vissa djur om det ökar deras livskvalitet och för att förhindra reproduktion.

Inga djur skulle bli utsläppta, alla djur skulle tas hand om på bästa sätt och få leva ut sina liv på farm sanctuarys och liknande platser.

Rovdjuren äter inte de domesticerade produktionsdjuren. Rovdjur äter vilda bytesdjur.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cahira
6/29/15, 2:28 AM
#11

Produktionsdjuren skulle antingen dö ut eller slaktas till djurfoder alt. för läder till bilar etc. Eller så skulle produktionsdjuren dö ut och husdjuren som lever på dessa produktionsdjur dö likaså. 

Eller så skulle så gott som hela kretsloppet svälta ihjäl för det skulle ätas så mycket växter och plantor att det inte skulle finnas nog för de vilda djuren då så gott som hela jordens yta måste plöjas för att plantera allt som krävs för att föda jordens befolkning och vips så finns inget habitat för fåglar, rådjur, björn, varg, järv, renar m.m. och även de skulle dö ut. Människan skulle stå ensam på jorden med sina plöjda fält och traktorer för att skörda dessa fält. Inga fåglar skulle äta upp mygg och människan skulle dö av blodbrist av överflöden samt att möss som tas av ugglor skulle förstöra all skörd = jordsvält. 

Hur man än vänder sig så är ändan bak.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
6/29/15, 2:31 AM
#12

Min poäng är att människan har överbefolkat jorden till den grad att det inte går att få en riktig balans längre. Bästa vore om kondomer och sexualkunskap kunde användas lite flitigare så fler hemlösa/föräldralösa barn slapp svälta i alla länder. Om mänskliga populationen sjönk skulle saker se annorlunda ut.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Nordanälvens
6/29/15, 2:41 AM
#13

Alltså.. bara för att en eller fler veganer har en åsikt så anser inte jag att nån har rätten att dra alla över en kam.. Så himla trött på folk som kommer med dessa urtråkiga "frågor/funderingar" som upprepas nästan jämt och är alltmänt ologiska.  Men, nu när jag ändå är trött och behöver något annat att tänka på så kan väl jag också "fundera" lite.

I min värld så kan en Vegan ta hand om djur, sålänge som djuret får utlopp av sina naturliga instinkter och beteenden.
De flesta av de djur du kallar "matdjur" skulle inte få föröka sig, eftersom de inte lever drägliga liv med diverse åkommor och genetiska modifieringar/fel. De skulle avlivas humant för att sedan bli mat till rovdjuren och omnivorerna vi lever med (husdjur). Däremot skulle vi behöva säkra de utomhusgående husdjurens hagar och inhägnader så inga rovdjur skulle kunna komma in eftersom de flesta av våra växtätande husdjur är lätta att fälla. Rovdjuren och omnivorerna skulle återgå till sina naturliga bestånd, likaså växtätarna. De människor som vill dela sina liv med omnivorer och/eller carnivorer skulle göra det med lätthet, eftersom nästan alla människor är veganer skulle lagar angående uppfödning av foderdjur (och husdjur) vara mycket djurvänliga och följas! Billigt skulle det inte bli, eftersom det krävs mycket tid, tålamod och omsorg att ta hand om och föda upp djur så de lever med rätt yta, gömslen, mat osv. Jag tror definitivt att naturen hade skött de vilda djurens bestånd ypperligt!

Så tänker jag iaf, men det betyder ju inte att det skulle bli såhär eller att alla andra tänker likadant..

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
Cahira
6/29/15, 4:07 AM
#14

#13 Om jag förstår dig rätt så tänker vi lika.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Nordanälvens
6/29/15, 7:39 AM
#15

#14 Lite lika tänker vi allt. Jag skriver slarvigt men tror jag fått fram det jag menar. Håller helt klart med att människan är rejält många många fler än vad vår planet egentligen klarar av, och vi blir bara fler och fler :( Epidemier hjälper ju inte, forskare tar ju fram allt möjligt så naturen kan inte ha sin gång. Ush nu gick min diagnos-hjärna igång på högvarv. Tänka är bra, men inte för mycket!

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

[NeferNefer]
6/29/15, 10:06 AM
#16

I min drömvärld är alla barn som föds efterlängtade och älskade. Religionsöverhuvud och länders kvinnofientliga lagar förbjuder idag kvinnor att själva bestämma om de vill ha barn eller inte, och det är en stor del av överbefolkningen. Ingen annan ska få bestämma över kvinnors egna kroppar.

I min drömvärld är det samma hos djuren. Inseminationer och ständiga graviditeter hos djuren i syfte att "producera mat" åt människor ska inte få finnas.

I min drömvärld kan det vara så att jag redan har löst problemen. Jag har i alla fall en god början till en lösning.

Paxxie
6/29/15, 12:34 PM
#17

Grejen är ju att det redan finns ett oerhört överflöd av djur som skadar vår planet och människor något fruktansvärt, så detta borde vara något vi alla redan är oroliga över. Vi föder upp flera miljarder djur varje år och hugger ner regnskogar, förorenar vatten, degrederar mark och utnyttjar u-länder för att möta vårt behov av kött. Vi odlar tillräckligt med spannmål och växter för att föda hela världen på en vegansk kost, men istället lägger vi enorma mängder foder mot en relativt liten del kött. Likadant med vatten: den ökande bristen på vatten borde vara ett väldigt stort bekymmer hos många, men fortfarande så lägger vi 2498 liter vatten på en hamburgare.

Om man oroar sig för att överflödet av djur ska skada mänskligheten och samhället borde man nog sluta använda djurprodukter.

[Synnerlig]
6/29/15, 12:46 PM
#18

#17 Bra sagt tycker jag 👍

veggie4every1
6/29/15, 1:24 PM
#19

Håller med Synnerlig🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

molam
6/29/15, 3:01 PM
#20

i see, mycket intressanta tankar och åsikter här. Många lika andra helt olika

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Achatina
6/29/15, 9:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Sen skulle det nog bli massvält eftersom det krävs gödsel för att kunna odla mat. Om man inte vill ha konstgödsel.

veggie4every1
6/29/15, 9:48 PM
#22

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Achatina
6/29/15, 9:54 PM
#23

#22 Varför? Det är ju högst relevant för tråden? Om alla går och blir veganer och alla djur släpps så är det ju lönlöst att samla gödsel av vilda djur och vi kan säga bye bye till större delen av mänskligheten, förmodligen majoriteten i närheten av polerna (oss).

veggie4every1
6/29/15, 10:01 PM
#24

#23 Därför att gödsel verkar vara ett ämne som ligger icke-veganer varmt om hjärtat, diskussionerna hamnar ofta där och det kan diskuteras väldigt omfattande. Därför startade jag upp en tråd speciellt för gödselfrågor. Det har även skrivits en hel del bra info där som kanske skulle vara intressant att läsa.

Men om inte ts har något att invända så kan ni ju diskutera gödselfrågan här då.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
6/29/15, 10:08 PM
#25

Det går utmärkt att använda mänsklig gödsel, det gör man bland annat i Haiti, USA, England och på andra platser i världen.  Det är på gång i Sverige också och det kan givetvis utvecklas ytterligare. I ett veganskt samhälle skulle den utvecklingen prioriteras. I Kina har man använt så kallad nightsoil (mänsklig avföring) i tusentals år. Lite axplock av länkar om man är intresserad att läsa om det:
http://caminomagasin.se/bloggar/tobias-jansson/sa-funkar-det-bajs-ar-najs

http://natgeo.se/vetenskap/teknologi/haiti-mansklig-avforing-anvands-som-godning

http://michiganradio.org/post/human-waste-farming-fertilizer-detroit-may-become-top-producer-dried-biosolids

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/merseyside/8306261.stm

Inlägget kopierat från gödsling och veganism. Fortsättning på diskussionen finns i den tråden om man är intresserad.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cahira
6/30/15, 2:13 AM
#26

Jag glömde ovan att om alla träd sågades ned för att göra alla fält som krävs för att odla alla grönsaker m.m. som krävs för att mata alla så skulle inga plantor skapa syre och utan syre kan vi inte leva.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Paxxie
6/30/15, 12:02 PM
#27

#26: Vi sågar ju redan ner massvis av träd varje år för att göra plats för foderodlingar åt djur och djuren. Om vi tar bort djuren ur ekvationen och endast behåller foderodlingarna (som redan är mer än tillräckligt) borde förstörelsen av skog snarare minska än öka?

Annons:
Cahira
6/30/15, 10:23 PM
#28

#27 Så länge människan är girig kommer det aldrig tänkas på att lämna skog åt vildlivet utan mer kommer skövlas för att kunna odla och sälja mer, speciellt om det ska bli som USA som, trots att det är en storkonsument av kött, har mer majsfält och bönfält än betesmarker och djur. Och majsen säljs lika mycket till bränsle som det säljs till sötningsmedel och rent av icke-ätbara saker utöver mat till människor och djur. 

"According to the National Corn Growers Association, the average American consumes 25 pounds of corn per year. When consumers think of corn consumption, they tend to think of corn products they know such as sweet corn, popcorn, corn flakes, or corn oil.  Corn, however, can be found in a wide variety of food products that do not have corn in their name. Sixty-two percent of a kernel of dent corn is starch which makes it ideal for a variety of industrial uses including carpeting, sandpaper, glue, shoe polish, fireworks, and tires.  Less than 20% of the kernel is protein and fiber and only 3.8% oil — the parts most used for food. "

samt:

"Why we grow so much corn (about 87 million acres each year) is because we can.  As Dr. Bob Thompson points out, the US is the only place in the world that has the climate, soil, water, and topography to produce corn in the amounts we do.   And it is a good thing we do because, without this level of production, the world — including the US — would be a hungrier place. About 200 million bushels of corn are used to produce food products, about 400 million bushels go into producing corn sweeteners, 135 million bushels for beverages and alcohol, just under 2 billion bushels for feeding beef animals, 1.5 billion to feed chickens, and about a billion bushels for producing pork."

http://www.hoosieragtoday.com/why-do-we-grow-all-this-corn/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Paxxie
7/1/15, 1:38 PM
#29

#28: Det var en intressant artikel, tack för att du länkade den. Mycket av världens foderproduktion har dock pågått (och gör det fortfarande)  i fattigare områden såsom Latin Amerika och Subsharah Afrika.  Under de senaste 40 åren har 40 procent av världens regnskog skövlats, främst till förmån för den amerikanska köttindustri. 

I Sydamerika skövlas drygt 4 miljoner hektar varje år, mer än hälften enbart i Brasilien, för sojaproduktion vilket nästan oavkortat gått till djurfoder. 

Jag tror absolut du har rätt när du säger att människor är giriga och vi antagligen kommer fortsätta förstöra jorden så långt det går, men det kommer komma en tidpunkt då vi inte kan göra det längre. Det är ohållbart och så småningom lär vi tvingas ta miljöproblemen på allvar, och då tror jag att vegansk kost kommer vara en av de viktigaste faktorerna. Vi behöver dra ner på vår spannmålsproduktion, och med tanke på att så stor mängd går direkt till djurfoder (drygt 40 procent av världens vete, havre, majs och råg samt 250 miljoner ton sojabönor och andra frön varje år) borde kött vara den första "produkten" som försvinner.

I Sydamerika skövlas drygt 4 miljoner hektar varje år, mer än hälften enbart i Brasilien, för sojaproduktion vilket nästan oavkortat gått till djurfoder. 

Köttätande skulle kunna vara resurseffektivt om det gjordes småskaligt, t.ex om man utfodrade nötkreatur med skörderester som människor ej kunde äta och sedan fick kött, mjölk och dragkraft i utbyte. Som Vegan skulle jag givetvis fortfarande anse att det var oacceptabelt, men själva miljöaspekten skulle inte vara problematisk. Det finns dock inget hållbart sätt att producera den mängd kött som vi äter idag.

Cahira
7/1/15, 8:11 PM
#30

#29 Jag tackar dig för en intelligent och smart poäng. 🌺 

Jag är selektiv köttätare och jag föder upp kött men jag ser din poäng helt. Våra är ekologiskt uppfödda på enbart gräs och hö och frigående så för mig är djurens välmående i livet prio ett. De kan svalka sig i sjön, klia sig mot träd, lägga sig i gyttja för att hålla flugor och sol borta, de går till olika betesplatser beroende på hur varmt det är. De äter fallfrukt och håller skogen öppen samt har stora fält vi delar av och växlar runt så gräset får återhämta sig mellan gödslingarna och vissa avstängningar får korna inte gå in till förrän alla markläggande fåglar är klara med sina bon och då är gräset lika högt som korna. All mjölk går till kalvarna och kalvarna säljs oftast vidare till avelsdjur även om jag vet att viss % behålls till slaktålder hos en bekant som köper kalvarna men även han har stora betesmarker och djuren lever ekologiskt hela vägen. 

Jag har inte mycket mer att ge diskussionen så jag lämnar den såhär. Jag kan inte göra allt men jag kan göra något. Jag älskar att ha kohållning och vad de gör för marken de sköter - något en människa med maskiner inte skulle kunna göra, och jag ger djuren det bästa livet jag kan. Våra avelskossor har blivit över 20 år på denna gård genom åren och vissa har pga all motion levt friska tills de en dag dog av naturliga orsaker. Då lät vi vildlivet ta hand om kroppen så kon fortsatte vara en del av ekosystemet. Hon räddade nog många djur från svält den vintern den jag var med om, men gården är flera generationer gammal och jag har enbart bott här sedan december 2012. Den kon var ganska exakt 20 och åldersrekordet är 28 år. 

Allt liv värderas av oss. Vildliv som tamliv. Matar tvättbjörnar, pungråttor, kalkoner, fasaner, rådjur, småfåglar, ekorrar, kollibrier och mycket mer.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Paxxie
7/2/15, 12:20 AM
#31

#30: Det låter som att era kor har det väldigt bra under sina liv. Jag önskar att fler kor skulle få ha det så. :) Samtidigt skulle jag såklart  ju vilja att ni inte slaktade dem alls och jag håller tummarna för att du i framtiden drar ner ännu mer på köttätandet (till inget alls. ;D)

Ps. Det ser ut att vara ett jättehärligt ställe att bo på!

Cahira
7/2/15, 4:27 AM
#32

#31 Vi äter inte våra egna och vi slaktar inte våra egna utan säljer dom vidare till en kille som säljer honorna till avel och vissa tjurar till avel men de som kastreras vilket är visst antal vet inte hur många, sköter han väl till slaktdagen och till ett slakteri han känner kan avliva dom så fort att de inte hinner märka något. De äter ur en hink ena stunden och är borta nästa. Och efter döden så är de ju inte medvetna om deras kött ruttnar, begravs, kremeras eller äts av vilda djur eller av människor. Jag önskar fler djur hade det naturligt också och våra brännmärks inte eller öronmärks så de utsätts inte för lidande. Om de blir sjuka så behandlas de av veterinär trots att en ko med antibiotika inte är ekologisk längre. Deras hälsa kommer först. 

Jag måste äta kött till viss del annars får jag blodbrist. Jag har extremt hög metabolism och om jag inte får i mig kött mår kroppen jättedåligt för jag får såna brister. Men eftersom jag åldrar och metabolismen lugnar sig har jag minskat köttintaget också. Jag äter inte gris för jag avskyr hur de fabrikeras och jag dricker inte mjölk både för att magen inte klarar det och för att jag hatar hur de sällan får gräs under fötterna och om de får det så är utrymmet så litet att det blir ett lerhål på nolltid. Många behandlar kor väldigt illa och jag hatar det. 

Men jag är glad att gården jag flyttade till ägs av en karl som har indiansk syn på världen att djuren är våra jämlikar med känslor och behov och varje läte betyder något. Allt vi kan göra är att ta hand om våra det bästa vi kan. Vi stressar dom inte med vallning heller utan de kommer på inkallning så de har ett långt lyckligt liv med friska magar, friska fötter och tjurarna är välmusklade istället för feta. 

En tjur som föds upp på spannmål och inte får röra sig kommer se maffig ut och detta är eftertraktat…. http://www.reichangus.com/images/2012/reichangus13thannualbullsalerefsire.jpg

Men våra tjurar har hälsosam vikt av all motion och jag älskar det! Man kan se deras skulderbladsmuskler, deras rygg är stark och viktbärande och låren är välutvecklade men slimma muskler som det ska vara och inte som en på steroider och se ut som en viktlyftare. Elmo var 2 år på denna bild. 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

majvi
7/3/15, 7:26 PM
#33

26# Vad skulle hända om alla träd sågades bort?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

veggie4every1
7/4/15, 2:17 PM
#34

Jag tror de flesta håller med om och förstår att vi behöver träd på planeten.

Vi behöver dock inte döda och exploatera icke-mänskliga individer för att träden ska finnas…🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
oddahviing
7/5/15, 12:06 PM
#35

Det kan inte bli överflöd av matdjur eftersom matdjur är kontrollerade av människan. Visste skulle det hända om alla PLÖTSLIGT skulle bli veganer, men som du sa, det kommer aldrig hända, om något skulle hända skulle de ske väldigt gradvis, och då kommer aveln att avta och slaktdjuren bli färre och färre. Ingenting behöver skjutas, om människor inte skulle finnas på denna planet skulle naturen sköta sig självt. Hur mycket slaktdjur det finns på marknaden regleras av efterfrågan. Om efterfrågan är stor, kommer det finnas många slaktdjur, om efterfrågan minskas, kommer bönder behöva vända sig till andra alternativ och sluta avla matdjur.

'-Headlights on the highway-'

veggie4every1
7/5/15, 4:13 PM
#36

#35 Precis, det kommer sannolikt att ske en gradvis förändring.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

elina.k
7/6/15, 1:41 PM
#37

Nej. Så tror bara okunniga. Tex. Vargar äter kor mf. 

Det ä snarare människan det börjar bli ett överflöd av. Djurriket kommer gå under m människan fortsätter såhär. 

Idag avlar människan fram djur. Då blir det fler. Om människan slutar avla och låter kretsloppet sköta sitt. Så blir det en värld med exakt så många varelser som det har plats till. 

Berätta för mig. Varför tycker du att det är okej att döda de som inte är av din egna ras? Du tycker väl inte att de av din ras har ett större värde och ansvar?

1800 talet  gav rättigheter åt slavar.

1900 talet gav rättigheter till kvinnor.

Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur. 

Upp till toppen
Annons: