Annons:
Etikettveganprat
Läst 2397 ggr
ina9
7/21/15, 1:20 PM

Djurfoder

Läste detta idag: http://www.cutiepiepolly.se/2013/06/5-fakta-du-inte-visste-men-borde-veta.html
Och vi har köpt Royal Canin-foder till vår hund… 
Kollade runt och hittade ett ekologiskt svenskt foder, hoppas på att det är bättre.. Vad har ni med husdjur för foder? 
På sidan hittade jag även ett vegetariskt hundfoder. Hundar är ju allätare till skillnad från katter som är köttätare, men min mamma har ändå alltid gett kött till hundar. Tycker/tror ni att det är bättre att ge veganfoder till hunden?

Annons:
veggie4every1
7/21/15, 9:35 PM
#1

Benevo ska vara ett bra hundfoder.

http://www.ecodog.se/torrfoder/benevo-dog-original-15kg

Här beskriver en uppfödare hur hennes hundar mår på vegetabilisk hundmat.

Tillägger att jag inte stödjer uppfödning eller kennelverksamhet, men tycker det är intressant att läsa erfarenheterna av vegetabiliskt foder från någon som verkligen använder det och därför länkar jag till sidan.

Själv har jag ingen hund just nu så jag kan inte uttala mig personligen om något specifikt foder.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

ina9
7/22/15, 9:54 AM
#2

Vår hund har också epilepsi så detta ska absolut testas!

Wellcraft
7/22/15, 6:42 PM
#3

Nej, hundar är köttätare på gränsen till allätare då denkan smälta stärkelse och spannmål.
Kolla på tänderna & jämför de med en ren omnivor (t.ex. gris, människa).
Hörntänderna ska slita av stycken & senor, premolarerna ska krossa ben och molarerna krossar ben & maler köttet.
Man skaffar inte ett rovdjur om man inte planerar att ge denne kött, det är direkt oetiskt & var djur har rätt för en arttypisk kost.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

veggie4every1
7/22/15, 7:48 PM
#4

#3 Nu kan många hundar leva bra eller bättre på vegetabiliskt foder. Exempelvis hundarna jag länkade till. Hundar är omnivorer.

Att det är oetiskt att ge hundar en vegetabilisk kost är din åsikt. Jag tycker inte det är oetiskt om hundarna mår bra på kosten.

Nu förstod jag det som att ts främst ville ha synpunkter och erfarenheter av veganer med anledning att hen skrev inlägget här på vegansajten.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

ina9
7/22/15, 9:27 PM
#5

#3 Förstår att det kanske är det man tänker först när man hör om det. Men om du har tid kan du ju läsa länken om hur hunden mådde med ett öppet sinne. Längre ner står ju också förklaring på hur det skulle fungera, om att deras tarmar anpassat sig till rester och billig mat från sopor (ifrån deras tidigare generationer). Och förr var det ju för dyrt att ge hundar kött. Hon förklarar det bättre i bloggen.. #4 Tack igen för länken!! Vi ska köpa det fodret som hon tipsade om, fanns dock inte på lager förrän mitten av augusti. Men sen ska vi se om det kan bota min hunds epilepsi också! :)

veggie4every1
7/22/15, 10:08 PM
#6

#5 Ja, jag såg att fodret var slut. Det kanske betyder att det är populärt😉

Hoppas att det blir bra, det är ju värt ett försök. Jag tyckte det var en sida med mycket bra info från folk som har personliga erfarenheter och jag är väldigt svag för chihuahua så det blev mycket ögongodis åt mig också😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Goldline
7/23/15, 5:24 PM
#7

Ställ dig frågan, vill jag ha en hund som mår ok, eller en hund som mår bättre än bra? Ja, hundar kan tillgodogöra sig en viss(!) mängd grönsaker (då helst råa och finhackade). Matrester, mejeriprodukter och spannmål är INTE bra för en hund att äta, än mindre leva på. Färskfoder och BARF är det bästa för hundar och katter att äta men för det krävs det att andra djur, andra individer, dör. Vägrar en att vara en del av det då skaffar en sig inte ett djur som kräver kött för att må som bäst. Har en tagit på sig ansvaret över ett djur är en skyldig till att det djuret ska ha det så bra som möjligt.

*~HamsterHamster~*
7/23/15, 6:33 PM
#8

#7 de flesta hundar som jag mött som äter veganskt bryr sig inte ett skit(ursäkta) om det de äter så länge då får i sig allt de behöver och de smakar och dessa hundar har fått kött innan och de brydde sig inte om det. Samtidigt så behöver inga andra djur dö för att du tagit beslutet att skaffa dig ett djur som normalt äter hundratals djur, men helt ärligt så är jag inte heller helt övertygad om att mata djur som egentligen är vana vid kött utan kött. Men andra sidan är ju att jag inte vill att andra djur ska dö pga. djuret jag har.

Men jag ger dig helt rätt i med "Har en tagit på sig ansvaret över ett djur är en skyldig till att det djuret ska ha det så bra som möjligt."

Men, hundar brukar ha det så bra jämfört med hamstrar och kaniner, nästan ingen hamster här har möjligheten att gräva riktiga gångar nästan ingen kanin här har mycket nog plats istället så går man ut med koppel och nästan inegn här har grävlåda för sina kaniner och jag blir så himla frustrerad 24/7… (Borde kanske starta en tråd om det)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

ina9
7/27/15, 10:16 AM
#9

Nej jag håller ändå med om att man inte vill att andra djur ska behöva dö för ens husdjur.  Även om min hund inte blir bra (sålänge hon inte blir sämre av fodret) så kommer vi fortsätta ge henne veganskt. Hundar ska det ju fungera bra att ge veganskt då de är allätare men hur är det med katter? Finns ju veganskt kattfoder med, men de är väl mer köttätare än hundar?  Dock är det väl mer miljövänligt när det sker naturligt än genom kattmat (?)

veggie4every1
7/28/15, 1:46 PM
#10

#9 En mycket kontroversiell fråga. Vi har diskuterat den här🙂

Debatten ser ju annorlunda ut i exempelvis USA.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

PiOCa
7/29/15, 12:16 PM
#11

Jag har inte för avsikt att gå in i nån diskussion med någon, men vill dela med mig av min erfarenhet till trådstartaren.

Våra retrievers äter vegetariskt och är seniorer (de är inne på sitt 14 levnadsår, så de är åldringar och har ätit helt växtbaserat i halva sitt liv, innan det åt de även ägg och  fisk).  Läser man på om utfodring fungerar det utmärkt med växtbaserad kost för massor av andra hundar också, det handlar ju om kunskap hur man ska utfodra.

Mina hundar mår utmärkt, är fina i päls, mun, öron, normal avföring, fina i hullet. Och precis som alla hundägare bör göra, så går vi på regelbundna veterinärundersökningar. Åldern börjar alldeles självklart ta ut sin rätt, men det är livets gång,  i övrigt är de friska och välmående.

De äter huvudsakligen Benevo original/hemlagat med Vegedog (lagar man mat själv är det viktigt att man läser på oavsett om man ger enbart ger växtbaserat eller inkluderar döda djur).

Som tidigare nämnt: Ecodog http://www.ecodog.se/eko-reko-vego är en bra webbshop, med bra och personlig service.

Jag har däremot inte utfodrat mina hundar med foder som innehållit vete, förutom nån period när jag har provat och de har då fått individuellt olika problem med exempelvis mage, klåda, torr hud, dålig lukt i munnen och kladdig öron. Men det är just mina hundar.
(men jag skulle aldrig ge ett foder till varken hund eller katt där innehållet/ingredienslistan börjar med vete oavsett om det sen innehåller döda djur eller inte)

Lite länktips
https://uniteddogs.wordpress.com/dogs-as-vegans/
http://www.behavetech.com/vegandogs.html
http://www.uu.se/press/pressmeddelanden/pressmeddelande-visning/?id=1889&area=3&typ=pm&na&lang=sv
(det finns väldigt mycket att läsa i frågan, detta är bara en minimal bråkdel)

ina9
7/30/15, 1:16 PM
#12

#11 Tack så mycket! Vad snällt av dig att dela med dig av dina erfarenheter :) Ska läsa länkarna också. Kul att dina hundar mår bra av det!

Upp till toppen
Annons: