Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 1282 ggr
oddahviing
9/5/15, 2:44 AM

Betala mer - rädda bönder?

Min kompis gick just med i en grupp på FB "Vi är beredda att betala mer för mjölk för att rädda Sveriges bönder!" men, alltså, jag tror kossor har ett någotlunda bättre liv här i Sverige än vad de har i t.ex. USA, men jag vill fortfarande ha bort hela djurhållningsindustrin. Mjölk är ju inte ens bra för kroppen, så är det här bara att hålla på en gammal tradition som egentligen bör försvinna? Vad tycker ni?

'-Headlights on the highway-'

Annons:
AnnaFagerell
9/5/15, 6:51 AM
#1

Bönder är inte bara kött! Även din mat produceras av bönderna

Medarbetare på djurskydd.ifokus

ina9
9/5/15, 10:09 AM
#2

Jag tycker egentligen det är bra om mjölk blir dyrare, eller iallafall om staten slutar subventionera mjölk. En hoppas ju att det ska komma ut att mjölk inte är menat för oss människor (vilket egentligen borde vara uppenbart) och då kan väl mjölkbönderna odla annat istället och försörja sig på det!

veggie4every1
9/5/15, 12:35 PM
#3

Jag har inget emot att stödja spannmålsbönderna och de som odlar potatis och andra vegetabilier.

Mjölkbönderna ska dock inte ha ett öre till att fortsätta att tjäna pengar på att utnyttja och döda djur, utan jag tycker att de ska istället få ekonomisk hjälp att ställa om till annan produktion som inte skadar och dödar andra individer. Detsamma för köttbönder.

Jag håller med dig #2 att staten bör sluta att subventionera mjölk och andra animalier också. Vill man äta det så ska man också betala priset. Mina skattepengar ska inte gå till att stödja animalieindustrin.

Staten kan istället subventionera vegetabilier. Men man kanske är orolig att folk skulle bli för friska så att läkemedelsindustrin förlorar pengar. Lagom sjuka är ju ekonomisk bättre….

#1 Det vet vi givetvis redan. Men det här handlade om mjölkbönder.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
9/6/15, 1:07 PM
#4

Bra insändare om mjölkstödet.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2822883-nya-mjolkstodet-en-miljobov

Skolmjölkspropagandan har inte upphört. Skolmjölksstödet gör det förstås attraktivt. Jag förstår inte att folk inte ser igenom det här och förstår att det är mäktiga industrier som bara är ute efter att fortsätta att tjäna pengar på nästa generation.

Mjölkmaffian vill inte släppa taget🤓

Den här "söta" planschen är alla skolor som söker mjölkstödet tvungna att sätta upp väl synlig.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

oddahviing
9/6/15, 2:28 PM
#5

#4 det var ett jätte bra perspektiv i den artikeln!

'-Headlights on the highway-'

Lustgas
9/6/15, 6:52 PM
#6

#4 Håller helt med dig! Så ilsk på den där mjölk-subventionen till de "stackars mjölkbönderna"….

Annons:
AnnaFagerell
9/6/15, 7:32 PM
#7

Sorgliga ni är! De som inte är insatta förstår heller inte. Vore kul se er med åsikter driva en mjölkgård och se om ni är miljonärer

Medarbetare på djurskydd.ifokus

veggie4every1
9/6/15, 8:56 PM
#8

#7 Det som är sorgligt är att man kan tjäna pengar på att utnyttja och döda andra individer.

Det som är sorgligt är att det finns människor som försvarar detta utnyttjande och dödande.

Det som är sorgligt är det anses normalt att utnyttja och döda andra individer.

Det finns väldigt mycket sorgligt och många sorgliga värderingar i det här sammanhanget. Men det är inte veganer som är sorgliga, utan de som försvarar djurförtrycket och de som tjänar pengar på det.

Den största sorgen av alla, den bär djuren inom sig.

Jag förstår att man inte blir miljonär på en mjölkgård. Bra!

Jag tycker inte att man ska tjäna ett ruttet öre på det eller på annan animalieproduktion och jag tycker definitivt inte att staten ska subventionera utnyttjande och dödande av icke-mänskliga individer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
9/7/15, 1:05 PM
#9

Ännu en debattartikel med vettigt innehåll🙂

http://www.aftonbladet.se/debatt/article21364205.ab

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

ina9
9/7/15, 3:10 PM
#10

http://www.skrivunder.com/forum/140869/start/0 Skriv under på att våra skattepengar inte ska gå till mjölkbönderna om ni inte gjort det redan!

veggie4every1
9/7/15, 4:55 PM
#11

#10👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Nelley
9/11/15, 4:47 PM
#12

#7 Visst hade det varit synd om mjölkbönderna… OM, korna var ute ur bilden. Tror du varje person som drev koncentrationslägrena var hur rika som helst, det var helt säkert många som tog sej vidare dag för dag. Och det hade varit ett hederligt arbete >ifall< det var offerfritt. Men om någon lever på att skada/utnyttja andra, varför ska en respektera det?

AnnaFagerell
9/11/15, 7:24 PM
#13

Att jämföra en mjölkgård med ett koncentrationsläger är ganska mkt mer än lite barnsligt!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
oddahviing
9/11/15, 7:27 PM
#14

#13 är det?? Hur då frågar jag mig? En mjölk kossa dödas efter 5 år medan deras kalvar får leva c:a 1,5 år, hur är det skillnad på koncentrationsläger? Någon blir utnyttjad och sedan dödad, tror du kossorna har det roligt eller?

'-Headlights on the highway-'

[Trevor_S]
9/12/15, 5:10 PM
#16

Zachapacka, hittar ingen källanvisning mer än påstående? Dessutom jobbar han för LRF Mjölk, så……

[Zachapacka]
9/12/15, 6:03 PM
#17

Ja men om ni står och svartmålar bönderna får väll jag göra tvärt om :P

[Trevor_S]
9/12/15, 6:33 PM
#18

#17.Är väl mjölkbönder det talas om i tråden och inte bönder i allmänhet?

(inte riktad åt någon speciell) Man löser inte hat med hat utan med kärlek som jag brukar säga. Visa dig som ett gott exempel. :D

[Zachapacka]
9/12/15, 8:03 PM
#19

Som jag förstår de är det inte Mjölkbönderna ni är emot utan de ni är emot är att man har kor i fångenskap som man dessutom tar mjölk ifrån dom i utbytte mot mat och tak över huvudet. Därför blir ni arga när staten lägger in pengar så att de ska ha råd och fortsätta med att ha kor.

Om jag förstått de rätt? :)

veggie4every1
9/12/15, 9:08 PM
#20

#19 Komjölkskonsumenterna är de som är mest ansvariga för att kor och kalvar utnyttjas och dödas.

Mjölkbönderna finns för att konsumenterna finns. Dessa bönder är inte sämre eller bättre än vilken icke-vegan som helst. De är ute efter att tjäna sitt levebröd och fortsätter naturligtvis med det så länge det finns tillräckligt med konsumenter som efterfrågar deras produkter.

Det här med att djuren får mat och tak över huvudet i utbyte av exempelvis mjölk stämmer inte riktigt. Vi har inget byteshandelsavtal med djuren. De är våra slavar som vi föder upp endast för att utnyttja och döda, inget annat.

Ge bönderna omställningsbidrag istället och hjälp dom att sluta att leva på att utnyttja och döda andra individer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Upp till toppen
Annons: