Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3832 ggr
[Trevor_S]
2015-07-07 15:26

Kottar giftiga? Agfia

Läst om eremtiterna i Sibirien som levde självförsörjande. De gjorde mjölk av sibiriska grankottar. Sökt på svenska granar om kottarna är giftiga eller ej men finner inget mer än för katter, hundar och hästar inget om för människor. Skulle vara kul att testa göra vegmjölk på det. Vart kan man vända sig för att få reda på om de är giftiga eller bra?

Annons:
Tjohalia83
2015-07-07 15:39
#1

Logiskt sett så borde de inte vara giftiga då både kåda och barr (att tugga eller göra te) går att äta. Men gjorde de mjölk av själva kottarna och inte bara av fröna?

[Trevor_S]
2015-07-07 15:58
#2

Var såklart fröna. :) De maldes och blandades med vatten och sedan silades.

[Trevor_S]
2015-07-07 16:03
#3

http://www.icakuriren.se/Mat-Dryck/Matskolan/Icakurirens-matskola-om-notter/ Googlade och hittade den här. Men kan inte läsa sidan. Kunde inte läsas in på mobilen. (För segt internet) o cyklar inte 20 min för att få låna wifi på biblan för en sida. :P

[Synnerlig]
2015-07-07 16:08
#4

Pinjefrö? :)

Tjohalia83
2015-07-07 16:18
#5

Hittade inget på din länk om granfrön, men hur som helst tvivlar jag att det är lönt besväret. Dels är vanliga grankottars frön så små, så det skulle ta en evig tid att få ihop tillräcklig mängd för att göra mjölk och när man väl hade gjort mjölken så skulle den smaka - gran. 😃 Men ta och be att få plocka hos dem som har en sibirisk gran i trädgården om du vill testa, så går det desto fortare. 🙂

[Synnerlig]
2015-07-07 20:08
#6

Jag gissar på att det är pinjefröna som är kott-fröna på den sidan som trevor länkade till, då pinjefrön, eller pinjenötter som det också kallas, kommer ifrån kottar 😛

Annons:
Tant Grön
2015-07-08 14:44
#7

Pinjefrön kommer från en tall, inte gran. Har hört för länge sedan att frön från våra inhemska barrträd inte är ätliga. Har för mig att granfrön innehåller mycket terpentin. Men är inte helt säker på detta.

pyromanen
2015-07-08 16:46
#8

Gran innehåller terpener (inte terpentin) Behöver inte göra det giftigt i måttlig mångd men ger en skarp genomtrångande smak. Du skulle behöva enoma mängder för att få ihop ens en deciliter vätska från granfrö. Börja med att leta upp nån mogen kotte och kika på och smaka på fröna 😊

[Trevor_S]
2015-07-08 20:48
#9

Angående länken. Sidan orkade inte telefonen ladda in men stod något om kottar trodde jag. Pinjenötter är inte rätt. :) Grankottar kan kanske rensas på ett sätt om man tar och prövar sig fram. Det krävdes inte mycket för att göra mjölken. Har all tid i världen. Kan jag göra nässelgarn som tog mig 2 veckor så kan jag nog göra lite granmjölk. Hehe. Men var bara det om det nu inte är giftigt. :) (Har inte internet så tar tid att svara)

Upp till toppen
Annons: