Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 912 ggr
veggie4every1
7/6/15, 1:23 PM

Börjar Djurens Rätt att skärpa till sig?

Finns det kanske hopp för att Djurens Rätt kommer att förespråka veganism i framtiden?

Jag hade tappat hoppet om den här organisationen som verkar värna om sitt icke-veganska medlemsantal mera än djuren. Jag har länge tyckt att de bör byta namn till Djurens Skydd eftersom det är eller har varit en djurskyddsorganisation som förespråkar bättre förhållanden för djuren under exploateringen.  Att blanda ihop djurrätt med djurskydd ökar bara förvirringen om begreppen.

Men läste detta och tänker nu att de kanske börjar skärpa till sig? Hoppfullt att ledningen för Djurens Rätt inte äter animalier och man kan bara hoppas att de blir ännu tydligare och fortsätter med att förespråka veganism👍

Nu kan den här artikeln förstås vara överdriven med tanke på vilken tidning det är. Möjligt är att ingenting är förändrat.

Vi får se hur det går, men artikeln får det att verka lovande🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
elina.k
7/6/15, 1:33 PM
#1

Jag tycker Djurens rätt är en jätte bra orginasition, och att det är med veganism är ett till alternativ som djurens rätt tagit och lagt ögonen på. Se det ur ett annat persektiv

1800 talet  gav rättigheter åt slavar.

1900 talet gav rättigheter till kvinnor.

Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur. 

MagArne
7/6/15, 1:35 PM
#2

Är de en djurrättsorganisation eller en veganklubb nu?

elina.k
7/6/15, 1:44 PM
#3

#2 nej, de är fortfarande en sveriges största djurrätts organisition men de har fått rykten på sig. Antagligen från slaktare mf. 😭

1800 talet  gav rättigheter åt slavar.

1900 talet gav rättigheter till kvinnor.

Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur. 

veggie4every1
7/6/15, 10:13 PM
#4

Så stor förändring tror jag inte det blivit i dagsläget.

Dock kan man hoppas att det blir ett tydligare veganskt budskap än tidigare. Veganism och djurrätt går hand i hand, att förespråka djurens rättigheter samtidigt som man äter djuren blir väldigt motsägelsefullt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Paxxie
7/6/15, 10:23 PM
#5

Nästintill alla jag pratat med från Djurens Rätt har faktiskt varit veganer, så jag tror absolut att det är ganska utbrett (åtminstone hos de mer aktiva medlemmarna.) Tycker också att veganism har blivit mer accepterat i samhället generellt, så gissningsvis är det därför djurrättsorganisationer "vågar" vara lite mer öppna angående det. :)

veggie4every1
7/7/15, 12:06 AM
#6

Ja, jag hoppas att de börjar våga förespråka veganism lite tydligare.

Jag minns för några år sedan på en marknad så gick min dotter och jag fram till ett bås där DR stod. De hade någon kampanj emot burhöns och vi tittade på en broschyr.

Tjejen från DR kom fram och talade om hur viktigt det var att inte köpa ägg från burhöns.

Både min dotter och jag svarade med att det viktiga var att inte köpa ägg alls.

Tjejen från DR svarade att absolut är det så, men att de inte går ut med det budskapet så direkt.

Men det är ju några år sedan och som du säger paxxie så har veganism blivit mer accepterat generellt. Camilla Björkbom säger ju också att det är en bra tid nu att förespråka veganism och det har hon ju rätt i. Så jag hoppas man lägger resurser på det🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[angel62]
7/7/15, 6:05 AM
#7

Djurens Rätt är en bra organisation. Det är väl ändå bra att det finns såna organisationer som hjälper djuren. Och till att börja med så är det ju ändå bättre att äta tex ägg från fria höns än burhöns. Det har ju blivit mer uppmärksammat nu än tidigare med vissa saker, men det är ju otroligt mycket mer som behövs göra för djuren. Att bli Vegan är väl bra, men man får ju tänka att allt tar sin tid , med folk som varit inpräntade med vanor och traditioner i åratal. Det viktigaste är ju att allting går åt rätt håll. Tyvärr kommer inte alla att bli veganer eller vegetarianer även om man så önskade. Men att det finns organisationer som talar för djuren och vill skydda och hjälpa djuren, det är jätteviktigt. För får inte människor reda på vad som sker med djuren här i världen, ja då får ju djuren ha det så. Men uppmärksammas det ja då kan man ju göra något åt det. Djurskydd och djurrätt är väl ändå ganska lika , menar alltså att man vill djurens bästa.

[Trevor_S]
7/7/15, 9:24 AM
#8

Deras recept är veganska.

Nordanälvens
7/8/15, 11:59 AM
#9

Har länge tyckt att DR är allmänt mesiga.. Gick över till Djurrättsalliansen efter en månads läsande av DRs broschyrer. DR har inte bjudit in mig till demonstrationer eller nånting, inget händer.. DRA däremot har bemött mig så som jag vill bli bemött och bjudit in mig till x antal filmvisningar och demon angående alla typer av djurindustrier och veganism.

Tror inte DR kommer skärpa sig.. I mina ögon känns de lite som Bregotts reklamer. Kor på gröna ängar året om, men nä, så är det inte. Missvisande..

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

veggie4every1
7/8/15, 1:50 PM
#10

#9 Tänker dock att eftersom vi lever i en tid av förändring att organisationen är på gång att förändras den också till det bättre. Om man ska vara optimistisk🙂

Men jag vet inte. Camilla Björkbom sitter i Bryssel och jobbar halvtid med pälsdjursfrågor inom EU och det låter då inte särskilt hoppingivande.

De bör lägga sina resurser på att stoppa djurförtrycket och förespråka veganism istället. Producenterna kommer att svara med djurskyddsreformer i alla fall för att behålla konsumenterna. DR bör skippa alla enfrågekampanjer som medlemmarna köper sig goda samveten av.

Kan någon tänka sig hur många tusentals år det skulle ta att få slut på djurförtrycket en fråga i taget? Hur många enfrågekampanjer det skulle krävas? Är det ett effektivt sätt att stoppa förtrycket🤔

#7 Det är en milsvidd skillnad på djurrätt och djurskydd.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Nelley
7/9/15, 12:18 AM
#11

Alla i styrelsen + alla aktiva (utom några 12 åringar som försöker övergå) är veganer i djurens rätt örebro. Djurens rätt är Sveriges största djurskydd- och djurrättsorganisation. De är de smartaste politiskt, in the long run. Och yes, alla recept är veganska. Vissa behöver en hårdare push för att bli vegana, medan andra behöver bli övertalade. Djurens rätt öppnar många ögon och är smartast politiskt även fast jag också tycker DRA är skitbra (och dbf) också.🙂

Upp till toppen
Annons: