Annons:
Etiketterrestaurangfik
Läst 4454 ggr
ina9
7/27/15, 10:34 AM

Matställen med veganska alternativ

Hej! Tar tacksamt emot tips på matställen som har veganska alternativ. Vet att Mcdonalds har en vegansk burgare (även om det inte är det nyttigaste) ;) 
Vet också att O'Learys ska börja med veganskt från den tidigare tråden.  Att äta på salladsbarer är inget mina köttätarvänner nappar på.. Var brukar ni äta?  Om ni vet tips på veganfika så skriv gärna det med!
Obs, söker inte ställen med endast veganskt (bor nära Malmö och det finns rätt mycket där) då det handlar om att äta lunch eller mellanmål ute med köttätare som inte är intresserade av veganmat. När jag googlar det kommer det bara upp veganska restauranger så det är därför jag frågar er som säkert har erfarenhet :) 

Och en annan sak, har aldrig ens träffat en Vegan och jag vill så gärna ha vänner som är veganer.. Om ni är i min ålder (inget måste) och vill bli vän med en Vegan så pma mig gärna :)

Annons:
[Trevor_S]
7/27/15, 11:34 AM
#1

Tacobar brukar ha bra alternativ, asiatiska brukar ha rätt bra de också så länge man frågar så de inte har fisksås eller ostronsås som smakförstärkare (kan man ju fråga om), indiska (om vi pratar om "riktiga" och inte försvenskade versioner).

Dock kanske off topic, men märkt att det blivit en trend att använda smör i chokladbollar, störande när man inte kan äta något på ett café, hur gör ägg och mjölk-allergiker?

ina9
7/27/15, 11:58 AM
#2

Tack!
Ja jag håller med… Laktosfritt brukar väl innehålla laktosfrimjölk/smör? Ska väl inte vara så svårt att göra en kaka som passar veganer och allergiker.. Är faktiskt rätt många av de jag pratat med som har laktosintolerans som brukar köpa veganmjölk istället för den laktosfria.

[Trevor_S]
7/27/15, 2:25 PM
#3

Oftast blir det chokladbollar och det tycker jag inte ens är gott, inte så stor för torra bonnkakor eller chokladboll när man väl fikar, då vill jag ha något krämigt och inte allt för sött. :P

Men mat, annars brukar man kunna gå till nästan vilket ställe som helst och bara be dem att få något annat.

ina9
7/28/15, 10:23 AM
#4

Ja det kan man ju. Är ju bra att fråga i krislägen men är rädd att bli lurad, alltså att de tar lika mycket pengar för en vegansk kötträtt. (som kanske inte ens är god).. Men det kanske inte finns veganska alternativ på särskilt många ställen heller? :(

[Trevor_S]
7/28/15, 10:37 AM
#5

Har man inte ångerrätt, om den inte är god och man tagit några bett så ska man väl kunna få en ny? Fast så är det väl även om man är blandkostare, allt är inte gott. 😃

Lustgas
8/2/15, 2:52 PM
#6

Condeco är en fin cafékedja som även har veganmat, framförallt en så kallad "hälsobuffé" som är helt underbar. Åh. Vill ha nu. ❤️ Du kan ju googla på deras ghemsida så ser du var de finns :)

För övrigt har inte jag heller en enda vegan-vän, men bor dock i Göteborg som ligger en bit bort från Malmö… Annars finns jag gärna till förfogande som vegan-vän 😉

Annons:
Tove-
8/2/15, 8:49 PM
#7

Wait what? Har McDonalds en vegansk burgare? McBean då eller? Fick för mig att det var ägg i,  men jag kanske minns fel? Vore ju rätt schysst med något matigare än pommes när man varit ute och partajat ;)

Men liksom Trevor säger, asiatiska ställen är bra, brukar nästan alltid finnas goda grönsaks- och tofurätter om en försäkrar sig om fisksås och dylikt. På restauranger finns det ofta veganska alternativ bland förrätterna, så brukar fråga om jag kan få "dubbla" och det brukar funka. 

Att fika är svårt. Slutar ofta med att det blir typ sojalatte eller bara svart kaffe. Inte så kul :/

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

*~HamsterHamster~*
8/2/15, 8:56 PM
#8

#7 den inehåller både mjölk och ägg,  precis som den vegetariska mcwrappen

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Kadoor
8/3/15, 12:03 AM
#9

#7 & #8 Båda är veganska, i alla fall enligt deras hemsida. :) står inget om ägg och mjölk, vad jag minns.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

*~HamsterHamster~*
8/3/15, 12:09 AM
#10

#9 Oj jag uppfattade allergentabellen fel, tack så mycket nu vet jag att jag kan äta dem^^

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Kadoor
8/3/15, 12:21 AM
#11

#10 Varsågod, det känns skönt att ha ett alternativ liksom ifall det krisar när man är ute och äter med köttätare som inte är så pigga på att käka på helveganska ställen^^

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

ina9
8/3/15, 9:40 AM
#12

#6 Tack för tipsen! Roligt att de har alternativ! Vill verkligen testa hälsobuffén på Condeco nu :)
Flyttar snart till Småland så det är liite närmare hehe men har inget emot distans-vänskaper heller :D
#7 Det med förätterna har jag inte tänkt på! Japp som de andra skrev så är McBean vegansk! Blev också förvånad när jag såg det haha.

Upp till toppen
Annons: